Wat als je motor loopt en sleutel buiten de auto

Antera

Donateur
Ik heb de vraag al eens gehad en nu kreeg ik hem vandaag weer.

Wat gebeurd er bij een auto met Kessy en start/stop waarbij de sleutel in de auto zit om de auto te kunnen starten. Als de sleutel bij draaiende motor uit de auto gehaald word wat gebeurd er dan als je met de auto gaat rijden. Zolang de motor loopt kan je ermee rijden maar kan je onbeperkt aantal kmters rijden of een onbepaalde tijd? Of geeft de auto waarschuwingen en schakelt hij hem na een bepaalde tijd/km uit?

Ik weet wel zodra je de auto uit zet dat je hem niet meer kan starten

Ik ben erg nieuwsgierig hierna en ben erg benieuwd of iemand dit al getest en/of geprobeerd heeft. Helaas geen auto om te proberen anders teste ik het graag zelf uit met eventueel iemand die achter me aan rijd met de sleutel voor het geval dat.

mvneerbos

Senior Member
Ben ik ook wel benieuwd naar inderdaad. Heb wel al vaak gehad dat ik de auto al gestart had en nog iets uit huis/schuur moest pakken. Dan blijft de auto gewoon aan (zonder melding denk ik).
Mag hopen dat de auto wel stil valt na een bepaalde tijd/afstand

Noord26

Forumguru
Herinner mij in een vorige discussie waarin onze vorige auto (Swift 2005 met Kessy) ter sprake kwam en dat de VAG-groep ook een sleutel in het dashboard + piepje vertoond (hetzelfde als het onder een bepaalde temperatuur komt) als de sleutel te ver van de auto vandaan was.

mvneerbos

Senior Member
Weet je dat zeker? Dus stel, ik pak nog wat uit de schuur, iemand stapt in m'n auto en kan hiermee zo naar Polen rijden?

Oogje

Senior Member
Weet je dat zeker? Dus stel, ik pak nog wat uit de schuur, iemand stapt in m'n auto en kan hiermee zo naar Polen rijden?
In een Megáne kan dat. Het zou me niet verbazen als het in een Octavia ook kan. Maar hoe is dat anders dan in een auto zonder keyless entry als je de motor laat draaien?

mvneerbos

Senior Member
Omdat ze dan de fysieke sleutel hebben en met kessy heb ik die nog.
Snap je punt overigens wel hoor ;)

riskitalltowin

Actief lid
Vroeger was de wetgeving zo dat zulk systeem een auto niet mag uitschakelen. Dit zou tot onveilig situaties leiden.

Ik heb Kessy, zal het eens proberen met een kameraad.

dirkkroneman

Forumguru
Idd, stel je komt er na 5km achter dat je sleutel thuis ligt. Dan ga je niet blij zijn als ie na 5km uit schakelt ;)

hephie

Lid
ik heb het zelf al een keer geprobeerd (in beperkte mate).
Met m'n vriendin thuis gekomen, haar naar binnen laten gaan MET de autosleutel.
Start-Stop uitgeschakeld!!!, aangezien ik niet te voet terug naar huis wou gaan in geval dat hem de motor zou uitvallen.
Vervolgens in een straal van +- 1km rond het huis wat gaan rond rijden.
Na +10minuten terug naar huis gereden.
Zo lang je de motor niet uitzet (of laat uitvallen door start-stop) kan je blijven rijden.
Eens de motor uitgezet, en de sleutel niet (meer) aanwezig in de wagen, kan je hem niet meer starten, dat lijkt me logisch.

Van het moment dat de sleutel de auto verlaat, verschijnt er op de BC duidelijk een boodschap dat de sleutel niet meer gevonden kan worden.

Desperado

Forumguru
En hij start alleen als de sleutel in de auto zit? Het is niet zo dat je 2 meter verderop staat met de sleutel in de zak en dat er iemand in kan stappen, starten en wegrijden. :pieker:

Cordoba

Forumguru
Ik vraag me af of ie met ingeschakeld stop-start ook inderdaad niet meer aanslaat als het stop-start systeem de motor heeft stil gezet. Lijkt me een proefje waard (je kan 10 meter wegrijden en stoppen zodat SSS de motor uitschakeld, als ie dan niet meer start hoef je alleen die 10 meter naar je sleutel te lopen.

Antera

Donateur
Er is idd veel onduidelijkheid. In ieder geval geeft het dash een melding dat de sleutel niet in de auto is dus als je het jezelf overkomt dan kom je niet tot het eind je rit pas achter dat je geen sleutel op zak hebt. En als de sleutel niet in de auto ligt start de auto ook niet.

het gaat dus puur om het feit dat als iemand je carjacked b.v. of die dan zover kan rijden zolang hij maar blijft lopen. Of kan je met de AB dan eventueel de auto op slot drukken of open waardoor deze alsnog uitschakelt?

ben erg benieuwd

Ik vraag me af of ie met ingeschakeld stop-start ook inderdaad niet meer aanslaat als het stop-start systeem de motor heeft stil gezet. Lijkt me een proefje waard (je kan 10 meter wegrijden en stoppen zodat SSS de motor uitschakeld, als ie dan niet meer start hoef je alleen die 10 meter naar je sleutel te lopen.

Vermoed dat de auto dan niet meer start. Maar idd leuk om te weten what happens

CDK

Forumguru
@Antera, als de motor loopt doet de AB helaas niets, het is dan niet mogelijk (helaas!!) om het voertuig af te sluiten

Gieliovd

Forumguru
Ford Focus gaat na XX meter uit, heeft mijn collega me verteld (2013 model).

Hij had de sleutel op zak tijdens een tunnelsluiting laatst en zijn auto stond in de weg, ik heb hem wel een meter of 30 weg kunnen rijden.

Bijzonder dit ;)

Canon-Eye

Forumguru
Maar hoe is dat anders dan in een auto zonder keyless entry als je de motor laat draaien?
Het is in zoverre anders, dat ze die kessy-versie dus eeuwig aan de praat moeten houden, ook tijdens tank- en andere stops onderweg naar Polen... :D

Dit was ook het geval met een clio 3 van een maat van me, tijdens een toertocht enige jaren geleden waar ik als navigator met hem was meegereden moest die onderweg even stoppen om een boompje op te zoeken. Met zijn kaart in zijn zak en de auto gewoon draaiend in zijn vrij had ik er zo mee weg kunnen rijden. Enige melding die de auto gaf was dat de kaart buiten bereik was van de auto.

Bovenaan Onderaan