Waarom rem intrappen bij DSG?

fop

Nieuw lid
Er is een ding wat me behoorlijk irriteert aan mijn auto; waarom moet ik de rem intrappen als ik van N naar D wil schakelen??? Bij Andere merken hoeft dit nl. niet.

Het is zeer irritant, vooral als je de auto langzaam uit laat rollen bij bijvoorbeeld een stoplicht. Als ie op groen gaat, dan eerst remmen en dan schakelen..... Dan moet je dus eerst stilstaan.

Weet iemand of dit in de software aangepast kan worden?
 

TL@

Forumguru
Dat is toch altijd zo bij een automaat, om niet vooruit te schieten als je schakeld.
 

___JC___

Forumguru
Bij elke automaat die ik ken moet je de rem intrappen om van N naar D te gaan. Maar DSG kruipt toch niet? Waarom zou je bij het stoplicht dan naar N gaan?
 

tlpeter

Actief lid
Inderdaad, bij elke automaat moet je stil staan om te "schakelen"

Doe je dit niet gaat het kapot
Bij de DSG is het dus onmogelijk gemaakt om het anders te doen
 

LenK

Forumguru
Bij de meeste automaten hoef je alleen op de rem te trappen bij de P.
De overige standen kun je zonder rem inschakelen. Kan geen kwaad voor het mechaniek alleen kun je onverwachtte bewegingen in gang zetten.

Bij een automaat is het niet ongebruikelijk om bij wat langer stilstaan in N te schakelen om niet voortdurend op de rem te drukken. Dit is brandstofbesparend en ook wat prettiger voor achterliggers die dan niet de hele tijd in die felrode lampen hoeven te kijken.
 

louigi58

Senior Member
Er is een ding wat me behoorlijk irriteert aan mijn auto; waarom moet ik de rem intrappen als ik van N naar D wil schakelen??? Bij Andere merken hoeft dit nl. niet.

Het is zeer irritant, vooral als je de auto langzaam uit laat rollen bij bijvoorbeeld een stoplicht. Als ie op groen gaat, dan eerst remmen en dan schakelen..... Dan moet je dus eerst stilstaan.

Weet iemand of dit in de software aangepast kan worden?

Bij de DSG werkt je rem min of meer als koppeling, zodra je de rem intrapt ontkoppeld je bak. Zodra je de rem los laat komt de koppeling als het ware op, waardoor je opgang komt. Vroeger bij de oudere automaten (met koppelomvormer) hoefde je meestal niet de rem in te trappen van N naar D. Je maakte dan gebruik van de altijd aanwezige slip in de koppelomvormer.
Moet zeggen de laatste 3 automaten die ik heb gehad, moest ik altijd de voet op de rem om van N naar D te gaan.

Het is trouwens ook zuiniger om de auto niet in de N te zetten bij het uitrollen.
Je inspuiting of brandstofpomp sluiten nl de brandstoftoevoer volledig af bij het op de motor afremmen. Zet je maxidot maar eens op het actuele verbruik, je ziet dan bij het gas loslaten 0 ltr/100km, dit blijft zo totdat je het stationaire toerental bereikt, dan geeft hij het verbruik van ltr/h aan zo lang je stilstaat.
 

LenK

Forumguru
Bij de DSG werkt je rem min of meer als koppeling, zodra je de rem intrapt ontkoppeld je bak. Zodra je de rem los laat komt de koppeling als het ware op, waardoor je opgang komt.

Dat lijkt mij ongewenst als het inderdaad zo werkt.

Bij handbakken mag je in principe de koppeling niet intrappen bij het remmen omdat de motor dan niet meer meehelpt met remmen en omdat je dan eerder kans hebt op slippartijen.
En bij het loslaten van de rem de koppeling op laten komen is ook al tegendraads. Het een heft de vertraging op (rem los) terwijl door het andere de vertraging toeneemt (koppeling op).
 

louigi58

Senior Member
Dat lijkt mij ongewenst als het inderdaad zo werkt.

