Wat een gave bak zo'n Octavia

Captain Hook

Forumguru
Ik zeg ook niet dat het niet kan.
Maar als je doelstelling is om zuiniger te rijden (= minder geld uitgeven, beter voor het milieu, etc), dan geef je niet eerst MEER geld uit aan een sterkere, zwaardere auto, maar dan koop je vanaf het begin gewoon het zuinige model.
Want als je auto geen 250km/h kan, dan kun je gewoonweg niet zoveel brandstof verstoken. :icon_smile_question
Ik merk het gewoon heel duidelijk. Rijd je compleet ge-ADHDed, vol gas weg bij elk stoplicht, vol in de ankers bij iedere bocht en rotonde, links/rechts er voorbij. Dat vreet brandstof. En ben je er sneller? Nou, niet echt. En ik zie het dagelijks om me heen. Bepaalde types (ff uitgezonderd de vette leasepatsers die het toch niks uitmaakt) die eigenlijk het meeste problemen hebben met hoge brandstofprijzen, die rijden zodanig dat hun (vaak aftandse auto) zoveel mogelijk brandstof slurpt. :ahum: ikke nie snap.

BTW: ik rijd in Duitsland (op weg naar het zuiden) ook rond de 200km/h. Maar dan nog gemiddeld op een stuk van 1.100km (in 10 uur tijd) 1:15!
 

___JC___

Forumguru
Ik zeg ook niet dat het niet kan.
Maar als je doelstelling is om zuiniger te rijden (= minder geld uitgeven, beter voor het milieu, etc), dan geef je niet eerst MEER geld uit aan een sterkere, zwaardere auto, maar dan koop je vanaf het begin gewoon het zuinige model.
Want als je auto geen 250km/h kan, dan kun je gewoonweg niet zoveel brandstof verstoken. :icon_smile_question
Ik merk het gewoon heel duidelijk. Rijd je compleet ge-ADHDed, vol gas weg bij elk stoplicht, vol in de ankers bij iedere bocht en rotonde, links/rechts er voorbij. Dat vreet brandstof. En ben je er sneller? Nou, niet echt. En ik zie het dagelijks om me heen. Bepaalde types (ff uitgezonderd de vette leasepatsers die het toch niks uitmaakt) die eigenlijk het meeste problemen hebben met hoge brandstofprijzen, die rijden zodanig dat hun (vaak aftandse auto) zoveel mogelijk brandstof slurpt. :ahum: ikke nie snap.

BTW: ik rijd in Duitsland (op weg naar het zuiden) ook rond de 200km/h. Maar dan nog gemiddeld op een stuk van 1.100km (in 10 uur tijd) 1:15!


Als je nou gewoon een 1.9 tdi genomen had was je NOG zuiniger geweest!!
Moet je nagaan hoe groot het genoegen zou zijn om ingehaald te worden terwijl je 1 op 22 haalt!! WAUW
:grin:

Ow, 1 op 20 in de stad met een 2.0TDI is klinkklare onzin.
 
Als je nou gewoon een 1.9 tdi genomen had was je NOG zuiniger geweest!!
Moet je nagaan hoe groot het genoegen zou zijn om ingehaald te worden terwijl je 1 op 22 haalt!! WAUW
:grin:

Ow, 1 op 20 in de stad met een 2.0TDI is klinkklare onzin.

Alsof er niets zo erg is in dit leven dan om ingehaald te worden! Dat is pas klinkklare onzin.
 

___JC___

Forumguru
Alsof er niets zo erg is in dit leven dan om ingehaald te worden! Dat is pas klinkklare onzin.

Waar zie je staan dat ik dat zeg dan???
Captain hook gaf aan dat hij lekker zuinig rijdt en voorbij gescheurd wordt door allerlei mensen. Daar refereer ik aan.
Zal mij aan me reet roesten of iemand me inhaalt. Wel blijven lezen jongens...
 

