Waar kun je aluminium velgen mee reinigen

derf

Senior Member
weet iemand op het forum welk spul je het best kunt gebruiken om je aluminium velgen te reinigen. Ik heb nu de velgen reiniger van action en die voldoet goed maar ik lees ook dat dasty van wibra een goed middel is. Wie heeft hier ervaring mee. En zijn die middelen veilig.?

lugolux78

Donateur
McGuiars heeft goed spul. Trouwens ik had bij Lidl W5 ruitenreiniger gekocht. Schuim. Werkt ook super op velgen.

Cordoba

Forumguru
@lugolux78 Je bedoelt toch niet toevallig 'Meguiar's'?
Overigens een te duur merk voor wat ze echt bieden. Wat Dasty betreft: ik heb zelf geen ervaring met het spul, maar zie daar regelmatig verhalen over, dat het te agressief is, en ook poetsmateriaal vroegtijdig sloopt.

Voor normaal reinigen van je velgen voldoet gewone goede autowas shampoo, als je last hebt van vastzittend/ingevreten remstof op de velgen moet je andere middelen gebruiken zoals Iron-X (stinkt als de hel) of Monello Non-ferro. Verder na een goede reinigingsbeurt ook je velgen in de wax houden, maakt het schoonhouden van je velgen een stuk makkelijker.

Ik zal trouwens het topic rapporteren om te verplaatsen naar het juiste forumdeel: car cleaning & detailing.

Cordoba

Forumguru
@Frank C dat zou kunnen helpen, maar bij schijfremmen dan wel de velgen demonteren als je gaat spuiten, anders kan er bij de eerste beste bocht/kruising na de spray beurt wel eens veel grof vuil op je velg zitten (met andere woorden siliconenspray op je remschijven, remt misschien niet zo goed).

P.S. Je kunt je dubbele post zelf verwijderen met het knopje 'verwijderen' onder aan je bericht.

Stewie

Senior Member
Lol, zelfs de iron x met aangenaam geurtje laat u walgen (rotre eieren). Maar helpt zeker en vast. Welgoed wassen voor en na en nog eens extra afspoelen. Enkel te gebruiken als niets helpt.
Velgenreiniger gebruik ik nooit, wassen met dodojuice shampoo gaat perfect :).

Daarna kleien en waxen met velgenwax, hecht het vuil ook niet.

Stinger

Actief lid
Ik ben zeer te spreken over Protech velgenreiniger. Lost remstof en rem deeltje goed op. En is absoluut zuurvrij. Waardoor de aluminium velg niet wordt aangetast. Dan met een klei de aluminium velg behandelen waardoor de oppervlakte goed schoon en glad aanvoelt. En als kers op de taart, de aluminium velgen behandelen met poorboys world - wheel sealant (meerdere laagjes behandelen). Bij een volgende was beurt bij ziet u dat het vuil erg snel wordt verwijderd. Zie deze link:

Jee13

Forumguru
Zoals al genoemd, belangrijkste is velgen bij te houden, dus regelmatig wassen. Probeer te voorkomen dat het vuil hecht. In de wax of sealer zitten is ook aan te bevelen. Een specifieke wheel wax vind ik commerciele onzin. Een wax of sealer waarmee je de auto doet, is ook prima voor de velgen.

Iron x stinkt, monello non-ferro stinkt niet en is nog beter ook.
Dan is wel een deel van je bescherming weg, dus daarna wel weer wax of sealer aanbrengen

Dasty gebruik ik ook regelmatig, werkt goed en haalt niet direct bescherming weg.

Op heel sterk vervuilde velgen, die langer als 6 maanden niet schoongemaakt zijn, gebruik ik turtle velgencleaner, dit is een aggresieve reiniger met zuur, hier moet je wel mee oppassen, maar werkt wel heel goed.
Voor normaal gebruik is dit niet aan te raden.

