Warmtewisselaar, beschadigd (?!)

Captain Hook

Forumguru
Ik was m'n O2 weer eens helemaal aan het stofzuigen en daarna checkte ik de vloeistoffen onder de motorkap.
Toen viel me op dat er in de voorste radiator (volgens mij die van de climatronic?) wel erg veel putjes en gaatjes zitten.
(zie foto's) De foto's heb ik genomen door de gleuven aan de voorzijde heen, dat ging een beetje lastig. Maar er is duidelijk te zien dat op de hoogte van de sleuf openingen (die onder de kentekenplaat zitten) je veel beschadigingen ziet. Geen idee waardoor dit gekomen is.

Trouwens, de climatronic werkt prima. Maar is dit iets om je zorgen over te maken of is dit 'normaal'? Daarnaast zie je ook de afbladderende zwarte verflaag aan de linkerzijde op de dikkere vertikale buis. Als je hier met je vingers langs gaat, dan bladdert het spontaan eraf.

Iemand genegen om bij zijn/haar auto ook ff te kijken om te zien of het er zo uitziet? (natuurlijk niet van een spiksplinternieuwe). Mijn O2 is nu vier jaar oud en heeft 170KKm gelopen.
 

EdK

Forumguru
Tja het zit aan de voorkant en zal dan ook wel komen door opspattende steentjes etc
En het afbladderen van je verf kan zijn vanwege temp verschillen warm / koud wat toch rek en krimp geeft in de lak of tijdens proces een slechte ontvetting voor dat hij geverfd werd
 

Ronnie

Forumguru
Valt allemaal nog wel mee, dit is inderdaad de aircokoeler, als die lekslaat door een steentje hoor je hem wel sissen en olie lekken.
Die van mijn Fabje ziet er net zo uit!
 

Gieliovd

Forumguru
He kapitein Haak,

Geen zorgen hoor! Dat is heel normaal, zeker met 170dkm op de teller.

Dat is gewoon je airco condensor en zolang de kanaaltjes niet lekken is het geen probleem. Alleen hoe meer lamellen krom zijn en dicht zitten, hoe lager te efficiëntie zal zijn. Resultaat, in plaats van dat je compressor eventjes draait, zal hij vaker draaien.

Effect daarvan: meer energieverbruik, meer verbruik en meer slijtage.

Steentjes zijn funest.

PS. Olie zal een airco condensor niet gaan lekken hoor. Vrij lastig als er gas doorheen gaat.
 

Ronnie

Forumguru
PS. Olie zal een airco condensor niet gaan lekken hoor. Vrij lastig als er gas doorheen gaat.
Toch wel, er zit een kleine hoeveelheid olie in het aircocircuit om de compressor te smeren! 'T is niet veel, maar toch.....(je zal het maar moeten drinken!)
 

TheoStek

Forumguru
Ik ga een beetje mee? met de vermelding van Gieliovd, toch zal ik trachten iets duidelijk te maken.
Dit is normaal na zoveel km's, maar niet normaal voor deugdelijk functioneren en onderhoud.
De foto's zijn een duidelijk bewijs van vervuiling, en brengt zeer zeker de functionaliteit van de airco installatie in dis krediet.

Steentjes zijn idd funest, doch verstopping van de condensor is ook funest.
Ook al slaat een steentje een lek, hoor je het systeem niet sissen! als het lek een speldenkop groot is.

Bij een lek!! hoe groot het "lek" ook is lekt altijd olie weg, 50% zit in de compressor, de rest verdeeld in leidingen, verdamper, condensor.
Wil ik er nog even aan toevoegen, in de condensor wordt het koudemiddel "gecondenseerd" (vloeibaar gemaakt) en gebeurt onder hoge druk, bij een lek stroomt dus vloeibaar koudemiddel naar buiten, indien het lek wordt gepasseert "bevriest" het koudemiddel onmiddelijk waarna het verdampt.
Of het lek zich nu bevindt op de lage of hoge druk zijde! er lekt altijd olie mee weg uit het systeem.

Vergeet niet dat de druk(ken) en temperatuur in het systeem, behoorlijk hoog op kunnen lopen.
Moest de condensatie temperatuur 50°C bedragen in de condensor! dan hebben we al te maken met een druk van 12 bar.
 

EdK

Forumguru
Is hier geen kam voor ?
Weet dat je voor grote condensors een kam hebt om de lamellen weer netjes in lijn te krijgen, ooit in Den Helder bij een nieuwe condensor staan doen voor de koelmonteur.
Zijn die kammen niet te verkrijgen voor auto radiatoren en condensors ?
Of is het echt onbegonnen werk ?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb weer heel wat geleerd over olie in airco systemen. Ik was me niet bewust dat het in het circuit zelf zat om de compressor te smeren. Ik dacht meer dat het een gescheiden smeersysteem was gezien olie en de rest van het systeem in mijn ogen niet echt samen gingen.

