Waar reservewiel laten in combinatie met gastankring?

jaspernl

Actief lid
mooie oplossing !
ik ga ook even uitzoeken hoe de leasemaatschappij (ING) omgaat met een lekke band, en afhankelijk daarvan kies ik voor een spuitbus of de oplossing van Bothje.
 

jdek

Nieuw lid
Bij Mercedes en Smart wordt standaart een spuitbus en 12 volt compressor geleverd i.p.v.een reserve wiel
 
Ik zou toch liever een thuiskomertje bij de sloop ophalen. meestal zijn de toch nooit gebruikt en liggen ze als nieuw nog in de auto. (golf5, A3, Leon2 past allemaal)
Al wel meegemaakt dat een spuitbus niet meer voldeed.
 

LenK

Forumguru
Je zult maar een klapband hebben dan sta je daar met je dure auto, waar de fabrikant bezuinigt heeft op het reservewiel.
Het weglaten van een reservewiel wordt gebracht als gewichtsbesparing.

Die reparatievloeistof werkt alleen bij niet te grote gaten.

En is het niet zo dat je na gebruik van die reparatievloeistof een nieuwe band moet kopen omdat die uitgeharde prut de rij-eigenschappen verandert.

Als je toch al een compressor bij je hebt zou je dan niet onderweg er een plug in kunnen slaan zoals de bandenboer ook doet bij reparatie.

Blijft gehannes. Maar in deze tijd van het jaar sta ik zowieso niet graag langs de kant van de weg met een lekke band. De rest van het jaar ook niet trouwens.
 

cali05

Forumguru
Ik heb enkele weken terug een LPG-ringtank gekregen. Even op marktplaats gezocht en een thuisbrenger van een Golf gekocht. Als ik naar het buitenland ga, gaat de thuisbrenger mee, hier in Nederland gebruik ik de bij de tank geleverde lekset van Vialle, mocht het nodig zijn.
 

Bothje

Heel gewoon lid
mooie oplossing !
ik ga ook even uitzoeken hoe de leasemaatschappij (ING) omgaat met een lekke band, en afhankelijk daarvan kies ik voor een spuitbus of de oplossing van Bothje.
Zag dit opeens weer, hoe is jouw oplossing uiteindelijk geworden?
 

jaspernl

Actief lid
Zag dit opeens weer, hoe is jouw oplossing uiteindelijk geworden?
Reserveband ligt gewoon op zolder.
Ik vind dat je een prachtige oplossing hebt, bothje, maar ik moet te vaak te veel spullen meenemen (2 kleine kids he...), en dat gaat gewoon echt niet passen...
 

jaspernl

Actief lid
Nee... Zal ik nog eens doen...
En zoals beloofd direct ook maar gedaan...

Zie hier de reaktie van ING:

============================================
Beste heer ... ,

Indien u een lekke band krijgt of andere onderhouds -en schadegevallen kunt u contact opnemen met de ING Car Lease Assistance, deze hulpdienst staat 24 per uur parraat voor hulp in binnen -en buitenland. De ING Car Lease Assistance is te bereiken op 076 5 711 711.

Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
============================================

Top, dus!
Ik laat mijn reservewiel (ook op vakantie) lekker thuis. :cheer:
 

Falcon

Donateur
TOP! :).. in februari een week naar Duitsland.. nu kan mooi de fietskar voor kleine mee! ..thanx Jasper!
 

Bothje

Heel gewoon lid
Zag gisteren een artikel in het AD wat hier op aansluit:

Reservewiel hoort bij een auto

Veel automobilisten denken dat hun auto wel een reservewiel aan boord heeft, maar dat is vaak niet het geval. Mochten mensen onderweg pech krijgen dan is een geschikt reservewiel vinden onderweg kostbaar en tijdrovend.
Een zogenoemde bandenreparatieset is geen volwaardig alternatief voor het reservewiel. Een reservewiel hoort bij een auto, dat vindt de ANWB.

