Waneer is de dieselmotor warm?

Status
Niet open voor verdere reacties.

cvegreen

Forumguru
Normaal gesproken schakel ik bij 2000 a 2500 toeren
Als ik de snelweg op ga dan trek ik door
Dan schakel ik met warme motor over bij 3500 toeren ongeveer
Verder doortrekken heeft niet zoveel zin
Als ik de snelweg op rij, en ik schakel over bij 2500 toeren in elke versnelling, kom ik met 80 a 90 de snelweg op :D
En ik heb echt een schurft aan mensen die niet hun snelheid aanpassen aan de rest van het verkeer
Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te rijden als ik daar de kans voor krijg

Ha , ik heb het dus verkeerd begrepen . Sorry hoor
 

Gieliovd

Forumguru
Let op: de olie is wel voorverwarmd, maar de oliedruk is nog niet opgebouwd. Verder is de versnellingsbakolie nog steeds koud.

ik zou dus niet gelijk gaan blaaaaaaazen.:koffie:
Nee, ok daar heb je wel gelijk in. Je blok is natuurlijk ook geen 90 graden in totaliteit, tenzij je heel lang laat voorverwarmen.

Blaaaaazen was ook niet echt mijn bedoeling :)
 

purk

Senior Member
de moderne diesels van VAG, worden helemaal niet warm/heet als het koud is.

er zit dan ook in het koelsysteem een extra verwarming, Bij oudere gewoon drie gloeipitten en tegenwoordig een soort standkachel maar dan alleen voor bijverwarming.

En om een beetje vlot de ramen te kunnen ontwasemen en het behagelijk te krijgen, zit er bij de nieuwere diesel zelfs een elektrisch verwarmings element in.

Daarom zit er ook tegenwoordig een econ toets op het airco paneel en geen airco toets meer, als je de econ toets indrukt zullen alle verbruikers dus zoals verwarmingselement, bijverwarming of airco uit gaan en zal het langer duren om het warm te krijgen in de auto. ( airco alleen maar in de zomer )

Olie tempratuur zal dus ook veel later op tempratuur zijn.

PS als je standkachel hebt dan verwarmt deze allen het koelsysteem en niet de olie omdat de olie bij stilstaande motor onder in het carter zit en dus niet warm wordt.
 

Gieliovd

Forumguru
PS als je standkachel hebt dan verwarmt deze allen het koelsysteem en niet de olie omdat de olie bij stilstaande motor onder in het carter zit en dus niet warm wordt.
Je hebt van die überluxe systemen die de olie alvast gaan rondpompen en verwarmen.
 

neoproject

Actief lid
Als ik perfect op 2000-2500 toeren schakel met mijn 1.4TDI dan lukt het meesta l wel op vlot de oprit op te komen. Je moet ook niet aan het begin van de oprit de snelweg op, je kan de afstand volledig benutten, desnoods stukje pechstrook wanneer ze moeilijk doen :tongue:
Ik woon ook vrij dicht tegen de snelweg en moet met een koude motor de snelweg op. Daarom probeer ik toch het toch wel wat rustig aan te doen.
 

Gieliovd

Forumguru
Dat doe ik nou nooit he. Als ik een gaatje heb en de snelheid kan evenaren douw ik hem er veilig tussen.

Die maffe baan uitrijden en daar een heumeu treffen die je gaatje ff dicht rijdt..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan