Wat is dit?

rikjan

Lid
Het is me nu al 5 keer de afgelopen weken overkomen: ik start, rij weg en m'n Octavia (1.9tdi) is megatraag. Ik weet niet of het iets met de turbo te maken heeft, maar de kick die je normaal gesproken krijgt van de turbo is er niet, net zomin het fluitje van de turbo. Wat ik dan doe is de motor bij een kruispunt of rotonde uitzetten, opnieuw starten en voila, alles is weer normaal. Heeft iemand enig idee wat dit is en of het een voorbode van iets kan zijn?
 

rikjan

Lid
Nee, geen lampjes, niks.
Ik heb Rijnwoud wel 'ns gebeld en die hadden het advies om de motor uit en weer aan te zetten...
 
/enter sarcasm mode

praktisch advies

/end sarcasm mode

Lijkt me toch dat ze op zijn minst de moeite kunnen doen om de vagcom uit te lezen....
 

Greggy

Actief lid
@Rikjan: dit is mij ook eens overkomen met mijn Golf 4 1.9 TDI (100pk). Eerst lekker rijden met 'turbo-power'. En dan opeens is de wagen supersloom (lijkt wel een SDI van 65pk) waarbij de tranen in je ondergoed schieten. Langs de kant staan, motor uit, contact uit, en weer starten verhelpt het euvel. Althans, bij mij.

VW had de turbo vervangen etc. Ben in totaal 3 keer teruggeweest. Het bleek een een of ander klepje te zijn die niet meer goed werkte waardoor de turbo in een 'safe-mode' schiet. Lijkt Windows wel. Reparatie van de klep, de daadwerkelijke veroorzaker van het probleem, kwam bij mij dus pas erg laat aan het licht. Hoe de klep precies heet weet ik niet meer. Had iets met de luchtdruk te maken dacht ik.

Succes!
 

ad5000

Actief lid
Het kan ook een storing zijn van de luchtmassameter. Laat de dealer deze eens bekijken/vervangen.

Had het met mijn Golf IV 110 pk, was op een gegeven moment niet meer thuis.
 
Ik had hetzelfde met mijn peugeot 307. Echt niet voorruit te branden bij het starten. Deze auto gaf echter wel een melding als "uitlaat emissie storing" na het uitzetten en weer starten van de motor deed ie het weer prima. Misshcien iets in het uitlaatsysteem/filter bij jouw??
 

purk

Senior Member
Dat klepje heet laaddrukbegrenzingsklep, en die willen nog wel eens kapot gaan.
 

Ralph

Lid
Kan inderdaad heel goed de Lucht Massa Meter zijn.
Als je turbo kapot zou zijn (of turbo slang eraf), dan ziet het erg mistig achter je auto.... dus dat is het waarschijnlijk niet.

Zou ook de N75 klep kunnen zijn, maar dan zou je nooit zoveel vermogen missen...

Zou iedergeval langs de dealer rijden voor een diagnose!

Succes
Ralph
 

Timothee

Actief lid
Je hebt geen partikelfilter erop? Ik hoorde laatst van mijn vader dat een collega van hem maanden heeft lopen klooien met een Volvo V50 met partikelfilter. Bleek achteraf dat daar iets in mis ging...ding was volgens mij verstopt geraakt (terwijl ze zichzelf normaal horen schoon te branden) waardoor het motormanagement werd ontregeld en e.e.a. werd terug geschroefd of zelfs in de paniekstand sloeg.
 

rikjan

Lid
Nee, ik heb geen filter. Het lijkt ook wel alleen maar te gebeuren als de auto lange tijd in de hitte heeft gestaan, dus bijv. als ik van m'n werk wegrij nadat de wagen de hele dag in de volle zon heeft gestaan.
 
Het is me nu al 5 keer de afgelopen weken overkomen: ik start, rij weg en m'n Octavia (1.9tdi) is megatraag. Ik weet niet of het iets met de turbo te maken heeft, maar de kick die je normaal gesproken krijgt van de turbo is er niet, net zomin het fluitje van de turbo. Wat ik dan doe is de motor bij een kruispunt of rotonde uitzetten, opnieuw starten en voila, alles is weer normaal. Heeft iemand enig idee wat dit is en of het een voorbode van iets kan zijn?
Bij mij hebben ze destijds bij mijn Fabia om dezelfde reden de turbo vervangen. Daarna alles weer als vanouds. Ze hebben dat uitgelezen uit de boordcomputer.

Overigens, over turbo's gesproken, vorige week die van mijn octavia kapot gegaan. Hoorde technisch gerammel bij de paarden in het vooronder. Daarna bleven alleen de trekezels werken. Mijn spiegels waren onbruikbaar geworden, de hele straat was wit van de rook. Skodadealer gelukkig letterlijk om de hoek. Doorgereden, lampjes bleven toch uit dus leek me te riskeren. Bij skodadealer auto achter gelaten. Nu een week later nieuwe turbo in de auto en rijden maar.
 

Dutch4x4

Senior Member
Het is me nu al 5 keer de afgelopen weken overkomen: ik start, rij weg en m'n Octavia (1.9tdi) is megatraag. Ik weet niet of het iets met de turbo te maken heeft, maar de kick die je normaal gesproken krijgt van de turbo is er niet, net zomin het fluitje van de turbo. Wat ik dan doe is de motor bij een kruispunt of rotonde uitzetten, opnieuw starten en voila, alles is weer normaal. Heeft iemand enig idee wat dit is en of het een voorbode van iets kan zijn?

Sorry, draadje in eerste instantie gemist, maar dit kan niet missen: gasklephuis vervangen, eventueel met N75 en drukslang erbij.

Heb precies hetzelfde gehad, is een bekende fout. Zoek op het forum maar eens op gasklephuis...
 

rikjan

Lid
Gister bleef m'n "Uitlaatgascontrolesysteem"-lampje branden en werkte de turbo weer niet. Vanochtend ging alles weer goed, raar allemaal. Woensdag laat ik 'm uitlezen bij de garage.
 

rikjan

Lid
Probleem opgelost. Er was een slangetje losgeschoten waardoor ie valse lucht aanzoog en dus in een safemode terecht kwam. Was in 10 min gefixt! Ongelofelijk hoe traag de motor is zonder turbo!
 

Pedro

Lid
Zou ook de N75 klep kunnen zijn, maar dan zou je nooit zoveel vermogen missen...


Ralph

Dan mis je heel veel vermogen juist, noodloopregeling is heel traag. N75 is voor 99% zeker de oorzaak en geeft een duidelijk foutcode: laaddrukregeling, regelgrens/spruitstukdruk overschreden.
 

rikjan

Lid
Het was toch nog niet gefixt, na mijn post op 26/6 had ik weer af en toe geen turbo... deze week is ie bij de garage geweest en er is een nieuwe luchtmassameter in gezet. Dus heb ik 2 dagen met een Roomster moeten rondrijden, een 1.2 3-cilinder. Da's een beetje te licht voor als je veel op de snelweg zit... wat een herrie maakte die motor zeg.
 
Bovenaan Onderaan