Wegenbelasting Fabia Greenline vanaf 1 januari 2014

Canon-Eye

Forumguru
Helaas, die site is op een paar punten niet actueel.
Hij geeft nog 0 euro belasting per jaar op voor de 1,2 TDI Greenline (de enige dieseloptie die ik kon kiezen) en hij laat je kiezen ui betaling per jaar of per kwartaal - en ik betaal voor onze Twingo een bedragje (van 20 euro) per maand. Die maandbetaling hou ik er voor de Fabia ook in.
Dus voorlopig zul je toch zelf je sommen moeten maken... :)
 

hpolie

Senior Member
Het per maand betalen en per kwartaal, is sinds 2014 veranderd, daar je geen korting maar vanaf die datum krijg als je per jaar betaald. Ze kunnen het niet leuker meer maken. :mad:

Henk
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom betaal ik per maand (voor die Twingo al een tijdje trouwens) en dat is dus het bedrag dat ik graag wil weten.
Maar nog geen brief gezien...:nono:
 

turboturbo

Forumguru
Maar nog geen brief gezien...:nono:


If-you-post-it-they-will-come-409x220.jpg


;)
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
But when, that's the question...
Je hoort wel eens van post die tientallen jaren later pas op bestemming werd afgeleverd :jaja:
 

hpolie

Senior Member
Daar zou ik me maar niet druk over maken, de belasting weet je altijd te vinden. brrrrrrrrrrrrrrrrrr

Henk
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het een fout is ondanks dat er tegenwoordig toch veel geautomatiseerd is......zag op de site dat 65,- per kwartaal geldt voor een diesel-kampeerauto met gelijk gewicht. Kan wel goed in de Fabia slapen maar 't is geen kampeerauto. Geld apart houden had ik ook al bedacht. Ik hou jullie op de hoogte wat er verder gaat gebeuren en wacht af of er meer 'foute' brieven bij jullie komen.....
Ik begrijp ineens waar het bericht van afgelopen week vandaan komt, dat het aantal campers op NL-kenteken de laatste jaren sterk is toegenomen.
Het aantal campers in Nederland is sinds januari 2009 fors toegenomen. Toentertijd reden er bijna 60 duizend kampeerauto's rond. Inmiddels zijn dat er meer dan 80 duizend.
 

Dennis78

Forumguru
Blijkt toch een foutje van onze belastingdienst vriendjes te zijn .

--

Bron Autoweek

Sinds de belastingvrije status van allerhande spaardiesels (diesels met een CO2-uitstoot van 95 g/km of minder) eind 2013 werd afgeschaft, draaien de servers van de online-ocassionhandelaren overuren vanwege het enorme aanbod van gebruikte Ibiza's Ecomotive, Polo's Bluemotion en Punto's Multi-Jet.

Hoewel de auto's nog altijd lekker zuinig zijn, is een groot deel van hun eigenaren kennelijk niet van plan opeens veel belasting te betalen voor de relatief zuinige auto's. De motorrijtuigenbelasting (mrb) voor ex-spaardiesels is namelijk een stuk hoger dan die voor benzineauto's; reden genoeg dus om ze massaal te koop te zetten.

Veel lagere kosten
Maar op het AutoWeek-forum is een topicwaarin een van onze leden een foto plaatste van een brief afkomstig van de Belastingdienst. Daarin staat een mrb-berekening voor een Fiat Punto Evo 1.3 Multi-Jet, ingaande per 5 januari 2014. Kosten per kwartaal: € 65. Inderdaad, per kwartaal.
Even later in het topic opnieuw zo'nberekening, nu voor een VW Polo 1.2 TDI Bluemotion. Mrb per kwartaal: € 58.
Deze gegevens stroken niet bepaald met die van de website van de Belastingdienst, waar bedragen van rond de € 200 per kwartaal staan vermeld.

Bronnen melden AutoWeek dat dit om een fout van de Belastingdienst gaat en dat deze instelling druk bezig is met het opstellen van excuusbrieven met de juiste tarieven. Aan deze oorspronkelijke brief kunnen de bezitters van voormalig mrb-vrije auto's dus zeer waarschijnlijk geen rechten ontlenen.
 

Bart1979

Actief lid
Ik denk dat we ons geen illusies moeten maken omtrent de te betalen wegenbelasting. Deze wordt gewoon berekend als elke andere diesel, punt.
Of dat terecht is of niet, dat is een andere discussie. Feit is dat ook ik zo'n 250 euro per kwartaal ga betalen. Aangezien ik 40k per jaar rijd, is het dan nog altijd voordeliger. Alleen bij inruil over een jaar of 2 a 3 zal het wat pijn gaan doen. Aan de andere kant wil mijn vader misschien de auto overnemen tegen die tijd, en krijg ik een iets betere prijs. Maar dat zien we dan wel weer... eerst lekker karren met de Fabia en sparen voor de opvolger (Ocatavia of V70).
 

laagvlieger

Forumguru
Omgerekend ben ik per kwartaal € 45 kwijt aan verkeersbelasting. En dan zijn die bedragen nog niet eens zolang geleden gestegen. Zo betaal je bijvoorbeeld voor een Superb 2.0 TDI € 100 per kwartaal. Toch vreemd dat er in een 'verenigd' Europa zoveel verschil zit als je vergelijkt met een buurland.

