Wanneer beurt?

uiteraard is er een standaard schema voor beurten, zoals bij 30.000km is er een beurt.

Nu is er al bijna 32.000 kilometer gereden, maar de melding van over X kilometer moet u onderhoudt plegen komt maar niet.

Nu zegt de dealer, ja dat bericht komt vanzelf wel, het systeem houdt dat zelf bij wanneer het nodig is.

Ik ging er altijd vanuit dat er gewoon keihard naar kilometers gekeken werd door het systeem en 30.000 is 30.000 en niet 33500.

Klopt het wat de dealer zegt?
Bij hoeveel kilometer ging bij jullie de notificatie aan?

Frenkie

Forumguru
Ik kreeg de melding bij de 29000. Toen meldde het systeem "Over 1000km onderhoud" en dit liep netjes af. Bij 29950 (ongeveer) stond de beurt ingepland bij de dealer, dus ik was netjes op tijd. Ondertussen zit ik op 34000 ongeveer.

Ik vind het ook maar een vaag verhaal van de dealer.
We kochten de auto met 29200 kilometer ongeveer.
De auto zou geen beurt gehad hebben al, dus ik zou de notificatie verwachten.

Kan ik ergens diep verborgen ook zelf zien hoe de frequentie is ingesteld?

Fmoon

Forumguru
Zoek het even op in je systeem, daar ataat wanneer die moet of over hoeveel km Ik moest met 21000.

Is toch 2 jaar of 30.000? Gek dat die niks aangeeft!

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Hij zou het zeker en vast moeten aangeven op 30,000km (met pre-warning ongeveer 1,000 km voordien).
Dus ofwel heft hij wel een beurt gekregen en is de "klok" ge-reset, ofwel is de klok ge-reset zonder beurt.
Ik zou dit toch goed uitvlooien. Enkele duizenden kilometrs extra met die olie zal nog wel kunnen, maar toch niet overdrijven. Eén en ander afhankelijk van het rijgedrag van de vorige eigenaar.

Monteurtje

Forumguru
Je kan zelf ook zien wanneer de auto weer aan onderhoud toe is.
Als navigatie hebt, ga je naar
CAR - SETUP - bijna onderaan staat SERVICE. En daar kan je het zien

Heb je een basis uitvoering met alleen radio, dan kan je het ook in het schermpje van radio zien. Maar dan moet je even zelf proberen. Die handeling ken ik niet uit mijn hoofd. Kom je nauwelijks tegen die radio.
Mogelijk dat bij aflevering toch beurtje gehad heeft. Kijk ook even in serviceboekje of digitaal serviceplan uitdraai

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Columbus, knop "CAR", scroll down tot aan service ... krijg je zo de resterende tijd en afstand tot volegnde beurt.

Je kan zelf ook zien wanneer de auto weer aan onderhoud toe is.
Als navigatie hebt, ga je naar
CAR - SETUP - bijna onderaan staat SERVICE. En daar kan je het zien

Heb je een basis uitvoering met alleen radio, dan kan je het ook in het schermpje van radio zien. Maar dan moet je even zelf proberen. Die handeling ken ik niet uit mijn hoofd. Kom je nauwelijks tegen die radio.
Mogelijk dat bij aflevering toch beurtje gehad heeft. Kijk ook even in serviceboekje of digitaal serviceplan uitdraai
Het vervelende is is dat de navigatie kaart er nog ingezet moet worden door de dealer bij de eerste beurt ;) dat menu werkt nu dus helaas niet.

Boekje staat niets in, het is een ex lease auto nog geen jaar oud. Digitaal serviceplan uitdraai, dat is vrij opvraagbaar? (Ik ken het niet)

Edit: zou dat het probleem zijn dat die navigatiekaart er niet in zit en dus ook die functie niet werkt van Car....

Monteurtje

Forumguru
Daarvoor hoeft je navigatie kaart er niet in te zitten. Het menu CAR moet altijd werken. Want daar reset je de bandenspanning. Kan je verschillende instellingen wijzigen. Dat staat los van de navigatiefunctie

Daarvoor hoeft je navigatie kaart er niet in te zitten. Het menu CAR moet altijd werken. Want daar reset je de bandenspanning. Kan je verschillende instellingen wijzigen. Dat staat los van de navigatiefunctie
Ah ff wezen checken nu, kon er inderdaad wel gewoon bij. Service staat over 27000 kilometer. De interval is dus doorgezet zonder beurt. Zit geen boekje meer bij dat is het nieuwe serviceplan, dus eigenlijk geen idee of ie nu wel of niet beurt heeft gehad. (Volgens de dealer niet, maar daar heb ik geen hoge pet van op)

zedrak

Lid
Haal even interieurfilter eruit. Staat een datum op de filter. kan je het toch een beetje nagaan. Anders doe je toch even een simpele oliewissel? Hoef je ook niet bang te zijn.....

Niels83

Forumguru
Wat is nu precies het probleem.

Jij wilt onderhoud laten uitvoeren? En dealer weigerd dat?

