watertemperatuurmeter en grote beurt onderhoud

van_der_P

Senior Member
Er zijn zat mensen die op de snelweg afremmen zonder eerst de koppeling in te drukken, dan willen de remmen ook nog extra snel slijten.
Leaserijders snappen ook niet hoe ik 80.000 km met een set banden kan doen. "Die vervang je toch bij elke grote beurt?"

Waarom zou je eerst de koppeling moeten intrappen voor je remt ?
Ik gebruik de koppeling om terug en op te schakelen, en natuurlijk bij het stoppen, anders slaat de motor af.
Het is veel beter voor de veiligheid, om met een trekkende motor te rijden dan met een ontkoppelde motor.
Als je een set banden op 80.000 km gebruikt, dan rij je rustig, en veel snelweg.

Mijn banden vervang ik als ze ongeveer 3 mm profiel hebben.
 

purk

Senior Member
goede tip, maar dat betekent zelf sleutelen of naar de dealer ...

het ging er mij om hoe je het zelf kan vaststellen (niet autotechnicus zijnde :smiley29: )



wil je weten of je thermostaat of je tempratuursensor defect. Het is makkelijk zelf te controleren of je thermostaat defect is.

ga rijden met de auto op e snelweg en houde tempratuurmeter in de gaten, wordt hij op de snelweg nitwarmer dan 70 graden en loopt je tempratuur wel op naar de 90 graden tijdens het wachten/stationair draaien

dan kan dit betekenen dat je thermostaat defect is.


Een defecte tempratuursensor wil je nog wel een hekennen aan het weg vallen van de tempratuurmeter of hij blijft op 70 graden hangen.
 

Twanman

Nieuw lid
Ik heb af en toe dat de temperatuurmeter helemaal niet omhoog komt, en dan opeens klimt ie naar de 90 grC. Duidt dit ook op een defecte, of slecht contactmakende sensor?
 

purk

Senior Member
Ja dit lijkt op een oorzaak van een defecte sensor, laat hem een keertje uitlezen Waarschijnlijk is er een storing opgeslagen die te maken heeft met de sensor
 

octofreak

Actief lid
wil je weten of je thermostaat of je tempratuursensor defect. Het is makkelijk zelf te controleren of je thermostaat defect is.

ga rijden met de auto op e snelweg en houde tempratuurmeter in de gaten, wordt hij op de snelweg nitwarmer dan 70 graden en loopt je tempratuur wel op naar de 90 graden tijdens het wachten/stationair draaien

dan kan dit betekenen dat je thermostaat defect is.


Een defecte tempratuursensor wil je nog wel een hekennen aan het weg vallen van de tempratuurmeter of hij blijft op 70 graden hangen.


KIjk, daat heb IK wat aan! :aangenaam:
 
Oorspronkelijk geplaatst door Constant
Er zijn zat mensen die op de snelweg afremmen zonder eerst de koppeling in te drukken, dan willen de remmen ook nog extra snel slijten.
Leaserijders snappen ook niet hoe ik 80.000 km met een set banden kan doen. "Die vervang je toch bij elke grote beurt?"




????????????????????????????????????????????????????????
EERST je koppeling ??
en dan dus het remende vermogen van je motor niet benutten zodat je dus met dezelfde snelheid blijft rollen
moet je daarna dus meer remmen,en dus meer slijten
rij nog maar 25000 km in deze auto en bij aankoop (toen stond de teller op15000} blokken laten vervangen maar eens kijken hoe het gaat,
 

Constant

Erelid
Remmen op de motor lukt vrij moeilijk in het drukke verkeer op de A10 ;). Heeft inderdaad de voorkeur. Maar op het moment dat de koppeling niet is ingetrapt en de rem flink wordt ingetrapt zal de motor tegen de rem duwen en slijten je remblokken extra snel.
 

Fabia

† In Memoriam
Vlgs het nieuwe rijden:

Moderne auto’s
Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert. Dit vermindert bovendien de slijtage van de remmen, waardoor de levensduur hiervan verlengd wordt en de onderhoudskosten omlaag gaan. Net als bij het rijden met een zo constant mogelijke snelheid heeft het op deze manier afremmen op de motor naast een gunstig effect op het verbruik, ook een

positief effect op de uitstoot van uitlaatgasemissies (zoals CO2 en NOx), de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en het comfort aan boord van een auto.
 

Ronnie

Forumguru
Fabia heeft toch wel gelijk: Ik heb vandaag een rijvaardigheidstraing gehad met de brandweerauto (DAF 4*4 320PK, retarder, ABS 15 ton) alleen bij de getrainde noodstops wordt de koppeling ingetrapt, in alle andere gevallen wordt er teruggeschakeld om "de snelheid eruit te krijgen". Bij het rijden met zwaailicht en sirene moet er nogal eens onverwacht "scherp" geremd worden door fratsen van andere weggebruikers!
 

van_der_P

Senior Member
Remmen op de motor lukt vrij moeilijk in het drukke verkeer op de A10 ;). Heeft inderdaad de voorkeur. Maar op het moment dat de koppeling niet is ingetrapt en de rem flink wordt ingetrapt zal de motor tegen de rem duwen en slijten je remblokken extra snel.

Afremmen op de motor kan altijd. Dat is een kwestie van afstand houden en ver vooruit kijken (anticiperen)
Als je zuinig wil rijden zowel qua verbruik als het onderhoud van je auto, moet je proberen, je rem zo min mogelijk te gebruiken. Als je remt wordt de energie die je in de vorm van benzine in je voertuig stopt, omgezet in warmte waar je niets aan hebt.

Ik begrijp niet wat er bedoelt wordt met de opmerking, motor tegen de rem duwen.
 

Constant

Erelid
Ik begrijp niet wat er bedoelt wordt met de opmerking, motor tegen de rem duwen.
Als je flinkt remt en de koppeling is niet ingetrapt, dan wordt de aandrijving van de motor nog steeds gegeven aan de wielen. En dan wordt er extra kracht gezet op de remmen. Dus duwt de motor (via de aandrijving) tegen de rem.

Afremmen op de motor kan altijd. Dat is een kwestie van afstand houden en ver vooruit kijken (anticiperen)
Altijd dat geloof ik echt niet, 50% is al veel in de Randstad. En je bent van harte uitgenodigd om deze theorie op door-de-weekse dagen op de A10 in de praktijk te brengen. Het nieuwe rijden lukt me vrijwel overal (ik deed het al voor de Dukes of Hasselt reclame campagne), maar veel succes op de A10 met de gekke amsterdammers die zonder reden flink op de rem trappen of zonder richting aanwijzer plots van rijstrook wisselen. Ga je dan remmen zonder koppeling in te drukken, dan moet je het verder zelf weten maar bij het rij examen ben je dan gezakt. En de mensen die mega veel afstand houden, die zijn mede veroorzakers van de file. Erg fijn als je daardoor veel later bij je afslag komt.
 

Ronnie

Forumguru
Als je flinkt remt en de koppeling is niet ingetrapt, dan wordt de aandrijving van de motor nog steeds gegeven aan de wielen. En dan wordt er extra kracht gezet op de remmen. Dus duwt de motor (via de aandrijving) tegen de rem.

Als je flink remt haal je je voet van het gaspedaal ( of je moet met links of een derde voet remmen) de motor krijgt geen brandstof meer, (zichtbaar in display) levert geen kracht meer en KAN dus niet "tegen de remmen duwen" of welke onzin dan ook!
In deze afrem situatie levert de motor een negatieve kracht door de wrijving en het onstane vacuum op de zuigers, en zal hierdoor de auto mede afremmen(z.g."op de motor afremmen").
Ga je ontkoppelen, dan zal deze kracht verspild worden, en moeten alleen de remmen van het voertuig de gehele massa omzetten in wrijving oftewel warmte! (roodgloeiende schijven)
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.
 

Ronnie

Forumguru
Als je flink remt en de motor krijgt op dat moment geen brandstof, dan slaat deze af.
Hij slaat ook wel af, maar hij blijft draaien door aandrijving via de wielen.
Hoe rij jij in godsnaam van een berg af ?????? Wanneer je dan gas geeft om de motor te laten draaien krijg je er in de eerste de beste bocht een mooi zootje van !
 

Constant

Erelid
De berg af, gewoon in zijn twee of de drie.

Maar remmen zonder koppeling indrukken was 12 jaar geleden een reden om te zakken voor het rij examen. Maar ik houd erover op, ieder zijn mening. Niet alle Scoda rijders hoeven elkaar te volgen :-)
 

Ronnie

Forumguru
De berg af, gewoon in zijn twee of de drie.

Maar remmen zonder koppeling indrukken was 12 jaar geleden een reden om te zakken voor het rij examen. Maar ik houd erover op, ieder zijn mening. Niet alle Scoda rijders hoeven elkaar te volgen :-)
Ik geef het ook op....
 

Ronnie

Forumguru
Beste Kampie, we waren even afgedwaald.........
Ben je er al achter of het de sensor of de thermostaat was ?
 
Bovenaan Onderaan