Als huidig BMW-rijder en daarvoor 8-jarig Audi rijder wil ik toch wel iets kwijt over de opsomming van SiteChris. Voor de duidelijkheid, eerst een A4-avant 1.9TDI diesel gehad, toen een A4 s-line 1.8T, een A6 2.5 TDI, een a6 Avant 2.0TFSI en nu een BMW530D Touring High EXE (E61). Nu ook tijdelijk al 2 weken een Superb ivm problemen met de BMW.
Interieurafwerking van Audi is absoluut geweldig, van de BMW ben ik minder gecharmeerd, gewoon minder robuust en minder mooie materialen. Als ik dat vergelijk met de de Skoda Superb (ik heb geen ander skoda vergelijkingsmateriaal) dan is qua interieur de skoda zeker niet minder dan de BMW en slechts iets minder dan de Audi (op en paar plekken zitten er in de Superb nog wat hard plastic onderdelen maar overall ook hier geen kieren etc.). Als ik kijk naar de carosserie, dan is ook hier Audi weer bijna perfect, bijna geen naden, alles sluit mooi overal mooie afdekplaatjes etc. Bij BMW is dat m.i. beduidend minder, veel meer kieren (minder goed aansluitend plaatwerk) voor de rest ok. De Superb zit qua plaatwerk erg goed in elkaar alleen op het gebied van afdekplaatjes is het minder en bovenal als je ruitenwissers gebruikt; dit ziet er gewoon een beetje zielig uit als je die vergelijkt met die van Audi en BMW. Voor mij is echter het plaatwerk het meest belangrijk, dit moet gewoon mooi aansluiten en dat is dus in orde. Ga je kijken naar rij eigenschappen dan kom je naar mijn mening op een persoonlijke voorkeur. Ik rij zelden tot nooit op bochtige bergweggetjes en het circuit, rij ik wel in de bergen dan zal ik dat altijd voorzichtig doen aangezien ik daar minder ervaring heb. Dat een BMW dan zo fantastisch is voor die gelegenheden is voor mij dan minder belangrijk, rechtuit stabiliteit, veiligheid en comfort vind ik veel belangrijker (veel snelweg KM). De BMW is in de rechtuitstabiliteit m.i. gewoon minder dan de Audi maar ook de Superb Het Comfort is in alle drie goed voor elkaar. Voor mij is premium dus veel meer gerelateerd aan de bouwkwaliteit en comfort dan aan de mogelijkheid je auto in de bocht te zetten. Binnen mijn criteria is een BMW dan minder dan Audi. Aangezien ik mijn auto prive koop en veel kilometers maak, vind ik prijs/kwaliteit erg belangrijk en dan wint voor mij nu de Superb van de A6 (i.i.g. voordat het nieuwste model er was van de A6), de Superb doet gewoon op niet heel veel vlakken onder voor een A6 avant (ik heb zelfs meer ruimte) terwijl deze in vergelijkbare uitvoering bij audi al snel 25 tot 30k meer zou kosten. Ik wil tenslotte benadrukken dat dit natuurlijk een zeer persoonlijke mening is, maar wel gebaseerd op uitgebreide ervaring met zowel Audi en BMW. Mijn superb wordt overigens morgen geleverd, dan kan ik eindelijk in mijn eigen Superb rijden.