Wat moet er allemaal op 60.000 Km bij een octavia 3 1.5 ACT TSI

Hallo,

Wat moet er allemaal op 60.000 Km octavia 3 1.5 ACT TSI.

Wat ik zou doen is : - Pollenfilter
- Brandstoffilter
- Lucht Filter
- Olie Filter
- Olie vervangen 0w20

- Onstekings bougies vervangen

Ben ik nog iets vergeten.
 

Tees

Donateur
Brandstoffilter is volgens mij niet perse nodig bij 60k km. Ze worden sowieso bij benzinemotoren maar heel zelden vervangen.
Remvloeistof is wel zo handig idd, dat moet volgens voorschrift voor het eerst na 3 jaar en daarna elke 2 jaar. En controle van de remblokken kan bij 60k km ook geen kwaad, kan zomaar dat die al richting versleten gaan.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij 'zelf doen' is het verversen van remvloeistof vrij ingewikkeld, wanneer is die helemaal ververst?
Overigens vind ik het zeker na 3 jaar nog niet nodig, mijn remmen worden niet zo zwaar aangesproken dat een geringe verlaging van het kookpunt van die vloeistof tot gevaarlijke situaties zou leiden.
Ik kom niet (meer) op een circuit, en niet heel vaak in de bergen, en als ik in een vakantie wel in bergachtige streken rij, maak ik alsnog weinig gebruik van de remmen (regeneratie!). Ze zullen bij mij niet snel zo heet worden.
Maar eenieder doet wat hem/haar het beste lijkt of uitkomt.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Zelf de remvloeistof vervangen is ook weer niet vreselijk moeilijk, maar ik geef toe dat ik dat toch aan de garage laat. Dat zit er meer in dat ik zelf het risico op een luchtbelletje in de remvloeistof niet wil lopen vanwege het mogelijke gevolg.
En over wel of niet verversen na 2-3 jaar kan ik maar één ding zeggen: op veiligheid bezuinig ik niet. Remvloeistof verversen kost bij de garage of dealer €70-100, tel uit je winst (of verlies als het toch een keer misgaat).
 

hemi24

Forumguru
Het zal niet direct mis gaan, maar wat is de besparing bij uitstel, denk ik dan…
Een keer tanken en het geld is ook weer weg!

@Pindasaus : oxidatie van n een gesloten systeem zal wel meevallen toch?
 
Laatst bewerkt:

TDifan

Lid
Systeem niet helemaal gesloten, dop heeft bv een ontluchtingsgaatje. Ook bij de remcylinderzuigers afdichtingen komt altijd een klein beetje lucht binnen. Daarom helemaal eens met @Tees gewoon eens in de 2a3 jaar vervangen.
 

EdK

Forumguru
Wel peter dan hoop ik dat je op een stil weggetje rijd en je moet remmen vanwege een dier en dat je dan in een luchtbel trapt en dus een frontaaltje met dat dier hebt !
En het dus niet in een drukke stad gebeurd .....
Ik laat liever me motorolie langer dan 3 jaar er in dan me remvloeistof niet tijdig te verversen ! Dit is echt bezuinigen op veiligheid !!
Onderschat het niet dat remvloeistof water aantrekt met alle verdere gevolgen.
Het nadeel is dat minder remmen er in sluipt en je het vaak niet in de gaten hebt totdat deze weer vervangen is en je dan opeens wel het verschil merkt....
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De enige manieren waarop er lucht in je remsysteem kan komen is door een lekkage of een veel te laag niveau.
Beiden zijn heel eenvoudig te controleren.
Het water dat door de remvloeistof wordt aangetrokken zal pas bij (zeer)hoge temperatuur in de remklauwen kunnen gaan koken, en dan dus een dampbel vormen, maar zoals ik al schreef, die temperaturen worden bij normaal gebruik niet gehaald.
Al zeker niet in een EV als de mijne omdat je daar altijd eerst de regeneratie aanspreekt, en die remt zo sterk af dat de remlichten al bij stand 2 (van 3) oplichten. One pedal driving is zo zuinig op je remmen dat je ze af en toe even moet ontroesten door zachtjes te remmen.
Ik schreef niet voor niets "Maar eenieder doet wat hem/haar het beste lijkt of uitkomt."
Ik ben blij dat jullie me zo graag uit de ongevallenstatistieken willen houden :dankje:
 

EdK

Forumguru
worden bij normaal gebruik niet gehaald.
Dus een noodstop moeten maken valt bij jou dus ook onder normaal gebruik ??
En dat zijn situaties die een ieder kan overkomen dus ook jou !
"Maar eenieder doet wat hem/haar het beste lijkt of uitkomt."
Ja helemaal mee eens, alleen als het om veiligheid gaat en waar je een ander in mee kunt nemen .....
Dan kijk ik daar toch anders tegenaan !
Dus neem alsjeblieft de 30Km wegen , dan kun je 10 jaar doorrijden met je remvloeistof van 500mL a 1 eurie.....
 

Antera

Donateur
Bij 'zelf doen' is het verversen van remvloeistof vrij ingewikkeld, wanneer is die helemaal ververst?
Overigens vind ik het zeker na 3 jaar nog niet nodig, mijn remmen worden niet zo zwaar aangesproken dat een geringe verlaging van het kookpunt van die vloeistof tot gevaarlijke situaties zou leiden.
Ik kom niet (meer) op een circuit, en niet heel vaak in de bergen, en als ik in een vakantie wel in bergachtige streken rij, maak ik alsnog weinig gebruik van de remmen (regeneratie!). Ze zullen bij mij niet snel zo heet worden.
Maar eenieder doet wat hem/haar het beste lijkt of uitkomt.
Waarom dik gedrukte letters? Bang voor reactie ;)


In ieder geval bij een beurt doe ik standaard bij deze kmstand

- Bougies
- Olie
- Oliefilter
- Bougies mits platinum versies
- Luchtfilter
- Interieurfilter
_Brandstoffilter

Vooral de filters kosten geen drol en kan geen kwaad. Better save then sorry. Motor in de soep omdat je het niet doet kost meer bij wijze van :cool:
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Dus een noodstop moeten maken valt bij jou dus ook onder normaal gebruik ??
En dat zijn situaties die een ieder kan overkomen dus ook jou !

Ja helemaal mee eens, alleen als het om veiligheid gaat en waar je een ander in mee kunt nemen .....
Dan kijk ik daar toch anders tegenaan !
Dus neem alsjeblieft de 30Km wegen , dan kun je 10 jaar doorrijden met je remvloeistof van 500mL a 1 eurie.....
Beste Ed, bij een noodstop (die ik inderdaad heel zelden hoef te maken) wordt de remvloeistof niet eens warm, laat staan heet, genoeg om voor problemen te zorgen. Dit vooral omdat een noodstop heel kort duurt (Misschien heet het daarom noodstop).
@Antera Dik gedrukte letters omdat 'men' dan zou kunnen begrijpen dat het mijn mening is, en iedereen zijn (al dan niet gefundeerde) eigen mening gun.
 
Bovenaan Onderaan