Waarom BMW betovert en Skoda niet

E

Ex-lid 2926

Ik kan mij echt geen BMW, Mercedes of Audi veroorloven, of het moet al een wat oudere occasion zijn. Dan toch liever een 1 jaar oude Octavia zoals ik nu gedaan heb. Ik zal de perfectie in afwerking van de premium merken niet ontkennen, evenmin als b.v. de extra scherpte in de besturing van b.v. BMW of het sublieme rijcomfort van een Mercedes. En dan de afschrijving. Ik denk dat de lagere afschrijving van een premium auto discutabel is. Procentueel misschien, maar in absolute aantallen euro´s is nog maar de vraag. In 3 jaar tijd de helft afschrijven op een Octavia geeft toch een heel ander bedrag onder de streep weer dan b.v. 40% in 3 jaar van een dure BMW 318. Zag vorige week bij een dealer nog een prachtige Lexus IS250, bj 2007 met nog geen 60.000 km voor nog geen 16000 euro. In mijn ogen is dit een echte premium auto die deze kwalificatie ook verdient op grond van zijn bouwkwaliteit en betrouwbaarheid. De afschrijving in euro´s is dus ook premium. Dit zijn dus wat zijsprongetjes. Maar als ik zie hoeveel bewonderende blikken en vragen ik krijg over de Octavia dan moet ik zeggen dat dit toch ook een begeerlijke auto begint te worden.
 

sitechris

Donateur
Goede auto absoluut ja, maar begeerlijk voor de meesten (niet de mensen op dit forum) toch echt niet (uitzonderingen daargelaten). Ter onderbouwing: ik las vandaag een test in Autoweek (volgens mij die van een maandje terug ofzo) tussen de Jetta, Octavia, Lancer en Chevrolet. Niet geheel ten onrechte werden de VAG modellen 1 en 2 (Jetta voor Octavia), maar kregen ze bij de funfactor 1 ster toebedeeld (van de 5!). Is ook geen schande overigens, auto's zijn ook niet in de markt gezet als sportief/sexy maar gewoon als nuttige familie/zakenauto's die je in comfort van A naar B brengen. Dat lukt ze uitstekend. Maar ik denk dat bv een Alfa Giulietta toch een stuk meer begeerte oproept bij mensen als je daarmee komt voorrijden.
 

MichielOctavia

Actief lid
Het risico met premium merken is dat je bewust of onbewust beïnvloed wordt door het feit dat het een premium merk is. Er zijn legio voorbeelden van het blindtesten van proefpersonen waarbij merken een belangrijke rol speelden.Het meest pakkende voorbeeld is de test waarbij mensen twee dezelfde dingen van twee verschillende merken te eten kregen. Uit de test bleek dan vaak dat bij het blindtesten de helft of meer van de proefpersonen het eten op bordje A lekkerder vonden dan het eten op bordje B (dus zonder dat zij wisten welk merk het betrof).
Enige tijd later werden dezelfde proefpersonen nogmaals uitgenodigd voor de test. Zij kregen hetzelfde te eten maar nu waren de merken van het eten zichtbaar. Opmerkelijk genoeg koos de meerderheid opeens voor het eten op bordje B. Bordje B was van een zgn. A-merk terwijl bordje A van een goedkoop (huis)merk was.
Zo beïnvloedbaar is de menselijke geest dus: je weet dat het een premium merk is, dus ervaar je het ook zo.

Daarmee zeg ik niet dat een premium merk kwalitatief niet beter is, maar wel dat het tevens erg subjectief is. Marketing werkt heel subtiel en een goede marketeer weet de geest gewoon goed te manipuleren.

Een ander bekend psychologisch fenomeen is dat mensen als zij voor zichzelf eenmaal een beeld hebben gevormd van iets, alles wat afbreuk doet aan dat beeld geneigd zijn om te negeren. Terwijl zij juist extra bevattelijk worden voor alles wat het beeld dat zij hebben bevestigd. Kortom, je creëert je eigen blinde vlek.

