Wat zou je kiezen: Greenline 14% HB of Greentech 20% Combi

Wat zou je kiezen: Greenline Businessline 14% HB of Greentech Elegance Businessline 20% Combi


  • Totaal aantal stemmers
    45
  • Opiniepeiling gesloten .

turboturbo

Forumguru
Het ligt er ook maar aan in hoeverre je je wilt aanpassen. Ik heb destijds ook bewust voor een HB gekozen (maar dan Fabia) maar toch zijn er geregeld momenten dat ik ervan baal dat ik geen combi heb genomen, zeker sinds ik een dochtertje heb (ze is nu één jaar). Als je met vakantie gaat, familiebezoek en de hele baby bende moet mee, bouwmarkt bezoek etc.

Al met al, je past je aan merk ik. Nu ben ik zeer kritisch geweest wat er wel en niet mee ging op vakantie, en heb ik een (grote) dakkoffer kunnen lenen van m'n broertje.

Verder moet ik bijv. de wandelwagen telkens helemaal demonteren en inklappen.
Gaat het campingbedje ook mee, dan zit de achterklep ongeveer vol (zitten nl. ook nog een versterker en speakers in de hoedenplank) en moeten de weekendtassen maar op de achterbank. En dat heb ik toch liever niet (losse objecten in de auto)

Ik stond laatst voor het verkeerslicht te wachten achter een Fabia Combi. Die had dus de wandelwagen gewoon uitgeklapt in de kofferbak staan, zag ik.
Gewoon omdat het kan... :) Ja, dan denk je wel even: he wat luxe zeg....

Met een dakkoffer kom je ook een heel eind, maar het zoeken naar goedkope dakdragers en dito dakkoffer kost ook een hoop tijd en moeite. Voor die 100 euro per maand die je over houd kun je natuurlijk gemakkelijk even investeren in deze zaken.

Aan de andere kant rij ik die andere ruim 300 dagen per jaar rond in een auto die niet al teveel lege ruimte met zich mee hoeft te slepen (want alleen mezelf te vervoeren) en pas ik in de meeste parkeerplekjes. En dat vind ik toch ook wel een prettige gedachte ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb destijds ook bewust voor een HB gekozen (maar dan Fabia)
Ik heb de indruk dat het verschil tussen HB en combi bij de Fabia groter is, met name in de lengte. En dát vooral is wat ik miste in de periode dat ik een Fabia HB reeds (4,5 maanden tussen inleveren Octavia combi en ophalen Fabia combi).
Die HB bleek toch wel wat erg krap als ik weer eens een paar latten of zo moest halen.
 

Asphyxion

Nieuw lid
Ik heb zelf voor de 14% hatchback gekozen. Ik lease zelf voor 5 jaar dus dat scheelt ongeveer 6000 euro. Ruimte genoeg achterin! Ik kom van een Peugeot 207 met 2 jonge kinderen (oudste is 2 en een half), dus de hatchback is voor mij sowieso al luxe. En hoe ouder de kinderen worden, hoe minder er mee hoeft.

Van die 6000 euro huur ik elk jaar wel fietsen in verband met het gemis van een trekhaak ;)
 

Badnews

Senior Member
Ik heb gekozen voor een 20% hb.
Ik heb meerdere keren een station/combi gehad. Handig als je honden ofzo hebt.
In de vakantie heb deze nooit extreem geladen, altijd tot onder de flap, in de octavia dus precies dezelfde ruimte.
De rede dat ik niet op de 14% gewacht heb, is dsg. Ik heb een half verrotte linker knie, prima mee te leven, maar kan pijnlijk in de file zijn door de koppeling steeds te moeten intrappen. Anders had ik mogelijk op de 14% gewacht, al zijn er een stuk minder opties beschikbaar (geen ebl). Daarnaast vind ik de verlaging ook lastig omdat ik drempelland (almere) woon.
 

guitar_billy

Senior Member
Ik heb zowel de combi als de hatchback gehad bij de Octavia. Heb nu een combi (niet bewust voor gekozen) maar zou in jouw geval de hatchback kiezen.

Waarom? ik neem in de combi nooit bagage mee boven de afdekrol (en dan is de ruimte net zo groot als de HB) want ik heb geen bagage afscheiding.
Wasmachines of koelkasten neem ik ook niet mee en als dat wel moet heb ik een trekhaak.
Voor twee jonge kinderen is er binnenin een zee van ruimte.
De O3 heeft al een nog grotere kofferbak dan de O2.

kortom ik zou de HB kiezen en het geld in de zak steken of er een trekhaak / dakkoffer voor kopen als je bang bent een keer (vakantie oid) de spullen niet kwijt te kunnen.


Je vermeld in de openingspost dat je nu een combi hebt. Hoevaak gebruik je de ruimte boven de afdekrol die je zou moeten missen bij de hatchback?
 

