Wat kan je trekken met een 1.4TDI greenline 2009

Niels83

Forumguru
Hallo,
Ik ga de bovenstaande fabia woensdag ophalen, nu zit daar een trekhaak onder.
Mijn vrouw vroeg of we nu dan ook een caravan zouden kunnen trekken. (ik verwacht niet dat ik ooit toestemming geef voor de aanschaf van een sleurhut). Ik vond het wel een interessante vraag.

Ik snap het verhaal met de geremd ongeremd, en maximaal belaadbaar etc voor geen meter. (was ook de enige vraag die ik fout had op mijn examen).

wat mag ik nu precies trekken, en wat kan je met een goed fatsoen naar spanje over de pyreneen trekken?
 

CDK

Forumguru
Geremd (dus een aanhanger voorzien van een eigen reminrichting, meestal een oplooprem) 800kg, ongeremd mag er 450kg getrokken worden.
 

Niels83

Forumguru
Jah dat had ik wel gevonden..
Massa leeg
spacer.gif
1115 kg
Maximum toelaatbare massa
spacer.gif
1655 kg
Voorasdruk
spacer.gif
920 kg
Achterasdruk
spacer.gif
840 kg
Aanhangermassa geremd
spacer.gif
800 kg
Aanhangermassa ongeremd
spacer.gif
450 kg
Wielbasis
spacer.gif
2,46 m

Dit lijstje zag ik.. Maar hier staat bijvoorbeeld maximaal toelaatbaar geweicht is 1655 ipv 1115. betekend dat het karretje dan alsnog niet zwaarder mag zijn dan 540 kilo?

Behalve wat ik mag trekken, wat kan die trekken?
 

Niels83

Forumguru
okee...

Die site klopt niet helemaal hoor, ik kan namelijk prima een caravan van 1000 kilo trekken volgens die site.

Maar een zeer kleine caravan of vouwwagen lijkt geen enkel probleem te zijn.

okee, dus kan gewoon 450 trekken ongeremd..
 

Wild Chocolate

Senior Member
Als ik een combinatie maak van een Fabia Greenline (80 pk, 2009-...), en de eerste de beste Adria met een maximum toelaatbare massa van 1000 kg, geeft de site wel degelijk aan dat de aanhanger 200 kg zwaarder is dan de auto mag trekken!

Ondanks dat wordt er wel gewoon normaal berekend hoe stabiel het is, en tegen wat voor helling je hem op kunt trekken.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Als ik terugdenk, wij gingen vroeger met de Nissan Sunny (geloof een 1.7 D, die zal 60 pk gehad hebben, gok ik) ook met een caravan van 900 of 1000 kg naar Spanje. Je moet alleen geen haast hebben... Maar het is vakantie, toch.

Dus met 80 pk zal je er best komen. Auto is qua gewicht zwaar zat, dus de stabiliteit mag geen enkel probleem zijn (mits juist beladen).

Overigens heeft mijn auto (O2 RS TDI, 170 pk) ruim voldoende vermogen, maar rijd ik in de praktijk constant 90-95. Harder kan makkelijk, maar levert nauwelijks tijdwinst en wel een veel hoger verbruik op. Het is wel lekker met invoegen, inhalen en tegen hellingen (tegen de helling even doortrekken naar 100-110 omdat het op de rechterbaan niet opschiet :-)). Maar echt nodig is het niet.
 

Niels83

Forumguru
Het is niet mijn doel om het te doen.. De max is 800 kilo trekken dus caravan van 1000 is geen optie. was meer mijn vraag.

Er zijn weinig caravans die licht genoeg zijn, er moet natuurlijk wel wat mee op vakantie nog.
 

Wild Chocolate

Senior Member
Caravan onder 800 kg zal niet meevallen inderdaad. Je zou met een caravan die bijvoorbeeld 750 kg leeg weegt, wel mogen rijden wanneer je er niet meer dan 50 kg spullen in stopt. Ook al mag de caravan zwaarder wegen. Die 800 kg gaat om het werkelijke gewicht van de aanhanger, niet om het maximum toelaatbaar gewicht. Zie ook:
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php

Maar 50 kg (of 100 kg als je er 1 van 700 kg vindt) bruikbaar laadvermogen is echt heel weinig. Ik denk dat je met alleen standaarduitrusting dan al moet uitkijken.
 

Niels83

Forumguru
Jah dat denk ik dus ook.. Dus zal er met deze auto, niet in zitten.. Op zich ruimte genoeg om onze grote tent mee te nemen..

Een kleine Eriba zou nog wel kunnen, zag ook caravans die getrokken werden door een fiat 500.. dus zullen er wel zijn, maar die zijn dan ook wel heel klein, en dan kun je je afvragen wat de winst nog is.ik kan mij wel herinneren dat wij 1 jaar op vakantie zijn geweest met een Peugeot Rammelbak en die was eigenlijk te ligt of zo, toen moesten alle zware dingen in de achterbak.
 

Bosi

Lid
Jah dat denk ik dus ook.. Dus zal er met deze auto, niet in zitten.. Op zich ruimte genoeg om onze grote tent mee te nemen..

Een kleine Eriba zou nog wel kunnen, zag ook caravans die getrokken werden door een fiat 500.. dus zullen er wel zijn, maar die zijn dan ook wel heel klein, en dan kun je je afvragen wat de winst nog is.ik kan mij wel herinneren dat wij 1 jaar op vakantie zijn geweest met een Peugeot Rammelbak en die was eigenlijk te ligt of zo, toen moesten alle zware dingen in de achterbak.

Tja als je toch van de grond af wil slapen in een echt bed met enig comfort en wat luxe, is de aanschaf van een vouwwagen een serieuze optie, de wat oudere vouwwagen kun je al (bijvoorbeeld via marktplaats) aanschaffen tussen een paar honderd euri tot meerdere duizend. Nieuw prijzen beginnen rond de 5000,-. Ga je voor het gemak en veel verplaatsen ga je voor een snelklapper anders voor een traditionele met vaak meer ruimte maar langere opzet tijden.
Gemiddeld gewicht maximaal gewicht van een vouwwagen (met bij lading zoals stoelen, tafels etc of fietsen) is 750 kg dus prima te trekken met jouw faab met 80 pk
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb o.a. met een Fabia 1 (1,4 mpi 8 klepper) jarenlang met veel plezier een vouwwagen Holtkamper Flyer gebruikt. Dat is een zeer compact hefdakmodel, zet snel op en biedt dan enorm veel ruimte. Volbeladen bleef dit ruim onder de 750 kilo.
Ik had er een fietsenimperiaal op waar (toen de kinderen nog meegingen) 5 fietsen om en om op konden. Op de auto een imperiaal met 2 kajaks + peddels.
Op een gegeven moment zijn we weer teruggekeerd naar een tent: zo'n relatief zware Karsten met oppompframe en allerlei extra zooi. In plaats van de vouwwagen kocht ik toen een afsluitbare metalen bagage-aanhanger (Ansems 500kg laadvermogen), die vol beladen minder dan 650 kilo weegt. Twee fietsen erop, nog steeds de kajak(s) op het dak - ging prima met die F1 en ook met de huidige FII GL.
Die aanhanger staat altijd als redelijk afsluitbaar "schuurtje" achter de tent.

Terzijde:
de maximum toegelaten massa van de auto omvat ook de kogeldruk van caravan/aanhanger - zorg dat dit zo'n 45-50 kilo is, want (veel) minder dan dat wil de stabiliteit van de combinatie nog wel eens verminderen. Hou hier dus rekening mee bij het beladen.
 

Niels83

Forumguru
Het is een puur hypothetische vraag. ga liever zonder aanhanger weg. Tot nu toe ging dat prima met een corsa en dakkoffer. Nu neemt de inhoud enorm toe, maar willen dit jaar ook een kleine zodiac met motor meenemn, dus zal wel weer met dakkoffer worden. Moeten we wel serieus naar het gewicht gaan kijken.
 

Blackokkie2

Forumguru
Kortom, een echte caravan zal lastig worden, maar af en toe met een karretje naar de stort is prima mogelijk.
 

Niels83

Forumguru
de auto is ook niet gekocht als trekpaard.. dus het karretje af en toe is voldoende.. Trekhaak is vooral voor de race fietsen achterop te zetten..

iemand hier nog een tip voor een lichte, goede en betaalbare fietsendrager?
 

Vlaar032

Senior Member
Ik zie trouwens dat een aantal 1,2 TDI Greenlines toch nog een trek gewicht van 1000 kg geremd hebben. Meestal een kenteken met een "N"er in ( dus ??-N??-? ) vind ik wel bijzonder, eigenlijk. Oudere/nieuwere hebben dan weer 800 kg geremd. Waarom kan daar nou een verschil in zitten?

Ps @Niels83 fietsdragers hebben ze wel bij de Halfords, en die hebben ook een internet winkel.
 

VWim

Forumguru
Het enige juiste antwoord heb ik in dit topic nog niet teruggevonden: Kijk eens op je kentekenbewijs, daar staat precies wat het maximale trekgewicht is van jouw auto.

Of het wat voor je is weet ik niet, maar zoiets zou je natuurlijk ook kunnen overwegen: http://link.marktplaats.nl/769742961
 
Bovenaan Onderaan