Weggedrag van een volle Fabia 1.2 Combi in de bergen

Iedereen bedankt voor de info.
we hebben eergister een Fabia II 1.2 12v Combi gekocht, hij wordt in in week 6-8 2010 afgeleverd.
 

joergarms

Senior Member
Zo kom ik ook nog even.
Ik kom al ruim 20 jaar in de alpen, en alle vakanties bij elkaar opgeteld, heb ik er meer dan 2,5 jaar doorgebracht.
Ervaring met rijden ter plekke, veel!
Met mijn Fabia 1.4 (55kw geloof ik) kun je je daar prima redden. Het probleem is met veel mensen, ze durven niet iets langer door te trekken. Laat die motor maar ff toeren draaien, daar is ie voor gemaakt en wordt ie ook echt niet slechter van. Je hoeft niet tegen de begrenzer aan te rijden, maar wat meer dan gemiddeld in Nederland is absoluut geen probleem.
Persoonlijk heb ik, inclusief volgeladen Fabia+ bagagekar geen sliert mensen achter me gehad.

De motorinhoud zegt tegenwoordig lang niet alles, waarschijnlijk heeft die 1.2 een draaimoment wat eerder en misschien wat smeuiger vrijkomt waardoor er prima mee te rijden is.
Heb er ooit mee gereden als leenauto, en ik was positief verrast.

Dan nog iets, je bent op VAKANTIE, je bent niet op de vlucht toch?
En wat voor auto je ook rijdt, hoe snel of hoe langzaam, er zijn altijd mensen die je zonodig in willen halen, laat ze lekker gaan.

Als laatste wil ik wel zeggen, mocht je echt twijfelen over een bepaalde motor, dan moet je het niet doen, want zoals eerder gezegd, de gedachte van; had ik maar...... worden denk ik wel vervelend op den duur.
 

LenK

Forumguru
:ot: Heeft iemand ervaring met een CVT in de bergen? Lijkt me wel iets die traploze overbrengverhouding (DSG met 7 versnellingen komt ook aardig in de richting).
Met de schakelbak in de Alpen had ik regelmatig dat de ene versnelling te hoog in de toeren zat (5000+) en bij overschakelen het zaakje zowat dood viel en de motor de snelheid niet vast kon houden laat staan versnellen, eerder overschakelen had al helemaal geen zin want dan stond de auto "zowat meteen stil".
Er zat niets anders op dan maar weer terug te schakelen. En zo begon het weer van voren af aan. Versnellen tot gewenste snelheid, te veel toeren, poging versnelling hoger te komen, etc
 

Gieliovd

Forumguru
Klinkt heel bekend.... Ik had een Fiat Ducatio 1.9 TDi met een héél beperkt turbogebied. Je trok hem door tot de motor het benauwd kreeg (te veel toeren) en dan viel hij weer dood (onder turbogebied). En dan zakte ik weer af.

Terugschakelen... en weer gaan. Maar ja, sommige gebieden kwam ik dus niet boven een zeer lage snelheid uit.

Heb hiermee iemand een keer zo boos gekregen (durfde niet in te halen waar het makkelijk kon zonder gevaar) dat hij uiteindelijk voor me dook en daar in de remmen ging om mij op te houden (heuveltje af).... Ik had zoiets van "ja, prima... doe je dat toch hahaha" maar een vriend van me vond het minder leuk en zodoende volgde een toetergeschreeuw waarop de idioot weer op het gas ging (met enorm bokkende auto).

Tja jongens, ik doe mijn best! Maar soms gaat het niet. En bovendien zoals Joër terecht opmerkt, ik was op vakantie dus zoek het lekker uit allemaal ;)
 
:ot: Heeft iemand ervaring met een CVT in de bergen? Lijkt me wel iets die traploze overbrengverhouding (DSG met 7 versnellingen komt ook aardig in de richting).

Een collega van me heeft een Prius. Die is er deze zomer twee keer mee over de Gothardpas gereden ipv door de tunnel.

Hij was niet erg tevreden over hoe zo'n automaat acteerde in de bergen. Continu was de motor aan het loeien om al die accu's over de alpen te trekken.

Maar goed, ook met een versnellingsbak zit je doorgaans in de bergen in de hogere regionen wat toeren betreft. Als zul je zodra het kan wel opschakelen terwijl die automaat van de Prius dat niet deed.
 

EdK

Forumguru
En zo zie je weer dat rijden in de bergen weer een andere rijstijl benodigd dan op het platte vlakke holland met een enkele tunnel en heuvel !
 

kcj

Actief lid
Dat stilvallen op bergwegen hoopt een 'caravanner' nooit voor te hebben.
Dus hierbij een link met een pak uitleg.
Volgens mij óók geldig voor solo-auto.

Hieronder enkel copy-paste stukjes, maar ga vooral eens dààr lezen (Menu -> Rijden -> Rijden in de bergen (of Rijden op snelweghellingen of Wegrijden op hellingen). Interessante lectuur !

Koen

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/snelwegbergen.php

Vaak merken en zien we (toerenteller / snelheidsmeter) dat bij een geringe stijging de snelheid afneemt en dat gas bij geven geen effect meer heeft. Terugschakelen naar een lagere versnelling is het enige juiste wat je als chauffeur te doen staat. Soms moet je meerdere versnellingen terug omdat het motorvermogen ontoereikend is. Tijdens het stijgen kom je uiteindelijk in die versnelling terecht waarbij je een constante snelheid kunt handhaven.