Doet me wel denken aan iets wat iemand eerder in deze discussie zei. Dat hij achter in de BMW ging zitten en vond dat het allemaal wel erg plastiekerig over kwam. Terwijl iemand anders er in gaat zitten en zegt "dat het allemaal gewoon top is". De mogelijke fout hier: iemand die zichzelf ervan heeft overtuigd (of dit heeft laten doen door slimme marketing) dat BMW een premium merk is zal alles wat dat beeld bevestigd uitvergroten, maar alles wat het tegendeel bewijst negeren.

Overigens, ik heb een tijdje geleden eens in een BMW 3 gezeten. Het viel me op hoe weinig binnenruimte je daar in hebt. En dat voor zo'n dure auto......
 
E

Ex-lid 2926

In diezelfde test in Autoweek was de gast-tester (een AW lezer) toch het meest te spreken over de Octavia. En dat kan ik mij ook heel goed voorstellen. Om het gebakken lucht woordje premium nog maar eens te gebruiken; van binnen doet een Octavia meer premium aan dan een nieuwe Jetta. Vooral de portierbekleding van deze mexicaanse VW doet wel heel erg goedkoop aan. Dan is het interieur van een O2 een stuk sfeervoller.
Ik vind trouwens die Mitsubishi Lancer een hele mooie sedan. De sportback uitvoering vind ik niet geslaagd. Helaas heeft dit merk vergeten de binnenkant een beetje hoogwaardig aan te kleden.
En als Lancer Evo in het rood metallic of titaniumgrijs..........Geweldige auto.
De Alfa Giulietta roept bij mij helemaal geen begeerte op. Van binnen mooi, maar erg krap. De buitenkant en dan met name de voorzijde, klopt in mijn ogen niet. De Fiat Bravo waarop deze Alfa gebaseerd is vind ik veel evenwichtiger en mooier.
Hetzelfde geldt voor de Fiat (Grande)Punto (evo). Een stuk mooier dan zusje Mito. En als de nieuwigheid van de Giulietta er voor de leaserijder vanaf is zal de verkoop gegarandeerd instorten.
Ik heb niets tegen Alfa, een 159, 147 en GT (de laatste 2 helaas uit productie) vind ik prachtige auto's.
 
Als huidig BMW-rijder en daarvoor 8-jarig Audi rijder wil ik toch wel iets kwijt over de opsomming van SiteChris. Voor de duidelijkheid, eerst een A4-avant 1.9TDI diesel gehad, toen een A4 s-line 1.8T, een A6 2.5 TDI, een a6 Avant 2.0TFSI en nu een BMW530D Touring High EXE (E61). Nu ook tijdelijk al 2 weken een Superb ivm problemen met de BMW.

Interieurafwerking van Audi is absoluut geweldig, van de BMW ben ik minder gecharmeerd, gewoon minder robuust en minder mooie materialen. Als ik dat vergelijk met de de Skoda Superb (ik heb geen ander skoda vergelijkingsmateriaal) dan is qua interieur de skoda zeker niet minder dan de BMW en slechts iets minder dan de Audi (op en paar plekken zitten er in de Superb nog wat hard plastic onderdelen maar overall ook hier geen kieren etc.). Als ik kijk naar de carosserie, dan is ook hier Audi weer bijna perfect, bijna geen naden, alles sluit mooi overal mooie afdekplaatjes etc. Bij BMW is dat m.i. beduidend minder, veel meer kieren (minder goed aansluitend plaatwerk) voor de rest ok. De Superb zit qua plaatwerk erg goed in elkaar alleen op het gebied van afdekplaatjes is het minder en bovenal als je ruitenwissers gebruikt; dit ziet er gewoon een beetje zielig uit als je die vergelijkt met die van Audi en BMW. Voor mij is echter het plaatwerk het meest belangrijk, dit moet gewoon mooi aansluiten en dat is dus in orde. Ga je kijken naar rij eigenschappen dan kom je naar mijn mening op een persoonlijke voorkeur. Ik rij zelden tot nooit op bochtige bergweggetjes en het circuit, rij ik wel in de bergen dan zal ik dat altijd voorzichtig doen aangezien ik daar minder ervaring heb. Dat een BMW dan zo fantastisch is voor die gelegenheden is voor mij dan minder belangrijk, rechtuit stabiliteit, veiligheid en comfort vind ik veel belangrijker (veel snelweg KM). De BMW is in de rechtuitstabiliteit m.i. gewoon minder dan de Audi maar ook de Superb Het Comfort is in alle drie goed voor elkaar. Voor mij is premium dus veel meer gerelateerd aan de bouwkwaliteit en comfort dan aan de mogelijkheid je auto in de bocht te zetten. Binnen mijn criteria is een BMW dan minder dan Audi. Aangezien ik mijn auto prive koop en veel kilometers maak, vind ik prijs/kwaliteit erg belangrijk en dan wint voor mij nu de Superb van de A6 (i.i.g. voordat het nieuwste model er was van de A6), de Superb doet gewoon op niet heel veel vlakken onder voor een A6 avant (ik heb zelfs meer ruimte) terwijl deze in vergelijkbare uitvoering bij audi al snel 25 tot 30k meer zou kosten. Ik wil tenslotte benadrukken dat dit natuurlijk een zeer persoonlijke mening is, maar wel gebaseerd op uitgebreide ervaring met zowel Audi en BMW. Mijn superb wordt overigens morgen geleverd, dan kan ik eindelijk in mijn eigen Superb rijden.
 