Kiswum

Forumguru
HB en combi zijn even lang en de diepte van de bagageruimte is volgens mij even diep. He wint alleen een beetje in de hoogte. Je zou dan eigenlijk naar het verschil in standaard opties moeten kijken voor de interessantste keuze :)
Ik zou voor de HB gaan :)
 
Weet iemand hoe lang die 14% bijtelling van toepassing is? Vast en zeker geen 4 jaar. Blijft 20% ook 20%?Als je op economische gronden een keuze maakt moet je alle varianten meerekenene. En let op onze roverheid is zo onbetrouwbaar als de pest en passen onder het mom van crisis rustig de regeling aan. Hoppa weg 100€ per maand maar lekker extra lappen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Bijtellingspercentage staat voor 5 jaar vast volgens mij..
Tot mijn grote verbazing staat dat inderdaad op de site van de belastingdienst, zijn ze toch betrouwbaarder dan "Crapton" en ik dachten. Maar ondanks dat het daar staat heb ik toch nog steeds zo iets van "eerst zien, dan geloven". Tijdens de leaseperiode van m'n vorige en enige lease-auto ging het percentage ook van 23 naar 25% (14 en 20 bestonden toen niet), niet schokkend, maar toch jammer. (http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingtarieven/loonbelasting/bijtelling-auto-van-de-zaak)
 
Voordat je de auto besteld zou ik wel goed kijken naar levertijden. De combi heeft al een lange levertijd, maar de Greenline ook. Mijn dealer heeft bericht gekregen van Pon dat hij door zijn quotum Greenlines heen is tot jan 2014
 

Badnews

Senior Member
Ook de non greentech hb heeft een lange wachttijd..
Alles heeft een lange wachttijd..

Maar omdat ze een quote voor 1000 14%'ers hebben voor DIT jaar, zou je daar nog redelijke kans maken, net als platin grey die voorrang krijgt omdat de kleur verdwijnt.
 

Oogje

Senior Member
Ik mis een keuze, daarom heb ik gestemd op de Combi. Mijn reden is dat de 2.0 TDI en de 1.4 TSI DSG niet in 14% te bestellen zijn.
 

Arnoldotje

Forumguru
Dank voor alle reacties en goede argumenten.
Alle argumenten die ook hier naar voren kwamen spookten de afgelopen twee weken door mijn hoofd.
Om gek van te worden. Was ook goed om te lezen dat ik niet de enige was die met dit dillema rondliep.

Ik heb de knoop doorgehakt en het wordt de combi.

Belangrijkste redenen zijn dat ik niet meer ga betalen voor de combi, maar hetzelfde blijf betalen en en die zin geen verschil ga merken; ik nu de auto krijg die ik wil zonder concessies te hoeven doen. Sterker nog, ik krijg nu een veel luxere auto voor hetzelfde geld.

Die besparing is erg aantrekkelijk, maar mezelf kennende loop ik na drie maanden naar de HB met elke keer een vervelend stemmetje in mijn achterhoofd, had je maar de combi gekozen. En daar heb ik geen zin. Ik loop liever naar mijn auto toe met het idee: ha, daar staat ie weer mijn bolide.
 

Mlmc

Nieuw lid
Het is weer zover, ik moet weer een nieuwe leaseauto gaan kiezen.
Ik heb nu een Greentech Ambition Business combi.
Super auto met lekker veel ruimte, welke goed van pas komt aangezien we een jonge zoon hebben.
En tevreden als ik ben met de Octavia, wordt de volgende sowieso een Octavia.

Maar ja, welke kies ik dan?
Ik ben gewend aan de ruimte en wil dus graag een station.
Maar nu ze net die 14% hebben, welliswaar als hatchback, bestaat er de mogelijkheid om 100 euro per maand goedkoper te rijden dus (4800 euro over 4 jaar looptijd). En daarmee kun je hele leuke dingen doen. Maar ga ik dan geen spijt krijgen dat ik geen station heb genomen (helemaal als er nog een tweede spruit bij komt)?

Kortom, ik zit met een dillematje.

Ter info, de keuze is tussen:
- Octavia Greenline Businessline Hatchback, met alle opties, afneembare trekhaak en volledig leer.
- Octavia Greentech Businessline Combi, met sunset, drive set up, lane assist en bagagepakket, incl afneembare trekhaak.
Let op, bij de HB Greenline uitvoering is het maximale aanhanger gewicht nog niet bekend. Mijn dealer verwacht een max. Trekgewicht voor deze uitvoering van ca. 1000 kg.
 

Blacky

Forumguru
Dank voor alle reacties en goede argumenten.
Alle argumenten die ook hier naar voren kwamen spookten de afgelopen twee weken door mijn hoofd.
Om gek van te worden. Was ook goed om te lezen dat ik niet de enige was die met dit dillema rondliep.

Ik heb de knoop doorgehakt en het wordt de combi.

Belangrijkste redenen zijn dat ik niet meer ga betalen voor de combi, maar hetzelfde blijf betalen en en die zin geen verschil ga merken; ik nu de auto krijg die ik wil zonder concessies te hoeven doen. Sterker nog, ik krijg nu een veel luxere auto voor hetzelfde geld.

Die besparing is erg aantrekkelijk, maar mezelf kennende loop ik na drie maanden naar de HB met elke keer een vervelend stemmetje in mijn achterhoofd, had je maar de combi gekozen. En daar heb ik geen zin. Ik loop liever naar mijn auto toe met het idee: ha, daar staat ie weer mijn bolide.

Alvast succes met je keuze.
 

Bandit489

Nieuw lid
Let op, bij de HB Greenline uitvoering is het maximale aanhanger gewicht nog niet bekend. Mijn dealer verwacht een max. Trekgewicht voor deze uitvoering van ca. 1000 kg.
Bij mijn lease maatschappij verwachten ze dat hij 1100kg mag trekken, schijnt dat de golf met dezelfde motor dit ook mag.
 
Bovenaan Onderaan