Gisteren mijn exact 5 jaar oude 1.2 omgeruild voor een nieuwe 1.0TSI Style Business. Verder zelfde model, zelfde kleur en minimaal dezelfde opties als de vorige. Alleen zonder panoramadak, want dat is niet meer leverbaar op de 1.0 motor.
Om te beginnen de 1.0 motor: een duidelijke verbetering ten opzicht van de 1.2 die ik hiervoor had. Stiller en soepeler naar mijn gevoel. Ik ben positief verrast. Virtual cockpit is echt geweldig, met name de navigatie in de cockpit is perfect! Ik had deze optie meer als gadget besteld, maar zie nu zeker de meerwaarde in. Canton blijft geweldig geluid geven, had ik hiervoor ook al. Adaptive cruisecontrol is een flinke verbetering t.o.v. de 'reguliere' cruisecontrol in mijn vorige Octavia. Het is even wennen, maar het rijdt uitermate relaxt in combinatie met de lane-assist en blind-spot detection. Je hoeft bijna zelf niks meer te doen op de snelweg. De achteruitrij-camera kon ik op mijn vorige Octavia nog niet aanvinken, nu wel. Top systeem, met name de mogelijkheid om 180 graden te kijken naar links en rechts wanneer je achteruit een parkeervak uit wil rijden om te zien of er geen auto's aankomen. De electronisch achterklep met virtual pedal met ik nog gaan ervaren. Het openen en sluiten van de klep werkt soepel met de voetbediening, alleen het geluid en lichtsignalen wanneer je de klep met je voet sluit had van mij niet gehoeven. Het lijkt net een achteruit rijdende vrachtwagen, dus die optie zal ik 's avonds laat maar niet gebruiken om de buren te vriend te houden. De sportstoelen zitten een stuk beter t.o.v. de standaard stoelen in mijn vorige Octavia, veel meer zijdelinkse steun, dat merk je al de eerste kilometers. Op de achterbank worden de USB aansluitingen al direct gewaardeerd en de led-strips in de deuren die van kleur kunnen wisselen maken het interieur net weer een stukje chiquer. Kortom, nog steeds / wederom een heerlijke wagen. Het panorama-dak ga ik zeker missen, al dat licht in het interieur is heerlijk. Hopelijk compenseren de nieuwe opties dit gemis voldoende.