Waar reservewiel laten in combinatie met gastankring?

Falcon

Donateur
Voor de gasrijders. Waar laten jullie je reservewiel? Ik heb hem op dit moment gewoon bij mij in de berging liggen en in mijn auto een busje met spul erin waarmee ik mijn band tijdelijk kan repareren (hoe werkt dit eigenlijk? :D
 
Ik denk dat de meeste mensen dit doen. Anders ligt de kofferbak zo vol
En de spuitbus voldoet ook prima
 
Voor de gasrijders. Waar laten jullie je reservewiel? Ik heb hem op dit moment gewoon bij mij in de berging liggen en in mijn auto een busje met spul erin waarmee ik mijn band tijdelijk kan repareren (hoe werkt dit eigenlijk? :D

Hoe dat spul werkt is dat je het slangetje op je ventiel zet en het busje leeg spuit in de lekke band. De eerste kilometer voorzichtig rijden omdat het spul zich nog moet 'zetten. Daarna max 80 km/u rijden en ik geloof dat je er max. 200 km mee kan rijden (staat op het busje). Wel is het zo dat je oude band niet meer bruikbaar is en ik weet niet of de leasemaatchappij (als je die hebt natuurlijk) er blij mee is als je dat spul gebruikt terwijl je ook een reservewiel hebt. Ik had het reservewiel bij mij O1 gewoon in de hoes achterin staan. Vastgemaakt met de bagagehaken zodat hij niet kon schuiven.
 

nemo

Senior Member
Een spuitbus voldoet, wanneer je band maar een klein beetje kapot is. Dus bijvoorbeeld als gevolg van een spijker of een ander scherp onderdeel. Wanneer je band gescheurd is (komt vaker voor op de snelweg, doordat je wat langer doorrijdt met de beschadiging), heeft zo'n spuitbusje geen enkele zin. Het "gat" is dan veel te groot.
Hoewel de kans op een lekke/gescheurde band misschien niet zo groot is, raad ik je toch aan om het reservewiel mee te nemen. Maar dat hangt af van de afstanden die je rijdt, op welke tijden je rijdt. Stel namelijk dat je band scheurt, en je hebt alleen een spuitbus bij je, zul je op dat moment aan een andere band moeten komen. Overdag is dat vaak nog wel mogelijk, maar 's avonds/in het weekend/buitenland is dat erg moeilijk.
Ik raad iedereen die een reservewiel heeft, dat mee te nemen. Je bespaart jezelf een hoop ellende op het moment dat je langs de kan van de weg staat!
 

van_der_P

Senior Member
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is om het reservewiel tegen de zijkant van de kofferruimte te plaatsen. Op de hoge kant en dan met een bout of spanband vast zetten. Bij veel auto's is het wiel te hoog, dus dan is het geen oplossing, ik weet niet hoe dat bij de verschillende modellen van Skoda is.
Bij mijn Roomster gaat dat wel.
Dat is een van de nadelen van op LPG rijden, of een tank in je koffer of een wiel.
 

higgy

Forumguru
De thuisbrenger van een Golf V zou volgens mij moeten passen, gek genoeeg levert Skoda die niet.
 

van_der_P

Senior Member
De thuisbrenger van een Golf V zou volgens mij moeten passen, gek genoeeg levert Skoda die niet.

Dat zou je natuurlijk ook zelf kunnen maken (die thuisbrenger) koop en kleiner wiel met de zelfde steek, een kleiner band erop 1 of 2 maten, als je dan met gepaste snelheid rijdt zou dat moeten kunnen.
 

JeeWee

Actief lid
Voor de gasrijders. Waar laten jullie je reservewiel? Ik heb hem op dit moment gewoon bij mij in de berging liggen en in mijn auto een busje met spul erin waarmee ik mijn band tijdelijk kan repareren (hoe werkt dit eigenlijk? :D

In aanvulling op het flesje met vulspul heb ik in mijn setje ook nog een compressortje, aan te sluiten op de outlet in de kofferruimte. Bij grote, lange ritten (vakantie, buitenland) neem ik, hoe paradoxaal ook, het reservewiel mee. In NL vertrouw ik erop dat ik òf met het vulspul thuiskom, òf dat ik via een hulpdienst (de keuze is reuze tegenwoordig) geholpen kan worden.

