@Sersation Een elektrische achterklep is wel prettig, zoals eerder gezegd, wanneer je iets zwaars hebt kun je ook de sleutel in de hand nemen en op afstand de klep met de sleutel openen. Sluiten kan standaard niet met de sleutel of de knop op de middenconsole vóór de schakelpook. Ook zal de klep standaard een piep geluid maken wanneer je de klep met de knop op de middenconsole of met de sleutel opent.
Via VCDS kun je dit laten aanpassen, de piep is er dan uit en je kunt met de sleutel en de knop binnen met één druk op de knop de klep openen en sluiten.
Uiteraard kun je ook de klep openen met de bediening op de klep, zoals bij een normale achterklep, met het verschil dat je alleen de knop hoeft in te drukken, de klep gaat dan vanzelf open. Sluiten gebeurd met een knop aan de binnen-onderzijde van de achterklep.
Houdt er wel rekening mee dat dit kapot kan en reparatie erg duur is. Bij mij zijn de dempers al kapot geweest na iets meer dan 1,5 jaar en 45k km op de teller. De dempers moeten dan worden vervangen en vaak pakken ze dan ook de stuurunit mee. Hiervoor moet de dakbekleding tot aan de B-stijl worden losgemaakt. Deze reparatie kost inderdaad minimaal € 800.
De klep kun je niet normaal handmatig sluiten of openen. Ik heb dit noodgedwongen moeten doen tijdens de periode dat de klep defect was en dit is niet prettig, want het gaat heel zwaar en als je te snel gaat blokkeert de klep. Hierdoor meerdere malen mijn hoofd gestoten tegen de slotklauw in de achterklep, omdat de klep niet volledig was geopend. Ook bij sluiten werkt hij tegen, wat zeker als het bijvoorbeeld hard regent erg irritant is.
Ik ben zelf een fan van volleder. Dit is standaard niet geventileerd. Ik heb daar zelf geen probleem mee, echt zweterig wordt het niet met de AC binnen. Wat ik zelf altijd wel probeer, is om het leder achteraf in te laten bouwen. Eventueel kun je er dan ook ventilatie aan laten toevoegen en je kunt elke kleurcombinatie kiezen die je wilt. Je kunt het zo gek maken als je wilt, maar ook het origineel nabootsen. Stoelverwarming zou ik wel direct af fabriek nemen, anders krijg je een knopje ergens ingebouwd en niet de standaard toetsen in de auto.
Het is normaal gesproken niet duurder dan leder als optie bij de dealer en ik ben nog nooit teleurgesteld in de kwaliteit en ik rijd al dik 15 jaar in auto's met leder achteraf ingebouwd.
Je kunt een RS TSI laten chippen, de motor kan dit makkelijk hebben en dan benader je zeker de BMW, als ie al niet sneller is. Kies wel een goede, gespecialiseerde tuner en laat bij een DSG ook de bak aanpassen.
Qua opties heb ik nu alles wat te krijgen is, behalve de achteruit rij camera. Dit vind ik irritant persoonlijk, ik parkeer liever op de uitstekende sensoren rondom, die een mooi beeld geven op je centrale display, icm de spiegels. Net als vroeger.
Opties die ik zelf niet meer zou nemen zijn de verkeersbord herkenning, dit is slecht werkzaam en voegt mijns inziens niks toe, het automatisch grootlicht, dit werkt alleen als er niemand in de verre omtrek is en dan moet het ook geen volle maan zijn anders doet hij het ook niet en de DAB+, want de zenders zijn beperkt en ook dit voegt voor mij niks toe.
Opties die ik zeker wel heel handig vind zijn de ACC en de dubbele laadvloer. Ook het open dak vind ik erg prettig.
Lane assist is wel eens handig maar heb ik meestal uit staan, omdat het ook storend kan werken, bijvoorbeeld bij baan wisselen werkt het tegen als je de richtingaanwijzer niet gebruikt (je bent immers een BMW rijder
) en het kan nerveus sturen op momenten.
Voor de vering kun je een KW schroefset overwegen, dit is veel beter dan de standaard vering. DCC weet ik niet, heb ik geen ervaring mee. (is dit al te krijgen op een O3 eigenlijk?)
Zo, een lang verhaal, maar ik hoop met voldoende info voor je.
Succes met je zoektocht!