Waar op te letten bij aanschaf Superb

Ik heb nu een 207tje maar daar mis ik toch wel wat ruimte met de kids.
Dus op zoek naar een ruime station. Nu vind ik de superb wel erg mooi en die is ook goed geprijsd.
Nu heb ik eigenlijk vrij weinig verstand van skoda's of van stations in het algemeen. Dus zijn mijn wensen nu vooral op km stand en leeftijd van de auto.
Dus vanaf 2010 met max km stand van 130.000. Of is dat overdreven om per se onder de 130.000 km te willen kopen?
Onze 207 heeft nu 120.000 km gereden en is aan groot onderhoud toe, distributieriem vervangen enz.
Hoe zit dat precies bij een superb? Wanneer is daar groot onderhoud nodig? en heeft de superb een riem of ketting?

Ik heb het hier trouwens over de benzine versie. We rijden nog geen 15.000 km per jaar dus diesel gaat het zeker niet worden.
 

Cordoba

Forumguru
Je moet niet alleen naar de auto kijken, maar ook welk motorblok er in hangt. Zowel distributieriemen als kettingen, komen bij de meeste Skodamodellen voor, wat je hebt is afhankelijk van het type motor. Als je voor een max. van 130 k km gaat, zou ik zeggen dat je met jouw kilometrage een jaar of 4 vooruit moet kunnen zonder bijzondere onkosten. Daarna kun je ook nog jaren vooruit, maar dan schrijf je minder af, maar extra onderhoudskosten compenseren die lagere afschrijving weer voor een deel. Het is wel handig voor een goed advies, als je voor je zelf ook een idee hebt hoelang je met de auto wil rijden, en wat voor soort gebruik je ervan gaat maken. (korte ritjes in de stad, en lokale wegen, of veel op de snelweg, moet ie een caravan/aanhanger trekken, dat soort zaken)
 
Bedankt voor de tip. Ik kijk vrij willekeurig moet ik zeggen. Mijn selectiecritaria waren al het bovengenoemde en
daarbij moet hij ook nog de caravan kunnen trekken van 1200 kilo. Maar dat kunnen alle superb volgens mij.
Verder wordt hij hoofdzakelijk voor korte ritjes gebruikt. We werken beiden binnen 5 km van huis dus het is alleen de kinderen naar de (schoon)ouders brengen of ritjes in het weekend. Buiten de vakanties natuurlijk.
Ik heb nu een Skoda Superb Combi 1.8 TSI 160 pk comfort business line op het oog en een Skoda Superb Combi 1.8 TSI 160 ok Elegance business.
Maar hiervoor had ik een 1.4 TSI comfort business line op het oog. Maar die was helaas net verkocht.

Dus ik kijk niet zo zeer specifiek naar de motor.

Op zich zijn we van plan de auto wel een flink aantal jaar te gaan rijden. Dat kan zo een jaar of 8-10 zijn.
 

Havana

Forumguru
1.8 TSI staat bekend om hoog olieverbruik. Genoeg over te vinden op dit forum.

Je zou ook naar een Octavia kunnen kijken, die heeft ook bergen ruimte. Genoeg voor 2 kids is mijn ervaring!
 
Laatst bewerkt:
Van het olieverbruik had ik al wel wat gelezen ja. Hoe erg is dat eigenlijk behalve dat we het dan ieder jaar (wat ik las om de 10-15K) moeten bijvullen?

We keken in eerste instantie ook naar een octavia. Maar met ons budget 15K-16K kom je een beetje uit bij 2010-2011 modellen. Daar zijn er super veel met een 1.2 motor. Die dus maar 1200 kunnen trekken en dat is ook het maximale gewicht van de caravan. Dus dat is allemaal net aan. Niet echt lekker rijden heb ik begrepen dan.
Dus dan zou ik weer uit komen bij het veel kleinere aanbod 1.4 (hoewel die ook max 1200 mag trekken) of 1.8 aanbod.

Dus gingen we toen kijken naar de superb. Die zeker meer dan 1200 kan trekken met welke motor ook. En we ook qua ontwerp mooier vinden.

Dus dan zou ik beter voor een octavia 1.8 of voor een superb 1.4 kunnen zoeken?
 

Falcon

Donateur
Hoeveel kids gaat het om, want bij 3 raad ik de OctaviaII af, vanwege de geringe breedte.

Dan bied de Superb net even dat extra en ook wanneer ze tiener worden en lengte inschieten.

Opzich is de 1.8 wel fijn als de bergen in gaat met de caravan en mocht je nog plannen hebben in de toekomst om een zwaardere caravan aan te schaffen is dit ook prettig.
 
Laatst bewerkt:
Voorlopig nog om 2 maar mogelijk 3 ;) daar is nog wat discussie over.
Bij tienerleeftijden heb ik al wel weer een nieuwe aangeschaft maar dat is inderdaad zo dat de superb achterin net even wat meer ruimte biedt. Ook lekker met kinderzitjes enz.

Ik ben wel van plan om de bergen in te gaan met de caravan ja. Als vervend wielrenner is dat natuurlijk wel de bedoeling.

