Wat voor soort DPF in de Octavia

martijn v o

Forumguru
Ik zie hier heel veel reacties over een O2 is dit systeem hetzelfde als in de O3

Ja is hetzelfde en eigenlijk bij meeste diesel roet filters zo. De meeste werken op regeneratie door extra brandstof in te spuiten tijdens de uitlaatslag om zo de temperatuur te verhogen in het filter zodat het roet verbrand. Dit wordt bepaald door een drukverschil meting over het filter. Er zijn ook systemen die een additief toevoegen aan de brandstof op het regeneratiepunt waardoor er ook een hogere temperatuur ontstaat (adblue heet dat en je ziet het wel een bij de benzinepomp).
 

Canon-Eye

Forumguru
1:16 Is voor een 1.9 TDI gewoon slecht. Die blokken draaien rauw en lomp maar wel goed en zuinig... Helemaal la je lange ritten maakt als dat moet 1:22 kunnen.

Snap jij dat?
Ik snap dat wel: jij kijkt met hedendaagse verwende commonrail-ogen naar de inmiddels bejaarde 1.9 tdi pompverstuiver.
Die vergelijking gaat mank, zoals ook wel bevestigd wordt door de verdere reacties.
 

Forrest

Actief lid
Ja is hetzelfde en eigenlijk bij meeste diesel roet filters zo. De meeste werken op regeneratie door extra brandstof in te spuiten tijdens de uitlaatslag om zo de temperatuur te verhogen in het filter zodat het roet verbrand. Dit wordt bepaald door een drukverschil meting over het filter. Er zijn ook systemen die een additief toevoegen aan de brandstof op het regeneratiepunt waardoor er ook een hogere temperatuur ontstaat (adblue heet dat en je ziet het wel een bij de benzinepomp).

Hmmm is dus hetzelfde systeem als bij de Mazda6. Wordt de olie door de regeneratie ook verdund waardoor het oliepeil stijgt? Dit is namelijk bij de 6 ook zo. Ik hoor toch vaak ernstige problemen bij dit systeem.

Ik overweeg bijna om een benzinemotor te nemen bij de volgende auto aangezien ik geen zin heb in de DPF problemen.
 

martijn v o

Forumguru
Hmmm is dus hetzelfde systeem als bij de Mazda6. Wordt de olie door de regeneratie ook verdund waardoor het oliepeil stijgt? Dit is namelijk bij de 6 ook zo. Ik hoor toch vaak ernstige problemen bij dit systeem.

Ik overweeg bijna om een benzinemotor te nemen bij de volgende auto aangezien ik geen zin heb in de DPF problemen.

Ja niet alleen bij mazda maar ook bij alle andere merken.
Overigens kan een hoog oliepeil door brandstof ook worden veroorzaakt door slechte verstuiverafdichtigingen of (bij sommige motoren) een lekke tandempomp. Diesel in de olie zorgt ervoor dat de smerende eigenschappen van de olie verminderen en geeft dan slijtage op de krukas en nokkenas. Als het peil zo hoog stijgt kan het ook gebeuren dat de motor op hol slaat.
 

Forrest

Actief lid
Inderdaad. Onder andere Volvo heeft dit systeem ook. De V50 heeft ook veel problemen met het systeem. Ik vraag me ook wel eens af of zo'n DPF nou werkelijk zo goed is voor het milieu of dat het gewoon politiek correct is.

Heb ook wel eens gehoord dat de uitlaatgassen door het roetfilter nog schadelijker zijn voor de mens dan zonder roetfilter.
 
Ik kan ook goed merken als het gebeurt , hoger verbruik en lichtelijk inhouden . Ik rijd 2x 29 km per dag , kort dus . Denk dat het het dan vaker merkt als dat je bv 2 X 75 km rijd .
Zit trouwens hard te denken aan delete met downpipe ..
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Heb bij Skoda weinig tot geen problemen meegemaakt met een verhoogd oliepeil veroorzaakt door het roetfilter. Bij de pompverstuivers was de tandempomp daar vaak oorzaak van.
De commonrail motoren zijn er ook al zo'n 4 jaar. Daar heb ik het nog nooit bij gezien.
 

TL@

Forumguru
PSA gebruikt op sommige motoren Adblue, lijkt me een veel beter systeem (al volop getest op vrachtwagens). Reservoir zou groot genoeg zijn om niet te hoeven bijvullen tussen onderhoudsbeurten in.
 

auriga

Forumguru
Heerlijke motor de 1.9 TDI PD 96kW!
Géén roetfilter, wel bakken koppel en power en 4.5 l/100km gemiddeld (zomerseizoen)
Niet slecht voor 350k km...
 
  • Leuk
Waarderingen: TL@

TL@

Forumguru
Zeker weten. Onze Golf heeft er nog maar 175.000km opzitten en verbruikt nu iets meer (vrouwtje rijdt heel stevig door :D) maar nog altijd een heerlijke auto (ik rij er enkel mee wanneer hij gewassen moet worden :) )
 

Joske

Forumguru
Zeker weten. Onze Golf heeft er nog maar 175.000km opzitten en verbruikt nu iets meer (vrouwtje rijdt heel stevig door :D) maar nog altijd een heerlijke auto (ik rij er enkel mee wanneer hij gewassen moet worden :) )
uit de garage, de oprit op dus? :tongue:


(tsss... krasstraat...)



:D ;)
 

TL@

Forumguru
Naar de Turk of Indiër in het dorp of de mooie Griekse meisjes een dorp verder :D, altijd met de hand en krasvrij (niet doen in het weekend want de wordt het water niet genoeg ververst en wel krassen)
 

Joske

Forumguru
Naar de Turk of Indiër in het dorp of de mooie Griekse meisjes een dorp verder :D, altijd met de hand en krasvrij (niet doen in het weekend want de wordt het water niet genoeg ververst en wel krassen)
euhhhhh

en jij woonde toch in Kontich é? Rij je gewoon even naart "stad" ofzo? Als ik zo al die nationaliteiten lees :deuk:
 

TL@

Forumguru
Turk en Indiër zitten gewoon in Kontich (grote gemeente) en de Griekse meisjes in Duffel (tussen Kontich en Duffel zitten nog een ander soort 'meisjes' van weer andere nationaliteiten)

België is multicul, best niet druk in maken, ze werken tenminste ;)
 
Bovenaan Onderaan