Waarom BMW betovert en Skoda niet

MarcoO2

Forumguru
Waarom BMW betovert en Skoda niet.

Waarom rijdt u een BMW en geen Skoda? Waarom wel een Audi en geen Hyundai? Denkt u echt dat een Mercedes iets zegt over uw succes en een Saab over uw smaak? MT over het succes van automerken.

Hoe BMW aan het imago komt waarvoor menigeen bereid is financieel te bloeden. En waarom Skoda niet zo’n love brand is.
'De Skoda Businesslines zijn zo compleet, het enige dat nog ontbreekt is een chauffeur. Kunt u wel een Skoda met chauffeur gebruiken?' De Skoda-banners op nieuws- en opiniesites met deze tekst zijn geen grap. Wie erop klikt, komt terecht op skodametchauffeur.nl, een site waar u een Skoda Superb-met-chauffeur kunt winnen – voor 1 dag. De Skoda Superb, het vlaggenschip van Skoda, is met zijn 4,84 m een luttele 4 centimeter korter dan een BMW 5-serie sedan. Maar hij kost slechts de helft: 26.850 euro. En Skoda bewijst met zijn superieur rijdende, complete en luxueuze limousine dat 25 mille ook genóeg is.
Voor comfortabel Freude am Fahren hoeft u echt geen 50 mille uit te geven. Wie rekent, rijdt Skoda. Wie duurder rijdt, is een snob, die financiële (bijtellings) pijn lijdt voor exclusiviteit, status en imago. Een pronkstuk. Een verlengstuk van uw ego. Net zoals een Breitling, IWC of Rolex, horloges die een 50-voud kosten van een Swatch en echt niet preciezer lopen. Maar dat zegt niks. Peperdure polsversiering is een statement, een middel tot zelfexpressie. U manifesteert zich ermee bij een groep die uw horloge herkent en wéét hoe duur dat ding is.

Betoveren
Maar hoe komt BMW aan zijn imago waarvoor menigeen bereid is financieel zo te bloeden? En waarom is Skoda niet zo’n love brand? Waarom zijn Opel en Ford geen premium-merken en Audi wél? En hoe is dat met Saab en Lexus? Een premium-merk moet je betoveren, analyseert Leo van Sister, managing partner van merkstrategiebureau Merkcommissarissen in Woerden. En BMW krijgt dat voor elkaar. “De merkessentie van BMW is sportiviteit en het genot van het rijden. De kwaliteit van BMW staat buiten kijf en het rijplezier wordt door de vele gebruikers geroemd. Je hebt een BMW of je droomt ervan.”
Een recent imago-onderzoek naar automerken van onderzoeksbureau Trendbox laat zien dat niet alleen de merktrouw van BMW-rijders erg hoog is, en dus tot veel herhalingsaankopen leidt, maar dat het merkimago van BMW in het algemeen zeer hoog is. Ook veel níét-BMW-rijders vinden BMW een attractief merk. En dat is zeker niet bij alle automerken het geval, benadrukt Van Sister. Ook niet bij de duurdere. “Mercedes heeft een zeer hoog kwaliteitsimago en zeer tevreden rijders, maar niet-Mercedesrijders beoordelen het merk veel minder gunstig.” BMW scoort bij Trendbox hoog op waarden als energiek, avontuurlijk, levenslustig en ambitieus, terwijl Mercedes daar nauwelijks punten haalt.

Begeerlijkheidsladder
Het jaarlijkse lezersonderzoek naar merkimago van Auto motor und sport, hét Duitse autotijdschrift, laat zien dat BMW dit jaar de grootste stijger is op de begeerlijkheidsladder. Het Zuid-Duitse merk klimt 5 procentpunten naar 49 procent. Toch blijft Audi, ondanks een verliesje van 3 procent nipt de nummer 1 (met 50 procent). Porsche (40 procent) en Mercedes (36 procent) volgen op 3 en 4. “Was in 2009 nog een ommekeer naar kleine zuinige auto’s gaande, aan het einde van de economische crisis in 2010 gaat de trend weer de andere kant op”, concludeert het autoblad.
“De vraag naar grotere modellen neemt toe en daarmee stijgen ook de premiummerken in aanzien.” Vaak dankt een merk veel, misschien wel alles, aan één model dat erg aanslaat. BMW heeft zijn nieuwe 5-serie (al de zesde generatie) en X1, Audi zijn A1 en Alfa Romeo zijn Giulietta. Dankzij dat smakelijk ogende type stoomt Alfa op naar de vierde plaats in de categorie Design, direct na Audi, BMW en Porsche. “Zo simpel kan imago-onderhoud zijn”, stelt Auto motor und sport, dat design bombardeert tot een essentieel kenmerk van een premium-merk. Je hoeft maar naar een iPad of iPhone te kijken om ze gelijk te geven.

