Wat moet er echt op een enyaq?

Rallye

Forumguru
Wat er echt op moet is Lane assist
Dat is zeer persoonlijk. Ik vind die lane assist echt zwaar irritant. Trekt in je stuur, zeker in gebieden waar onze onvolprezen verkeerskundigen creatief met belijning omgaan zoals 60km-zones. Gaat meteen bij de start uit (en gisteren is de geheugenfunctie gecodeerd).
 

hemi24

Forumguru
Ik heb de basis LED verlichting en die zijn niet geschikt voor High Beam Assist.
Dat zijn hele andere lamp units...
Dat is niet juist: je hebt twee verschillende versies:
- de standaard High Beam Assist, die schakelt tussen dim- en grootlicht;
- de uitgebreide matrix LED-verlichting, waarmee je in feite met grootlicht rijdt, waarbij gedimd wordt rond de plek waar de tegenligger zich bevindt...

De eerste versie had ik ook op de Kodiaq.
 

ferry

Lid
Kijk maar eens in deze post op Tweakers, daar wordt het verschil tussen de standaard LED en de Matrix LED units uitgelegd.

Samenvatting:
- Matrix LED: Light output low beam 900lm, high beam 140 lx
- Standaard LED: Light output low beam 580 lm, high beam 105 lx

Zit dus flink wat Lumen verschil in dim-licht output van een Matrix en LED.
 

hemi24

Forumguru
Maar waarom heeft men het dan bij dimlicht over lumen (hoeveelheid licht) en bij grootlicht over lux (hoeveelheid licht per oppervlakte)?
 

ferry

Lid
Maar waarom heeft men het dan bij dimlicht over lumen (hoeveelheid licht) en bij grootlicht over lux (hoeveelheid licht per oppervlakte)?

Dat weet ik ook niet maar dat is ook niet zo interessant nu, het gaat erom dat er gewoon 2 totaal verschillende licht units worden gebruikt. Dus als je kiest voor de Matrix LED optie dan krijg je naast die high beam assist (die ook nog eens werkt op basis van matrix verlichting itt een gewoon groot licht) ook gewoon standaard een betere dim licht verlichting ervaring dan de LED unit die standaard op een Enyaq zit.

En hoe de standaard LED unit zich dan weer verhoudt tot de LED verlichting op een Kodiaq of Karoq weet ik niet, dan zou je dus ook van die auto's de lumen / lx waarden moeten zien te achterhalen. Wellicht is er gewoon bezuinigd door Skoda / PON in Nederland. Ik meen nl. dat toen ik mijn Enyaq aan het samenstellen was ik zag dat in Duitsland elke uitvoering standaard de Matrix LED had en niet zoals in Nederland de basic versie.
 

hemi24

Forumguru
Helaas, ook in DLD krijg je de Matrix LED pas vanaf de PLUS uitvoering; de standaard uitvoering van de Enyaq en de Clever-uitvoering (in NL: Business Edition) hebben gewoon de standaard LED verlichting...

1675946898715.png
 

jesse_s93

Forumguru
Vanaf vorige week (of twee weken) is er naast de Sportline nu ook een Sportline Business. Deze is wat voordeliger dan de reguliere Sportline en wellicht aantrekkelijker. Je zag dit nog voor de introductie van deze uitvoering van de Enyaq ook al bij de Id.4 gebeuren waar een Pro Business wordt aangeboden naast de Pro.
 

Japanese Power

Donateur
Best wel bijzonder want ik heb die optie niet met m’n NewMotion lader. Die stopt ‘s nachts met laden en als ik ‘s morgens laat voorverwarmen pakt hij dat uit de accu. Wat doe ik verkeerd? Hij pakt dan geen power via de aangesloten laadkabel…
Jaja. Sinds de update werkt het bij mij nu wel. Afgelopen weken een paar keer voorverwarmd terwijl de auto volledig was opgeladen en wat blijkt: de Enyaq pakt nu de stroom hiervoor via de laadpaal die de auto keurig op 100% houdt. Toch wel zo fijn ;)
 
Bovenaan Onderaan