Weergave navigatie center display

EdK

Forumguru
anders koop je er een Tomtom bij
Zeker niet doen !!!
Nog meer prikkels die je verwarring geven.
Zegt Nav 1 dat je links moet en Nav 2 dat je rechts moet, en rij je rechtdoor, door de verwarring het IJsselmeer in.....
Dus gewoon bij één hulpmiddel houden en vooral je gezonde verstand gebruiken en voor je lange rit maakt kijken op bv google maps van wat word me route en wat zijn de hoofdwegen die ik in eerste instantie moet aanhouden....

CharlesTucker

Forumguru
Op zich snap ik je redenering, en ik denk dat het toch een kwestie van wennen en/of persoonlijk voorkeur is. Er zijn ook mensen die juist van een melding als "u moet over 10km afslag 19 nemen" zenuwachtig worden. Ze hebben geen idee hoe ver 10 km nog weg is, en gaan angstvallig op zoek naar een afrit, zien die niet (want 10km is best ver), en worden daar zenuwachtig van. Het is dus waarschijnlijk geen ontwerpfout, maar een ontwerpkeuze. En zoals met vrijwel iedere keuze, je hebt voor- en tegenstanders, ieder met hun eigen argumenten.

En vertrouw ook niet op de rijbaanaanwijzingen, klopt zeker niet altijd. Zoals in de Zwitserse versie van het "handboek soldaat" staat, "bij een verschil tussen kaart en terrein, vertrouw het terrein!". Iets wat je ook bij het autorijden met navigatiesysteem voor ogen kan houden, kijk zoveel mogelijk naar buiten, dat klopt altijd en daar gebeurt het allemaal.

En verder, voorkom stress, zorg dat je wat marge hebt in de tijd. Zelf zit er altijd vrij relaxed in, juist dankzij de navigatie. Fouten zie je overal, in de SKODA-kaart, in de bewegwijzering en bij mezelf (en ook bij TomTom, hoewel inderdaad minder dan bij Skoda, voor nu). Als iets om wat voor reden dan niet lukt, kaartfout, te laat de afslag gezien, ik kan niet veilig op tijd van rijbaan veranderen, dan rij ik zelf lekker relaxed gewoon door, op de verkeerde weg. De navigatie past de route wel weer aan, en ik kom veilig en wel een paar minuten later op m'n bestemming aan, no stress.

Op het moment dat ik in de auto zit is er echt niets belangrijker dan de veiligheid van mezelf en m'n medeweggebruikers. En niet bedoeld als natrappen of zo, maar laat die WhatsApp berichtjes en belletjes maar even, dat heeft nooit haast. Blij vlieglessen leren ze je ook niet voor niets "aviate, navigate, communicate", in die volgorde. Vertaling richting de auto, "bestuur dat ding veilig", dan "zorg dat je richting je bestemming gaat", en als je dan nog tijd en brainpower over hebt kun je misschien nog eens wat bellen. Ik heb zelf bijna 40 jaar ervaring in de auto, en nog steeds, als de situatie lastig wordt, afslagen, drukte, ga ik zelfs m'n vrouw naast me negeren, laat staan dat ik een telefoontje aanneem.

EdZ

Donateur
Vandaag even op gelet in Zeeland op een 80km-weg. Rechte pijl met afstand: nog 9km volgen. 400 meter voor een rotonde de instructie op het scherm (neem 2e afslag op rotonde). Op de snelweg krijg je de instructie eerder.

Ik had ooit een Garmin en die gaf zowel de eerstvolgende wijziging als die daarna op het scherm. Was wel prettig maar kan voor anderen juist weer teveel info zijn.

Ik kan er mee leven zoals ie het doet.

EdK

Forumguru
Ik kan er mee leven zoals ie het doet.
Tsja EdZ ik denk dat 99% dat wel heeft.
Het is even wennen hoe het ding werkt en zijn aanwijzingen geeft.
Ben je daar achter dan rij je (ik) er blindelings op zonder geluid graag

Bovenaan Onderaan