Ron_2
Senior Member
Grappig, ergens in de jaren 80 was er een ingenieur Doyer uit Bussum die de landelijke pers haalde met een "uitvinding" waardoor auto's soepeler, zuiniger en krachtiger zouden worden, de I-cat (ionisatie katalysator).
Voor als ik me goed herinner 25 gulden kon je een aandeel kopen en kreeg je ook een bouwtekening om zelf een eenvoudige uitvoering te maken, wat bleek te bestaan uit een glassex spuitfles in het dashboardkastje met daaraan een slangetje naar een verstuivertje in het luchtfilterhuis. Zo "injecteerde" je water, gebaseerd op het verschijnsel wat iedereen wel kent, nl. dat je auto merkbaar beter presteert in een hoge luchtvochtigheid zoals bij mist of nevel.
Ik heb nog steeds zo'n aandeel liggen maar ben er niet rijk van geworden, hij had er geen patent op aangevraagd :-)
Zoals ik nu lees (toen hadden we uiteraard nog geen internet en Google) was het principe ook niet echt nieuw.
Ik vond nog een oud krantenartikel hierover (onderste helft v.d. pagina)
Voor als ik me goed herinner 25 gulden kon je een aandeel kopen en kreeg je ook een bouwtekening om zelf een eenvoudige uitvoering te maken, wat bleek te bestaan uit een glassex spuitfles in het dashboardkastje met daaraan een slangetje naar een verstuivertje in het luchtfilterhuis. Zo "injecteerde" je water, gebaseerd op het verschijnsel wat iedereen wel kent, nl. dat je auto merkbaar beter presteert in een hoge luchtvochtigheid zoals bij mist of nevel.
Ik heb nog steeds zo'n aandeel liggen maar ben er niet rijk van geworden, hij had er geen patent op aangevraagd :-)
Zoals ik nu lees (toen hadden we uiteraard nog geen internet en Google) was het principe ook niet echt nieuw.
Ik vond nog een oud krantenartikel hierover (onderste helft v.d. pagina)
Laatst bewerkt: