Mijn Auto: Skoda Octavia 1.8 20V Turbo (110kW), 'copa high' interieur.
Exterieur geen bijzonderheden, standaard zit er een spoilert op de klep en 16" lichtmetalen velgen type 'rider' geloof ik. Verder wat niet-af-fabriek roest op de achterklep onder het raam, en bij de scharnieren van de achterklep aan de carrosserie zijde (blijft water en vuil in staan)
Aanschaf: 2015
Kilometerstand bij aanschaf: 191.000
Kilometerstand nu: bijna 194.000
Mijn verkoper: Particulier
Carrosserie
- Ruimte bestuurder: 8, mits de maxi-cosi achterin de positie van de stoel niet te ver naar voren dwingt. Ik ben 1,92m
- Beenruimte passagiers achterbank: 5, niet veel meer ruimte dan mijn vorige Skoda (Fabia I) wat toch een B segmenter is. Zie je maar hoe ruim die is! Oorzaak zou de korte wielbasis zijn (platform Golf IV) wat ervoor zorgt dat de beenruimte bij de achterbank ten koste is gegaan van de uitstekende kofferbak ruimte.
- Kofferruimte: 10, hoewel een fiets er net niet in past.
- Zitcomfort bestuurdersstoel:8, dankzij lendesteun.
- Rondomzicht: 6, vooral zicht naar achter vind ik door de smalle achterklep benauwd.
- Afwerking/kwaliteit materialen: 6. materiaal voelt harder aan en ziet er goedkoper uit dan mijn Fabia mk. 1, zelfde bouwjaar.
- Bediening (zit alles op de plaats waar je het verwacht?): 5, met name de zeer lage positie, en daarmee ook de beperkte zichtbaarheid en leesbaarheid van het display van de climatronic stoort me. Handmatige clima (draaiknoppen) kun je daarentegen prima op de tast bedienen is mijn ervaring.
Bij sommige VW's zit ie ook veel hoger op de middenconsole, dus het is een design keuze.
- Uitrusting: 9, regensensor (weet nog niet of ik daar zo tevreden mee ben), mistlampen voor, elektrisch bediende ramen en spiegels (en verwarmd), cruise control, lederen stuur, pook en handrem, de bekende bekerhouder (op de meest onhandige plek), oem dubbele laadvloer, oem honden/bagage rek.
Motor/onderstel
- Geluid/loop motor: Geluid: 10, lekker stil
- Loop: 6, stottert soms rond de 1750 en 2000 toeren. Moet ik nog naar kijken / laten kijken.
- Prestaties/trekkracht: 10
- Verbruik: 8 (zie handtekening spritmonitor)
- Onderstel (zowel bochtgedrag als comfort): 8
- Besturing: 7, zware besturing en toch gevoelloos. Onrustig op de middenstand, moet nog uit laten lijnen.
- Schakelen: 6, met name 1 en reverse gaan zwaar of moet ik voor dubbel clutchen.
- Remmen: 5, komt door gladde en uitgedroogde banden en roestige remschijven. Banden zijn al onderweg en schijven moeten op termijn maar vervangen worden.
Kosten en onderhoud
- Aanschafprijs: 6, de 1.8 Turbo motoren krijg je vrijwel niet voor een lage prijs mee, als je er al een paar kunt vinden (dun gezaaid)
- Afschrijving: 6, vanwege de relatief hoge aanschafprijs denk ik dat er nog wel wat af te schijven valt.
- Garantie: Geen (particuliere koop)
- Onderhoudskosten: 4, mede door wat achterstallig onderhoud vorige eigenaar loopt het schema van de slijtage delen achter (banden, remmerij, distributie riem) Daarnaast extra reparaties: kachel radiateur. En op dit moment vermoeden van hoog olieverbruik (mogelijk kleine lekkage?)
Pluspunten van deze auto vind ik de zeer acceptabele wegenbelasting (valt nog net in de 1250KG categorie) en verzekering voor deze afmeting auto en het verbruik ten opzichte van het beschikbare vermogen dat de auto heeft.
Maar dat hoort bij een auto van deze leeftijd en km stand.
Kortom; er moet nog aardig wat aan gebeuren voordat de auto naar m'n zin is. Gezien de stapeling van alle uitgaven probeer ik deze zoveel mogelijk uit te smeren over de komende maanden...