Maar in hoeverre is het nadelig van het hoge olie verbruik?
 

Havana

Forumguru
Weinig. Soms helpt andere olie een beetje, maar soms zit er niks anders op dan een nieuw blok. Je zou dit kunnen vastleggen in het koopcontract. Het probleem speelt lang niet bij iedere 1.8 TSI. Vooral modeljaar 2010 schijnt problematisch te zijn. Ik zeg er meteen bij dat ik op dit vlak geen expert ben want ik rijd op gasolie.

Leuk, nog een wielrenner. Hier zijn de onderhandelingen voor nummer 3 door mij eenzijdig stopgezet. Zelfs het laatste bod "een jaar onbeperkt fietsen" heb ik naast mij neergelegd :D
 
Dat is dus wel een probleem waar je goed rekening mee moet houden. Ik heb er nu eentje op het oog van Alphabet (dus oud lease). Is olie bijvullen dan iets wat in het onderhoudsboekje zou staan? Want dat is wel een 1.8TSI uit 2010.

Dan kan ik ook mijn racefiets een keer ergens mee naar toe nemen. Dat lukt nu niet met mijn 207 zonder trekhaak. haha dat zal bij ons ook nog wel wat worden.
 

Havana

Forumguru
Nee dat zal niet in net onderhoudsboekje staan.

Zelf vervoer ik mijn racer het liefst in de auto, maar met 4 man in de auto wordt dit lastig. Vandaar dat ik vaak mijn Spinder Kolibri monteer (drager voor 1 fiets).
 
en bij navraag hierover krijg ik natuurlijk als antwoord dat dit die auto dat natuurlijk weer niet heeft? Of wordt dat wel eerlijk vermeld.

Kijk dat zocht ik ook nog een goede fietsendrager.
 

Frenk21

Forumguru
@stansfield , je kan ook even op de skoda site naar een ocassie zoeken. Je krijgt dan de auto's te zien die de dealers hebben staan. Hier staan vaak mooie exemplaren bij die minder kilometers dan bij een LM.
Zo heb ik net een 2012 model gekocht met 40000 op de teller. Is wel een 2.0 tsi elegance bns
 
Ik heb uiteraard al op de skoda site gekeken. Maar daar betaal je over het algemeen toch wel wat meer. Daar vind ik maar 1 auto die aan mijn budget voldoet. En daar betaal je ook nog eens 895 euro rijklaar kosten. Dat vind ik ook wel wat te duur al met al.

Maar ik heb nu wel een 1.4 gezien die wel overal aan voldoet. Maar met 1.4 motoren heb je dat olie probleem dus niet? Deze kan 1400 kilo trekken. Ook ruim meer dan de max van de 1200 die mijn caravan is. Dus dat zou wel moeten lukken toch?
 

CDK

Forumguru
@Havana, je kijkt er wel heel erg zwart wit tegen aan hoor, er zijn 1.8 tsi motoren met hoog olie verbruik, maar er zijn er nog veel meer die daar geen last van hebben. Het is een heerlijk en krachtig blok, ik zou zoiets in een koop contract laten vastleggen overigens.
 

Frenk21

Forumguru
@stansfield , de prijzen op de site zijn altijd vraagprijzen. Met een beetje onderhandelen kom je meestal toch wel een eindje. Als een 1.4 aan al je wensen voldoet, zou ik niet naar een 1.8 gaan. Misschien kan je de 1.4 bij JD nog laten chippen.
 
Dat weet ik maar toch vind ik dealers over het algemeen wel duurder.
Heb nu een mooie 1.4 gezien die aan alles voldoet en is 1.4. Met die motoren is de kans dat er wat mis is kleiner toch? Of laat ik het anders zeggen daar zijn hier minder klachten over?
 

Frenk21

Forumguru
Mijn zus heeft deze moter in haar Octavia. Zij heeft hier geen problemen mee en heeft nu ongeveer 85k gereden.
Dat dealers iets duurder zijn heeft ook te maken met garantie, aflevering etc. Over het algemeen zijn zij wel wat soepeler als het op garantie aankomt. Zij hebben toch een naam te verliezen.
 

andrehj

Forumguru
Hoeveel kids gaat het om, want bij 3 raad ik de OctaviaII af, vanwege de geringe breedte.
Dan bied de Superb net even dat extra en ook wanneer ze tiener worden en lengte inschieten.

Qua lengte klopt je verhaal, maar qua breedte niet. De Superb (S2) is namelijk achterin gewoon even breed als een O2. Dat komt omdat de S2 eigenlijk op een verlengd O2 onderstel staat. Vandaar ook de bandenmaat die gelijk is aan de O2 (en de Golf).
Pas bij de S3 is dit veranderd, deze is compleet gebaseerd op de nieuwe Passat. De S3 is daardoor binnen en buiten zo'n 5 cm verbreed en heeft nu ook grotere wielen. Dit is handig als je drie kinderen op de achterbank wilt vervoeren. Als je er echter (zoals ik) maar twee hebt, heb je van deze extra breedte alleen maar last, want de parkeervakjes groeien helaas niet mee...
 
Bovenaan Onderaan