Het met voldoende snelheid bergop rijden is echter niet een kwestie van voldoende gasgeven alleen, integendeel. Het lijkt soms dat alle fut eruit gaat, zelfs terugschakelen helpt niet voldoende en voor je het weet rij je amper 40 in de tweede versnelling. De zware trucks vliegen je voorbij om maar te zwijgen over het snelheidsverschil met de personenwagens. Frustrerend en zelfs gevaarlijk. Hier zit 'het probleem' niet tussen maar in de oren. Lawaai. Motorkabaal wanneer de motor veel toeren maakt. Dat willen we niet, dat is slecht voor de motor (?) en dus proberen we met weinig toeren zo'n helling te bedwingen, dan gaat de gang eruit en die gewenste snelheid (75 - 85) lijkt helemaal niet meer haalbaar.

Kortom, als het nodig is laat je bij relatief niet al te sterke combinaties de motor lekker* toeren maken - vooral om voldoende door te trekken - dat kan in het geheel geen kwaad. Het is inherent aan de moderne techniek. Blijf je dat een probleem vinden tussen en in de oren? Dan zul je een véél sterkere benzineauto moeten aanschaffen of een turbobenzine of -diesel.
*Merk op dat benzinemotoren zonder turbo een 'ideaal' toerental hebben van veelal rond de 3500 à 4500 en motoren met turbo veelal rond de 2000 rpm.
 

Constant

Erelid
Een collega van me heeft een Prius. Die is er deze zomer twee keer mee over de Gothardpas gereden ipv door de tunnel.

Hij was niet erg tevreden over hoe zo'n automaat acteerde in de bergen. Continu was de motor aan het loeien om al die accu's over de alpen te trekken.

Maar goed, ook met een versnellingsbak zit je doorgaans in de bergen in de hogere regionen wat toeren betreft. Als zul je zodra het kan wel opschakelen terwijl die automaat van de Prius dat niet deed.
Volgens mij is dat juist perfect. Het is toch juist goed om zo'n hoog mogelijke toeren de berg op te rijden in de laagst mogelijke versnelling? Je kunt eerder schakelen bij een handmatige koppeling en je gaat inderdaad de berg op, maar de koppeling zal extra slijten. Bij de ANWB wordt gesteld dat het "nieuwe rijden" tot aanzienlijk meer pechgevallen heeft geleid in het bergrijden, waarbij de "nieuwe rijderts" (al dan niet met caravan) de koppeling er tijdens de vakantie uitrijden. Ik blijf lekker veilig tot bijna rood de berg oprijden.
 

ronald_j

Actief lid
Hoe is bij de 1.2 de versnellingsbak dan gemaakt?

Ik heb nu de Fabia 1.4 74kW, en ik moet zeggen dat ik het erg jammer vind dat hij al zo snel zoveel toeren maakt. Ik word een beetje nerveus van dat zagende geluid.

Voorheen had ik een Ford Escort 1.8 en daarna een 1.6. Deze klonken een stuk rustiger. Dit terwijl vooral de 1.6 Escort een hele vergelijkbare toeren-koppelkromme had. Voor mijn gevoel zijn die verzetten gewoon te klein.

De Fabia is op zich een fijne auto, maar vanwege dat geluid zou ik niet snel een nieuwe fabia nemen.
Qua gedrag zou het me interessant lijken om een 1.2 of 1.4 turbo te hebben met grotere verzetten. Gewoon lekker rustig 100 en 120 rijden zonder gezaag, en toch een zuinigere motor.

Daarbij zou ik ook graag af en toe 160 rijden op de autobahn.
Ik heb toen de 74kW gekozen vanwege zijn hogere topsnelheid. De 55kW haalt ook 160, maar zonder reserve. Het leek me toch niet zo goed om honderden kilometers op 100% belasting te rijden.
Heeft iemand autobahn ervaring met de 1.2 en 1.4 55kW?
 

bobbie

Senior Member
De 1.2 die in mijn vorige auto lag (VW Fox) ging prima mee op de Duitse Autobahn. Vooral windje mee en heuveltje naar beneden! Heuvel omhoog gaat niet heel rap maar hoe harder je naar beneden rijdt hoe sneller je boven bent. Met een volle bepakking ging hij niet harder als 120 km/u. De 1.2 die in mijn nieuwe fabia ligt heeft 5 pk meer! Mijn ouders rijden in een 1.4 55kw en die vind ik nogal sloom aan voelen ten opzichte van de wat levendigere 1.2!
 

Fabia

† In Memoriam
Kijk ook eens op Club van 1.2 voor de ervaringen met de 1.2 motor. Ik heb met mijn 1.2 door de Ardennen gereden richting Trier en dat valt niet tegen hoor. Juist door het lekkere koppel onderin doet íe het goed. En voor de rest hangt het natuurlijk ook af van je instelling. De 1.2 komt er maar soms moet je even wat geduld hebben maar hij haalt het zeker wel. Het is mij zeker niet tegen gevallen in de bergen.
 
Bovenaan Onderaan