Weergave navigatie center display

Hoozemans

Nieuw lid
Hoi lieve mensen,

De Karoq is zo aardig om achter mijn stuur navigatiegegevens te projecteren als ik een bestemming heb geprogrammeerd. Helaas geeft die display steeds aan wat ik aan het doen ben, en niet wat mijn volgende handeling is - totdat ik dat punt in de route al weer bijna voorbij ben. Is het mogelijk die display aan te passen?

Dank!

Gr,

H.
 

hemi24

Forumguru
Heb je een volledig digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) of een versie met een klein display tussen de twee analoge klokken?
 

EdZ

Donateur
Nou ja, dit is meer een vraag toch? Ik heb die met display tussen de klokken en volgens mij geeft ie de eerstvolgende handeling weer. Zal er eens op letten.
 

Antera

Donateur
Als je een actieve info display hebt kan je de view op navigatie zetten. Let wel dit werkt niet met CarPlay of Android.
 

Hoozemans

Nieuw lid
Heb je een volledig digitaal instrumentenpaneel (Virtual Cockpit) of een versie met een klein display tussen de twee analoge klokken?
Die laatste.
volgens mij geeft ie de eerstvolgende handeling weer. Zal er eens op letten.
Hij geeft ongeveer een kilometer vóórdat ik die handeling moet uitvoeren de volgende handeling weer. Daarvoor geeftie aan dat ik de huidige handeling een X aantal km of meter moet aanhouden. Ik wil alleen al langer van tevoren weten hoe ik moet gaan voorsorteren, want als het druk is en snelheden hoog zijn is die kilometer niet genoeg om rustig mijn ding te kunnen doen. En als ik ergens een hekel aan heb is het op het laatste moment nog een gaatje moeten zoeken.
 

Okki

Donateur
Systeem pijltje rekend tot aan de laatste meter van de afslag. Dus als de afslag 1 km lang is en begint om hectometer 73, dan geeft hij aan afslag over 1 km.

Althans bij mijn vorige auto.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Je hebt al gezien dat de huidige handeling gedurende een aantal kms moet worden volgehouden. Dat getal zie je afnemen, dus je weet al dat je de afslag nadert - en als je af en toe naar buiten kijkt dan zie je daar ook nog grote blauwe borden staan met de afslaggegevens én de afstand in meters: meestal 1200 en 600 meter. Als al die gecombineerde informatie niet voldoende is om tijdig naar rechts te gaan, dan wordt er m.i. veel te snel gereden...

Het is natuurlijk ook mogelijk om die ene vrachtwagen niét meer in te halen maar er alvast achter te blijven. Toegegeven, dat kost al snel een seconde of 10, 15 extra rijtijd. Anderzijds bespaart het die vrachtwagenchauffeur ook weer een hartverzakking omdat er weer iemand zich zo nodig vlak voor 'm langs door dat gaatje moest wringen...
 

hemi24

Forumguru
En bij grotere knooppunten krijg je ook ruim van tevoren al een voormelding in de vorm van een afwijkende pijl.

Volgens mij ervaar je al problemen voordat je deze daadwerkelijk hebt ervaren!
 

Canon-Eye

Forumguru
Als ik me goed herinner komen er in voorkomend geval ook nog rijstrookindicaties op de maxidot (sowieso wel op het centrale navischerm), maar daar zal ik volgende week nog eens op letten als we naar de andere kant van het land gaan.
 

EdZ

Donateur
Als ik als het druk is bv bij Capelle/IJssel de snelweg op ga en er 7km later bij Nieuwerkerk weer af moet, blijf ik rechts anders kom ik er niet meer tussen. Twee banen die gezellig ongeveer 100km/u naast elkaar blijven rijden. Op dat soort plekken red je het niet meer met 1600 meter sinds de max snelheid 100 is. Maar daar kan de navigatie niks aan doen.
 

EdZ

Donateur
Het vervelende is dat velen dat ook na 19:00 doen en er dus twee rijstroken vrijwel gelijk op gaan.
 

Hoozemans

Nieuw lid
Als al die gecombineerde informatie niet voldoende is om tijdig naar rechts te gaan
En misschien dat een geoefende chauffeur daar beter in is dan ik. Maar ik ga er stiekem een beetje van uit dat Skoda ook de wat minder geoefende rijders graag tot dienst wil zijn.

Overigens zijn er in Nederland genoeg situaties te vinden waar de bewegwijzering ook de meest ervaren chauffeurs de nodige hoofdbrekens bezorgt, als die niet bekend zijn met die specifieke situatie.

Volgens mij ervaar je al problemen voordat je deze daadwerkelijk hebt ervaren!
Ik waardeer je standpunt, maar ik beloof je dat ik de problemen ervaar die ik ervaar. Of die ervaring nu wordt veroorzaakt door mijn onervarenheid als chauffeur, mijn onervarenheid met dit systeem, of door een tekortkoming in het ontwerp van dat systeem verandert weinig aan mijn ervaring.

Ik ervaar dat de navigatie mij te laat te kennen geeft wat mijn volgende handeling moet zijn. Daardoor word ik onzeker van mezelf, en onzekerheid kan in druk verkeer tot haastige en ondoordachte handelingen leiden. Ik had het fijn gevonden als de navigatie van mijn nieuwe Skoda, net als de navigatie van de Peugeot 2008 uit 2018 die ik voorheen had, op elk moment aangaf wat mijn volgende handeling is, in plaats van pas een paar honderd meter voorafgaand. Ik vind "u moet over 10 km afslag 19 nemen" een stuk geruststellender dan "u mag 10 km rechtdoor blijven rijden, en daarna zien we wel weer."
 

Canon-Eye

Forumguru
Dan rest er voorlopig maar één oplossing: op snelwegen voorlopig niet sneller meer rijden dan 95, 96 op de teller of (beter nog: op de cruisecontrol). Net snel genoeg om het gros van de vrachtwagens niet op te houden en langzaam genoeg om vanaf het 1200 meter bord tot aan het begin van de afslag ruim 45 seconden bedenktijd te krijgen.
Hou dat een tijdje vol om ervaring op te bouwen en tevens de situaties waar je vaker komt beter te leren kennen.

Nog een tip: bereid je rit goed voor, vooral als die naar een onbekende nieuwe bestemming voert. Google Maps en vooral Streetview zijn je beste vrienden - vooraf even op de computer verkennen doet echt wonderen.
En als dat allemaal niet helpt, is er nog het openbaar vervoer of desnoods Vervoer Op Maat c.q. Valys... ;)

Ik vind "u moet over 10 km afslag 19 nemen" een stuk geruststellender dan "u mag 10 km rechtdoor blijven rijden, en daarna zien we wel weer."
Dat is een verkeerde interpretatie. De aanduiding "rechtdoor X,x km" betekent niets meer of minder dan dat je de komende X,x km niet van richting hoeft te veranderen. Je wordt intussen dus niet lastiggevallen met overbodige visuele of auditieve signalen.
De aangegeven resterende afstand wordt uiteraard steeds kleiner, dus je kunt er gemakkelijk op anticiperen dat er een volgende aanwijzing op komst is wanneer dat punt redelijk dichtbij komt, al naar gelang het soort weg: op een snelweg eerder dan op een 80- of 60-weg.
En last but not least: er is ook nog het centrale navischerm in de middenconsole. Dat biedt veelal een ruimer, verder vooruitkijkend overzichtsbeeld van je komende route inclusief afslagen, rotondes e.d.. De Maxidot tussen de tellers geeft feitelijk ter ondersteuning een verkorte en versimpelde weergave die je snel kunt raadplegen zonder met de ogen al te ver van de rechtuitkijklijn af te wijken.
 
Laatst bewerkt:

Hoozemans

Nieuw lid
Dan rest er voorlopig maar één oplossing: op snelwegen voorlopig niet sneller meer rijden dan 95
Like I said, ik kan me niet voorstellen dat Skoda bewust de beginnende chauffeur zou willen benadelen. Als de optie om de aankomende handeling wat eerder te zien ontbreekt lijkt me dat gewoon een ontwerpfout. Ik kan er mee (leren) leven, sure. Maar dat betekent niet dat het geen ontwerpfout is.

De aanduiding "rechtdoor X,x km" betekent niets meer of minder dan dat je de komende X,x km niet van richting hoeft te veranderen.
En dat is precies hoe ik het interpreteer: "je hoeft de komende 10 km niets te doen -- wat daarna komt merk je nog wel (want dat ga ik je
nu niet vertellen)."

dus je kunt er gemakkelijk op anticiperen dat er een volgende aanwijzing op komst is
Je weet echter niet wat die volgende aanwijzing zal zijn. Het is druk op de A2, maar het verkeer beweegt zich wel met een vlotte snelheid voort. Je bent onbekend met dit stuk weg: je weet dat er over 2 km een handeling aankomt, maar je weet niet of je Tilburg moet aanhouden, of Nijmegen. Je enige optie is om op de rechterbaan tussen het vrachtverkeer te gaan zitten, want als je straks op het laatste moment nog een gaatje moet zoeken word jij daar als beginnend chauffeur niet blij van. Helaas is achter een vrachtwagen zitten, zonder uitzicht op de weg vóór je of de bewegwijzering, ook geen lolletje.

Wederom: ja, het is een ongemakje waar je gemakkelijk genoeg overheen komt als je wat meer jaren rij-ervaring achter de kiezen hebt. Maar ik kan me niet voorstellen dat Skoda het beginnende rijders bewust moeilijk wil maken. Dit lijkt mij dus iets waarover ze gewoon niet goed hebben nagedacht.
 

Canon-Eye

Forumguru
"Like I said": als je een rit gaat maken naar een gebied waar je niet (goed) bekend bent, dan is het - zéker voor een beginnende automobilist! - een goed idee om die rit zodanig voor te bereiden dat je de route in grote lijnen al een beetje in het hoofd hebt. Dan weet je namelijk wél of je straks Tilburg aan moet houden of Nijmegen. De gesproken instructies komen naar mijn mening echt wel op tijd en de indicaties op het scherm met pijlen en afgekruiste rijstroken bij nadering van een knooppunt doen de rest.

En anders koop je er een Tomtom bij. Daarmee heb je in ieder geval (1) altijd actueel kaartmateriaal zodat je niet wordt verrast door situaties die al jaren geleden zijn gewijzigd en (2) correcte indicaties van de ter plaatse geldende Vmax, zowel overdag als in de 19 tot 07u periode. Twee punten waarop de VAG inbouwnavi's het nog altijd wél lelijk laten afweten.
 
Bovenaan Onderaan