Ik heb jarenlang de pads eerst met de hand schoongemaakt in een emmertje met lauwwarm water met wat afwasmiddel. Pad plat drukken op de bodem van de emmer, zodat alle lucht er uit gaat, en zoveel mogelijk sop in de pad wordt gezogen. Dan uit het water halen en uitknijpen (als het heel vuil is naast de emmer, zo dat je straks weer niet hetzelfde vuil in je pad trekt). Zonodig een paar keer herhalen, als je het ergste vuil kwijt bent, leg ik de kletsnatte pad op de muis van mijn hand, en druk met de duim van de andere hand de pad plat in het midden, en wrijf met mijn duim naar de rand van de pad. Steeds een stukje draaien, tot je de hele pad hebt gehad, zo druk het vuil naar de buitenkant van de pad.
Vuile doeken spoelde ik ook in een emmer met wat afwasmiddel, vuile plekken kun je wrijven met een ander deel van dezelfde doek, zodat de concentratie van het vuil minder wordt.
Na het met de hand voorspoelen/voorreinigen in de wasmachine, bij voorkeur met een vloeibaar wasmiddel voor zwarte was (geen wasverzachter, geen bleekmiddel en minimaal agressief wasmiddel). Geen wasverzachter is belangrijk zodat de opname capaciteit van de microvezel maximaal blijft.
Tegenwoordig spoel ik doeken voor met sopje van Nanolex microwash (speciaal voor microvezel) en in de wasmachine gebruik ik een mengsel van 50% microvezelwasmiddel en 50% vloeibaar zwarte-was-middel. Sinds een half jaar gebruik ik voor pads Poorboys Typhoon, (voorreiniging met de hand) dat werkt echt absurd goed, en is ook bruikbaar om microvezel te wassen.
In de wasmachine doe ik er vaak spijkerbroek en/of donkere handdoeken bij, om de machine niet te leeg te laten draaien. Na de wasmachine in de centrifuge, dan even uitkloppen/losslaan van de vezels, en laat ik de was (pads/microvezeldoeken) binnen drogen (zodat er geen troep in kan waaien), de droger kan funest zijn voor de microvezel of het foam.
@PizzaPieter Krasjes zijn niet minder zichtbaar, en niet meer glans na het opbrengen van glaze en wax? Dan moet je toch wel hele lelijke krassen hebben, of je hebt heel goed zonlicht gehad bij het bekijken van de lak. (Voor een geoefend oog, zijn krassen veel makkelijker te zien dan voor iemand die dit voor het eerst probeert)
Let overigens eens op, hoe lang je lang nu schoon lijkt te blijven, ten opzichte van vroeger, en dat de auto voorlopig een stuk makkelijker wast.