wel of geen roetfilter

Gysman

Actief lid
Zat nog te twijfelen tussen een 2.0 tdi DSG met of zonder DPF (dieselpartikelfilter). in prijs scheelt het niet zoveel dus dacht ik: waarom niet?

Totdat ik op een duits forum erachter kwam dat het feitelijk ook nog eens om verschillende motoren gaat! Met DPF is een 8 klepper, zonder DPF is een 16 klepper!! Beide welliswaar met een vermogen van 140 pk en een koppel van 320 nm, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat een 16 klepper soepeler, sneller en stiller loopt.

Op de nederlandse site staat hierover niets, en toen ik het de dealer vroeg kreeg ik een vaag antwoord over een niet merkbaar verschil in performance maar wel dezelfde motor blablabla...

Vond het antwoord op mijn vraag op de Duitse site:

http://www.skoda.de/index.php?e=1-24-4-7

2.0 TDI PD: 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 4 Ventile / Zylinder
2.0 TDI PD DPF: 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 2 Ventile / Zylinder
2.0 TDI PD DSG: 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 4 Ventile / Zylinder
2.0 TDI PD DSG DPF: 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 2 Ventile / Zylinder

Ik vind het misleidend van Skoda Nederland dat hierover geen duidelijkheid gegeven wordt. Mensen die vanuit milieuoogpunt een DPF kopen, moeten niet alleen meer betalen maar krijgen ook nog eens een auto met mindere specificaties!
biggthumpdown.gif


Just curious, 2.0 liter DPF'ers hier zonder dat ze weten dat ze een andere motor hebben (vermoedelijk dus een uitgeboorde versie van de 1.9?)

edit: typo in subject
 

RSTDI

Actief lid
Klopt de 8 klepper loopt minder mooi als de 16 klepper.
De rede van VW om een oude 8 klepper te gebruiken is dat deze motor grotere roet deeltjes produceert zodat het filter beter werk.
Het verslag van de nieuwe passat in de autovisie van 1,5 jaar geleden werd hier uitvoerig op in gegaan met een zeer negatieve uitlating over de 8 klepper en het DPF filter.
 

___JC___

Forumguru
Zo ben ik ff blij dat ik geen DPF heb in mijn Skoda Octopus (je weet wel het beest wat een grote inktwolk creeërt voordat ie pijlsnel wegzwemt).

Snap ik ook meteen waarom je de 2.0TDI met DPF niet/lastig kan chippen!
 

Dutch4x4

Senior Member
Goeie vondst, Gysman!

Zo, da's inderdaad even een stevig leugentje om bestwil: doen voorkomen alsof het dezelfde motor is, terwijl het gewoon een motor van de vorige PD-generatie is! Die moet dan inderdaad wel uitgeboord zijn om het tot een tweeliter te maken.

Dat voegt trouwens wel weer meer prestatiemarge aan de motor toe, dus of het daaraan ligt dat de motor niet is te chippen? Het blok zou het wel moeten aankunnen. Je hebt tenslotte ook de oude 1.9 TDI van 150 pk, die met minder inhoud meer vermogen levert en ook nog gewoon is te chippen tot tegen de 200 pk.

Of zou de motor niet dezelfde zwaardere zuigerstangen etc. hebben als de oude PD150?
 

Dutch4x4

Senior Member
Andere mogelijkheid: het nieuwe onderblok met alleen de oude cilinderkop?

Hoe dan ook, echt een dubieus spelletje van VAG.
biggthumpdown.gif
 

___JC___

Forumguru
En de 170pk versies van de 2.0TDI bij SEAT/VW dan? Zou dat dan ook een 8v blok zijn met piezo injectoren?
 

Gysman

Actief lid
http://www.seat.nl/home/actueel/seat_nieuws/0,16123,_D0Lnl,00.html :

De Altea FR Prototipo is net als alle andere FR-modellen bijzonder temperamentvol. Dat dankt hij onder meer aan de sterkste dieselmotor ooit van SEAT: een nieuwe 2.0 TDI met vier kleppen per cilinder en een vermogen van 170 pk (125 kW). Deze motor is ontwikkeld op basis van de 2.0 TDI (140 pk) en standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De prestaties liggen op hoog niveau: de Altea FR haalt een top van 208 km/h en sprint in 8,6 seconden van 0-100 km/h. Ondanks zijn indrukwekkende prestatievermogen, voldoet de dieselmotor aan de strenge EURO IV-emissienorm.

zie ook:
http://autotelegraaf.nl/vanonzeredactie/?id=37602
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, maar ik lees bij zowel FR als GT niks over een DPF. En daar gaat het hier om. Dus misschien heeft die 2.0 TDI 170 gewoon geen roetfilter.

Ook zonder roetfilter voldoe je namelijk aan Euro IV.

DPF-verplichting zit pas in Euro V, alleen loopt Nederland daarop vooruit.
 

RSTDI

Actief lid
Nee dit geinje wordt niet alleen bij Skoda toegepast ook Volkswagen maak zich hier aan schuldig.
Een ik neem aan als Seat DPF 2.0 toepast ook aan deze 8 klepper vast zit.
Ik zelf ga in Januari 2007 voor de RS TDI.
Ik wil namelijk die 16 klepper houden.
 

arjanD

Nieuw lid
Heel vreemd. Ik heb net een 2.0 TDI met DPF besteld en schrok aardig van dit bericht. Maar na even logisch nadenken is dit toch wel raar. Hoe kan het dat beide motoren wel het zelfde vermogen en koppel leveren, maar de 1 een 8 klepper is en de ander een 16 klepper?

Heb ondertussen even de dealer gebeld. Zij wisten van niks en vonden het een beetje vreemd verhaal. Morgen gaan zij het e.e.a. navragen bij PON.
 

LenK

Forumguru
Belgische Skoda site heeft bij 2.0 met en zonder DPF beiden een 16 klepper staan.
Enige verschil is het verbruik en de CO2 emissie.
Zou de Duitse site niet gewoon fout zijn.
Aanwijzing: lijkt het jullie ook niet sterk om met 8 en 16 kleppen exact hetzelfde koppen en vermogen te halen bij dezelfde toerentallen?

Dat de DPF slechter loopt en meer verbruikt ligt gwoon aan dat filter.
 

VEEJAY

Forumguru
ja ik heb begrepen van de VW dealer dat de dpf versie van hen 8kleppen heeft. de 140 pk versie dan. 170pk weet ik niet.

een 8 klepper 2.0tdi kan makkelijk dat vermogen leveren, kwestie van motormanagement aanpassen. de 1.9tdi 8 klepper kan alleen al met software aanpassingen 185pk 400nm leveren.
 

LenK

Forumguru
Belgische VW site: 2.0 TDI en 2.0 TDI DPF hebben 16kleppen

Volgens mij is dat 8 kleppen gewoon een broodje aap verhaal.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Gysman</font><hr />

2.0 TDI PD: 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 4 Ventile / Zylinder
2.0 TDI PD DPF: 4-Zylinder-Reihen-Dieselmotor 2 OHC 2 Ventile / Zylinder


[/ QUOTE ]
Ze zouden dan ook nog met 8 kleppen een dubbele OHC hebben?
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Ze zouden dan ook nog met 8 kleppen een dubbele OHC hebben?

[/ QUOTE ]

Haha, well spotted!

Was me eerlijk gezegd niet opgevallen. Het argument van het vermogen en koppel was nog wel te omzeilen geweest door het motormanagement. Een diesel heeft sowieso toch al veel koppel bij lage toeren, dus dat zal minder verschil maken dan bij benzinemotoren. Verder zijn de fabrieksopgaven toch ook maar benaderingen en VAG is op dat vlak toch al weinig accuraat.

Maar die nokkenassen - da's een goeie!
grin.gif
 

Gysman

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: LenK</font><hr />

Belgische VW site: 2.0 TDI en 2.0 TDI DPF hebben 16kleppen

Volgens mij is dat 8 kleppen gewoon een broodje aap verhaal.
dan ook nog met 8 kleppen een dubbele OHC hebben?

[/ QUOTE ]

Broodje aap is misschien wat kort door de bocht, heb hier al vrij veel mensen over gesproken en vrij veel onderzoek naar gedaan. Ook maar even op de belgische VW website gekeken:

Voor de passat geldt:
2.0 tdi 140pk: 4 cyl/16v.
2.0 tdi 140pk DPF: 4 cyl/8v
2.0 tdi 136pk (heeft te maken met belastingtarief) 4 cyl/8v.

Voor de golf wordt echter iets anders aangegeven:
2.0 tdi 140pk: 4 cyl/16v.
2.0 tdi 140pk DPF: 4 cyl/16v.

Idem voor de Touran, beide 16v.

Hm... vreemd.

Op de Belgische Skodasite kan ik geen info over kleppen vinden. Nederlandse site ook niet. Duitse dus wel.

Tijd voor een mailtje aan Pon.

&lt;inmiddels verstuurd, keep you posted&gt;
 

Gysman

Actief lid
Nog bijzonderder (goed woord?):

op de VW site in belgie wordt de Jetta ook met en zonder roetfilter aangeboden in 2.0 TDI versie: beide 8v...

Om met de klassieke woorden van Shakespeare te spreken: "There's something rotten in the state of Denmark!"
 

Timothee

Actief lid
Toevallig dat ik ook in de AutoBild heb gelezen dat de 140pk TDI met DPF een 8-klepper is.
In dat blad, waaruit ik al eerder wat heb gepost m.b.t. het chippen van PDF TDI's, worden de beste 4, 6, 8 en 10 cilinder diesels beschreven. Bij een stukje waar men het heeft over de geavanceerde en dure techniek van de Toyota diesel met cat (die alleen op de duurste 177pk versie beschikbaar is), staat het volgende:

"Die Abstimmung der hochgerüsteten Dieselmotoren kostet ein Vermögen, wie auch das Beispiel VW zeigt. Dort hat nur der 170-PS TDI im Passat Ausgleichswellen, im Golf fehlen sie. Wer den 140-PS Diesel mit Filter bestellt, bekommt den alten Zweiventil-Zylinderkopf. Ohne Filter gibt es vier Ventile. Sparen à la VW."
 
Bovenaan Onderaan