Wel is het zo dat je oude band niet meer bruikbaar is en ik weet niet of de leasemaatchappij (als je die hebt natuurlijk) er blij mee is als je dat spul gebruikt terwijl je ook een reservewiel hebt.

Mijn leasemaatschappij weet niet eens dat ik een reservewiel heb ;). De afspraak was gastank met vulspulset ipv volwaardig reservewiel; de reserveband kreeg ik tot mijn verrassing mee bij aflevering. De gasinbouwer had kennelijk geen behoefte aan zijn eigen bandenstapel.
 

Bothje

Heel gewoon lid
Ik vraag mij af of het niet mogelijk is om het reservewiel tegen de zijkant van de kofferruimte te plaatsen.
Vandaag een beetje aan het knutselen geweest in de hobbykamer van de RoomsteR om te kijken of er wat meer ruimte is te creëeren door het reservewiel rechtop te zetten. Die gaat altijd mee in het achtercompartiment, geen enkel risico als ik de rolstoel mee heb en verwacht ook niet dat de hulpdiensten helpen als ik zonder reservewiel op pad ga!
Na het rechtop zetten van het wiel, blijkt dat de hoedenplank niet goed meer sluit. Alle bodemplaten verwijderd en nu past de hoedenplank probleemloos weer in de neer positie. Een stuk hardboard over het gat van de gastank en de originele bodem bedekking niet in de breedte, maar in de lengte gelegd, wat gevouwen en het is bijna naar mijn zin.
Ik ga dit nog verder aanpassen, maar laat hier even weten dat het kan.
 

Bijlagen

  • IMG_7766.jpg
    IMG_7766.jpg
    96,7 KB · Weergaven: 79
  • IMG_7769.jpg
    IMG_7769.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 68
  • IMG_7773.jpg
    IMG_7773.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 62
  • IMG_7793.jpg
    IMG_7793.jpg
    96 KB · Weergaven: 75
  • IMG_7798.jpg
    IMG_7798.jpg
    95,5 KB · Weergaven: 63
Rechtop is mooi en handig! Ik had ooit een Volvo 740 op gas (samen met een paar vrienden voor de vakantie gekocht: echt een super-auto!!) en daar stond het reservewiel ook rechtop achterin. Er stak een bout uit de "zijwand", daar werd het wiel overheen geschoven en met een flinke vleugelmoer stond het geheel zo vast als een huis:

Zweden%20-%20012.jpg
 

nemo

Senior Member
Vandaag een beetje aan het knutselen geweest in de hobbykamer van de RoomsteR om te kijken of er wat meer ruimte is te creëeren door het reservewiel rechtop te zetten. Die gaat altijd mee in het achtercompartiment, geen enkel risico als ik de rolstoel mee heb en verwacht ook niet dat de hulpdiensten helpen als ik zonder reservewiel op pad ga!
Na het rechtop zetten van het wiel, blijkt dat de hoedenplank niet goed meer sluit. Alle bodemplaten verwijderd en nu past de hoedenplank probleemloos weer in de neer positie. Een stuk hardboard over het gat van de gastank en de originele bodem bedekking niet in de breedte, maar in de lengte gelegd, wat gevouwen en het is bijna naar mijn zin.
Ik ga dit nog verder aanpassen, maar laat hier even weten dat het kan.

Wat een mooie oplossing! Zo heb je toch je reservewiel bij je en kost het niet onnodig veel ruimte. Well done!
 
ik heb toch graag veel ruimte in mijn kofferbak. Vandaar het setje. Wat ook prima voldoet.
Klinkt alsof je het wel eens hebt gebruikt?