Tegenwoordig worden veel auto’s standaard uitgerust met een bandenreparatieset. Indien de automobilist een lekke band heeft, spuit men vloeistof in het rubber en pompt men de band op met een compressor.

De ANWB Kampioen deed een eenvoudige praktijktest waarbij een onervaren bestuurder bij drie testauto’s een band lek reed - het blijkt dat er verbazingwekkend lang gereden kan worden voordat men door heeft dat de band lek is - en daarna het bandenreparatiemiddel toepaste.

Heel simpel leek het allemaal niet te gaan. Om te beginnen waren alle gebruiksaanwijzingen niet in het Nederlands. In één geval liep het vulmiddel even hard weer uit de band en verpestte de handschoenen van de testpersoon. Ook bleek het niet eenvoudig om het juiste stroompunt in de auto te vinden om de compressor te laten werken. Deze compressor werkt met een aan/uit knop maar de bestuurder moet zelf in de gaten houden of de juiste bandenspanning is bereikt.

De bandenreparatiesets kunnen niet gebruikt worden als het gat in de band groter is dan vier mm en ook niet bij scheuren in de wang van de band. Bovendien is de houdbaarheid van zo’n set beperkt. Deze moet om de twee tot drie jaar vervangen worden. De prijzen van de set varieren van € 40 tot €100, terwijl een reservewiel vanaf €50 te krijgen is.
 

skodaboy

Forumguru
toen ik mijn 02 4X4 aankocht stond er ook in de folder,
"kleiner reservewiel op 4X4 uitvoering"
ik dacht toen ook al direct aan zo'n thuiskomer,maar nu blijkt het toch een volwaardig wiel te zijn,alleen is het een maat kleiner dan de banden die op de auto gemonteerd zijn,heb 17" velgen af-fabriek en heb een 16" als reservewiel,ben blij dat ik nog een wiel in de kofferbak heb :D
das alle sinds beter dan spuitbusbazaar en ne compressor.
trouwens met die spuitbus ben je niets als de band volledig na de haaien is
dan kom je nog niet verder..:winkie:

toevallig zag ik van de week dat ik de octavia "green line" ook geen reservewiel heeft,maar ook zo'n "pechkit"
moest ik "green line" overwegen dan zou ik de dealer al direct vragen om voor een reservewiel te zorgen...:xyxthumbs:
 
Ik heb ook zo'n spuitbus in mijn auto. Tevens een compressortje en zo'n doosje waarmee je een plug in de band kan stoppen. Gelukkig nog niet nodig gehad,maar ben wel voorbereid op een lekke band. Ben er zo ook mee op vakantie geweest. Het moet wel heel raar lopen voordat je de band helemaal stuk rijd.
 

Bothje

Heel gewoon lid
trouwens met die spuitbus ben je niets als de band volledig na de haaien is dan kom je nog niet verder..:winkie:

Het moet wel heel raar lopen voordat je de band helemaal stuk rijd.
Als het loopvlak slijt of daar een gaatje inkomt is het te repareren.
Bedenk wel dat als de zijkant van de band (wang) een gaatje heeft (bv tegen een hoge stoeprand aanrijden) deze niet meer is te repareren en je waarschijnlijk ook niets hebt aan een spuitbus.....
Voorbeeld uit 2005 op de foto's, de band is met toch maar een klein gaatje in de wang direct afgeschreven, want niet te repareren.
 

Bijlagen

  • IMG_0821.jpg
    IMG_0821.jpg
    92,4 KB · Weergaven: 3
  • IMG_0820.jpg
    IMG_0820.jpg
    93,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG_0819.jpg
    IMG_0819.jpg
    94,3 KB · Weergaven: 3

Constant

Erelid
Het moet wel heel raar lopen voordat je de band helemaal stuk rijd.
Als je een hoge stevige stoeprand raakt met enige snelheid, dan is de band in één keer naar zijn grootje. Ik heb het zelf 6 jaar geleden meegemaakt (momentje van onoplettendheid), een collega van me raakte een in de sneeuw verborgen stoeprand vorige maand in de Franse sneeuw.
 
Bovenaan Onderaan