Als jij iets wilt dan doet de dealer dat toch gewoon. Wie betaald bepaald. Zo niet dan snel wegwezen bij die dealer.

gerven

Lid
Zelf heb ik rare ervaringen met die meldingen van servicebeurten en vertrouw het niet. De eerste beurt voor 30000 beurt was exact op tijd, maar toen kreeg ik al op 51000 de tweede melding. Terwijl ik zeer rustig rijd van a naar b, nooit zeg maar "op de staart trap" en nooit hard hoeft te remmen. En ik houd alles netjes goed bij qua bijvullen en slijtage. Maar de garage houd natuurlijk vol dat een beurt nodig is en nu 10000km te vroeg de beurt gehad. Ik kan nu wachten op de volgende melding bij 70000 of eerder waarschijnlijk.
Zo moet ik dus extra grote beurten betalen omdat "wij altijd de boordcomputer gehoorzamen, meneer".
Ik knoop jullie reset-tips maar goed in m'n oren.........

Wat is nu precies het probleem.

Jij wilt onderhoud laten uitvoeren? En dealer weigerd dat?

Als jij iets wilt dan doet de dealer dat toch gewoon. Wie betaald bepaald. Zo niet dan snel wegwezen bij die dealer.
Het probleem was dat het onzeker werd of er nu wel of geen beurt kwam. Dealer zei die melding komt vanzelf, dat klopt, maar pas over 27000 kilometer ipv nu ;)

Rallye

Forumguru
@gerven Zou VAG nu ook een sjoemelsoftware in het systeem hebben zitten dat vaststelt wanneer je auto voor een beurt moet?

Het is niet zo dat de beurt eigenlijk bij 30.000 moet en de computer dit (in jouw opvatting misschien zelfs onnodig?) vervroegt. Die 30.000 is de maximale termijn. Elke (ik noem maar wat) koude start haalt daar een stukje af. Niet om de Skodadealer meer omzet te bezorgen, al zal een veieligheidsmarge zijn ingebouwd, maar voor het hehoud van jouw auto. Ik zou liever over de gehele periode dat je de auto houdt een beurt "teveel" laten geven dan te weinig....

Overigens moesten auto's vroeger elke 7.500km voor een beurt..

@Martinusz : de vraag is dus nu nogsteeds of je auto die beurt wel gehad heeft, of dat enkel de computer is gereset? Volgens je verkoper heeft hij immers geen beurt gehad.

gerven

Lid
Je zult wel gelijk hebben Rallye, maar als Skoda je lekker maakt met "variabel onderhoudsinterval" van 30000km en die beurten komen telkens toch weer op ongeveer € 500,- uit, dan baal je toch wel als dat 10000km vroeger komt, alleen om reden dat "de auto dat zegt, meneer". En straks dus 20000km te vroeg, daar kan ik op wachten.
Maar behoud van mijn auto, zonder meer waar....
Overigens, sjoemelsoftware. Da's ook een goeie.......

Je zult wel gelijk hebben Rallye, maar als Skoda je lekker maakt met "variabel onderhoudsinterval" van 30000km en die beurten komen telkens toch weer op ongeveer € 500,- uit, dan baal je toch wel als dat 10000km vroeger komt, alleen om reden dat "de auto dat zegt, meneer". En straks dus 20000km te vroeg, daar kan ik op wachten.
Maar behoud van mijn auto, zonder meer waar....
Overigens, sjoemelsoftware. Da's ook een goeie.......
Je interval staat dan op kleine/grote beurt interval waarschijnlijk ipv longlife.

Niels83

Forumguru
Het probleem was dat het onzeker werd of er nu wel of geen beurt kwam. Dealer zei die melding komt vanzelf, dat klopt, maar pas over 27000 kilometer ipv nu ;)

Maar er staat toch in je onderhoudsboekje of er een beurt is geweest, en wat er is gedaan.. Zo niet dan zou ik gewoon een beurt doen.

Gaat het om een eerste beurt die je gratis moet krijgen of zo? Anders zou ik er niet zo ingewikkeld over doen over wat er op staat.

Ik kocht mijn auto, met verse olie etc, geen officiele skoda beurt, maar die olie is toch het belangrijkste. Na 1000 km begin hij aan te geven dat ik over 1 maand of 1000 km een beurt moest laten doen. Dat heb ik even laten reseten. Ik ga over ca 10.000 km (geen longlife olie) de auto wegbrengen ondanks dat de bc datd an nog niet aangeeft.

Rallye

Forumguru
Je zult wel gelijk hebben Rallye, maar als Skoda je lekker maakt met "variabel onderhoudsinterval" van 30000km en die beurten komen telkens toch weer op ongeveer € 500,- uit, dan baal je toch wel als dat 10000km vroeger komt (...).

Het lijkt erop dat jij uitgaat van een interval van 30.000 kilometer en dus alles eerder een tegenvaller vindt. De onderhoudsinval is nu juist variabel, met een maximum van 30.000km. Het is dus eerder zo dat je mazzel hebt als je die 30.000km haalt.....

Bovenaan Onderaan