Wat voor soort DPF in de Octavia

Forrest

Actief lid
Zoals de topictitel al zegt. Met wat voor DPF systeem is de Skoda Ocatavia uitgerust. Heb zelf slechte ervaringen met het DPF van de Mazda6-I. Dit systeem regenereert een keer per 1000km (of vaker) door het inspuiten van extra diesel om de temperatuur te verhogen. Ook het oliepeil stijgt door de verdunning met diesel door het regenereren.
 

Monteurtje

Forumguru
Zo'n soort roetfilter zit ook in de Octavia. Er zijn een paar stappen. Passieve regeneratie. Dit vindt plaats tijdens het rijden als de omstandigheden goed zijn. Hoge belasting. Motorregelapparaat doet in dit geval niks extra's
Actieve regeneratie. Hierbij wordt er wel extra brandstof na de hoofdinspuiting ingespoten om de temperatuur in het roetfilter omhoog te krijgen.
Dan kan het zijn dat je een waarschuwing krijgt dat je moet regeneren. Omdat roetfilter vol raakt. En als die te vol raakt moet de garage dat doen. En als dat ook niet meer kan, vervangen.
Maar dat zal niet zo'n vaart lopen.
En als na 750 km er geen succesvolle regeneratie is gebeurt, dan wordt die actief geregenereerd.
 
Laatst bewerkt:

Forrest

Actief lid
Hmmm oké, zelfde systeem dus als bij Mazda. Hoe zit het qua verbruik tijdens de regeneratie? Bij mijn 6 loopt dit op tot 10 á 12,5 l/100km over een afstand van 20 km. Dat heeft een behoorlijk negatieve invloed op het gemiddelde verbruik. Na ca. 175.000 km zat mijn roetfilter vol en moest er wat gebeuren. Actieve regeneratie bij de dealer bood geen uitkomst in mijn geval.

Is ditzelfde systeem ook in andere Octavia's, Skoda's of VAG modellen toegepast?

Heb namelijk geen zin in torenhoge rekeningen voor DPF, turbo, injectoren etc.
 

Joske

Forumguru
Het regenereren zorgde bij mij destijds voor gedurende korte tijd een litertje meer per 100km verbruik op de BC. Ik heb het nooit als storend ondervonden maar heb er niet lang genoeg mee mogen rijden om te ondervinden of het goed werkte ;)
 

Forrest

Actief lid
De korte tijd moet ik dan denken aan enkele minuten? Bij mij is het toch echt een minuut of 10
 

Joske

Forumguru
Ja zoiets ongeveer, dat kan wel kloppen :)

Is niet vreemd, en ongeacht mijn rijstijl kon ik er prat op gaan dat het 1 keer per 1000km plaatsvond. Heb dus maar 20 regeneraties mogen meemaken ;)
 

TL@

Forumguru
In mijn O2 is het ook geregeld miserie. Dan voel je dat er koppel weg is (wanneer de filter vol zit) en omdat ik zelden constant rij (spurten van vrij stukje asfalt naar de volgende bumper :D en veel file) gaat geregeld het lampje aan. Als ik dan 10-20km op cruisecontrol rij (130km/u) dan gaat het terug voor 1000km. Als hij probeert te regenereren dan stinkt het ook serieus als de auto stationair draait (gelukkig enkel buiten, binnen niet) en is het toerental licht verhoogd. Meerverbruik heb ik niet (130km/u is trager dan wat ik gewoonlijk rij :nailbiting:)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb n ruim 4 jaar 138.614 km gereden met een O2C 1.9TDI. Een groot deel van die tijd reed ik 2x per week 250km aam één stuk, de rest van de week wisselend gebruik met de nadruk op afstanden tot een km of 30 plus af en toe een uitschieter.
In alle eerlijkheid: ik kan me niet herinneren ooit iets van de regeneratie te hebben gemerkt. Zal dus wel gebeurd zijn tijdens de ritten waarbij hij lekker warm wordt.
Het cumulatieve verbruik over de totale periode was 1 op 16,2 - wat ik niet slecht vind*)...

<edit>
*) ...in aanmerking genomen dat er ten tijde van onze verhuizing een flink aantal lange ritten met een behoorlijk grote tandemas aanhanger mee werd gedaan.
 
Laatst bewerkt:

ddejonge

Actief lid
Nu 185.000km op de teller staan en werkelijk waar bovenstaande nog nooit geconstateerd. Ook die torenhoge rekeningen herken ik mij niet in, brandstof verbruik (langdurig gemiddelde) is 4.7l op 100km (en ik rij stevig door) en daarnaast geen enkele groot probleem gehad, alleen is bij 180.000km de waterpomp (+ distributieriem) vervangen.

Nog nooit zo'n onderhouds- en storingvrije auto gereden!!
 

TL@

Forumguru
@ddejonge dat had ik met de vorige O2 ook (1.9TDI DSG) de huidige is jammer genoeg wat gevoeliger. Het is nog steeds geen straf geweest om er de voorbije 170.000km met te rijden :yeehaa:
 

adee

Senior Member
Kan het zijn dat er een verband bestaat tussen vaak korte ritten rijden en actieve regeneratie?

In zowel mijn O2 (december 2006) en O3 heb ik eigenlijk nooit iets van die actieve regeneratie gemerkt. Ik rijd over het algemeen op werkdagen vrij lange afstanden (80 km enkele reis) en kan tijdens die rit meestal redelijk doorrijden.
 

auriga

Forumguru
Kan het zijn dat er een verband bestaat tussen vaak korte ritten rijden en actieve regeneratie?

Lijkt mij zeer waarschijnlijk. Veel (korte) ritjes met een relatief koude motor zullen ongetwijfeld meer roetuitstoot geven, omdat de verbranding dan nog niet optimaal is.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb n ruim 4 jaar 138.614 km gereden met een O2C 1.9TDI. Een groot deel van die tijd reed ik 2x per week 250km aam één stuk, de rest van de week wisselend gebruik met de nadruk op afstanden tot een km of 30 plus af en toe een uitschieter.
In alle eerlijkheid: ik kan me niet herinneren ooit iets van de regeneratie te hebben gemerkt. Zal dus wel gebeurd zijn tijdens de ritten waarbij hij lekker warm wordt.
Het cumulatieve verbruik over de totale periode was 1 op 16,2 - wat ik niet slecht vind*)...

<edit>
*) ...in aanmerking genomen dat er ten tijde van onze verhuizing een flink aantal lange ritten met een behoorlijk grote tandemas aanhanger mee werd gedaan.
1:16 Is voor een 1.9 TDI gewoon slecht. Die blokken draaien rauw en lomp maar wel goed en zuinig... Helemaal la je lange ritten maakt als dat moet 1:22 kunnen.

Snap jij dat?
 

TL@

Forumguru
@Gieliovd Mijn 1.9TDI DSG deed nauwelijks beter dan die 1:16 hoor. Die met handgeschakelde bak deed het iets beter maar zeker geen 1:20
 

Octavia32

Forumguru
Ik ben met mijn 2.0 tdi Octavia ook nooit verder gekomen dan 1:16 terwijl de boordcomputer rustig 5,4 liter op 100 aangaf.
 
Bovenaan Onderaan