Wanneer airco hervullen?

Fmoon

Forumguru
Allereerst, excuses als dit al ergens ter sprake is geweest.

Wanneer is het verstandig de airco voor het eerst te hervullen? Ben medio Juni 3 jaar in het bezit van de wagen dus zal een afname hebben van 30%.
 

CDK

Forumguru
Er zou ooit een apart airco sub topic komen, die is er nog steeds niet, dus is lastiger te vinden, maar het staat wel elders hoor :jaja:
Maar beste is om 2 jaarlijks airco onderhoud te laten uitvoeren door een specialist.
 

Fmoon

Forumguru
Oh beter niet bij de dealer doen? Ik kon enkel vinden na 3 jaar dan elke keer elke 2 jaar. Ga ik het maar eens even inplannen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Als je op TheoStek zou zoeken dan kom je veel teksten mbt auto airco tegen en ook waarom het niet bij een dealer te doen maar een gespecialiseerd airco bedrijf.
 

0ri0n88

Forumguru
Opnieuw vullen kan een goede dealer prima doen als die over de juiste apparatuur beschikt. Meerdere malen laten doen en nooit geen problemen. Bij problemen met je airco wel naar een specialist gaan.
 

CDK

Forumguru
Probleem is dat je in voorkomende gevallen recycle meuk in je systeem krijgt al dan niet met kleurstof er doorheen. De standaard airco check van de dealer is alleen een check of de temperatuur gehaald wordt.
 

Fmoon

Forumguru
Haha nou dat word weer een missie :-p moet m'n Columbus ook meer eens updaten. Dat laat ik maar wel door de dealer doen.
 

Cordoba

Forumguru
TheoStek heeft volgens mij ook een aantal documenten met uitleg geplaatst in de Kennisbank. Wat de dealers betreft even generaliserend: ze sluiten een airco apparaat op de auto aan, en dan komt er een printje uit met wat er met de airco gebeurd is/wat er aan de hand is (systeem lek, of hervuld enz.). Daarnaast wordt koelvloeistof van auto's in het apparaat gepompt, en bij het hervullen wordt dus ook de meuk van auto's die eerder aan het apparaat hebben gehangen vermengd met eventueel verse vloeistof weer teruggepompt in je systeem. Als je dan ook nog weet dat er behalve koelmiddel, ook olie in het systeem gaat (om de koelcompressor te smeren) en dat die hoeveelheden en percentages per autotype vaak verschillend zijn, dan is denk wel duidelijk dat dit verre van ideaal is.

Vaak wordt een periode van 2-4 jaar aangegeven om een airco systeem te servicen, dat is ook afhankelijk van hoe dicht het systeem is en hoe intensief het gebruikt wordt.
 

machlo

Forumguru
Maar hoe vind je dan een goeie aircospecialist? Weet iemand een goeie in de regio Arnhem?

Misschien wel iets om daar een lijstje van te maken met specialisten over het hele land. Bv gebaseerd op ervaringen hoewel ik meteen besef dat dit misschien best wel lastig is. Als je er geen verstand van hebt dan denk je wellicht al snel dat je een goeie specialist hebt gehad. Moet je dus ook een beetje in de gaten hebben welke handelingen ze hebben verricht.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Spierings

Forumguru
"Stek certificering" is een redelijk goede aanwijzing....toch?
Dan weet je in elk geval zeker dat het bedrijf/personeel ter zake kundig is.
Een Stek certificering is alweer verleden tijd, dit is opgevolgd door een andere certificering... Maar dit heeft oficieel iedereen nodig om eraan te mogen werken, maar zegt niks over de kwaliteiten van die persoon. Deze geeft alleen de basiskennis..

@Cordoba zo werkt het niet... Bij een dealer gebruiken ze meestal gewoon dezelfde apparatuur als ieder ander aircobedrijf, daarnaast moet de persoon dezelfde certificering hebben als ieder ander persoon die dit doet..

In al deze automatische apparaten wordt het koudemiddel gefilterd en gerecycled.

De hoeveelheid olie welke er bijgevuld moet worden is meestal een gok, zeker als het systeem lek is geweest. Dit komt omdat de olie voor het grote deel in het systeem blijft..
Bij aftappen met een automatisch kast wordt de afgetapte olie automatisch gescheiden en afgewogen. Deze hoeveelheid wordt bij vullen ook toegevoegd en eventueel nog wat extra (maar dit regels degene die de service doet). Met de meeste automatisch kasten wordt de fluor ook automatisch toegevoegd....

Een goede airconditioning zal naderhand de drukken en werking van het systeem ook goed controleren.
 
Laatst bewerkt:

0ri0n88

Forumguru
In al deze automatische apparaten wordt het koudemiddel gefilterd en gerecycled.
Zo ook bij de specialist idd.

Voor vullen kan je gewoon prima bij de dealer terecht die mensen die met koudemiddelen werken moeten een certificaat hebben en constant op cursus.

Voor specialistisch werk of vervangingen zou ik wel naar een specialist gaan maar voor nu lekker combineren met je update voor columbus.

Je airco werkt toch verder prima @Fmoon ?
 

Fmoon

Forumguru
Ja verder geen problemen, maar ben altijd liever het probleem voor dan van het oplossen. Meestal doe ik niet langer met een auto dan 2-3 jaar. Nu doe ik dat wel en kom in een soort gebied waar ik nog niet bekend mee ben :-p navi update, airco hervullen, DSG vloeistof.. het word me al bijna weer teveel. Er is in de buurt trouwens een bedrijf die de DSG spoelt IPV alleen leeg laat lopen en weer vult. Misschien hebben ze ook wel kaas gegeten van Airconditioning. Ja en anders de dealert maar, moet ook zeggen dat ik altijd moeite heb met mijn auto overlaten aan een niet dealer. Beetje een gek soms.
 

Cordoba

Forumguru
Een Stek certificering is alweer verleden tijd, dit is opgevolgd door een andere certificering...

Wat zeggen deze links dan?
- STEK certificering
- STEK

Op het werk ook wel eens te maken met gecertificeerde monteurs (voor gebouwkoeling, koeling voor computers enz.) en er zit toch wel veel verschil tussen de verschillende monteurs. Waar de ene monteur maar wat aan klooit en nergens op let, kijkt de anders serieus naar vulhoeveelheden en dergelijke en of er wel of geen (buitensporig) lek is.
 

kansberg

Forumguru
De handmatig bediende airco installatie van de Peugeot 107 van ma femme is nog nooit bijgevuld. De auto is nu 8,5 jaar oud en koelt/ontwasemt nog steeds als een dolle. Hij staat altijd aan, dat wel. Ook in de Superb is het binnen de kortste keren koel en ontwasemt ook super. Zolang dit zo blijft, laat ik er niets aan doen.
 

kansberg

Forumguru
@Fmoon : Het koelmiddel zorgt er tevens voor dat de olie voor de compressor getransporteerd wordt. Als het koelmiddel verdwenen is, dan wordt er dus geen olie meer rondgepompt. Dan is het risico van beschadiging erg groot. Daarom zit er de veiligheid op (voor zover ik weet bij de meeste auto's) dat de compressor niet aanslaat bij geen of onvoldoende koelmiddel.
 

Spierings

Forumguru
Wat zeggen deze links dan?
- STEK certificering
- STEK.
Stek was het vroeger, heb het in die tijd ook gehaald. Later is dit vervallen en is er meen ik de f- gassen regeling gekomen, mijn toenmalige baas heeft hier toen een certificaat voor ontvangen. Dit heeft te maken met het terug winnen van koudemiddel.. Hou me hier al ruime tijd niet mee bezig, dus is er ook niet alles hierover blijven hangen..

Bij koudemiddelen/certificering wordt ook gekeken naar het gewicht. Bij auto's heb je papieren tot 3kg nodig... Dit is een heel ander certificaat en opleiding als voor de grote systemen, misschien dat stek daar nog wel voor geld..
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings Ik heb even verder gezocht, en het lijkt erop dat STEK-certificering nog wel in de spraak gebruikt wordt, maar eigenlijk niet meer bestaat. Zie ook deze link, waar het mooi wordt uitgelegd.
 
Bovenaan Onderaan