Wanneer beurt?

ManeBrane

Forumguru
Krijg de melding Olie Service en dealer geeft aan dat ze dan de hele beurt doen. Heb nu 24.000 km op de teller en auto is van 31 december 2015. Ik zal volgende week als ik hem langsbreng eens naar de criteria vragen aangezien ik er ook altijd vanuit ging, omdat de vorige auto (Golf Variant) altijd precies op tijd was qua km, dat dit vastgestelde waardes waren. 30.000 km - 60.000 km etc.
 

ertromp

Forumguru
Nogmaals op long life instelling zijn er geen exacte waarden maar wordt op basis criteria zoals start/stops en draaiuren etc. bepaald wanneer onderhoud nodig is.
 

paulus474

Senior Member
Nee, maar 21.000 km zoals bij @gerven met longlife-olie (en rustig rijgedrag) lijkt me wel heel erg kort. Bij vaste onderhoudsintervallen kun je al 15.000 km rijden, en dit is met goedkopere olie. Zo lijkt het nut van de longlife wel tegen te vallen...
Overigens is 30.000 km rijden zonder olie te hoeven bijvullen mij nog niet gelukt (vandaag 90.000 km beurt), dus olie blijft nog redelijk "vers" als je tussendoor bijvult.
Ook het instellen van het juiste onderhoudsinterval is door mijn garage nog geen een keer goed gedaan. Hopelijk komt daar vandaag verandering in... :-)
 

ertromp

Forumguru
Nee, maar 21.000 km zoals bij @gerven met longlife-olie (en rustig rijgedrag) lijkt me wel heel erg kort. Bij vaste onderhoudsintervallen kun je al 15.000 km rijden, en dit is met goedkopere olie. Zo lijkt het nut van de longlife wel tegen te vallen...
Overigens is 30.000 km rijden zonder olie te hoeven bijvullen mij nog niet gelukt (vandaag 90.000 km beurt), dus olie blijft nog redelijk "vers" als je tussendoor bijvult.
Ook het instellen van het juiste onderhoudsinterval is door mijn garage nog geen een keer goed gedaan. Hopelijk komt daar vandaag verandering in... :-)
Het gaat niet alleen om dat "vers"blijven van de olie maar denk vooral aan dat oliefilter wat wel met toenemen van de km's vervuilt en zeker meer te lijden heeft als er meer start/stops plaatsvinden ook al zouden er minder km's gereden worden. Zeker bij constant "rustig" rijgedrag dus laag in de toeren zal er meer vervuiling plaats kunnen vinden.
Dus houdt zeker de indicatie aan
 

Rallye

Forumguru
Kortom: iedereen denkt "ik rij rustig en haal daarom die 30.000 wel", maar juist doordat je alleen maar rustig rijdt haal je die 30.000 niet......

Overigens: ik heb die 30.000 ook nooit gehaald en ik rij niet altijd rustig. Meestal 22.000-25.000.
 
De tellers van de O2 werden na een reset naar flexibele interval ingesteld op 30000 km/744 dagen. Dat weet ik, omdat ik het onderhoud bij deze auto zelf deed. In de eerste 500 kilometer na de reset werd dit aan de hand van je rijgedrag ingesteld. Dit zal bij de O3 niet veel anders zijn, ik mag me ook braaf om de 30000 kilometer bij de dealer gaan melden ( lease ) wat in de praktijk neerkomt op eens in de 4 maanden :shocked:.
 

ertromp

Forumguru
Bij 22.000 km vond de auto dat het tijd werd voor een beurt. "Welnee" zei de dealer. "Vast verkeerd ingesteld. En daarbij mogen we bij leaseauto's pas vanaf 28.000 de eerste beurt doen. We zullen 'm resetten."

Binnenkort ga ik naar Zuid-Frankrijk. Maar dan heb ik nog geen 28.000. Ik denk 27.800.
Je zult maar zo'n auto kopen op de occasion markt :pieker: En wat een kunde daar bij die dealert :sterretjes:
 

Niels83

Forumguru
Vast al eens eerder benoemd.. de oud ceo van Castrol verklaarde paar jaar terug dat hij zelf nog nooit olie had vervangen. Ook niet bij zijn dagelijkse auto met veel km's.

Wel de filter iedere x aantal km. Dat zet je wel te denken over hoe nodig het nu precies is.
 

Monteurtje

Forumguru
Sommige lease maatschappijen sputteren aardig. Vooral bij olieservice. Dus dat klopt wel wat @G.P. zegt.
Sinds de Octavia III is de onderhoudsinterval wel wat verandert. Misschien dat het bij aflevering wat duidelijker uitgelegd moet worden. Want vaak wordt er gedacht om de 30.000 km. Maar het is VOI.
 