Waar ik een beetje bang voor ben is dat als ik een lekke band krijg, het gat vervolgens te groot is om met de spuitbus te repareren. Hoe groot is die kans eigenlijk?

En hoe lang blijft zo'n spuitbus goed? De mijne is nu bijna vijf jaar oud...
 

nemo

Senior Member
Geen idee hoe lang zo'n spuitbus goed blijft.
Wat ik wel weet, is dat -wanneer je op de snelweg een lekke band krijgt en niet snel genoeg stopt, de band al gauw te groot is om met zo'n plaksetje te repareren.
En dan ben je de pineut. Overdag kan je pechhulpdienst wel een nieuwe/reserveband regelen, maar 's avonds en in het weekend wordt dat echt lastiger.
Ik moet zeggen dat de kans dat je een nieuwe/reserveband vind, afhangt van je bandenmaat. Dus voor een auto zijn de kansen al veeeeele malen groter dan een aanhanger/motorfiets.
 

van_der_P

Senior Member
Vandaag een beetje aan het knutselen geweest in de hobbykamer van de RoomsteR om te kijken of er wat meer ruimte is te creëeren door het reservewiel rechtop te zetten. Die gaat altijd mee in het achtercompartiment, geen enkel risico als ik de rolstoel mee heb en verwacht ook niet dat de hulpdiensten helpen als ik zonder reservewiel op pad ga!
Na het rechtop zetten van het wiel, blijkt dat de hoedenplank niet goed meer sluit. Alle bodemplaten verwijderd en nu past de hoedenplank probleemloos weer in de neer positie. Een stuk hardboard over het gat van de gastank en de originele bodem bedekking niet in de breedte, maar in de lengte gelegd, wat gevouwen en het is bijna naar mijn zin.
Ik ga dit nog verder aanpassen, maar laat hier even weten dat het kan.

Het wiel ziet er dik, breed uit. Dit zou je kunnen verkleinen door een 14" velg (op de sloop) te kopen en daar een 145/80R14 band omheen te leggen. Die maat heeft ongeveer de zelfde omtrek als een originele 195/55R15 of 205/45R16. Dat scheelt toch zo'n 5 a 6 centimeter.
Dit kun je dan als een thuisbrenger gebruiken.
 

Falcon

Donateur
Trouwens iemand die zijn auto geleast heeft bij ING Car Lease en al eens niet voldoende had aan zijn spuitbusje met een lekkeband? Wat is de regeling op dat moment, hoe wordt administratief en met de hulpdiensten geregeld? Zijn daar kosten voor mij zelf aan verbonden?

Mocht dit gewoon geregeld worden mocht het gebeuren, dan laat ik het zo. Anders zit ik er over na te denken om de reservewiel om te ruilen met een kleine thuisbrenger.

Even voor opstellen dat volgens mij mijn leasemaatschappij niet eens weet dat ik een volwaardige reservewiel heb.
 
Ik leg het reservewiel gewoon achterin. Met mijn Fabia een keer een lekke band gehad, maar er zat een scheur in en geen gaatje. Het schuim kwam er net zo had weer uitzetten. En 99% van de tijd rij ik toch met een lege bagageruimte, dus is de keus makkelijk.
Frans
 

van_der_P

Senior Member
Het mooiste zou zijn als je op de plek van je orginele benzinetank een gastank kon monteren.
Als er dan nog een plek over blijft kun je daar een benzinetankje van b.v. 10 liter monteren.
Ben je in een keer van al deze problemen af. Maar dat zal wel niet gaan de ruimte zal te klein zijn en niet regelmatig van vorm voor een gastank.
 

Okki

Donateur
Misschien kan je het reservewiel op de motorkap kwijt.

url


motorkap1.jpg



Of op de achterklep.

Zonder dollen: je kan het reservewiel natuurlijk ook plat op de "gewone" bodem leggen en zelf met hout oid. een soort verhoogde vloer erboven maken waar je de bodemmat dan op legt.
Wel even wat minder laadhoogte, maar wel netjes uit het zicht.
 
Bovenaan Onderaan