Captain Hook

Forumguru
Als je nou gewoon een 1.9 tdi genomen had was je NOG zuiniger geweest!!
Idd. Maar ik was in de gelegenheid om een 2.0TDI gunstig over te nemen. Bijkomend voordeel is, is dat de 2.0 ietsje stiller is bij de dezelfde kruissnelheden dan een 1.9.

Moet je nagaan hoe groot het genoegen zou zijn om ingehaald te worden terwijl je 1 op 22 haalt!! WAUW
Blijkbaar scheppen anderen daar genoegen in om iemand als een idioot in te halen. :crazy:
Welnu, dat interesseert me niks. Laten ze me lekker voorbij scheuren.
Ik geef m'n geld liever aan andere hobbies uit.
Begrijp me goed, als iemand dat prachtig vind, prima. Maar mij persoonlijk boeit dat niet. Voor mij is de O2 een prettig vervoermiddel. Geen verlengstuk van m'n ... :winkie:

Ow, 1 op 20 in de stad met een 2.0TDI is klinkklare onzin.
Dat is het niet.
Ik rijd iedere dag van de ene kant van de stad naar de andere kant. Ca 10 km stadsverkeer (lange rechte 50/70km wegen). Volgens de Maxidot rijd ik over dat stukje gemiddeld 1:22-23. Laten we zeggen 10% optimistische afwijking. Dan kom ik uit op 1:20. Dus tja...
 

Captain Hook

Forumguru
Want reken maar eens uit hoeveel keer je kunt tanken voor het bedrag wat de chiptuner rekent. :confused:
Voor de grap eens aan het rekenen geslagen.
Gisteren nog getankt voor EUR 1,23/liter
Chiptunen kost b.v. EUR 1.000,-
1000/1,23 = 813 liter diesel * 20 (gem. verbruik 1:20) = ruim 16.000km kun je rijden voordat het bedrag van het tunen 'verbruikt' is.
Maar als je een snellere auto hebt, ga je vaak sneller rijden.
Stel, je doet dat niet, dan ga je dus pas na 16.000 kilometer geld op brandstof besparen.
Ok, ok, met de stijgende brandstofprijzen zal het omslagpunt eerder komen. Maar toch, het zet je aan het denken. :ahum:
 

___JC___

Forumguru
Dat is het niet.
Ik rijd iedere dag van de ene kant van de stad naar de andere kant. Ca 10 km stadsverkeer (lange rechte 50/70km wegen). Volgens de Maxidot rijd ik over dat stukje gemiddeld 1:22-23. Laten we zeggen 10% optimistische afwijking. Dan kom ik uit op 1:20. Dus tja...


Zeer byzonder. Ik haal alleen 1 op 20 met 100 km per uur op de cruisecontrol maar zeker niet in de stad.
Gemiddeld (snelweg en stadsverkeer) zit ik op 1 op 15/16 met chip en een redelijk zware rechtervoet.
Ken heel wat mensen met een 2.0tdi (zowel met chip als zonder) en daar zitten ook wat zeer rustige rijders bij maar halen maar een verbruik van 1 op 16. Zelf de fabriek geeft 1 op 14 op voor in de stad. Hoe doe je dat in hemelsnaam??
 

Captain Hook

Forumguru
Zeer byzonder.
...
Zelf de fabriek geeft 1 op 14 op voor in de stad. Hoe doe je dat in hemelsnaam??
Net weer getest:

