Waarom rem intrappen bij DSG?

Als je je rempedaal aanraakt gaat alleen je remlicht werken en rem je nog niet.

Maar ik hoef ook helemaal het pedaal niet aan te raken, niet van N naar D en van D naar N ook niet, ook dat knopje aan de zijkant niet.
Om verder te gaan dan N, dus R of P, dan moet je wel de rem en/of het knopje aan de zijkant indrukken.
Maarja, je bak rijdend in zijn R te zetten is zeker niet slim :D.
Maar of het inderdaad slim is om het rijdend te doen weet ik niet.
Als je lang stil staat is het inderdaad wel eens fijn om

Ik heb ooit gehoord dat het beter is om op de motor af te remmen dan hem in zijn "vrij" te laten rollen.
Dit i.v.m. smering of iets dergelijks.
Hoe het precies zit weet ik niet meer.
 

TL@

Forumguru
Het is idd beter om op de motor te remmen, dit is toch ook zo met een gewone handbak.

Beter voor de remmen, beter voor verbruik en als er om de 1 of andere reden iets gebeurt, kan je ook makkelijker en sneller terug op het gas
 

Rallye

Forumguru
Ik heb ooit gehoord dat het beter is om op de motor af te remmen dan hem in zijn "vrij" te laten rollen.
Dit i.v.m. smering of iets dergelijks.

Bij "het nieuwe rijden" laat je je auto uitrollen in de versnelling. Een moderne auto sluit dan de brandstoftoevoer af en is zou dus zuiniger dan wanneer je de koppeling in zou trappen bij het uitrollen. Dan gaat de motor namelijk stationair lopen en dus wel brandstof verbruiken. http://www.hetnieuwerijden.nl/tip2.html

Qua "smering" lijkt me dat niet zo goed: er komt geen brandstof in de cilinder. Ik heb volgens mij ook eens gelzen dat je bij het afdalen in de bergen voor smering/koeling juist niet steeds de auto in de versnelling moet laten rollen, maar af en toe de cilinders van brandstof moet voorzien door even (desnoods ontkoppeld) gas te geven. Bergop is het nieuwe rijden ook niet erg goed trouwens http://www.telegraaf.nl/binnenland/1528255/___Nieuwe_rijden__funest_bergop__.html

Overigens moet je in dat laatste geval wel enorm ongevoelig voor techniek zijn......
 

Gysman

Actief lid
Ik heb een 2007 DSG 2.0 tdi en bij mij werkt het als volgt:

- als ik stilsta, en ik zet de auto in N, dan gaat 1 seconde later het blokkeerlampje aan. Dan moet je dus eerst op de rem om de auto weer in D te kunnen zetten bij wegrijden. Soms lastig, wat als je vergeten was dat je in N stond, en je geeft gas, dan moet je toch weer eerst remmen om de auto in D te kunnen zetten en de electronica wil dan eerst dat de auto weer weinig toeren maakt voordat ie daadwerkelijk in D gaat en de auto in beweging laat komen

- boven de 2 km per uur (geschat) is het gewoon mogelijk om van D naar N en terug te gaan, zonder dat je hoeft te remmen. Dit gebeurt nog wel eens per ongeluk bij mij, omdat ik vrij vaak in tiptronic mode rij. Als ik dan optrek en wil schakelen naar 2 en ik zit niet in tiptronic, dan zet ik dus terwijl ik ~30 km/u rij in D, de auto in N. Gevolg: veel toeren, weinig actie :) Vervolgens kun je de auto direct weer in D zetten, alleen duurt het weer de genoemde electronicaseconden voordat de auto dan weer zn toeren laag heeft en de bak weer koppelt.
 

Vacaro

Senior Member
Bij "het nieuwe rijden" laat je je auto uitrollen in de versnelling. Een moderne auto sluit dan de brandstoftoevoer af en is zou dus zuiniger dan wanneer je de koppeling in zou trappen bij het uitrollen. Dan gaat de motor namelijk stationair lopen en dus wel brandstof verbruiken. http://www.hetnieuwerijden.nl/tip2.html

Qua "smering" lijkt me dat niet zo goed: er komt geen brandstof in de cilinder. Ik heb volgens mij ook eens gelzen dat je bij het afdalen in de bergen voor smering/koeling juist niet steeds de auto in de versnelling moet laten rollen, maar af en toe de cilinders van brandstof moet voorzien door even (desnoods ontkoppeld) gas te geven. Bergop is het nieuwe rijden ook niet erg goed trouwens http://www.telegraaf.nl/binnenland/1528255/___Nieuwe_rijden__funest_bergop__.html

Overigens moet je in dat laatste geval wel enorm ongevoelig voor techniek zijn......