Mooi man, elke dag leer ik zo veel bij.

En voor de rest zat ik er gelukkig niet naast.

Ja Ed, goed plan om die dingen recht te buigen. Dan zal hij er wel af moeten helaas en inderdaad een vorm van een kam zul je wel nodig hebben. Met een stukkie alu ben je een maand bezig te prikken :)

Maar goed... als het allemaal werkt, je hebt geen last van een leeg systeem en de compressor staat niet ongekend vaak te loeien.. Tja, dan weet ik het niet. Vervangen kan altijd nog!
 

TheoStek

Forumguru
@EdK , daar zijn idd kammen voor te verkrijgen, en is een priegel werk om alles weer in de juiste banen te zetten.
Dan moeten de lamellen in verticale richting staan, en niet een soort honing structuur (lussen) zoals op de foto's te zien is.

Bij Captain Hook zijn condensor (lussen) gaat dat niet, de lamellen worden dan naar binnen geduwd.
Er is goed te zien dat veel lamellen naar binnen zijn gedrukt, en is niet meer veel aan te doen.
Het enige wat gedaan kan worden is dat het vuil, goed ingeweekt wordt en met luchtdruk schoon blazen.
Niet te kort bij en met te hoge druk.

@Gieliovd, dat denken veel mensen dat de olie alleen in de compressor zit.
Het is ook geen motor olie, deze olie circuleert mee met het koudemiddel om de O-ringen te smeren en andere componenten, tevens is de olie ervoor om de compressor te koelen.

Het nadeel van deze olie! sterk hychroscopisch (vocht aan trekkend) waardoor deze zijn smerende eigenschappen verliest.
Ongeveer 50% van de compressors die vast lopen, is door verontreinigde olie.
De andere helft wat vast loopt is doordat er te weinig koudemiddel in het systeem zit. Te weinig koudemiddel, minder smering, compressor raakt over hit.

Enig idee wat een vast gelopen compressor veroorzaakt door vervuilde olie?

zie foto: orrifice van een Passat Highline 2004. vol met ijzer vijlsel.
 

Bijlagen

  • orrifice.JPG
    orrifice.JPG
    32,1 KB · Weergaven: 37

Captain Hook

Forumguru
Bij Captain Hook zijn condensor (lussen) gaat dat niet, de lamellen worden dan naar binnen geduwd.
Er is goed te zien dat veel lamellen naar binnen zijn gedrukt, en is niet meer veel aan te doen.
Het enige wat gedaan kan worden is dat het vuil, goed ingeweekt wordt en met luchtdruk schoon blazen.
Hmmm. :(
Ik vroeg me af of dit nou gekomen is door steenslag? Want alleen door platgeslagen insecten? (hoewel er wel veel dooie wespen en bijen tussenzitten) Maar waarom zie ik dan niet evenveel 'schade' aan de voorzijde van de auto? Want de platgeslagen lamellen zitten precies ter hoogte van de horizontale sleuven in de voorspoiler (vlak onder de kentekenplaat). Of is de rest v.d. auto beter bestand tegen inslaande 'meteorieten' dan de condensor? Maar dan zou je haast denken dat een zo'n kwetsbaar onderdeel op de verkeerde plek gemonteerd zit.

Voorzichtig rechtbuigen zie ik niet zitten, want zodra je die flinterdunne lamellen aanraakt, breken ze bij wijze van spreken al af.
Zie dat ook wel eens met computer airco condensor die op daken van gebouwen staan. In de loop v.d. tijd wordt dat materiaal bros, en als je het aanraakt, dan verpulvert het onder je vingers.
Of zou het door die enorme hagelbui gekomen zijn (waar ik in Oostenrijk in zat)? Maar ja, toen reden we amper 30-40km/h.

Of is dit de tol die je betaalt door met 200km/h over de Autobahn te vliegen? :crazy:
Iemand anders die wel eens snelle ritjes maakt en zijn/haar condensor kan inspecteren?
 

Yeti Linka

Actief lid
Is hier geen kam voor ?
Weet dat je voor grote condensors een kam hebt om de lamellen weer netjes in lijn te krijgen, ooit in Den Helder bij een nieuwe condensor staan doen voor de koelmonteur.
Zijn die kammen niet te verkrijgen voor auto radiatoren en condensors ?
Of is het echt onbegonnen werk ?

Het is veel werk, maar met pijpenstokers is dit ook te doen. Deze worden gebruikt om een pijp schoon te maken en zijn in een goede sigarenhandel verkrijgbaar. Gebruik ze ook wel eens voor de condensor van de wasdroger. En die heeft bijne dezelfde openingen als die van de condensor van de airco.
 

TheoStek

Forumguru
Steenslag zal het niet direkt zijn, dan had je al een lek gehad.
Als de lamellen nu al bij wijze van spreken "afbreken" is de condensor op het eind van zijn latijn, m.a.w aan het weg rotten.

Het weg rotten ligt aan de verstopping?
De condensor wordt heet, de lucht wat door de condensor gejaagd wordt, zal deze moeten afkoelen. (condenseren)
Maar het regent, het water slaat neer op de condensor, de lucht kan niet voor voldoende droging zorgen.
Je parkeert de auto en het water zal langzaam verdampen door de warme condensor, maar waar de condensor dicht zit zal het water niet snel verdampen.
En blijft op die plaats nat vochtig.
Aluminium roest niet, maar oxideert door weers invloeden, vocht en temperatuur! zeer zeker niet vergeten PEKEL.
Vocht is altijd aanwezig in een systeem!

Wij spreken dan over metal/copper plating.
Doordat het vocht reageert op de olie en het koudemiddel ontstaat een zuur, deze tast de aluminium legering aan en er ontstaan schilvers.

Deze komen voor op de heetste delen van de installatie, condensor/compressor.
En beginnen in/uit wendig los te laten, uitwendig zie je al bij jouw omschrijving.
Inwendig zie je niet, daar kom je pas achter als een expansieventiel blijft open staan, of dat de kleppen van de compressor of keerring beginnen te lekken.

Op de foto zie je een orrifice van een Volvo 850 die te maken heeft gehad met metal/copper plating in 2007.
Het is nog niet ernstig te noemen, maar 1 jaar later is de condensor lek geslagen.

De zwarte aanslag is afkomstig van de olie en vocht (te heet).

Effect daarvan: meer energieverbruik, meer verbruik en meer slijtage.

Hogere druk en temperatuur...
 

Bijlagen

  • orrificemetal.jpg
    orrificemetal.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 24

Captain Hook

Forumguru
Steenslag zal het niet direkt zijn, dan had je al een lek gehad.
Als de lamellen nu al bij wijze van spreken "afbreken" is de condensor op het eind van zijn latijn, m.a.w aan het weg rotten.
Dat kan ik me voorstellen bij een auto van 10 jaar oud, maar eentje van vier jaar oud??? :confused:
Lijkt me dat zo'n onderdeel toch wat langer moet meegaan, is het niet?

Maar corrosie zou dan over de hele condensor moeten zitten, en niet alleen op die plek, recht achter de ventilatiesleuven in de voorspoiler, toch?
 

Captain Hook

Forumguru
Iemand genegen om bij zijn/haar auto ook ff te kijken om te zien of het er zo uitziet? (natuurlijk niet van een spiksplinternieuwe).

Ben benieuwd wat nou 'normaal' is? (en of ik me zorgen moet maken)
 

TheoStek

Forumguru
Corrosie treed op waar de condensor het zwakst is, of weers invloeden direkt vrij spel hebben.

Lijkt me dat zo'n onderdeel toch wat langer moet meegaan, is het niet?
Dat kan mogelijk zijn, dit is weer afhankelijk hoeveel km'ters per jaar gereden worden, en natuurlijk het onderhoud wat in eigen beheer zelf uitgevoerd/gekontroleerd kan worden.

Is geen verwijt hoor, wie kijkt daar na? 1 op 10..

Wat dacht je van taxi's die 7 dagen per week rijden 24/24, die zien na twee jaar nog slechter uit dan jouw condensor.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik heb nog eens wat verder gezocht op het www. En het blijkt dat dit toch redelijk 'normaal' is, zo'n beschadigde condensor. Zolang er geen gat c.q. lek inzit, schijnt het allemaal niet zo erg te zijn.

Op het duitse skodaforum bleek zelfs dat bepaalde Scout modellen een extra rooster achter de sleuven in de voorspoiler hebben zitten, tegen al te grote stenen.
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=26213
Dat rooster kost dus maar een paar euro! Origineel Skoda onderdeel, maar NIET standaard gemonteerd. :biggthumpdown:
Maar zoals velen zeggen, dat houdt nog niet de inslag van alle vliegen en kleinere voorwerpen tegen die putten slaan in de condensor. Dus gaan mensen aan het knutselen en bevestigen een fijnmaziger staalvlechtwerk op dat Skoda onderdeel.
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=28252
Scroll maar eens door deze topics heen en bekijk de bijgevoegde foto's.

