Waar op te letten bij aanschaf Superb

KWc

Lid
Idem hier, heb ze beiden gehad. De bruikbare breedte op de achterbank is nagenoeg gelijk. Beenruimte op de achterbank is al voldoende in de O2, tenzij je kinderen hebt >175cm. De koffer is iets groter in de S2, maar in de O2 is het alles behalve behelpen.
O2 is met gelijke motor veel vinniger. S2 is dan weer iets stiller en comfortabeler om rechtdoor snelweg te doen.
Denk dat idd veel afhangt van wat er op welk moment jouw pad kruist en hoe breed jouw beurs is.

Falcon

Donateur
I stand corrected ;) Maar als ik dit allemaal zo hoor dan kan TS net zo goed voor de O2 gaan.. ?

Bakkertje

Forumguru
Als vader van drie kan ik meedelen dat drie stoeltjes op de achterbank niet passen in een combi, maar wel in een hatchback / twindoor..
En ja de O2 en s2 zijn even breed, er is wel verschil op schouderhoogte tussen de combi en niet combi.

Nog een laatste tip (en ik weet niet voor wie van de twee ouders dit pleit). Twee kinderen zijn veruit veeeeel praktischer. Niet alleen in de auto, maar ook met verblijf onderweg, maar vooral ook met het spelen met elkaar. Althans bij ons dan. Een combinatie van twee van de drie in willekeurige samenstelling geeft nooit problemen, maar als ze met z'n drieën zijn is het altijd herrie in de tent. Wellicht heeft het met de leeftijd te maken (die van ons zijn 5, 7 en 9) maar eigenlijk zou wat dat betreft 4 een beter aantal zijn. En nee ik heb zeker geen spijt van onze derde, maar zwaar is het regelmatig wel. Andersom heb ik er 3 om trots op te zijn en van te genieten.

Havana

Forumguru
Als je 3 kids wil kun je volgens mij beter voor een MPV gaan. Dan heb je gewoon 3 volwaardige zitplekken. Bijvoorbeeld een Touran of een Picasso.

@Bakkertje ik heb je post even aan mijn vrouw laten lezen ;)

Neptukker

Forumguru
Als je 3 kids wil kun je volgens mij beter voor een MPV gaan.
Een Skoda is een rationeel merk maar een MPV is net een stuk ratio te veel voor types zoals mij. Toen onze derde zich aandiende is er een SII combi gekomen. Misschien niet superbreed, maar de middelste kan wel heel makkelijk naar haar plek en kan de voeten goed kwijt ondanks de ventilatoruitstroomopening (3x woordwaarde). De ideale smalle zitverhoger om ruimte te sparen is de 'bubblebum'. http://www.bubblebum.nl/

Ik zeg altijd over MPV's: 'Als ik een bus had willen rijden dan was ik wel buschauffeur geworden'. Verder vind ik dat MPV's standaard voorzien zouden moeten zijn van een OV-chipkaartlezer, maar dat terzijde.

Neptukker

Forumguru
Het openbaar vervoer (OV) in Nederland dient betreden te worden met een chipkaart in plaats van een papieren kaartje. Bussen, trams, metro's en treinen hebben een chipkaartlezer zodat er tegoed afgeschreven wordt. Vraag me niet naar de details want dit is een extra drempel waarom ik niet met het openbaar vervoer reis.

Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
@Neptukker

Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, ook voor mij écht geen MPV om die reden.

Maar zo'n zitverhoger zonder rugleuning is wel echt minder veilig dan eentje met. Het is een beetje een halve oplossing. Ik betwijfel of je drie "volwaardige" kinderstoeltjes naast elkaar krijgt in een S2. Nu ben ik zelf geen veiligheidsfreak maar het kan toch maar gezegd zijn... ;)

Neptukker

Forumguru
:ot:
Je kunt ook (russisch?) roulette gaan spelen zoals ik. Mijn vrouw wou er graag drie, ik vond twee wel genoeg. Ben er over na gaan denken en kwam tot de conclusie dat ik geen zwaarwegende argumenten tegen drie had (da's nog op te lossen zonder zo'n erge MPV). We hebben afgesproken om een zwangerschap een bepaalde periode mogelijk te maken en nadien weer onze maatregelen te nemen. Net voor het ingaan van de deadline was mijn vrouw zwanger en de rest is geschiedenis.

Bakkertje

Forumguru
We dwalen erg af ook deze is :ot:..
Blijkbaar lukt het bij ons erg goed en zeker op een bepaalde plek in Kroatië, daar is het 2x gelukt.
Ons initiële plan (voor zover je daarover mag spreken) was om tussen nr 2 en 3 zo'n 4 jaar te wachten, maar ja dat liep toch net effe wat anders..

Maar nogmaals, ik vind het nog steeds geweldig om 3 blagen te hebben en zou er (meestal) niet één kunnen missen.

Wel nog een tip voor wat betreft de stoeltjes. Wij gebruiken stoelen van Römer (de trendline) en die zijn in breedte instelbaar. Als je geen al te brede kids hebt kun je daarmee de ruimte vinden die je nodig hebt om eenvoudig bij de gordelsluiting te kunnen komen.
kid-plus_trendline-robbie_roemer.jpg

Gordel verlengers zijn overigens verboden.

Laatst bewerkt:
haha zo te lezen gaat het hier meer om de vraag 2 of 3 kinderen ;).
Maar ik lees nu dus dat de S2 1.4 veel minder meldingen (hier) heeft van hoog olieverbruik. Dus dat is goed om te lezen. Of we een 1.4 of 1.8 wilde is niet echt een vraag het was meer wat er langs kwam. Een 1.4 voldoet ook aan al onze eisen. Ik neem tenminste aan dat wanneer de auto max 1400 kan trekken dit wel genoeg is voor een caravan die max 1200 mag zijn.

Verder de vraag waarom we dan geen O2 kiezen is toch de looks. Ik vind de S2 toch wel wat mooier. Vooral aan de achterkant.

Andere vraag. Wanneer de auto rond de 15.500 kost en de afleverkosten 695 zijn met 6 maanden bovag apk en nog wat reinigingen. En ik wil er nog een trekhaak bij laten zetten wat volgens trekhaken.nl 470 euro kost.
Waar zou ik dan ongeveer met onderhandelen op uit moeten kunnen komen? Dat verschilt natuurlijk heel erg per garage maar is een totaal prijs van 15.500 dan reel? Of misschien zelfs wel 15.000? Of met een totaal prijs van 16.665 moet ik dan al blij zijn als ik op de 16.000 uit kom?

Frenk21

Forumguru
Over het algemeen ligt het autobedrijf hiever ze willen gaan. Ik ben altijd van mening dat je beter kan proberen om extra garantie of onderdelen zoals zomer/winterbanden, trekhaak. Overigens vind ik €695,- afleverkosten voor een 2e hands veel.

Havana

Forumguru
Afleverkosten zijn er alleen maar om hoger in de ranglijsten op internet te staan. Verkapte marge heb ik eerder al eens genoemd. Altijd onderhandelen onder de streep, alles wat erboven staat in geld is niet belangrijk.

Als je niks hebt in te ruilen kun je 10-15% bedingen. Lukt het niet dan op voorwaarden: probeer de prijs omlaag te krijgen door te vragen wat de prijs is zonder garantie en probeer vervolgens een trekhaak en garantie bij te krijgen voor die prijs.

Verder zijn verkopers altijd gevoelig voor meteen zaken doen. Dus dat kun je een paar keer laten vallen: "we kunnen de deal vandaag rond makan".

Hee stansfield,

Ik las dat je onder andere keek bij Alphabet occasions voor een superb, ik kan je dit zeker aanraden.
Onze Superb komt daar ook vandaan!

Je wordt er keurig netjes geholpen, zijn eerlijk over de kwaaltjes van bepaalde modellen/motoren, en nemen als je dat wenst nog even de historie van de auto met je door (schades,onderhoud,enz)

Wij ondervonden bij de proefrit een schokje bij het overschakelen van 1 naar 2 met de DSG. Dit aangegeven bij de koop dat dit verholpen moest worden. Er is trouwens bij Alphabet geen onderhandeling mogelijk, dus je weet meteen waar je aan toe bent qua aanschafprijs.

Bij aflevering kregen we te horen dat er een nieuwe koppeling was geplaatst, helemaal top natuurlijk want hij reed vervolgens perfect.

Na paar maanden in de Zomer waarin we toch wel veel het panorama dak gebruikte, klonk het alsof het mechanisme langs elkaar schuurde.. Belletje naar Alphabet of je dit mocht laten controleren onder garantie, en zo met toestemming naar de dealer.

Bij onderzoek kwamen ze erachter dat er roestvorming ontstond in de behuizing van het panodak. Hierdoor is het panodak mechanisme en behuizing volledig vervangen. Omdat je garantie hebt bij Alphabet regelen ze alles voor je. Je hebt geen gezeur, ook niet met met PON. Alphabet regelt met de Dealer de Coulance met PON en dat scheelt een hoop! (zoals ik heb gelezen elders op het forum)

Al met al, de prijs is duidelijk (hooguit garantie verlengen), vervolgens een top service mocht er toch nog iets aan de auto mankeren..

Het heeft ons dus een hoop geld en gezeur bespaart... Wij genieten nog elke dag van onze 1.8TSI Combi, een super wagen!

Zo mijn Skoda Superb gekocht. Bij korterink in Rouveen. Erg blij mee en hij rijdt heerlijk. Maar ik heb een vraag over de bluetooth koppeling met mijn telefoon. Ik heb een windows phone. Deze vindt de auto wel en de telefoon vindt de auto ook maar ik krijg ze niet gekoppeld. In het boekje staat dat nr 1234 gebruikt moet worden maar dat werkt ook niet. Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Noord26

Forumguru
Zo mijn Skoda Superb gekocht. Bij korterink in Rouveen. Erg blij mee en hij rijdt heerlijk. Maar ik heb een vraag over de bluetooth koppeling met mijn telefoon. Ik heb een windows phone. Deze vindt de auto wel en de telefoon vindt de auto ook maar ik krijg ze niet gekoppeld. In het boekje staat dat nr 1234 gebruikt moet worden maar dat werkt ook niet. Iemand enig idee waar dit aan ligt?

Dat ligt aan jou idd. ;)

Er komt op je dashboard een code te staan die je in moet voeren op je telefoon meestal 1111 2222 3333 4444 of vergelijkbaar. Heeft degene je telefoon niet even gekoppeld tijdens de aflevering?

Oh die code zie ik niet. Alleen dat de telefoon niet compatibel is. We hebben het even geprobeerd maar het lukte hem toen niet dus toen zie ik dat ik het zelf thuis wel even ging uitzoeken. Maar ik heb het vermoeden dat het aan mijn windows phone ligt....

kansberg

Forumguru
Gefeliciteerd! En we zijn dol op foto's! ;)

Je zou even een Android Phone kunnen lenen van deze of gene en kijken of die wel koppelt. Als dat het geval is, weet je zeker dat je Windows Phone niet communiceert met je Superb. In mijn Suberb is de code 4 nullen, ik zeg niet in welke volgorde :D

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan