Dan rest er voorlopig maar één oplossing: op snelwegen voorlopig niet sneller meer rijden dan 95, 96 op de teller of (beter nog: op de cruisecontrol). Net snel genoeg om het gros van de vrachtwagens niet op te houden en langzaam genoeg om vanaf het 1200 meter bord tot aan het begin van de afslag ruim 45 seconden bedenktijd te krijgen.
Hou dat een tijdje vol om ervaring op te bouwen en tevens de situaties waar je vaker komt beter te leren kennen.
Nog een tip: bereid je rit goed voor, vooral als die naar een onbekende nieuwe bestemming voert. Google Maps en vooral Streetview zijn je beste vrienden - vooraf even op de computer verkennen doet echt wonderen.
En als dat allemaal niet helpt, is er nog het openbaar vervoer of desnoods Vervoer Op Maat c.q. Valys...
Ik vind "u moet over 10 km afslag 19 nemen" een stuk geruststellender dan "u mag 10 km rechtdoor blijven rijden, en daarna zien we wel weer."
Dat is een verkeerde interpretatie. De aanduiding "rechtdoor X,x km" betekent niets meer of minder dan dat je de komende X,x km niet van richting hoeft te veranderen. Je wordt intussen dus niet lastiggevallen met overbodige visuele of auditieve signalen.
De aangegeven resterende afstand wordt uiteraard steeds kleiner, dus je kunt er gemakkelijk op anticiperen dat er een volgende aanwijzing op komst is wanneer dat punt redelijk dichtbij komt, al naar gelang het soort weg: op een snelweg eerder dan op een 80- of 60-weg.
En last but not least: er is ook nog het centrale navischerm in de middenconsole. Dat biedt veelal een ruimer, verder vooruitkijkend overzichtsbeeld van je komende route inclusief afslagen, rotondes e.d.. De Maxidot tussen de tellers geeft feitelijk ter ondersteuning een verkorte en versimpelde weergave die je snel kunt raadplegen zonder met de ogen al te ver van de rechtuitkijklijn af te wijken.