Met warme (!) motor.
Een lange rustige weg (waar je 50 mag), in z'n 4, cc ingeschakeld zo rond de 55km/h, dan geeft de Maxidot een verbruik aan van 28-30km/l!
Vervolgens een 70 weg. In z'n 6, cc ingeschakeld met de snelheidsmeter net tussen de 75-80km/h, Maxidot geeft aan 25-27km/l.
Dus tja...
Maar je merkt het meteen, de gerinste stijging of tegenwind, scheelt enorm. En vooral niet zelf proberen je gas te regelen, want dan lukt het niet.
Ook regen, door plassen rijden, etc, geeft meteen een stijging van het verbruik. Gisteren nog, dezelfde weg als hierboven, in de stromende regen, dan is het verbruik gelijk maar 22km/l i.p.v. 26km/l.
Oh ja, m'n banden (205/55R16, Contis) staan op hun maximale waarde. Voor 2.3-2.4, achter 2.9 bar.
En de auto is altijd schoon en recentelijk spiegelglad gepoetst met Dulon. Blijkbaar schelen al die dingen. Ik rijd wel op gewone diesel van de goedkoopste pomp (dus geen VPower ofzo).
En olie verbruiken doet m'n auto ook nauwelijks. Tussen twee beurten in (30K interval) vul ik amper 1 a 1.5l bij.

Maar zou je echt een stadstraject rijden door steden als A'dam of Utrecht, dan kom ik inderdaad net aan de 1:17 a 1:18. En moet je rustig wegrijden bij een stoplicht, heel goed anticiperen, uit laten rollen, etc. Voordeel in mijn stad is, dat we geen stoplichten kennen, alleen maar dubbele turbo rotondes. En als je goed vooruitkijkt, hoef je nooit te remmen, maar lukt het altijd om de rotonde zodanig te nemen dat afremmen op de motor volstaat, en gelijk na de rotonde schakel ik handmatig 1 of 2 x omhoog (vanuit z'n 3), druk daarna op Resume van de cc en ik zoef heerlijk relaxed door met 55 respektievelijk 75km/h over de 50/70 wegen.
En altijd met die grote smile dat ik nauwelijks brandstof verbruik! Deste meer blijft er over voor de Duitse Autobahn, waar het wel ECHT KAN!
 

___JC___

Forumguru
Tot zover Captain Hook, kampioen in het nieuwe rijden!!

Gelukkig heb ik een leasebak en een tankpas. ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Gelukkig heb ik een leasebak en een tankpas. ;)
Het was eerst m'n leaseauto, maar nu is 'ie van mij.
Maar ook al had ik een tankpas, dan nog reed ik zuinig.

Heb ik nooit begrepen (zal wel te eerlijk zijn), maar waarom zou het brandstof verbruik niks uitmaken als je het niet zelf hoeft te betalen? (afgezien van je eigen geldbuidel)
"een beter milieu begint bij jezelf".

Het is geen kunst om veel brandstof te verbruiken,
Het is wel een kunst om weinig brandstof te verbruiken. :xyxthumbs:
 

___JC___

Forumguru
Als ik zelf zou moeten betalen maakt het verbruik me ook niks uit.
Heb nog een V8 van mezelf en die loopt 1 op 4.

En als je het milieu wil verbeteren zou je eigenlijk helemaal geen auto moeten hebben.
:)
 

___JC___

Forumguru
Nou ik heb m best eens even gedaan op het zuinigheidsvlak vandaag.
Had een ritje van 130km met bijna alleen maar snelweg. Airco uit gedaan, beetje file gehad, hele stukken de maximum snelheid gereden op de cc en erg rustig aan gedaan met de rechtvoet.

Resultaat?? 1 op 18 !! En dat is dus niet in de stad...
Captain Hook, Captain Hook, hoe krijg je dat voor elkaar?
Maxidot stuk?
:winkie:
 

Captain Hook

Forumguru
Nou ik heb m best eens even gedaan op het zuinigheidsvlak vandaag.
Had een ritje van 130km met bijna alleen maar snelweg. Airco uit gedaan, beetje file gehad, hele stukken de maximum snelheid gereden op de cc en erg rustig aan gedaan met de rechtvoet.