Sexy
Bij Trendbox scoort Alfa Romeo hoog op ‘klasse’ en ‘energiek’, maar dat doen merken als Audi, BMW, Jaguar, Lancia, Lexus en Porsche ook. Op de categorie ‘sexy’ torent Alfa echter boven alles en iedereen uit – dankzij Giulietta (de naam alleen al) en MiTo. De kwaliteit van de modellen en die zó uit te dragen dat mensen het ook geloven is doorslaggevend voor het imago van een automerk, stelt Rik Riezebos, directeur van EURIB European Institute for Brand management in Rotterdam. “Dat zie je aan de upgrading van Fiat met de 500 als beste bewijs.” Hij ziet Fiat, ondanks zijn relatief goedkope auto’s, zonder meer als premiumof A-merk (wat voor hem hetzelfde is). “Premium is niet een prijspositie maar een range. Fiat zat misschien aan de onderkant ervan, maar dat heeft ook te maken met het land van herkomst.” Duitse merken vallen eerder in de smaak bij de – conservatieve – Nederlander, die niet voor niets Hugo Boss prefereert boven Corneliani.
Getuige zijn nieuwste model, de nieuwe 9-5, denkt Riezebos dat ook Saab zijn reputatie als premiummerk kan vasthouden – ondanks het bijna-faillissement van de ex-GM-dochter en de overname door het noodlijdende Spyker. Maar Van Sister heeft juist twijfels bij Saab. “Saab heeft nog vrij veel verstokte fans, net als Alfa. Maar Saab vergat te innoveren en voerde te lang een verouderd design.” Spyker-topman Victor Muller is volgens hem echter ondernemer genoeg om iets voor elkaar te krijgen. “Maar het blijvend innoveren en verbeteren van auto’s is een dure wedstrijd en ik betwijfel of Saab daarvoor structureel voldoende kapitaal kan vergaren. Ook een essentiële vraag: geven leasemaatschappijen Saab een paar jaar de kans?”

Lange adem
Audi wist juist dankzij een voortdurende toestroom van kapitaal van moederconcern Volkswagen AG blijvend te innoveren en ontwikkelde zich van middenklassemerk tot premium-merk met premium-prijs. Hoe flikte Audi ‘m dat? Riezebos: “Door het merk te verbeteren met betere producten. Een kwestie van lange adem.” Van Sister: “De merken Volkswagen, Audi en Seat werden beter uit elkaar gepositioneerd. Audi kreeg een nieuwe merkpositionering op basis van de kerncompetentie Vorsprung durch Technik.” Overwinningen in de rally- en racesport deden de rest. “Audi kan nu hogere prijzen vragen dan VW en Seat.” Zo werkt dat.
Een merk dat aan grading up doet, krijgt een hogere kwaliteitsperceptie en kan dus de prijs omhoog doen, legt Riezebos uit. Sterker: “Voor een A-merk betaal je meer, maar krijg je minder. De boardcomputer in een Audi TT kost 800 euro extra, terwijl die er bij Skoda gratis inzit.” Veel wat goedkopere producten hebben meer toeters en bellen dan duurdere merken. “Net zoals een AEG- wasmachine meer opties heeft dan een Miele.” Een premium brand staat dus hoger in de markt dan een value-for-money-merk als Volkswagen, Opel, Ford en Hyundai. Maar weer niet zo hoog als een luxury brand, als Rolls-Royce, Bentley, Porsche en Jaguar. Dure merken als Aston Martin, Lamborghini of Maybach worden door grote autoconcerns ingezet als paradepaardjes om door ‘imagetransfer’ hun mainstream merken – die voor de massaomzet zorgen – positief te beïnvloeden, weet Van Sister.

Koenigsegg
En ook bij de prestigemerken geldt weer een onderscheid in prijsrange. “Je hebt accessible luxury brands als Coach en Ralph Lauren”, legt Riezebos uit. “Dan aspirational luxury brands als Gucci en Louis Vuitton en dan absolute luxury brands zoals Hermès en Loro Piana.” Tot de laatste behoren Ferrari, Bugatti en het Zweedse sportautomerk Koenigsegg, dat voor zijn Agera R (die te zien is op de AutoRAI) 850.000 euro vraagt, exclusief BPM en BTW. Voor mensen die geen1,5 miljoen euro hebben een ínaccessible luxury brand dus. De Agera is 60 keer zo duur als een Skoda Superb. En daarmee héb je dus al een superbe bolide. Zelfs mét chauffeur, als je geluk hebt.

bron
 

Skody

Actief lid
Snap er werkelijk niets van dat BMW zou 'betoveren'. Was onlangs op de RAI en toch 's even in de BMW 5 gestapt. Ongekend wat een goedkoop plastic en dan met name als je op de achterbank plaatsneemt en je met je benen tegen de plastic achterzijde van de voorzetel drukt. Voor de grap moet je er eens op tikken... Een Dacia klinkt bij wijze van nog duurder. De verkoper gaf wel toe dat e.e.a. wel plasticachtig aandeed. Ik moet dan altijd in mezelf grinniken om te zien hoe mensen tegen beter weten in dan tóch zeggen dat t allemaal top is :-). Ik blijf erbij, mensen schaffen dergelijke auto's aan / leasen dergelijke auto's vaak uit compensatiegedrag om ergens bij iets te horen. Wat dat 'ergens en iets' dan is, is uiteraard volstrekt onduidelijk, maar het streelt wel..
 

MichielOctavia

Actief lid
Waarom hechten mensen zoveel belang aan het imago van hun auto? Ik heb het nooit begrepen en ik wil het eigenlijk ook niet begrijpen. Ik koop een auto omdat hij:
a) Technisch goed is
b) Lekker rijdt
c) Een voor mij mooi ontwerp heeft
d) Een goede prijs / prestatie heeft
e) Praktisch is

Ik kan er niet koud of warm van worden wat een ander er van vindt. Ik hoor het één van mijn collega's nog zeggen toen ik vertelde dat ik een Octavia kocht: "Een Skoda? Daar wil je toch niet in gezien worden...". Hou nou toch op, schei nou toch uit. Prima, geef jij dan maar tienduizenden euro's meer uit voor een BMW zodat je lekker tegen iedereen kan zeggen dat je "een beamer" hebt. Of dan die collega die het maar over haar "Murk" heeft (Fonetisch voor de manier waarop sommige Mercedes rijders hun auto lekker popie jopie noemen).

Of dan het befaamde "Porsche" design. Design??? Sorry? Ze maken al 50 jaar auto's met ongeveer hetzelfde model. Ieder model ziet er net wat nieuwer uit, maar de basis blijft hetzelfde. Dat kun je een "tijdloos design" noemen, maar voor mij is het een gebrek aan fantasie. Of lekker op safe willen spelen.

Natuurlijk zijn er mensen die een BMW of een Mercedes kopen omdat ze het gewoon een mooie auto vinden. En dat mag, daar is niets mis mee. Maar er zijn er volgens mij nog veel meer die de auto kopen uit conformistisch gedrag: je wilt / moet ergens bij horen. Je wilt kunnen zeggen: kijk eens wat ik kan betalen en wat mijn status is.
Het geeft aan dat je tienduizenden euro's wilt uitgeven voor de mening van anderen. Dat zegt ook iets over je, misschien nog wel meer dan je (te) dure auto.....
En voor de kwaliteit hoef je geen BMW te kopen, er zijn meer dan genoeg merken die kwalitatief niet onder doen.

Wat is er in hemelsnaam mis met een Skoda? Of elk ander merk dat gewoon een goede auto neerzet voor een betaalbare prijs?

Misschien laat ik me nu een beetje gaan. Ik wil niet alle BMW rijders (of andere "premium merkrijders") over één kam scheren. Bij voorbaat mijn excuses als ik iemand gekrenkt heb. Maar tegen de mensen die een auto kopen voor de buurman of de collega zeg ik: Volg de Skoda rijder!
 

Fabia

† In Memoriam
Toch leeft dat nog heel erg hoor. Ik was vandaag bij het WK tafeltennis en hoorde daar dat de S2 was afgewezen als directie auto, daar moet een Mercedes voor komen. Men wil niet opgehaald worden in een Skoda.
 

hemi24

Forumguru
Het geld zit altijd ergens, dus je kunt echt niet stellen dat een S2 "gelijkwaardig" is aan een 5-serie, A6, of E-klasse, maar het is een feit dat een dergelijke auto niet 2x zo goed in elkaar steekt, of dat deze 2x zo goed rijdt...

Heb op de autorai nog even plaats genomen in een Golf 6 Variant (5½ of 5¼ is de beter benaming), maar ik kan de meerwaarde t.o.v. een O2 niet terugvinden. Das dan ook direct de reden dat ik een rijk uitgeruste O2 rijd en niet in een kale Golf. Eerlijk is eerlijk.
 

NMO

Nieuw lid
Het is niet vreemd, BMW rijdt helemaal goed. En toch kies ik dit keer niet voor een BMW maar voor een meer premium merk voor mij. Het is voor mij echt luxe dat de kids zometeen niet meer gaan roepen ik zit strak maar echt moeite moeten doen de voorstoel te raken. Al zit ik er voor 95% alleen in de auto die 5% wil je ook graag premium ingevuld hebben. Zo zie me maar weer premium is voor iedereen een andere beleving en invuling.

Ben wel erg benieuwd hoe de superb mij gaat bevallen.....
 

Cordoba

Forumguru
Mensen rijden een BMW om ergens bij te horen? Dan vraag ik me af waarbij: bij de rest die een tekort aan zelfvertrouwen moet compenseren, of bij de mensen die willen demonstreren dat ze meer geld dan hersens hebben en daarom een auto rijden, die onevenredig duur is, en waarvan voor het onderhoud hetzelfde geldt.

Eerlijk is eerlijk, veel Skoda's munten niet bijzonder uit in prestaties en weggedrag (zonder dat er direct iets mee mis is), maar sportieve Skoda's zijn er wel degelijk, en wie voor het niveau van een BMW gaat, vindt beslist heel wat auto's die qua prestaties vergelijkbaar zijn, maar een behoorlijk kleiner prijskaartje hebben.
 

MarcoO2

Forumguru
(...) sportieve Skoda's zijn er wel degelijk, en wie voor het niveau van een BMW gaat, vindt beslist heel wat auto's die qua prestaties vergelijkbaar zijn, maar een behoorlijk kleiner prijskaartje hebben.
Vast wel, alleen niet in de stal van Skoda. Hoewel Skoda erg veel waar voor zijn geld biedt en erg leuke auto's maakt, haalt Skoda het (nog?) niet bij het niveau van de premium-merken (wat een jeukwoord blijft dat) als Audi, BMW en Mercedes.

Overigens stigmatiseren wij hier ook behoorlijk natuurlijk... we stoppen nu de BMW-rijder in een hokje (óf hij compenseert, óf hij is gek), maar er zijn natuurlijk legio redenen om in een bepaalde auto te willen rijden. Ik denk dat er heel wat Skoda-rijders zijn die, als de omstandigheden dat toe zouden laten, graag in een Audi hadden gereden. Ik voor mij zou heel wat liever in een Audi rijden dan in de Skoda die ik nu heb, hoe blij ik er ook mee ben. Als ik niet tegen de beperkende factor van mijn leasebudget was aangelopen, had ik nu lekker in een A5/A6 rondgereden. Nu kwam ik niet verder dan een dik aangeklede A3 of een kalere A4, en tsja, dan heb ik liever een full-options Skoda!
 

TL@

Forumguru
Zo premium vind ik Mercedes niet. Ik heb een testrit gedaan met een C200CDI automaat break, vond ik lelijk tegenvallen. Het navigatiesysteem is gewoon slecht, de automaat compleet veroudert (ligt constant te pendelen) en de afwerking toch niet zo super. Heb ook een tijdje een B-klasse gereden (180CDI met automaat) wat een rotauto was dat, nog erger dan de oude Opel Astra die ik een paar geleden had, vreselijk. Een auto die zoveel kost, moet je een speciaal geven, vind ik.

In een Audi krijg je dit gevoel wel, vind ik.

In de Volvo V50 die ik nu rij, krijg je dit gevoel een beetje maar gaat heel snel weg wanneer de cruisecontrol weer eens niet werkt, het start/stop systeem geen zin meer heeft, het BLIS systeem enkel foumeldingen geeft, het toerental onverklaarbaar als een gek naar de rode zone gaat wanneer je wilt schakelen,....

Ik zal dus wel terug een Skoda rijden, misschien niet de speciaalste auto om naar te kijken maar wel om in te rijden en om te bezitten (of leasen)
 

MichielOctavia

Actief lid
Het staat een ieder natuurlijk vrij om de auto te kopen die hij / zij wil. En sommige mensen kopen bewust geen auto maar een imago. En wie ben ik eigenlijk om dat te veroordelen. Ik kan het niet begrijpen maar dat zou ook best mijn kortzichtigheid kunnen zijn ipv de kortzichtigheid van een ander.

Er is natuurlijk best verschil tussen een Dacia en bijvoorbeeld een Mercedes. Dat zal ik niet ontkennen. Maar ergens daar tussen in ligt een omslagpunt. Vanaf dat punt koop je voor elke euro die je uitgeeft steeds minder extra kwaliteit en steeds meer imago. Totdat je zelfs op het punt komt dat je voor iedere extra euro die je uitgeeft alleen nog maar extra imago koopt maar geen extra kwaliteit meer krijgt. En op dat moment heeft de marketing afdeling van het bewuste merk een klinkende overwinning behaald: je bent bereid geld uit te geven voor imago, zonder dat het kwalitatief iets toevoegd aan het product. Dan wordt het natuurlijk cashen voor de fabrikant: hij hoeft fysiek niets meer toe te voegen aan het product maar kan er wel veel meer voor vragen.
 
E

Ex-lid 2926

Hoewel onderscheidend ben ik geen liefhebber van de door Chris Bangle ontworpen BMW's, maar met de huidige Z4, 5 en 6 serie zijn ze wat mij betreft weer op de goede weg. Ik kan mij best voorstellen dat er veel autoliefhebbers helemaal gek zijn van BMW, Mercedes of Audi. De populariteit van deze Duitse premiummerken heeft in mijn ogen echter ook een keerzijde waardoor ik mij er minder in thuis zou voelen. En dat is niet het prijskaartje. Deze merken trekken behalve een grote schare echte autoliefhebbers ook de nodige "foute types". Die het soms presteren om van een fraaie "premium"sedan een "sjonnybak" te maken.
En deze "types" vallen nu eens niet op een merk als Skoda.
 

MarcoO2

Forumguru
En deze "types" vallen nu eens niet op een merk als Skoda.
Nou-ou-ou... er rijden (vooral) Fabia's en soms ook Octavia's rond die ik toch echt wel als Sjonniebak zou bestempelen!

Maar je hebt wel gelijk met je punt, verhoudingsgewijs gebeurt het met Skoda's heel wat minder dan met bepaalde andere merken/ types. En da's maar goed ook! Kijk, als je kunt vertellen dat je een BMW "M3-look-a-like" of een Golf GTI "zulke brede banden joh..." hebt, dan heb je wat te vertellen tussen je maten. Maar een Skoda als basis is qua imago vaak toch net ff te min, zeg maar. Maar er zijn ook weer mensen die juist daarom een Skoda als basis nemen en er een (al dan niet opvallende) zwaar getunede wagen van maken.
 

Cordoba

Forumguru
.. Maar er zijn ook weer mensen die juist daarom een Skoda als basis nemen en er een (al dan niet opvallende) zwaar getunede wagen van maken.

Dat doet me denken aan een tuner in de regio: die had als servicewagen een oer-Lada in stationuitvoering. Motorisch en qua onderstel was de auto fors aangepast, maar niet opvallend. De monteurs maakten er een sport van om als ze aan de kant gedrukt werden op de snelweg door een 'snellere' BMW, Alfa, GTI enzovoort, even aan de kant te gaan. Vervolgens zetten ze de achtervolging in met de Lada, net zolang tot de bewuste auto niet meer harder kon/durfde. Dan werd de 'snelle' auto aan de kant gejaagd, om er vervolgens als een pijl uit de boog vandoor te gaan zodra er ruimte was. De enige clou voor de verbijsterde snelle automobilist: een tekst op de achterruit "this car is tuned bij <naam tuner>"
 

jalex_h

Forumguru
Ik denk dat MichielOctavia de spijker op z'n kop slaat.
En waar dat omslagpunt ligt, dat moet een ieder voor zich maar bepalen. Wil je iets aan je omgeving duidelijk maken, wil je ergens bij horen, zijn auto's je hobby, geef je om luxe, wil je ruimte om je heen, het zijn zo maar wat zaken die eenieder anders zal beantwoorden.

Zelf ben ik niet iemand die graag ergens mee pronkt of zo nodig ergens bij wil horen. Auto's en alles wat daar mee te maken heeft, vind ik interessant en rijden nog veel leuker, maar een hobby? Nee, daar rijd ik te veel voor, waardoor ik de auto toch vooral als gebruiksvoorwerp zie. Waar ik best wel een hoop eisen aan stel en die ook best wel wat mag kosten. Rijden moet wel leuk blijven en ten slotte zit ik er bij tijd en wijle best wel veel en lang in.

Heus, inmiddels kan ik, als ik wil, ook een 5-serie, A6 of V70 rijden. Inderdaad, BMW maakt rijden geweldig, daar is geen letter aan gelogen. Dat voel je al tijdens de eerste meters. Maar dat is natuurlijk subjectief. Iemand die zweert bij Citroën zal daar ongetwijfeld anders over denken.

En ja, ik vind dat mooie auto's waar ik verlekkerd naar kan kijken en ik zie heus wel dat er nog mooiere materialen in zitten, dat ze nog degelijker in elkaar zitten, nog beter rijden, nog comfortabeler zijn, nog luxer, nog, nou ja, vul zelf maar in. Dus dat ze duurder zijn, snap ik.
Alleen, voor mij zit de clou in het woordje "nog". Een Superb (of Passat of 508 of vul zelf maar in) is al erg goed. Zeker als ik vergelijk met vroeger (10, 15 jaar) zijn de verschillen tussen gewoon en premium een stuk kleiner geworden. Al met al gaat, voor mij althans, ergens tussen Volkswagen en Volvo de prijs/kwaliteitsverhouding de verkeerde kant op en heb ik dat extra geld voor "nog" er niet voor over.

En het imago dan? In feite is dat ook een kwaliteit. Alleen, ik geef er niet om en neem hem dus niet mee in de prijs/kwaliteitsverhouding. Anderen wel en daar is niets mis mee.
Ho, nu moet ik wel eerlijk zijn, want stiekum staat het imago van Skoda (veel voor weinig, doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg, etc) me wel aan. En het mooie is: ik hoef er niets extra's voor te betalen :super:!

Maar al zou ik een kast van een huis hebben, nog wat leuke 2e en 3e optrekjes links en rechts en hier en daar ook nog wat in het water hebben dobberen, de kans dat er dan een M5 (in mijn ogen de meest waanzinnige auto die er is) op de oprit staat, is denk ik verwaarloosbaar klein. Een V70 zal meer kans maken.
Ik ben nu eenmaal iemand die vind dat ook al kun je je iets heel moois permiteren, dat nog niet hoeft te betekenen dat je dat dan ook automatisch moet kopen.

Kleinburgerlijk? U zegt het, maar ik voel me er prettig bij. Maar als iemand het wel doet, mijn zegen heeft hij. Ten slotte leef je maar één keer, dus volg vooral je droom. En ja, dan kom ik heus wel even verlekkerd rond je auto lopen:laugh:
 
volledig eens met de laatste post
heb zelf een kast van een huis, een grote boot en voor de hobby een TVR tuscan in de garage
rijd echter voor elke dag een skoda fabia combi (automaat en lpg).
huis is duidelijk zichtbaar (maar voor een groot deel van de bank) boot ligt in de haven en de tuscan staat in de garage
heb dus een huis met een pracktische auto ervoor geparkeerd (de rest is niet zichtbaar)
heb tot 2 jaar geleden mercedes en bmw gereden maar was niet gecharmeerd van de betrouwbaarheid
heb die bij VW wel gevonden. vandaar de skoda
rens
 

Captain Hook

Forumguru
Het geld zit altijd ergens,
Idd, het geld zit op de verkeerde plek! In de dure showroom, in de 3-delige glimpakken, in de gebakken lucht er om heen.

Maar cut die marketing en zogenaamde lifestylecrap. Ik was gisterochtend bij de Skoda dealer (die vroeger zo gewoon was). Nu ligt er ineens andere vloerbedekking en er staat een luxe bureau voor de nieuwe strak-in-het-pak verkoper. En op de fris geschilderde muur staat een kreet "Doe alsof u thuis bent!" Waar slaat dat op? Wordt ik nu sneller/beter geholpen? Nee dus, want vanochtend was ik weer voor niks (ondanks die belofte van vorige week, "kom vrijdag maar langs") En hebben ze pas over 3 weken weer tijd.

Ik hoop sowieso dat geen enkel vervoermiddel mij betovert. Je aandacht bij de weg en het verkeer om je heen houden is veel belangrijker!
 