sitechris

Donateur
@Olifant: eens dat Audi meer premium is dan BMW qua interieur, alhoewel een 3 en een 5 serie imo ook erg mooi zijn afgewerkt. Voorwaarde imo om BMW te kopen is dat je graag sportief rijdt. Je zit laag, besturing is zwaarder, directer en sportiever net als het onderstel en dankzij RWD kun je ook nog wel eens zijwaarts gaan met je auto, which is fun. Bij BMW kan dat betekenen dat je qua comfort inderdaad wat inlevert, maar dat is een keus die je vooraf maakt. Als het gaat om sportiviteit, is zo'n auto wel top in class. Dus als je voor comfort kiest, waarom dan uberhaupt een BMW kopen? Koop dan een Mercedes, Lexus oid. Die zijn qua comfort toch echt beter dan de Superb. Die gaat imo wat bruusk om met oneffenheden.
 
@sitechris: Eens met je conclusie. Nu ik 2 jaar BMW gereden heb weet ik dat zelf ook. Ben echter zo'n type dat dat zelf graag ondervind.. :grin:
Nog even OT t.a.v. het onderwerp van deze discussie: Klasse, stijl en uitstraling zijn zeer persoonlijke afwegingen en indrukken. Ik ben persoonlijk van mening dat het feit dat je iets kunt betalen nog niet wilt zeggen dat je dat dan ook doet. Uitgezonderd wat erfgenamen, loterijwinnaars en artiesten/voetballers zijn de meeste mensen die veel geld hebben daar niet aangekomen doordat ze alles gelijk weer uitgaven/de duurste zaken kochten maar veel meer doordat ze hun geld 'slim' uitgaven. Naar mijn mening is dat altijd de beste kwaliteit/prijs verhouding. Hoe dan ook een ieder is hopelijk blij met datgene waarin hij/zij in rijdt, voor mij is dat de komende tijd hopelijk de S2C.
 
Opes 1 ding verkeerd gelezen in de reactie: 'Die gaat imo wat bruusk om met oneffenheden'. Voor wat betreft Lexus kan ik daarover niet oordelen, Mercedes wel en dat verschil is m.i. niet zo groot om hetzelfde verschil in aanschaf te verantwoorden zoals die ook tussen Audi en Skoda gelden. De superb waar ik nu 1 rij is een greenline dus met sportonderstel en die vind ik niet bruusk reageren, maar goed ik rijd niet veel over weggetjes met veel oneffenheden.
 

sitechris

Donateur
Met name over korte opeenvolgende oneffenheden. Afrolcomfort kan imo net tikkie beter. Geldt overigens ook voor de Octavia.
 
Bovenaan Onderaan