Monteurtje

Forumguru
@Niels83 Misschien laat meneer Sikkens zijn huis ook maar 1x verven.

Een Octavia I diesel had een interval van 50.000 km of 2 jaar.
Een onderhoudsbeurt is niet alleen olie verversen.
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die niet een keer in de zoveel tijd naar de remmen, banden en dergelijke kijken. Dat soort dingen zijn toch erg belangrijk.
Als monteur probeer je een inschatting te maken, kan de berijder nog de volgende beurt halen met deze remmen of banden. Zo niet adviseren. En met een interval van 50.000 km is dat beetje lastig.
 

DannyG

Forumguru
Als ik 20 jaar in de tijd ga, dan moest je om de 7500km een nazicht laten doen. Een 10-tal jaren geleden was dat om de 15.000km. En nu zou het alleen nog maar minder nodig zijn.

Ik treed @Monteurtje bij. Ik was m'n auto één maal om de twee weken en inspecteer hem dan. Maar dat beperkt zich dan meestal tot het exterieur, bandenprofiel en algemene zaken. Maar flink wat zaken waar ik geen verstand van heb, blijven gewoon zoals ze zijn. Zo heb ik geen idee hoe je zou kunnen merken dat de remblokken aan vervanging toe zijn enz.
Daarom ben ik met mijn onafhankelijke garagist overeen gekomen dat ik hem ieder jaar binnen breng zoals ik dat altijd al gedaan heb met mijn vorige wagens. Misschien wat overkill maar beter voorkomen dan genezen. Daarbij vind ik het persoonlijk ook niet onbelangrijk dat kleinere garages die goede service leveren, een inkomen blijven hebben. Van de verkoop moeten ze het niet echt hebben en als de onderhoudsintervallen verlengen, schiet er op den duur nog maar héél weinig over :pieker:.

Dus aan dat "officiële" interval hecht ik weinig belang. Dit voor mijn twee cts :jaja:
 
Effe inpikken hier.
Ik ben gisteren op onderhoud geweest en het werkplaatsverslag zegt netjes :"service reset"
reed ik buiten de garage en startte het skoda-appje op via mirrorlink.
daar staat service check 30000/3000 maar.... Oilcheck geeft aan 25600/30000
is dit beduvelen van de klant (4400 km of ongeveer 15%) of zou daar wel een goede reden voor kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • __tellers.jpg
    __tellers.jpg
    147,7 KB · Weergaven: 32

ertromp

Forumguru
Dat zal nog wel bijtrekken, de sensor moet de verse olie nog echt 'zien'.
Je zukt zien dat het beter gaat 'passen'.
De reset zet alles terug naar 'nul'.
Er zit geen aparte sensor bij Skoda in het blok die de kwaliteit van de olie "bekijkt"
Olie ververs moment wordt bij longlife bekeken aan de hand van diverse parameter zoals start/stop momenten, olie temperatuur, motorbelasting etc
 

fonzamundo

Forumguru
Vandaag eerste onderhoud gehad. Service staat weer op 30k en zelfs op meer dan 720 dagen (2 jaar). Moest ook nu nog niet op onderhoud dus van daar de extra dagen
 

Sk_Hans

Forumguru
Bij mijn Octavia zit er geregeld meer dan 30.000km tussen de beurten. De computer van de auto let niet alleen op kilometers maar ook op rijstijl. Als je veel rustige (constante snelheid van 100-120) autoweg kilometers hebt, zal er bijvoorbeeld iets van 32.000km tussen twee beurten kunnen zitten.
 

peterhuppertz

Forumguru
Ik moet toegeven dat ik geen voorstander ben van een onderhoudsinterval van 30k, en al zeker niet van twee jaar. Dit wordt denk ik voornamelijk gedaan om de lease-kosten te drukken.
 

hemi24

Forumguru
Bij mijn Octavia zit er geregeld meer dan 30.000km tussen de beurten. De computer van de auto let niet alleen op kilometers maar ook op rijstijl. Als je veel rustige (constante snelheid van 100-120) autoweg kilometers hebt, zal er bijvoorbeeld iets van 32.000km tussen twee beurten kunnen zitten.

Bij mijn weten KAN de interval nooit boven de 30k gaan..!
Sterker nog, volgens mij staat in het instructieboekje voorgeschreven dat je niet over de voorgeschreven 720dgn of 30.000 mag omdat dan je aanspraak op mobiliteitsgarantie komt te vervallen...

(Tenzij je een oude S1 hebt die een VOI heeft van 50k...)
 
Dus zetten ze manueel de tellers als er geen sensor in het blok zit? , maw zetten ze die zelf op bvb 25600 ipv 30k?
 

hemi24

Forumguru
Als je voor olie+service bent geweest zouden beide weer op 30k moeten staan, is mijn ervaring en mening...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan