Wat te doen bij de dealert

Potje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dus als die bel eerder dan 30k afgaat, dan is 't niet voor niks, hoor.

[/ QUOTE ]

Is (in mijn geval zeker) niet correct.

De O2 heeft twee mogelijkheden:
1. interval van 15.000 kilometer (vaak bij de benzine en zonder long life)
2. variabele interval afhankelijk van gebruik (vaak bij diesel en met long life).

Ik heb de interval gecontroleerd toen ik de auto net had gekregen en hij stond duidelijk op 15.000 kilomter. Terwijl bij een diesel al gauw, zeker met mijn kilometers, 30.000 of waarschijnlijk zelfs meer had moeten kunnen doen. Onder andere vandaar mijn bezoekje aan de dealert.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, voor vaste intervallen is het niet correct, maar daar ging het ook niet over. Ik had het juist over de variabele interval met longlife, net als de mensen waarop ik reageerde.

Overigens staan de meeste benzinemotoren ook gewoon op variabel.

Voor wie trouwens wil controleren op welke interval zijn auto staat: kun je vinden in het onderhoudsboekje. Heb je een code QG0 in de lange lijst codes voorin staan, dan heb je een vaste interval (15k) en geen longlife-olie. QG1 staat voor variabel en longlife. QG2 staat voor vast mét een waarschuwing vooraf (die geldt waarschijnlijk voor Potje).
 

Dutch

Actief lid
Ook bij mij ging de serviceindicatie al waarschuwen bij 15k, terwijl ik code QG1 (longlife variabel) heb. De dealer heeft dit aangepast. Normaal gesproken kun je met een diesel met longlifeservice zeker 30k rijden voordat onderhoud nodig is. Mij Golf IV kreeg zijn eerste beurt pas bij 45k!
 

Dutch4x4

Senior Member
Was dat inclusief een controle van oliekwaliteit dan wel van de deugdelijkheid van de sensor? Want anders begin ik het concept van de variabele interval steeds minder te begrijpen. Ik bedoel: die sensoren meten toch niet voor niks? Als de sensor de olie te slecht vindt om mee door te rijden, dan laat hij dat weten. Of dat nu bij 12,7k, 26,3k of 47,8k is. Toch?

Die 45k verbaast me trouwens niks. Bij de TDI-motoren van die generatie was de maximale interval 50k. Is dat bij de nieuwste motoren soms weer teruggeschroefd naar 30k?
 

Dutch

Actief lid
Nee, er is geen controle van de oliekwaliteit of de sensor gedaan. De sensor werd simpelweg niet gebruikt omdat hij in de stand 'vaste intervallen' stond. Die intervallen zijn dan dusdanig kort (15k) dat er geen continue bewaking van de oliekwaliteit nodig is.
 

Dutch4x4

Senior Member
Okee, dan stond de sensor dus per ongeluk in de QG0-stand (zeg maar 'uit'). Maar zou dat dan voor alle bovengenoemde gevallen van 'te vroeg aanspringen' ook opgaan? Dan gaat er kennelijk regelmatig iets mis met de instelling van dat ding.
 

Dutch

Actief lid
Dat zou me niet verbazen. Zo is er bij veel mensen met een nieuwe O2 een aanpassing van de achterruitsproeier nodig geweest. Misschien dat de controle bij aflevering nog wat beter moet.
 

LenK

Forumguru
Mijn lijstje voor binnenkort, in volgorde van belangrijkheid

- CC doet het meestal niet
- Krakende vering bij verkeerdrempels
- Kraak in dash bij verkeersdrempels
- Lampje dashboardkastje doet het niet
- Tikkend geluid in airco
- Klok loopt achter
- Audience laten updaten
 
Bovenaan Onderaan