Schmart
Forumguru
Voor de volledigheid nog even het artikel dat het voeren van dagrijlicht niet verplicht is in Nederland.
In mijn FII zit zelfs een schakelaar in het zekering kastje om de DRL uit te schakelen. Beetje vreemd als dit een verplichte schakeling is he?Ik snap natuurlijk de gedachte achter DRL en sterker nog, je DRL moet inderdaad 'gedoofd' worden met dimlicht aan. De lampunit die verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de 'rol' DRL mag die 'rol' dan niet meer uitvoeren wanneer je dimlicht voert. Meestal zie je dan dat de LEDs gedimd worden waardoor de rol van die lampunit wettelijk wordt gezien als stadslicht o.i.d. en niet meer als DRL.
Waar het mij om gaat is dat ik wél wettelijke bepalingen ben tegengekomen dat auto's vanaf een bepaald bouwjaar uitgerust dienen te zijn met een dagrijlichtvoorziening, maar dat ik niet de bepaling ben tegengekomen dat je die DRL ook verplicht moet voeren in Nederland, zoals dat in sommige andere landen wel verplicht is, of dat je DRL in stand '0' verplicht aan moet gaan bij ingeschakeld contact. Ik ben dus op zoek naar de exacte wetsartikelen die me voorschrijft dat dit het geval moet zijn, want als mijn aanpassing niet voldoet aan de Nederlandse wet, maak ik die ongedaan.
(Die aanpassing was trouwens alleen om te zorgen dat ik het huis van de overburen niet steeds in de spotlichts zet als ik weer eens 's avonds in het donker in de auto zit te VCP-en , en zoals eerder opgemerkt is er ook een optie in het menu die ik kan gebruiken, ook al is die minder handig)
dat het voeren van dagrijlicht niet verplicht is in Nederland
Wacht maar af, er komt heus wel een moment dat het inschakelen van de DRL verplicht wordt indien deze aanwezig is. Zo ging het met de gordels immers ook, stap voor stap - zie post #17. Auto's zonder DRL sterven grotendeels uit.Beetje vreemd als dit een verplichte schakeling is he?
Blond, mooie lijnen, en uiteraard lief.....ik ben gek op Zweedse modellen!
Wie wil die nou niet 'handhaven'...ik ben gek op Zweedse modellen
Dus om en om gaat de knipper en DRL aan en uit. Mag dit?
All direction-indicator lamps on one side of a vehicle shall be switched on and off by means of one control and shall flash in phase.
The colours of the light emitted by the lamps (8) are the following:
Direction-indicator lamp: Amber
Daytime running lamp: White
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
Er zijn er volgens mij hier op het forum een aantal geweest die wat ellende door zo'n setje hebben gehad..
Hij past ook de tellerverlichting aan
Volgens mij regelt de tellerverlicjting het zelf middels een sensor.
Kom jij toevallig uit volendam ?Ellende zoals is net zo setje onderweg na nij heb ook geen sensor en mense die hem ook hebben praten alleen ma love er over dus zo slecht zal t wel niet wezen lijkt mij dus ben benieuwd na je verhaal