Bij handbakken mag je in principe de koppeling niet intrappen bij het remmen omdat de motor dan niet meer meehelpt met remmen en omdat je dan eerder kans hebt op slippartijen.
En bij het loslaten van de rem de koppeling op laten komen is ook al tegendraads. Het een heft de vertraging op (rem los) terwijl door het andere de vertraging toeneemt (koppeling op).

Dit is niet zo simpel als hier beschreven, de electronica van de bak zorgt ervoor dat bij afremmen de motor nog een tijdje meeremd tot een bepaald toerental of snelheid, daarna zal hij pas ontkoppelen. Dit merk je ook bij rustig afremmen, bij een paniekstop wordt de bak eerder ontkoppeld.
Helemaal duidelijk krijg je dit toch niet aangezien je de programmering van de bak niet kent. Je kunt alleen aangeven wat je voelt bij deze handelingen.
Het verschil in programmering wordt al snel duidelijk als je een DSG bak van Skoda 2.0 TDI met een Golf GTI DSG vergelijkt, de 1e kruipt meteen als je de rem loslaat en Golf pas nadat je gas bij geeft.
 

Michel

Forumguru
Er is een ding wat me behoorlijk irriteert aan mijn auto; waarom moet ik de rem intrappen als ik van N naar D wil schakelen??? Bij Andere merken hoeft dit nl. niet.

Het is zeer irritant, vooral als je de auto langzaam uit laat rollen bij bijvoorbeeld een stoplicht. Als ie op groen gaat, dan eerst remmen en dan schakelen..... Dan moet je dus eerst stilstaan.

Weet iemand of dit in de software aangepast kan worden?

Bij een automaat is het toch niet de bedoeling dat je iedere keer bij het stilstaan voor een verkeerslicht naar N te schakelen?
Ook bij conventionele automaten is het de bedoeling dat je in zo'n geval de voet op de rem houdt. De koppelomvormer kan en mag dit ook hebben.
In een DSG zit volgens mij geen koppelomvormer, maar dan nog lijkt het me niet handig om iedere keer tussen N en D te schakelen. Je hebt toch een automaat genomen om niet aldoor met een pook te hoeven roeren?
 

fop

Nieuw lid
Bij de DSG werkt je rem min of meer als koppeling, zodra je de rem intrapt ontkoppeld je bak.

Deze koppelmethode vind ik dus echt slecht ontworpen! De computer herkent toch meteen als je hem in de D zet, waarom dan niet meteen kopppelen???
Sorry VAG, de rem-truk vind ik een omslachtige methode...
 

fop

Nieuw lid
BTW. Ik weet dat de auto er wel tegen kan, maar toch vind ik het prettig om zo nu en dan de bak even in de N stand te zetten. Gewoon om even de voet van het pedaal te houden. Maar het is ook beter voor de remschijven, want die kunnen kromtrekken als ze warm zijn!
In de spitstijden voor de stoplichten is het regelmatig druk en moet ik 1 a 2 keer even stoppen. Vaak laat ik hem heel langzaam uitrollen en gooi hem alvast in N. Dan duurt het even en slaat de blokkeerpin in de pook... En nu komt het als ik nog langzaam rol, en de stoet gaat weer rijden, dan moet ik eerst remmen en dan pas schakelen.... heel irriterend.


Laatst reed ik in een nieuwe chevrolet epica, die heeft dit niet, gewoon weer schakelen en je rijdt weer door.


Voor de rest heb ik niets te klagen hoor, deze auto en de dsg bak voldoet verder prima.
 

jaspernl

Actief lid
Ik heb eerst een Astra diesel automaat gereden, en daarna nog een octavia automaat (benzine, welliswaar).
De astra was zonder rem te koppelen van N naar D. De Skoda niet. Ik heb bij de dealer destijds ook al eens gevraagd om het aan te laten passen, maar dit bleek niet mogelijk.
 