Laatst bewerkt:

Jee13

Forumguru
Deze velgen waren zeker een jaar niet aan binnenzijde schoongemaakt

Meerdere sessies nodig gehad om ze schoon te krijgen
20131015_175745.jpg

Dit is het resultaat na 1 keer met velgencleaner van turtle

20131016_101422.jpg

Na het verwijderen van de lijmresten met carameltol en asfalt met wasbenzine
Nog een sessie met de turtle gedaan en als laatste een sessie met de dasty

Dit is het maximaal haalbare eindresultaat bij deze velgen
20131016_111830-1.jpg

Dit was een extreem geval, hoop dat jullie je velgen niet zo verwaarlozen, gewoon bijhouden met sopje autoshampoo en microvezel spons en voor binnenzijde microvezelspons op handvat

Tom RS

Forumguru
Ik ben ook een aanhanger van het zo goed mogelijk poetsen, gewoon met autoshampoo en vaak genoeg (minimum om de twee weken).
Heb Dasty ook al heel vaak gebruikt en erg tevreden van, maar op sommige lakken is het te agressief. Meestal geen problemen, maar al op twee verschillende soorten witte lak (Audi en Peugeot) de bovenste laag lak eraf. Op die manier is de lak natuurlijk erg proper, maar ik zou het toch geen 5 keer doen want dan hou je geen lak over. Nu ik het bedenk, was het twee keer lak zonder vernis over, dus mogelijk is dat de oorzaak.

smutzkanone

Forumguru
als ik de foam gun gebruik,is alleen dat eigenlijk al voldoende om de velgen schoon te krijgen.
Met gewoon wassen gebruik ik de velgen reiniger van kruidvat met een goedkope verfkwast van de randen/punten van afgeplakt zijn.Die velgenreiniger van turtle was heb ik ook,en die ruikt idd erg zuur,maar kan niet zeggen dat ie veel beter of slechter werkt dan die van kruitvat.
Ik wax de velgen met wheel was van smartwax.Omdat ik eens zon potje bij een set nieuwe velgen heb gekregen.
vaak is een pufje detailerspray ook al genoeg om de glans te boosten

Ron_2

Senior Member
Met Dasty op de velgen zie ik geen sporen, Met Dasty op de caravan wel, de lak is op die plek duidelijk bleker, dus daar gebruik ik het niet meer voor.
Onder de volgende auto mogen wat mij betreft best weer stalen velgen met wieldoppen zitten, ik heb het extra werk niet over voor lichtmetaal. En het geld ook niet als lichtmetaal niet standaard is :D
Een setje extra stalen velgen erbij voor de winterbanden, wieldoppen bij de wissel overzetten, hogedrukspuit erop en het is weer netjes.

turboturbo

Forumguru
Onder de volgende auto mogen wat mij betreft best weer stalen velgen met wieldoppen zitten, ik heb het extra werk niet over voor lichtmetaal.
Hier kan ik mij in vinden - dit gevoel bekruipt mij de laatste tijd ook steeds meer, op de momenten dat ik weer eens met m'n borsteltje en emmertje naast de auto gehurkt zit om die rommel van de LM velgen af te poetsen alvorens naar de wasstraat te gaan (die krijgt het er nl niet goed schoon) :cool:

De foto's uit post #11 hierboven zijn me ook niet onbekend, dat klusje doe ik ook zo minimaal 1 x per jaar tijdens het wisselen. Bewerkelijk klusje!

Ik vind LM velgen best een stukje leuker staan, maar ik vind het het extra werk ook niet (meer) waard. Ik kijk jaloers naar m'n buren die een stuk sneller klaar zijn en veel langer schone wielen houden met hun auto's met wieldoppen.
Het is dat ik nieuwe Michelin banden gekocht heb voor deze auto, anders stond ik zelfs open voor een ruil... :facepalm:

Komt nog bij dat ik het idee heb dat de remschijven minder snel aanroesten wanneer ik m'n setje winterbanden op staal gemoteerd heb zitten (minder open design, waardoor de schijven minder bloot gesteld lijken te staan aan weersomstandigheden bij wat langer geparkeerd staan)

Laatst bewerkt:

derf

Senior Member
en met stalen velgen met een mooi wieldop hoef je ook niet zo heel voorzichtig te zijn.

Frank C

Forumguru
Heb best goede ervaringen met Anac wasstraat en velgen reiniging. Ok niet zo goed als met de hand, maar met een beetje handmatige nabehandeling ziet het er weer prima uit.

Cordoba

Forumguru
Stalen velgen zijn veel te duur in gebruik: dat betekent minstens 2 keer per jaar een wieldop foetsie. En wat het schoonmaken/open design van LM velgen betreft: je hebt natuurlijk ook minder open LM velgen, net zoals niet alle wieldoppen even dicht/open zijn.

Desperado

Forumguru
Als je wieldoppen goed vastzitten gebeurt er niks mee. Ben nooit één verloren in mijn wieldoppen tijd en ik reed altijd stevig door de bochten enzo.

Bovenaan Onderaan