Resultaat?? 1 op 18 !! En dat is dus niet in de stad...
Captain Hook, Captain Hook, hoe krijg je dat voor elkaar?
Maxidot stuk?
:winkie:
Ik kan je nog wel wat ervaringen mededelen:

-Ten eerste heb ik geen gechipte 2.0 TDI, ik heb toch zo'n idee dat chiptunen echt NIET zuiniger maakt. :(
Uit ervaring weet ik dat als je tijdens een rustige rit, maar heel eventjes (voor de lol) een keer een flinke dot gas geeft, dit zeer negatief uitwerkt op je gemiddeld totaal verbruik.
-Ten tweede, airco uit scheelt in de zomer wel (als het buiten 30 graden is). Heb ik ook getest, zo'n 10%. Maar nu bij de temperaturen van vandaag, maakt het geen verschil. Ik zie tenminste niks veranderen in de maxidot bij airco aan of uit. Tegenwind scheelt wel (dezelfde weg heen of terug, kan zomaar 15% schelen).
-Ten derde, tot zo'n 120km/h kan ik mijn O2 wel rond de 1:18-1:20 houden, maar boven de 130km/h loopt het verbruik exponentieel op. Ik weet dat bij 180km/h op cc, de Maxidot 1:11-1:13 aangeeft (afhankelijk van de windrichting). En bij 200km/h zit ik rond de 1:9.
-Ik heb geen bredere banden gemonteerd.
-Vanmiddag, een stuk (lengte ca. 4km) gereden op een 50km weg, vrijwel windstil, warme motor, zo rond de 1500rpm, in z'n 4, cc ingeschakeld, verbruik volgens Maxidot 30km/l (!)
-Gisteren weer getankt. 47 liter diesel, een afstand van 980km, da's gemiddeld bijna 1:21. En da's geen Maxidot verbruik, maar zelf uitgerekend. In die 980km zit van alles tussen, woon/werk verkeer, stukken snelweg, stukken provinciale weg (in 2 weken tijd).

Tja, blijkbaar heb ik een lichte rechtervoet (ondanks maat 47) :super:
 

sitechris

Donateur
Een paar weken terug echt zuinig aangedaan naar mijn werk (braaf 110/120 km/h). Maar toen stond er op mijn boordcomputer 5,1/100. Toch bijna 1 op 20, tenminste als mijn boordcomputer niet overdrijft.
 

TL@

Forumguru
Inrijden van de auto maakt ook heel erg veel uit.
Ik kon met de O2 1.9TDI ook beter dan 1/20 rijden, met de Gof IV (TDI130) geraakte ik op 4l/100km (1/25), beiden waren mooi ingereden.
 

911gt2

Actief lid
Ja wat is mooi, ik zou hem sportief inrijden. Verbruik maakt me inderaad minder uit omdat de baas betaald... is dat een schande? Ik kom net terug uit de states... nou dan kunnen we hier rustig doordieselen hoor want daar denk nog niemand aan het nieuwe rijden ;)
 

lindtova

Nieuw lid
tuning octavia 2

zoals ik al eerder verteld heb ik mijn octavia laten tunen van 105 pk naar 138 pk en 100 nmk meer.Heb er nu alweer 4000 km mee gereden en het is werkelijk verbluffend.Rij veel in de bergen in het buitenland en wat eerst in 3 moest, gaat nu fluitend in z,n 5.En met de zelfde rijstijl rij ik dus echt wel zuiniger.Schakeld soepeler en loopt mooier echt een aanrader.
Kosten waren 400 euro en mij dubbel en dwars waard.Heb de auto nu 8 weken en 11.000 km meer gereden echt een super auto.Heb nu chroom om de achterlichten chroom achter de kentekenplaat en een chroom voor
zet stuk bij het embleem.Vond oct 1 al tof maar dit is het echt.
 

bwman

Lid
wel ik heb een 1.9 tdi niet gechipt en ik haal toch ook de 1 op 21 km mits ik mn voet in toom hou. ik vind de 02 best wel een zuinige auto en ik doe ook van alles (snelweg, gewone weg, file rijden enz) het zuinigste gemiddelde, volgens de boordcomp, haalde ik een 4.8 gemiddelde. niet slecht he. ik reken er wel op dat ik de meting met een korrel zout moet nemen maar toch.
 
Bovenaan Onderaan