Al heb ik de vorige jaren wel geen vrijstelling gehad voor mijn kleine diesel zoals in Nederland.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Alleen bij inruil over een jaar of 2 a 3 zal het wat pijn gaan doen.
Dat zit nog. Ik kreeg bij de introductieshow van de Rapid Spaceback van de dealer (Broekhuis Assen) het welgemeende advies om vooral niet nu te gaan inruilen aangezien hij me op dit moment geen reële inruilprijs voor de Fabia GL kon bieden omdat er teveel mensen tegelijk vanaf willen. Over een jaar of 2 à 3 is die prop wel uit de markt en zullen de prijzen waarschijnlijk (relatief) beter zijn.
Zeker nu ik nog steeds een dikke 27k per jaar maak, kan het ook nog prima uit... :jaja:
En dat noem ik nou een verkoper met oog voor de belangen van zijn klanten! :bloemen:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik weet niet zeker of ik dat eigenlijk wel wil.
Krijgen we vast weer dat gez**k over "die rijke babyboomers" die toch al zo bevoorrecht zijn t.o.v. de jongere generaties... :lezen:
 
Nou, bij ons hebben ze van de week 216 afgeschreven ipv 64! Dat is van 21/22 naar 72 euro in de maand. Wat een debielen zeg!

Maar eens goed uit gaan rekenen wat we ongeveer aan km's gaan maken dit jaar. Dit zou in 2015 zo goed als nihil moeten zijn, dan is het toch echt bye bye Fabia!

Het is nog mooier geworden. Ze hebben dus:
A: verkeerde brieven de deur uit gedaan met verkeerde tarieven
B: de incasso die ze gedaan hebben is verkeerd geweest, de omschrijving en alles lijkt op een kwartaalincasso maar dit had een maandelijkse incasso moeten zijn
C: de totale kosten per kwartaal zijn 259 euro, nog hoger dus dan de 216 die het eerst al was!

Komt dus neer op een dikke 1000 euro per jaar aan wegenbelasting…

Wat een stelletje ..^$$%%^$.. Dat beetje voordeel dat je dus de afgelopen jaren had is zo PLOP in 1 jaar even ongedaan gemaakt zonder correcte aankondiging of wat so ever. Mooie boel.

Dat betekent dus 2 auto's in de verkoop aan het einde van het jaar.. Man man man
 
Laatst bewerkt:

CDK

Forumguru
Het ergste moet nog komen, je krijgt er ook nog eens geen spreekwoordelijke "drol" voor terug omdat iedereen z'n spaardiesel dumpt of gedumpt heeft... #goedkoopisoptermijnduurkoop
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat beetje voordeel dat je dus de afgelopen jaren had is zo PLOP in 1 jaar even ongedaan gemaakt
Welk "beetje" voordeel bedoel je precies?
  • Paar duizend euro BPM in je zak gehouden bij aankoop (nemen ze je niet meer af)
  • Paar jaar MRB-vrij gereden (nemen ze je ook niet meer af)
  • Goedkoop getankt (diesel ipv benzine)
Dat het zou eindigen kon je jaren geleden al zien aankomn.
Nu dus maar gewoon sommen maken om te bekijken waar nu (of volgend jaar) het omslagpunt diesel/benzine ligt en daarbij betrekken wat je extra afschrijving is als je 'm te vroeg wegdoet.
Oh ja - niet te veel zeuren dus... :nono:
 

EdK

Forumguru
Gratis en nederland zijn twee dingen die niet kunnen.
Dus vroeg of laat , links of rechts om word het weer bij je weggehaald.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ja, ik heb iets te voorbarig gereageerd, ben al wat afgekoeld. Tis alleen niet zo dat je alle voordelen opzij zet om nu de kosten van te betalen. Maar komend jaar komen we nog redelijk dicht in de buurt van het omslagpunt voor 1 jaar denk ik aan km's. Mocht de vrouw in de loop van het jaar toch vaste werkzaamheden in de buurt vinden dan wordt het een ander verhaal.

Ik heb vanaf het begin, oktober 2010, tot ongeveer december 2013 behoorlijk wat km's gemaakt dus heb echt wel voordelen gehad, ook omdat de reiskostenvergoeding bijna gelijk was aan de kosten voor de auto.

Maar toch lijkt het allemaal hard aan te komen. Nu zit ik 5minuten fietsen van het werk dus die 120000 die op de teller staat zal door mij niet zoveel verhoogd gaan worden.

En inderdaad als je nu kijkt naar de waarde van de auto gezien de regels is het voor sommige mensen zelfs verstandiger om juist NU zo'n auto te kopen omdat ze voor weinig gaan al.

Het zal wel neerkomen op helemaal oprijden denk ik. Ligt ook beetje aan de kosten per L diesel die ook weer verhoogd is. Al met al blijft het gewoon even goed kijken naar de kosten die je per jaar maakt.
 
Bovenaan Onderaan