Is niet je brandstof die je cilinders smeert, wel zuigerveren die je olie mee naar boven brengen. Bij een tweetakt smeert de brandstof de motor, maar toch niet bij een diesel.
 

crepusculum

Nieuw lid
Ik heb een 2007 DSG 2.0 tdi en bij mij werkt het als volgt:

- als ik stilsta, en ik zet de auto in N, dan gaat 1 seconde later het blokkeerlampje aan. Dan moet je dus eerst op de rem om de auto weer in D te kunnen zetten bij wegrijden. Soms lastig, wat als je vergeten was dat je in N stond, en je geeft gas, dan moet je toch weer eerst remmen om de auto in D te kunnen zetten en de electronica wil dan eerst dat de auto weer weinig toeren maakt voordat ie daadwerkelijk in D gaat en de auto in beweging laat komen

- boven de 2 km per uur (geschat) is het gewoon mogelijk om van D naar N en terug te gaan, zonder dat je hoeft te remmen. Dit gebeurt nog wel eens per ongeluk bij mij, omdat ik vrij vaak in tiptronic mode rij. Als ik dan optrek en wil schakelen naar 2 en ik zit niet in tiptronic, dan zet ik dus terwijl ik ~30 km/u rij in D, de auto in N. Gevolg: veel toeren, weinig actie :) Vervolgens kun je de auto direct weer in D zetten, alleen duurt het weer de genoemde electronicaseconden voordat de auto dan weer zn toeren laag heeft en de bak weer koppelt.
Bij mijn 2006 1.9 TDI DSG is het net zo.

En wààrom is het zo?
Een mogelijkheid is dat wanneer je ergens kort stopt en vlug even moet uitstappen, terwijl je de motor laat draaien, je op die manier niet tijdens het uitstappen de pook toevallig in D zet en de wagen begint te rijden terwijl je zelf al half uit de wagen bent.
 

Rallye

Forumguru
Een mogelijkheid is dat wanneer je ergens kort stopt en vlug even moet uitstappen, terwijl je de motor laat draaien, je op die manier niet tijdens het uitstappen de pook toevallig in D zet en de wagen begint te rijden terwijl je zelf al half uit de wagen bent.

Volgens mij is het verplicht bedienen van de rem bij het wisselen van positie van de pook bij automaten ingevoerd na de lotgevallen met Audi's in de jaren tachtig. Zie bijvoorbeeld http://www.audifans.com/archives/1998/07/msg02207.html Waarschijnlijk gaven de onhandige bestuurders gas terwijl ze de auto in de versnelling zetten, waarna de auto "uit zichzelf" de buurman, echtgenoot, of oma overrreed. Tenzij je beide voeten gebruikt is dat, door de pook te blokkeren voordat hij naar D of R kan, nu niet meer mogelijk.
 

Happy

Nieuw lid
Zelf rijd ik ook een DSG. Zolang de wagen niet stilstaat maar nog rolt kan ik gewoon van N naar D schakelen. Alleen bij stilstand moet ik de rem intrappen. Ook logisch. Je zult iemand naast je hebben (kind) die per abuis bij stilstand ff de D inschakelt. Leuk voor je voorganger.



Er is een ding wat me behoorlijk irriteert aan mijn auto; waarom moet ik de rem intrappen als ik van N naar D wil schakelen??? Bij Andere merken hoeft dit nl. niet.

Het is zeer irritant, vooral als je de auto langzaam uit laat rollen bij bijvoorbeeld een stoplicht. Als ie op groen gaat, dan eerst remmen en dan schakelen..... Dan moet je dus eerst stilstaan.

Weet iemand of dit in de software aangepast kan worden?
 

Enkhuizen

Senior Member
Ik heb een 2007 DSG 2.0 tdi en bij mij werkt het als volgt:

- als ik stilsta, en ik zet de auto in N, dan gaat 1 seconde later het blokkeerlampje aan. Dan moet je dus eerst op de rem om de auto weer in D te kunnen zetten bij wegrijden. Soms lastig, wat als je vergeten was dat je in N stond, en je geeft gas, dan moet je toch weer eerst remmen om de auto in D te kunnen zetten en de electronica wil dan eerst dat de auto weer weinig toeren maakt voordat ie daadwerkelijk in D gaat en de auto in beweging laat komen

- boven de 2 km per uur (geschat) is het gewoon mogelijk om van D naar N en terug te gaan, zonder dat je hoeft te remmen. Dit gebeurt nog wel eens per ongeluk bij mij, omdat ik vrij vaak in tiptronic mode rij. Als ik dan optrek en wil schakelen naar 2 en ik zit niet in tiptronic, dan zet ik dus terwijl ik ~30 km/u rij in D, de auto in N. Gevolg: veel toeren, weinig actie :) Vervolgens kun je de auto direct weer in D zetten, alleen duurt het weer de genoemde electronicaseconden voordat de auto dan weer zn toeren laag heeft en de bak weer koppelt.

Mijn Golf+ 2.0TDI DSG werkt ook zo. Ik vind het bij het stoplicht wel eens vervelend, zeker bij lange ritten heb ik nog wel eens kramp in mijn been en dan zet ik m ook in N, bij het wegrijden moet je dan inderdaad eerst even je rem intrappen. Ik merk dat mijn achterliggers dat ook niet altijd even goed kunnen waarderen.
 

___JC___

Forumguru
Het blijkt dat ik in mijn oude Amerikaan ook met de automaat kan schakelen zonder de rem in te trappen. Uitzondering is de P stand. Dat lukt alleen maar met de voet op de rem.
 
Dit staat gewoon in het instructieboekje van de Octavia hoor, om van N naar D te gaan moet je de rem indrukken als je trager gaat dan 5 km/u. Waarschijnlijk een beveiliging om de pook niet per ongeluk in D te zetten, want daarvoor hoef je de pookknop niet in te drukken.
 

TL@

Forumguru
Wat ik wel jammer vind, is dat je de pookknop moet indrukken om van D naar S te gaan (andersom niet) maar voor de rest vind ik de DSG geweldig (al schakelt hij soms iets te snel naar een hogere versnelling)
 
OK, dan is het dus alleen koeling.

Dat valt ook wel mee, omdat bij het afremmen op de motor geen verbranding bestaat en dus ook relatief weinig energie vrijkomt. Alleen de wrijvingswarmte, maar die is er altijd ook bij normaal gas geven (waarbij veel meer energie vrijkomt uiteraard).

Maar ik kan me de ergernis van TS voorstellen. Je moet dus echt de wagen stilzetten om verder te kunnen rijden, als je hem per ongeluk in de N hebt gegooid. Kan ook gevaarlijk zijn met al die mensen die tegenwoordig op 1 meter van je achterbumper plakken... Oplossing zou zijn om nooit in de N te zetten als je nog niet stil staat. Is toch ook niet handig, want stel het verkeerslicht schiet op groen, dan wil je toch ook direct gas kunnen geven en niet eerst de pook verzetten. Met de normale schakelbak doe je dat toch ook niet?
 
Je moet dus echt de wagen stilzetten om verder te kunnen rijden, als je hem per ongeluk in de N hebt gegooid. Kan ook gevaarlijk zijn met al die mensen die tegenwoordig op 1 meter van je achterbumper plakken... Oplossing zou zijn om nooit in de N te zetten als je nog niet stil staat. Is toch ook niet handig, want stel het verkeerslicht schiet op groen, dan wil je toch ook direct gas kunnen geven en niet eerst de pook verzetten. Met de normale schakelbak doe je dat toch ook niet?

Je moet de wagen niet stilzetten, de rem lichtjes aantikken is al voldoende om terug in D te kunnen gaan.
 

TL@

Forumguru
Wanneer je sneller rijd dan 5km/u moet je niet op de rem trappen, dan gaat het gewoon van N naar D.
 

Rallye

Forumguru
Dat valt ook wel mee, omdat bij het afremmen op de motor geen verbranding bestaat en dus ook relatief weinig energie vrijkomt. Alleen de wrijvingswarmte, maar die is er altijd ook bij normaal gas geven (waarbij veel meer energie vrijkomt uiteraard).

Het koelende effect van brandstof werd ook met name genoemd bij berg-af rijden, waar je mogelijk kilometers lang geen gas geeft.
 
Maar goed, dan wordt de motor toch mooi gekoeld door het snel rondstromende koelwater (toeren)? De olie koelt ook nog.
 

TL@

Forumguru
Ik heb nog een vraagje over de DSG. Als hij in P staat wordt er iets geblokkeerd zodat hij niet verder kan bollen, hoe wordt hij eigenlijk geblokkeerd. Het is zeker niet met de remmen want hij kan meestal nog een centimetertje naar voor wanneer de P is ingeschakeld.
Ik vraag dit omdat ik in de week voorhad dat de auto nog niet stilstond toen ik hem in P zwierde en me eigenlijk afvraag of dit niet schadelijk is voor de auto.
 
Ik heb nog een vraagje over de DSG. Als hij in P staat wordt er iets geblokkeerd zodat hij niet verder kan bollen, hoe wordt hij eigenlijk geblokkeerd. Het is zeker niet met de remmen want hij kan meestal nog een centimetertje naar voor wanneer de P is ingeschakeld.
Ik vraag dit omdat ik in de week voorhad dat de auto nog niet stilstond toen ik hem in P zwierde en me eigenlijk afvraag of dit niet schadelijk is voor de auto.

Volgens mij is de P stand een blokkering in de versnellingsbak, alsof je met een manuele in versnelling parkeert. Ik heb in het begin ook de automaat eens in P gegooid toen ik nog rolde, hij stond abrupt stil maar ik heb er daarna gelukkig geen last mee gehad. Gezond voor de automaat zal het zeker en vast niet zijn, ik zou er geen gewoonte van maken.
 
Bovenaan Onderaan