Waarschuwingslampje betekenis

Frankylicious

Nieuw lid
Iemand enig idee wat dit lampje betekend?
(
(oranje driehoekje met uitroepteken)

Ik kom diverse betekenissen tegen op internet namelijk.

Slip gevaar.
Fout in elektrisch onderdeel van de auto.

Wie weet het?

Bijlagen

• CACC76CB-0810-4C31-8BA3-979230BE464B.jpeg
    CACC76CB-0810-4C31-8BA3-979230BE464B.jpeg
    122 KB · Weergaven: 81

hemi24

Forumguru
Even checken bij de meldingen, onder wagenstatus…
Dit is een algemene aanduiding en niet specifiek voor iets.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Frankylicious

Nieuw lid
Start/stop heb ik handmatig uitgeschakeld. Het lampje brand inmiddels niet meer. Ik vermoed dat het iets met de kou te maken had en een waarschuwing voor slippen betrof.

Tees

Donateur
Ik moet toegeven dat in dit geval de manual je niet veel verder brengt:
630ca8d0515db2ac2efbd2518558368b.jpg

Maar de oplossing van bij Wagenstatus kijken was ook weer niet een heel moeilijke, en staat ook wel in de manual (mét hetzelfde symbooltje erbij)

e7f1d83f976ffba9559bb21ecd4e18e1.jpg

CharlesTucker

Forumguru
Mijn ervaring met dat lampje (O3FL) is overigens dat er eerst een geluidsignaal komt, met een (heel) korte uitleg tussen de klokkenwinkel (bij mijn auto een maxidot). Na een aantal seconden verdwijnt die uitleg, en blijft het lampje branden. Als ik de auto uitzet, en de volgende morgen weer start, komt de uitleg weer terug voor een paar seconden (tenzij ik ondertussen de oorzaak heb opgelost uiteraard). Daarnaast, wat anderen ook al gezegd hebben, ergens in de menu's kun je oorzaak ook wel vinden.

Oorzaken die ik tot nu gezien heb tijdens de 5 jaar dat ik de auto heb zijn bijvoorbeeld dat het ruitensproeierreservoir bijna leeg is, dat je het oliepeil moet controleren, of dat je mogelijk een lekke band hebt. Bij m'n vorige auto (O2) ook een kapotte lamp, bij deze nog geen kapotte lamp meegemaakt :)

Canon-Eye

Forumguru
Voor o.a. kapotte lamp, bandenspanning, oliepeil en ruitesproeierreservoirpeil heb ik zeker bij mijn laatste 5 auto's (en vermoedelijk ook al eerder) specifieke "eigen" waarschuwingslampjes gezien in het manual of in de praktijk, dus niet zo'n generiek driehoekje met uitroepteken. Volgens de link die ik eerder postte zou dit een niet nader gedefinieerde "storing elektrisch onderdeel" betreffen > dus "neem direct contact op met de garage".

CharlesTucker

Forumguru
Als het droog wordt voordat het donker wordt ga ik even kijken, en een een fotootje maken. Toevallig kreeg ik gisteravond de "controleer oliepeil" melding, en met dat takkeweer en het feit dat ik vandag niet weg hoef heb ik dat nog niet gedaan. Als ik me vergis :unsure: ga ik dat eerlijk toegeven hier ...

EdZ

Donateur
Ik heb 'm twee keer gehad met de melding "keyless entry defect". Die is overigens niet defect, ik vermoed eerder een conflict met twee sleutels in de auto. Maar is inderdaad een algemeen waarschuwingslampje.

AussieSMagna

Nieuw lid
Had deze melding ook, maar stond in het display wel wat er mis was. Traffic assist werkt soms niet. Schijnt momenteel ineens regelmatig voor te komen bij Skoda, Audi en VW. Gaan mijn stuur compleet vervangen..

CharlesTucker

Forumguru
@Canon-Eye, mijn verhaal klopte voor mijn auto, ik heb er alleen geen foto van gemaakt. Melding in de maxidot als het probleem voor de eerste keer optreedt, of als je daarna de auto start zonder het probleem opgelost te hebben. Na een paar seconden verdwijnt die melding, en blijft alleen het driehoekje branden, exact zoals in de foto van @Frankylicious. Geen apart lampje dus, in tegenstelling tot jouw laatste 5 auto's. Via het scherm naar de wagenstatus kijken geeft een plaatje wat heel erg lijkt op het door @Tees geposte plaatje uit de handleiding, met de melding en niet de lamp is geel maar het motorcompartiment, geeft leuk aan waar je moet gaan kijken.

Het betreft dan overigens geen kritieke waarschuwing dat het oliepeil te laag is, maar een verzoekje om dat eens te controleren. Het treedt bij mijn auto redelijk consequent op, zo'n 20.000 kilometer na een beurt. Controle leert me dan dat het peil net boven/op het minimum staat (ja, ik weet het, zou net iets vaker moeten controleren). Ik denk, maar zover laat ik het nooit komen, dat er wel een apart (rood) lampje inzit voor als het peil en/of de oliedruk daadwerkelijk te laag is.

Bovenaan Onderaan