CharlesTucker

Forumguru
Precies, ik rij regelmatig langs de lokale BMW dealer langs de A15 in Rotterdam Zuid, als je dat pand ziet begrijp je meteen waar een deel van het geld wat je denkt in de in de auto te stoppen naar toe gaat. Overigens heb ik helemaal geen mening over het feit dat iemand wel bereid is te betalen daarvoor, je koopt er inderdaad imago voor, en het is niet aan mij om te bepalen wat dat voor iemand anders waard is. Verder vanmorgen ook even langs de Skoda dealer geweest, een vrij bescheiden verkoopruimte, geen tapijt op de vloer, de vriendelijke verkoper had geen pak aan, maar hij herkende me wel direct ondanks het feit dat ik er 6 en 8 weken geleden slechts twee keer geweest ben (eerste keer om een O2 te bekijken, tweede keer om hem te bestellen). Het goede nieuws was overigens dat de auto voor productieweek 24 gepland staat :).

Verder zie je (vooral bij de premium merken) vaak dat er geld wordt gestoken in de ontwikkeling van allerlei opties, mogelijkheden en foefjes met zeer discutabel nut. "Lane departure warning systems", hmmm, als je dat echt nodig denkt te hebben kun je beter met de trein/fiets gaan, dan kom ik je liever niet tegen op de A15. Verkeersbordenherkenning, nog zo een, leuk dat het technisch mogelijk is, maar als je niet zelf een verkeersbord ziet/herkent kun je ook beter thuis blijven. Ik sluit me helemaal aan bij Captain Hook, aandacht bij de weg!
 
Ja sterker nog, Audi vraagt hogere prijzen voor exact hetzelfde product, waar vw lagere prijzen voor vraagt en skoda nog minder voor vraagt. Premium is leuk, maar daar hoort Audi niet bij. In ieder geval niet in hetzelfde rijtje als BMW en Mercedes.
Ik vind merken als Volvo en Saab meer premium potentie hebben dan Audi. Ik ben heel erg afgeknapt op Audi. Dan met name de A3 en A4. Het stelt gewoon niet zoveel voor. Net als de zogenaamde voorsprong door techniek. Ik weet nog wel toen ik in de showroom stond omdat ik graag een A3 wilde leasen. Ik denk dat Audi het laaste merk was, wat nog diesel pompverstuivers verkocht, terwijl ieder ander merk al lang en breed over was op commonrail diesels.
De druppel was uiteindelijk de arrogantie van de verkopers. Als ik daar iets niet kreeg was het wel een premium gevoel!
 

Cordoba

Forumguru
@jalex: aan verkopers die vragen van 'wat kunt u besteden', heb ik ook een bloedhekel. Als ik ze vertel dat wat ik kan besteden helemaal niet terzake doet, omdat ik minder wil besteden dan ik me kan veroorloven, kijken ze je aan of je zojuist met een vliegende schotel in de showroom bent geland.

@dfrenner: Audi is niet helemaal hetzelfde product, het is vergelijkbaar meer niet. Een Audi heeft altijd minder binnenruimte dan de vergelijkbare VAG-modellen, dat komt omdat Audi uit veiligheidsoogpunt bijvoorbeeld een dikker portier plaatst, waardoor er in de auto minder breedte overblijft voor de inzittenden. Ook die voorsprong door techniek, is nogal discutabel. Mijn broer heeft een aantal maanden als vervangende auto met een zeer complete en sportieve A4 gereden van een paar maanden oud. In dezelfde periode reed ik met een Seat Cordoba van 13-14 jaar oud. Hoewel de Cordoba een klasse kleiner is, heel veel ouder en een aantal malen meer ervaring (in km's), was iedereen het erover eens dat de Cordoba de prettigste auto was: stoelen waren beter, wegligging was veel prettiger, auto was stiller, en bijna evenveel kofferruimte ondanks dat de Cordoba een sedan was, tegen de A4 een stationuitvoering.
 

sitechris

Donateur
Ik heb redelijke ervaring opgedaan met twee BMW's en rijd ook nog wel eens in een verdwaalde Merc of Audo, dus kan wel vanuit ervaring de verschillen aangeven.

- Interieurafwerking en materiaalgebruik over algemeen bij premium gewoon beter. Paar voorbeelden (niet uitputtend): Bij mijn Octavia heb je om de achterklep dicht te doen een heel erg goedkoop ogende hendel. Dat zul je bij premium auto's (of VW) echt niet aantreffen. Bij Skoda merk je op sommige details dat je met een budgetmodel rijdt. De eerste keer dat ik mijn rugleuning van mijn Octi wilde verdraaien, brak de draaiknop af. De motorkap gaat niet open met gasveren, maar moet je bij Skoda nog vastmaken met een staafje. Als je kijkt naar isolatiemateriaal dan zie je bij Skoda ook het rode potlood. Het is allemaal niet heel spannend, maar als je op veel punten verschil merkt, is dat uiteindelijk wel significant. Ik merk trouwens ook al verschil tussen de Golf en Octavia, in voordeel van de Golf.
- Je voelt dat bij premium auto's de kwaliteitseisen hoger liggen. Onderstellen van premium auto's zijn echt beter. Mijn Octavia's was/is zeer zijwindgevoelig. Zeker boven de 140 km/h. Dat zul je in een Merc, Audi of BMW echt niet meemaken. Of je nu 100 rijdt, of 250. De auto geeft geen krimp. Je voelt en proeft dat er vele testkilometers en ontwikkelwerk geleverd is. Bij BMW ligt de focus op sportiviteit en dat doen ze als geen ander. De besturing van een BMW is extreem fijn. Direct, lekker zwaar en vol gevoel en zeer zuiver. Geen aandrijfkrachten in de besturing. Helemaal top. Geloof me dat er zeer veel tijd en geld in is gestoken om die 10 te bereiken. Een Octavia RS (of Golf GTI) stuurt ook lekker, maar komt op dit onderdeel niet hoger dan een 8. Kijk je naar nieuwe Audi's (bv de A4) dan zie je dat Audi een 10 wil op gebied van kwaliteit en afwerking interieur. Die is dan ook maniakaal goed (geldt overigens met name voor de nieuwe A4, die daarvoor was duidelijk minder)! Dit zijn een paar voorbeelden (het zijn er veel meer), maar tijdens het rijden merk je dit gewoon. Drang naar perfectie zit hem vaak in kleine details, waar veel ontwikkeltijd door de fabrikant in is gestoken.
- Kwaliteit van BMW dealers is echt 400 keer hoger dan VAG. Gratis vervangend vervoer, servicebereidheid, coulance. Bij de BMW dealer hoef je daarover niet te discussieren. Bij VAG is de standaard houding 'nee, kan niet'. Verschil is echt opmerkelijk groot! Ik erger me kapot aan de VAG dealer.
- Skoda heeft gewoon (onterecht imo) een minder imago. Je hebt vaak toch wel wat uit te leggen op verjaardagen.
- In verhouding schrijft een premium auto wat beter af. De verschillen in leaseprijzen zijn daarom vaak wat kleiner dan je ahv aanschafprijs zou verwachten).

Waarom geen premium:
- Prijsverschil tussen een Superb en een A4/A6 is erg groot, daar kan de betere afschrijving natuurlijk niet alles aan veranderen.
- Waarom kost een regensensor (zelfde knopje) in een Audi paar honderd euro meer?
- Een premiumauto is imo leuk als je een dikke motor onder de kap hebt hangen, waardoor je kunt genieten van de geweldige onderstellen. Bij bv een BMW 316/318 word je altijd herinnerd aan gebrek aan vermogen. Het onderstel kan zo heel veel meer aan, dat voel je tijdens het rijden. Is frustrerend.
- Imago premium is ook wel eens lastig, omdat mensen dan opeens denken dat je een geldboom in de tuin hebt staan en je al snel als patser gezien wordt. Bij Skoda kun je wel anoniemer voorrijden. wat prettig is.
- Een Skoda is op zich ook al een heel aardige auto, met goed afgewerkte interieurs, ruim voldoende materiaalgebruik en qua onderstellen en motoren gewoon moderne VAG techniek. Uitstekende value for money. Perfectie is leuk, maar gewoon goed is natuurlijk ook niet verkeerd.

Ik rijd nu even niet premium (alhoewel VW op onderdelen daar redelijk dicht tegenaan zit), maar mijn volgende auto kan zomaar weer een lekkere gebruikte BMW 330/335 zijn, maar kan ook de nieuwe Octavia RS worden. Of toch weer een VW, die schurken ook al tegen premium aan op sommige vlakken, maar daar betaal je nog niet de hoofdprijs. Voor alles valt imo wel wat te zeggen.

Maar.....er zijn hier nog wel mensen die heel kort of zelfs nooit in bv een BMW hebben gereden en dan afgeven omdat het teveel geld kost. Of in de RAI in een 5 serie zitten en constateren dat het niks is. Als je (langere tijd) in zo'n auto gaat rijden, merk je gewoon het verschil.
 
Bovenaan Onderaan