Wat ik uit de posts haalde, was dat het standaard Skoda rooster erg goedkoop was:
4,45€ Gitter (1x)
1,36€ Clip´s (8x)
+ 19% = 6,91€

Schutzgitter:
1K0 820746
und 8 Clip´s:
3D0 867646

Had ik dit maar eerder geweten, dan had ik dit een paar jaar geleden er al tussen gezet en was m'n condensor een stuk fraaier gebleven. :icon_smile_dead:
 

EdK

Forumguru
Waar je alleen mee moet uitkijken met die roosters is dat je de flow niet verstoord
Dus maw dat deze niet omgeleid wordt hierdoor of verminderd.
Want dan heb je straks nog wel een nette condensor maar staat je auto langs de weg met een verhitte motor omdat hij ze warmte niet meer kwijt kon !
En dit zal zomers belangrijker zijn dan in de koude winterdagen !
 

TheoStek

Forumguru
Ik heb nog eens wat verder gezocht op het www. En het blijkt dat dit toch redelijk 'normaal' is, zo'n beschadigde condensor. Zolang er geen gat c.q. lek inzit, schijnt het allemaal niet zo erg te zijn.

Kijk je ook bij de buurman of zijn gras groener is als dat van jouw?:disc:

Dat kan ik me voorstellen bij een auto van 10 jaar oud, maar eentje van vier jaar oud???

Ik heb van mijn koreaantje van 10 jaar oud een paar foto's gemaakt van de condensor..vergelijk die ééns met die van jou?

En ja hoor mijn condensor is ook lek geslagen, ben ik vandaag achter gekomen nadat mijn vrouw me gisteren erop attenteerde de airco niet goed functioneerde.
Op de foto met rode pijl zie je een donkere vlek! dat is de olie die weg lekt uit het systeem.

Ben benieuwd wat nou 'normaal' is? (en of ik me zorgen moet maken)

Zolang er geen gat c.q. lek inzit, schijnt het allemaal niet zo erg te zijn.
Lees mijn repley's, die van Gieliovd en EdK.

Je krijgt het gratis op een presenteer blaadje aangeboden, als je je dan af vraagt of je je zorgen moet maken! schijnt volgens jou toch niet zo erg te zijn? zeg ik op mijn beurt...
Maak je dan zorgen als het systeem straks buiten werking ligt, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
En mag je je straks aan de wall of fame toegvoegen, de hoofdprijs.. in het airco gebeuren!
Ik werd geadviseerd, compleet genegeerd, en nu heb ik beet:489:
 

Bijlagen

  • IMG_0118.JPG
    IMG_0118.JPG
    88,2 KB · Weergaven: 23
  • IMG_0119.JPG
    IMG_0119.JPG
    55,4 KB · Weergaven: 26
  • IMG_0120.JPG
    IMG_0120.JPG
    83,9 KB · Weergaven: 23

Captain Hook

Forumguru
Kijk je ook bij de buurman of zijn gras groener is als dat van jouw?:disc:
Nee, niet of het groener is, maar ik kijk wel als het bruin begint te worden, waar dat aan kan liggen en/of ik daar aan wat moeten (laten) doen. :smirk:

ps: ik heb niet eens gras, maar dat terzijde...

Ik werd geadviseerd, compleet genegeerd, en nu heb ik beet:489:
Nee hoor, ik negeer het niet. Ik ben dankbaar voor de zinnige adviezen alhier in dit forum!
Alleen is het voor mij zelf, prive, een afweging of ik al dan niet, nu al een nieuwe condensor laat monteren. Daarbij het risiko afwegende of dat economisch zinnig is.
-Op dit moment funktioneert alles prima. Stel ik laat nu een nieuwe monteren, want hij ziet er zo beschadigd uit. Kost, laten we zeggen 400 euro all-in. Rijd ik weer rond met een fonkelnieuwe condensor.

of

-Ik wacht tot ik problemen krijg. Hetzij door nog een forse steen erin en hij slaat lek of gewoon hij rot sneller door dan ik verwacht dat ik een nieuwe auto zal hebben. Dan moet de condensor ook vervangen worden. Kost ook 400 euro (toch?). Want vervangen is vervangen. Of 'ie beschadigd is, of dat 'ie echt kapot is.

Dan kies ik er op dit moment voor om te wachten...
Met andere woorden, een weldoordachte beslissing, toch?

Is trouwens die 400 euro een aardige schatting?
 

LenK

Forumguru
Don't fix what isn't broken. Airco doet het nu toch. Als ie kapot is dan weet je waar het aan ligt en dan kun je alsnog de condensor vervangen. Je komt er niet mee stil te staan dus preventief vervangen is niet nodig.
En Captain je bent toch al aan het orienteren op een nieuwe auto?
 
Bovenaan Onderaan