___JC___

Forumguru
Deze koppelmethode vind ik dus echt slecht ontworpen! De computer herkent toch meteen als je hem in de D zet, waarom dan niet meteen kopppelen???
Sorry VAG, de rem-truk vind ik een omslachtige methode...

Het is ook geen automaat he maar een gerobotiseerde handbak.
 
Er is een ding wat me behoorlijk irriteert aan mijn auto; waarom moet ik de rem intrappen als ik van N naar D wil schakelen??? Bij Andere merken hoeft dit nl. niet.

Dit heeft volgens mij met de (domme) amerikanen te maken.
Vroeger is er eens een rechtzaak (Dit kan alleen in Amerika) geweest dat iemand een ongeluk veroorzaakt heeft. En die rechtzaak ik gewonnen. Vandaar dat deze beveiligin is ingebouwd.

Ik denk dat VW dit dan ook wel een nuttige beveiliging vind voor zijn berijders (ga je toch over nadenken dan)
 

Vfrans

Nieuw lid
Ik weet niet in wat voor een Octavia met DSG jullie rijden maar bij de mijne van bouwjaar 2008, een 2.0 TDI met DSG, is het wel degelijk mogelijk om de handel van N naar D en van D naar N te bewegen tijdens het rijden ZONDER de rem in te trappen of de knop op de pook in te drukken. Ik heb dit vandaag proefondervindelijk bewezen zowel bij stapvoets rijden als bij 50 km/h. Of het verstandig is daar laat ik mij niet over uit maar het kan. Dit is volgens mijn ervaring al jaren de gangbare manier van schakelen bij Volkswagen. Een van mijn vorige auto's was een Passat met een V5 en een 5 traps tiptronic automaat en deze werkte qua bediening op dezelfde manier als bij de DSG automaat. De rem moet alleen ingetrapt worden als je vanuit de P stand wil schakelen naar de R of N en dat is naar mijn mening een juiste en veilige manier van schakelen zo kan niet toevallig een passagier (kind o.i.d.) de auto in beweging zetten door aan de schakelhandel te zitten.
 

nemo

Senior Member
Ik weet niet in wat voor een Octavia met DSG jullie rijden maar bij de mijne van bouwjaar 2008, een 2.0 TDI met DSG, is het wel degelijk mogelijk om de handel van N naar D en van D naar N te bewegen tijdens het rijden ZONDER de rem in te trappen of de knop op de pook in te drukken. Ik heb dit vandaag proefondervindelijk bewezen zowel bij stapvoets rijden als bij 50 km/h. Of het verstandig is daar laat ik mij niet over uit maar het kan. Dit is volgens mijn ervaring al jaren de gangbare manier van schakelen bij Volkswagen. Een van mijn vorige auto's was een Passat met een V5 en een 5 traps tiptronic automaat en deze werkte qua bediening op dezelfde manier als bij de DSG automaat. De rem moet alleen ingetrapt worden als je vanuit de P stand wil schakelen naar de R of N en dat is naar mijn mening een juiste en veilige manier van schakelen zo kan niet toevallig een passagier (kind o.i.d.) de auto in beweging zetten door aan de schakelhandel te zitten.

Respect dat je dit voor ons uitgetest hebt!! Vrijwillig proefpersoon! :cheer:
 
Ik kan bovenstaand verhaal bevestigen, ook ik kan van N naar D schakelen zonder de rem in te trappen (ook model 2008).
 

Frankie

Actief lid
Je hoeft helemaal niet te remmen, alleen je rempedaal een klein beetje intrappen.

Huh ???? Dus als ik licht rem, rem ik eigenlijk niet ? Wat is dat nu voor een flauwekul opmerking !? ik snap precies wat hij bedoelt. Zeker als je veel rijdt en mss wel file is het af en toe fijn om je voeten van de pedalen te nemen.
 
Bovenaan Onderaan