Waar op te letten aankoop octavia iv?

skodahhw

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Afgelopen weken wat gelezen hier, nu toch maar een post met wat vragen voor jullie!
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto vanwege gezinsuitbreiding. Ik denk dat het de skoda octavia iv gaat worden, mede omdat die voldoende kracht heeft om onze caravan van 1500kg te trekken. Andere optie is een volvo v60, maar qua jaarkosten en aanschafprijs toch wel grote verschillen.

Ik zie dat bijna alle octavias iv geïmporteerd zijn; waar moet ik op letten bij aankoop van een octavia? (Zoals veel voorkomende gebreken)
Kan ik enigszins inschatten hoe goed de accu nog is aan de hand van informatie in de auto zelf (zonder aanvullende apparatuur/garage)?
Verder was mij al opgevallen dat sommige geïmporteerde octavias niet mogen trekken, dus daar let ik al goed op.
Tevens dat het eerste modeljaar met veel softwarebugs kampt (of is dit onderhand met updates te verhelpen?)

Dank voor alle tips!
 

Rallye

Forumguru
Een goede verkoper zou die software bugs al verholpen hebben als dat kan, dus als ze er nog zijn bij een proefrit zegt dat óf iets over de auto óf iets over de verkoper….

Kijk dus eens naar de softwareversie. Is hij geüpdatet en constateer je nogsteeds problemen, dan loop je weg. Is de auto niet geüpdated, dan graag pas een proefrit na de update. Vraag na of het stuur en de bijbehorende module al vervangen zijn. En hoe vaak?
 
Goed kijken of de wagen een trekgewicht op kenteken heeft, zitten er ook tussen die niets mogen trekken.
 

skodahhw

Nieuw lid
Een goede verkoper zou die software bugs al verholpen hebben als dat kan, dus als ze er nog zijn bij een proefrit zegt dat óf iets over de auto óf iets over de verkoper….

Kijk dus eens naar de softwareversie. Is hij geüpdatet en constateer je nogsteeds problemen, dan loop je weg. Is de auto niet geüpdated, dan graag pas een proefrit na de update. Vraag na of het stuur en de bijbehorende module al vervangen zijn. En hoe vaak?
Waar kan ik softwareversie zien en wat zou hij moeten zijn?
Ik heb nog niets gelezen over stuur/module, wat zijn veelvoorkomende problemen daarmee?
 

Rallye

Forumguru
Nieuwste versie is 1985. Bij de instellingen van het systeem moet je dat kunnen vinden.

De eerste paar jaar kwamen er veel meldingen onderweg over niet functionerende lane assist. Soms twintig keer per rit. Zoek maar eens op het forum. Mijn Golf GTI uit december 2021 had dat ook. Vervanging van het stuur en bijbehorende module gaf rust.
 

hemi24

Forumguru
Een goede verkoper zou die software bugs al verholpen hebben als dat kan, dus als ze er nog zijn bij een proefrit zegt dat óf iets over de auto óf iets over de verkoper….
waar vind je tegenwoordig nog dergelijke verkopers..?!? :arghh:

De ene helft heeft maar minimale kennis van het product wat hij doorschuift; de andere helft denkt alleen maar aan het geld wat hij wil binnenharken…
 

Jessedew

Senior Member
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto vanwege gezinsuitbreiding................

Ik lees met je mee, wil namelijk dit jaar ook mijn Octavia 3 vervangen door een 4. Waarschijnlijk hybride. Trekgewicht is volgens mij het belangrijkste om op te letten (zelf ook caravan) Sprak toevallig wel vorige week de Wegenwacht ivm issue met de auto van mn werk. Die raadde een hybride niet aan, lekker doorrijden met de Octavia 3. Nu heb ik alleen niet het idee dat de Octavia onbetrouwbaar is, (hooguit wat software issues)
Mja, ik hoef niet persee een hybride. Een mooie 1.5 Tsi is ook het overwegen waard.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skodahhw

Nieuw lid
Ha Jesse, onze caravan weegt net even te veel voor de 1.5 tsi denk ik. Wat ik las over die softwareissues schijnt dat nu wel aardig geüpdate te zijn.
 

