Waar op letten bij aanschaf Suberb 2.0 TSI

Tman0961

Forumguru
Vwb het olieverbruik, dit is wat moeilijk te testen en eruit te halen bij een aankoopkeuring. mij zou hierover een passage in de koopovereenkomst laten opnemen. Bijvoorbeeld dat bij een hoog olieverbruik van bijv 1 liter op 6000 km er een issue is en je deze auto zonder deze issue koopt. Mocht dit aan de orde zijn dat je verwacht dat de koper een reparatie uitvoert of de koop ontbonden wordt oid

mwhite

Forumguru
welkom
ik ben ook begonnen met een S2 wel een diesel.
maar gewend aan de ruimte (en ik wil graag station rijden) na de S2 voor een S3 gegaan..

de wagen die jij op het oog hebt mist 2 knoppen naast de dsg pook.

VAG-man

Forumguru
Mooie auto.
Ik zou ook een onafhankelijke keuring laten doen en niet kiezen voor die optie om €1000 extra te betalen, zoals ze in hun advertentie aangegeven. Bovag-garantie heb je sowieso bij auto's boven ik dacht €4.500.

Ik zou eerst alle onderhoudhistorie willen inzien voordat ik zo'n auto koop. Vraag desnoods bij een Skoda-dealer de historie op.

Volgens @JeSko kleeft er wel een nadeel aan dat zwarte leer, namelijk dat je de kont verbrand in de zomer.;)

Lees anders dit forum goed door voordat je een besluit neemt, maar neem wel in acht dat mensen eerder negatieve berichten delen dan positieve.
Ik heb zelf zoals je in mijn onderschrift ziet een 1.8 TSI en ik ben er zeer tevreden over.

Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Mooie auto. Betrouwbaar bedrijf ook, al ben ik als dorpsgenoot een beetje bevooroordeeld. Maar daar zullen ze je geen rommel verkopen of iets waar ze zelf vraagtekens bij hebben. Ik zou zeggen: maak een uitgebreide proefrit. Mocht je de vering wat te week vinden dan zit @Antera in de buurt om dat op te lossen.

Goede tips allemaal.

Inmiddels is er ook een Octavia op de radar gekomen..

Gaat het verschil in ruimte groot zijn?

Wat betreft de vering, ik heb gelezen dat deze niet heel stevig is. Wij gaan er een caravan achter hangen. Is het advies dan om de vering sowieso stugger te maken?

MaxN

Donateur
Is het dan een O3 of een O2?
Wij zijn van een S2 naar een O3 gegaan. De kofferruimte is redelijk gelijk. Is iets kleiner, maar niet heel veel. Het grote verschil is de beenruimte op de achterbank als je het mij vraagt. Verder is de O3 iets dynamischer dan de S2, maar de Superb is is meer op comfort gericht dan de O3, maar beide zijn fijne reisgenoten.

Duijzer

Donateur
Dan zou ik in ieder geval hulpveren monteren. Maar maak eens een proefrit en kijk wat je van de vering vindt. Ook even een paar drempels nemen etc. Als je hem in het algemeen te soepel vindt zou ik voor een setje Eibach gaan.

Tja, er zit een verschil in ruimte tussen Octavia en Superb. Maar als je het vergelijkt met een Volvo heb je ook in een Octavia meer ruimte. En in een Superb veel meer. Persoonlijk vind ik een Octavia 3 wat sportiever ogen dan een Superb 2, maar dat is een kwestie van smaak. Kleur doet ook veel, een Superb in zilver oogt massiever dan dezelfde auto in bijvoorbeeld zwart. Dus het blijft een persoonlijke zaak. Ik zeg: ga in beiden eens proefrijden, dan voel je het verschil. Zeker als ze bij hetzelfde bedrijf staan kun je vlak na elkaar in de auto's rijden en merk je de verschillen het beste op.

ertromp

Forumguru
Mooi exemplaar de O3 en compleet en MQB techniek. Motor is de “nieuwe” 1.8 EA888 GEN 3 met ook een inspuiting in het inlaattraject dus geen klepvervuiling.
De O3 zou mijn persoonlijke voorkeur hebben in deze.

JeSko

Forumguru
Zou persoonlijk die Superb pakken, zeker met die motor en DSG. Maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld.

Voordelen Superb

- Nog meer beenruimte.
- meer binnenruimte in de breedte, dat merk je aan je benen die in de Sup nergens tegen zitten en dergelijke.
- Superb staat bekend om zijn strakke rijgedrag, de auto gedraagt zich meer als een luxe slee waarmee je comfortabel km's maalt. De Octavia is dat wat minder.
- Superb heeft geen last van zijwind.
- Superb is stiller ( Octavia staat bekend om veel rijgeluiden in het interieur binnen te krijgen, kijk de YT reviews maar na )

Voordelen Octavia

- Modernere auto
- Modernere meer up to date navi/MMI
- wat goedkoper in maandelijkse lasten
- ook gewoon een meer dan prima auto

Dat is mijn mening en kijk erop, ben wel eens meegereden met een O3 destijds en dat was een prettige ervaring, maar zowel qua luxe gevoel, rijden, als ruimte is de S2 een niveau hoger.

Edit: je komt ook van een luxueuze V60, daar gaat de Superb dichter tegen aan leunen dan de Octavia qua klasse en ( zoals ik het altijd noem ) zweven als een dikke bak over de weg.

Zouden de 2 ontbrekende knopjes ( bij de pook )makkelijk te bestellen zijn bij Skoda ? Of zou er ook een functie onder gezeten hebben?

JeSko

Forumguru
@PatjeOost

Je wilt dus de knopjes hebben zonder de functie neem ik aan? Zodat het voller en niet kaal lijkt? Die kan je makkelijk op AliExpress vinden :) ( Bij Skoda weet ik niet ) als de knop er niet zit zal de functie er zeker niet onder hebben gezeten. Bij mijne staat daar nog automatisch inparkeren, de auto parkeert zichzelf dan.

€ 31,50 9%OFF | Oem Ops Pdc Tpms Set Pla Park Pilot Schakelaar Start Stop Kofferbak Knop Voor Skoda Superb 2016-2019 https://a.aliexpress.com/_d9e8uba

Dank voor de link.

Het ziet er zo gek uit zonder die knopjes. Zal maandag eens skoda dealer bellen en vragen of ze iets meer over deze auto kunnen vertellen..

VAG-man

Forumguru
Zouden de 2 ontbrekende knopjes ( bij de pook )makkelijk te bestellen zijn bij Skoda ? Of zou er ook een functie onder gezeten hebben?

Als je de auto wilt kopen kun je gerust eisen dat de 2 ontbrekende knopjes vervangen worden. Eigenlijk zou je daar niet eens naar hoeven te vragen.

Bovenaan Onderaan