Wat te doen bij de dealert

Potje

Actief lid
Zo, volgende week gaat mijn Skoda even een dagje naar de garage. Viel me deze week op dat er iets trilt als ik de auto koud start in de morgen. Het klinkt als een loszittend hitteschildje en het lijkt te gebeuren als de stuurbekrachtigingspomp moet werken. Daar gaan de mensen even naar kijken.

Verder wil ik een flash op de Stream radio.
Moet de onderhoudsinterval op long-life olie worden gezet.
Laat ik de bring-me-home functie op 40 seconden zetten.
Vraag ik waarom de motor tot 2000 toeren zo rauw klinkt.

Wat kan ik nog meer doen? Ben ik iets vergeten om de auto helemaal perfect te maken?
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Verder wil ik een flash op de Stream radio.


[/ QUOTE ]

Wa is da dan?? /forum/images/graemlins/confused.gif
 

VEEJAY

Forumguru
hoeveel km's heb je al gereden? Waarom had je geen longlife interval? De mijne zit al 1000 km te zeuren om een "service now" 30dkm beurt. Hij moet toch echt tot volgende week maandag wachten...
 

higgy

Forumguru
Mag ik je adviseren die coming home op 20 sec. te zetten?
Da's ook al echt lang.
 

Henny

Actief lid
Ik heb 'm ook op 20 seconden gezet, via de maxiDOT. Lijkt voor mij voldoende tot nu toe.
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
hoeveel km's heb je al gereden? Waarom had je geen longlife interval?

[/ QUOTE ]

12.500 kilometer terwijl er longlife inzit. De dealert heeft verzuimd de interval met de computer op longlife te zetten.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Moet de onderhoudsinterval op long-life olie worden gezet.


[/ QUOTE ]

De mijne zeurt nu ook steeds "service now" bij kmstand 16.000 terwijl hij pas een beurt hoeft bij 30.000.
De dealer roept nu dat hij dit wel kan resetten, maar dat de volgende melding/reminder dan pas bij 45.000 komt en het interval van om de 30.000 dan niet goed loopt.
Iemand ervaring hiermee?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

12.500 kilometer terwijl er longlife inzit. De dealert heeft verzuimd de interval met de computer op longlife te zetten.

[/ QUOTE ]

Ik heb dergelijke discussies met mijn vorige auto (VW Passat) ook meerdere malen gehad met de dealer. Bij 12.000 km kreeg ik steeds een melding dat er onderhoud nodig was terwijl er longlife olie in zat.

Als uitleg kreeg ik dat de auto zelf middels een sensor bekijkt of de olie al aan vervanging toe is. Ik rijd zelf vrijwel alleen kleine ritjes (15 km naar mijn werk) en op zich kan ik me dan wel voorstellen dat de olie eerder vervangen dient te worden.

Maar je hebt als dealer natuurlijk wel vaker onderhoud en inkomsten als je de interval niet op Longlife zet...
 

VEEJAY

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Moet de onderhoudsinterval op long-life olie worden gezet.


[/ QUOTE ]

De mijne zeurt nu ook steeds "service now" bij kmstand 16.000 terwijl hij pas een beurt hoeft bij 30.000.
De dealer roept nu dat hij dit wel kan resetten, maar dat de volgende melding/reminder dan pas bij 45.000 komt en het interval van om de 30.000 dan niet goed loopt.
Iemand ervaring hiermee?

[/ QUOTE ]

Kunnen zet het niet opnieuw resetten en op longlife zetten bij de 30.000DKM beurt dan?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Kunnen zet het niet opnieuw resetten en op longlife zetten bij de 30.000DKM beurt dan?

[/ QUOTE ]

Het is of nu resetten en dan pas weer een melding bij 45.000 of doorrijden tot 30.000 en dan opnieuw laten resetten.

Bij deze laatste optie is het vervelende dat je iedere keer bij het starten de melding "service now" krijgt en soms hierdoor de maxidot geen stuursignaal krijgt van de streamradio. Je kunt op dat moment dan geen radioinformatie op je maxidot display krijgen. Zelfde probleem doet zich overigens ook vaak voor wanneer je start met versnelling in z'n achteruit. Op 1 of andere manier ziet de maxidot dan niet dat de radio is aangesloten/aanstaat.
 

VEEJAY

Forumguru
tja ik rij nu twee weken met de service now melding en ping. Het is alleen bij het starten, erg storen is het niet. Maar ik heb een aftermarket radio.

Ik zou kiezen voor het laten uitzetten dan, ik houhet zelf wel in de gaten dan. Echter wel vervelend voor de volgende eigenaar die moet er wel van op de hoogte zijn....
 

Dutch4x4

Senior Member
Snappen jullie 't allemaal niet of ligt 't aan mij? Het is een variabele interval!

Dus als die bel eerder dan 30k afgaat, dan is 't niet voor niks, hoor. Dan heb je er te hard of juist te sloom mee gereden, whatever. In ieder geval was het gebruik van de auto zodanig dat eerder olie verversen nodig is, ook al zit er longlife-olie in. Lijkt me niet handig om dan toch gewoon door te rijden.

Ook vreemd dat dealers met zulke verhalen komen. De redenering 'longlife, DUS pas bij 30k' is echt te kort door de bocht, zeker voorafgaand aan de eerste beurt, als de olie nog vrij veel vuil bevat en het verbruik hoger is dan daarna. Bovendien zou je zeggen dat een dealer juist baat heeft bij een eerdere beurt...
 
Ik heb nu met een oct 1 vandaag de 30 doorbroken. De auto loopt ook volgens de zg'n. variabele interval. Dealer schat in met mijn wekelijks kilometrage dat de boardcomputer pas tegen de 50k zal gaan zeuren. Toch laat ik hem gewoon lekker elke 30k servicen. Veiligheid en zekerheid boven alles!
 

JettaFreak

Actief lid
Volgens mij slijt de motor het hardst als hij nieuw is, de boel slijt dan op elkaar in. het is dus logisch dat de eerste olie snel vervuild raakt. En als er inderdaad een sensor in zit die de kwaliteit bewaakt, kan ik me best voorstellen dat de long life olie moet worden ververst.

Groet,


JettaFreak
 

Frankie

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

Verder wil ik een flash op de Stream radio.


[/ QUOTE ]
In ben ook wel eens benieuwd naar die flash. Mijn stream heeft erg veel last van slechte ontvangst en bij de dealer hebben ze er al naar gekeken. Niets gevonden alleen een paar dingen beschadigd :/ Met onjuist gereedschap de afdekkingen op de schroeven verwijderd, dom hè
 

Timothee

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Vraag ik waarom de motor tot 2000 toeren zo rauw klinkt.

[/ QUOTE ]

Wat verwacht je daar dan voor antwoord op? Ik denk dat dat kenmerkend is voor de VW TDI blokken. Dat rauwe geluid is juist een van de redenen (naast de hogere productiekosten) waarom VW gaat overschakelen op het reeds bij alle andere merken gebruikte common rail diesel systeem.
Kan me dus niet voorstellen dat ze er veel aan kunnen doen.
 

ougie

Forumguru
Of ik begin kippig te worden, of ik lees er gewoon overheen of ik ben dom en snap het niet, of het antwoord is nog niet gegeven. Als dat laatste het geval is zit JC1978 en volgens mij ook Frank Wiersma nog steeds met de vraag die ik ook heb nl, wat is een flash op je radio /forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif /forum/images/graemlins/smiley29.gif Let op bij dit alles verschuil ik mij achter het feit dat domme vragen niet bestaan. /forum/images/graemlins/bye.gif
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik gok inmiddels dat het een of andere update is.
/forum/images/graemlins/680.gif

[/ QUOTE ]

Is correct... het is een update van de zogenaamde 'firmware'. Dat is de software die de specifieke hardware aansturen.

Snappie... /forum/images/graemlins/crazy.gif
 

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Vraag ik waarom de motor tot 2000 toeren zo rauw klinkt.

[/ QUOTE ]

Wat verwacht je daar dan voor antwoord op? Ik denk dat dat kenmerkend is voor de VW TDI blokken.

[/ QUOTE ]

Daar zijn de meningen over verdeeld. Kijk maar eens op deze draad van het forum. Er werd in deze draad geopperd dat het wel eens een slippende koppeling kon zijn. Ik ben alleen benieuwd wat de dealert er over kan zeggen.

/forum/images/graemlins/icon_smile_question.gif
 
Bovenaan Onderaan