Jessedew

Senior Member
Ik trek nu 1250kg met de 1.5. Reden om eventueel hybride te pakken is meer gewicht van de auto zelf. Bij een vw passat (1600 trekgewicht) ga ik over de BE rijbewijs grens heen.
 

jesse_s93

Forumguru
Als ik opnieuw een Octavia iV zou kopen zou ik letten op onderstaande:
- Softwareversie van het infotainment: Minimaal 1941
- Uitgevoerde terugroepacties:
- 48S5: Voor storingen die gerelateerd zijn aan de Travel Assist
- 90V7: Ter voorkoming dat de 12V accu leeg wordt getrokken
- Uitgevoerde TPI 2068282: In sommige gevallen knipperen de lichtjes van de brandstof- en batterijmeter. Deze serviceactie verhelpt dat.
- Trekgewichten op kenteken geregistreerd, als je een aanhanger/caravan achter de auto wilt hangen. Voor een fietsendragen niet vereist.
- Hardwareversie van het display: H49. Wanneer de temperaturen stijgen begint het display een eigen wil te krijgen in sommige gevallen. Hij zet zichzelf aan als de auto vergrendeld is of hij blijft het volume verhogen tijdens het rijden. Hiervoor zijn bij auto's het display vervangen en die hebben hardwareversie H49. Ik zou hier persoonlijk niet blind op staren. Op diverse fora zie ik dat displays zijn vervangen, maar vaak al aan het einde van de warme periode (lange wachttijden bij dealer). Ik heb zelf H47 en heb het enkele keren gehad, in de zomer. Sinds september nooit meer gehad. Ik wacht volgende zomer nog even af hoe het zicht ontwikkeld en of het terugkomt bij de nieuwere displays en zal dan een keuze maken om ook te vervangen of wellicht is er dan wel een TPI voor vervanging/software update.

Die terugroepacties zijn uiteraard wel MJ gerelateerd. Als je een nieuwer model hebt, dan zal hij de software update al vanaf de fabriek hebben meegekregen en is die niet van toepassing geweest op jouw wagen. Die van mij is van maart '21 en bovenstaande terugroepacties en serviceacties waren van toepassing op mijn auto.

Nu is dit best een behoorlijk lijstje en de auto was toen ik hem kocht dan ook echt niet storingsvrij. Dat wist ik ook, aangezien ik me wel had ingelezen op meerdere fora. Sinds bovenstaande zaken zijn uitgevoerd heb ik echter geen problemen meer gehad en is de auto zeer betrouwbaar gebleken.
 
- Uitgevoerde TPI 2068282: In sommige gevallen knipperen de lichtjes van de brandstof- en batterijmeter. Deze serviceactie verhelpt dat.
Dit las ik gister, en toen dacht ik oohja.. dat heb ik ook 1x gehad.. helemaal in het begin toen ik hem net had..
En verdomd heh.. nou rijd ik vandaag terug vanuit de supermarkt..

 

jesse_s93

Forumguru
@Disaster-Master dat is inderdaad wat ik bedoel. Op briskoda staat de hele tpi en daar staat ook in bij welke software versies van het virtual cockpit dit voor kan komen. bij mij is dit toen gratis door de dealer opgelost.
 

skodahhw

Nieuw lid
Wat weegt de caravan en wat mag de Octavia trekken?
Als je dat weet is het iets waar je zeker over kunt zijn, toch?
Er is een verschil tussen mogen en kunnen trekken. De 1.5 tsi heeft volgens caravantrekker stuk minder puntjes dan de iv, mede door kracht en gewicht.
 

hemi24

Forumguru
@skodahhw : en toch mogen ze beide 1.500 kg trekken, wat met de 150 pk van de 1.5 TSI ook geen enkel probleem zal zijn…

Vanzelfsprekend zal de PHEV op de nodige punten nog beter presteren, maar dan de vraag: hoe hard moet het gaan…
 

Jessedew

Senior Member
die mindere puntjes, komen denk ik (niet de test ingevuld) door het extra gewicht van de PHEV, waardoor de combinatie beter zal rijden, stabieler is. Ik vind het nu met de 1.4 best een kluif (gaat prima) maar als je dan en een elektromotor als ondersteuning erbij hebt, dan zal dat vast meehelpen in de rijbaarheid en met name het wegrijden van de combinatie.
 
@jesse_s93 Thanks voor het delen van de bekende terugroepacties/tpi. Momenteel deze vragen bij de dealer neer gelegd of deze idd zijn uitgevoerd of wel van toepassing zijn. Het probleem met het display ervaar ik niet!
 

Bijlagen

  • Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-07 om 20.24.37_5ebf3afb.jpg
    Afbeelding van WhatsApp op 2025-01-07 om 20.24.37_5ebf3afb.jpg
    1 MB · Weergaven: 11
Bovenaan Onderaan