Warm en koud bij voeten bijrijder

Goedemorgen!
Mijn vriendin krijgt koude voeten tijdens het rijden, ook als de verwarming aanstaat.
Ik voel zelf inderdaad koude, maar ook warme lucht bij de voeten en het filter huis mist een deel, namelijk de klemmen om het filter vast te zetten.
Kan dit een oorzaak zijn en is het een grote klus om het filterhuis te verwarmen?
 

Tees

Donateur
Het enige wat wat ik kan bedenken dat met het filterhuis te maken kan hebben is dat er lucht uit het filterhuis wegstroomt. Maar ik dacht dat de warmtewisselaar voor het filter zit, dus dan zou de lucht daarin ook al warm moeten zijn.

Normaal gesproken is een slechte warmteregeling een probleem van een van de regelkleppen, of een probleem in de circulatie van de KVS (thermostaat bijv).
 
Dat is niet waar ik op had gehoopt, hoopte op iets simpels...
Van de week maar even langs de garage om na te laten kijken.
De koude lucht zit meer voor de warme luchtstroom.
Zal straks een foto proberen te maken en dmv pijlen aan te geven.
 
Als ik de recirculatie stand aanzet, dan voel ik wel meer warme lucht aan de passagiers kant, ook wordt de kachel over het algemeen warmer
 

Hakar

Donateur
De klemmen zijn van die dingen die gedurende het leven van een Fabia 1 spontaan schijnen te verdwijnen.
Het filter wat je waarschijnlijk bedoelt zit tussen de aanjager (ventilator) en de uitblaas openingen.
Dat voelen van koude lucht is alleen aan de bijrijderskant of ook bij de bestuurder?
Als het alleen aan de bijrijderskant is, zou het mogelijk kunnen dat er (koudere) lucht vanaf de aanjager langs het filter naar de voetenruimte stroomt.
Ducttape is een oplossing, of eens bij een sloop langsgaan voor nieuwe oude plastic schuif klemmen kan het misschien verhelpen.
Warmere lucht ervaren op recirculatie stand kan kloppen, er wordt dan namelijk geen koude lucht van buiten aangezogen.

Ervaring leert dat de verwarming naar de voeten niet echt subliem is in de Fab.
Duurt een poos voor je het daar voelt.
In theorie zit je warmtewisselaar (verwarmingsradiator) op dezelfde hoogte of lager dan het onderste punt van het minimum koelvloeistof peil.
Het zou natuurlijk kunnen dat er ooit eens vloeistof is verdwenen om wat voor reden dan ook, en niet volledig is bijgevuld.
Dan zou het kunnen dat je te weinig warmte door de radiator krijgt met verminderde warme luchtstroom tot gevolg.
Dit kun je eventueel zelf checken als je de mogelijkheid hebt.
Vul het expansievat tussen min en max (als dit niet het geval is) en hang expansievat zo ver mogelijk omhoog.
Laat motor op temperatuur komen en houdt in de gaten of het peil zakt.
Mochten er luchtbellen borrelen, dan is het zeker dat er lucht in je systeem zit.
Houdt dan het peil scherp in de gaten en vul zo nodig opnieuw bij.

Heb zo gauw geen beschrijving voor expansievat, maar voeg een bestandje bij met de onderdelen van de kachel.

Succes.
 

Bijlagen

  • Kachel Fabia.pdf
    137,2 KB · Weergaven: 3
Er mist inderdaad ook een schuif klep (volgens de handleiding van Bosch).
Van de week even checken op de sloop of ik dat klepje en de klemen kan vinden.
Ook meteen even koelvloeistof checken, thanks voor die tip!!
 
@Hakar het was inderdaad de houder met schuifjes die miste, deze op de sloop kunnen vinden, meteen een ander ventilatie rooster mee genomen voor het midden stuk, nu was deze echt heel smerig met roest water en olie van de auto die erboven op stond, wel schoon kunnen krijgen maar de rubberen rand van de kleppen stinkt nog best wel, kan ik van die car parfum (bij Loochman verkrijgbaar) op het interieur filter spuiten om deze geur enigzins te verbloemen?
 

Tees

Donateur
In plaats van verbloemen kan je beter proberen de geur eruit te halen. Wasbenzine zou een goed beginpunt zijn om te gebruiken, dat is relatief onschuldig voor kunststoffen en rubbers. Eerst met een doekje daarin gedrenkt proberen, als dat niet afdoende werkt, de rubbers in een schaaltje met wasbenzine weken. Daarna natuurlijk wel goed buiten laten uitdampen.
Denk dat je hiermee een groot deel van de geur al weg krijgt.

Wel even opletten dat je de bewegende delen die ingevet (moeten) zijn niet erin zet, of achteraf opnieuw invetten.
 

EdK

Forumguru
Als het niet te groot is dan doe je het toch in de vaatwasser !! :koffie:
ff kort programma en niet te heet !
Hierna even de onderdelen die vet oid nodig hebben weer insmeren en dan plaatsen.....
 
Als het niet te groot is dan doe je het toch in de vaatwasser !! :koffie:
ff kort programma en niet te heet !
Hierna even de onderdelen die vet oid nodig hebben weer insmeren en dan plaatsen.....
Ik ben de vaatwasser...
Ik zal proberen de rubbers af te nemen met wasbenzine en anders laat ik de hele unit een nachtje weken, rubbers zelf kan ik niet los halen voor zover ik zag.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan