wel of geen roetfilter

___JC___

Forumguru
De SEAT Leon FR heeft standaard een roetfilter en 16v dus als dit zo is dan geldt het in ieder geval niet voor de 170pk motoren denk ik.
 

LenK

Forumguru
Geen broodje aap dus, maar wel door de bomen het bos niet meer zien.

DPF = duurder
DPF = meer brandstof verbruik = meer vervuiling
DPF = kostenbesparing in de vorm van 8 kleps cilinderkop -> meerprijs voor DPF eigenlijk nog hoger

Vraag me af wie van de forumbezoekers er nu nog een bestelt met DPF. Maar je kunt er op wachten dat DPF standaard wordt.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: JC1978</font><hr />

De SEAT Leon FR heeft standaard een roetfilter en 16v dus als dit zo is dan geldt het in ieder geval niet voor de 170pk motoren denk ik.

[/ QUOTE ]

Ah, kijk aan. Dan is het dus niet omdat het technisch noodzakelijk is om die oude kop erop te zetten (andere kop leek me bij nader inzien inderdaad logischer dan uitgeboord onderblok), maar gewoon om centen te besparen?

Zo zeg, dan word je als DPF-klant dubbel gepakt.
 

Dutch4x4

Senior Member
Maar als het dus wél waar is, dan zal die dubbele bovenliggende nokkenas bij de achtklepper dus wel de typefout zijn...
 

Gysman

Actief lid
uitsluitsel:

Geachte heer,

Naar aanleiding van uw e-mailbericht van 17 augustus jl. kunnen wij u als
volgt berichten.

Het is inderdaad juist dat de Octavia 2.0 TDI met roetfilter geleverd wordt
met 8V motor. De reden voor deze fabriekskeuze wordt niet opgegeven.
Met betrekking tot het rijden is er geen verschil tussen de 8V en 16V
motor. Beiden hebben hetzelfde vermogen en koppel (103 kW en 320 Nm).

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
PON MOBIEL


mooi. voor mijn geen DPF dus, ik wil 16 kleppen.
 
Het volgende mailtje heb ik van pon ontvangen:

Naar aanleiding van uw e-mailbericht van hedenmorgen kunnen wij u als volgt berichten.

Het is inderdaad juist dat de Octavia 2.0 TDI met roetfilter geleverd wordt met 8V motor en de Octavia 2.0 TDI zonder roetfilter met een 16V motor.
De reden voor deze fabriekskeuze wordt niet opgegeven.
Met betrekking tot het rijden is er geen verschil tussen de 8V en 16V motor. Beiden hebben hetzelfde vermogen en koppel (1.3 kW en 320 Nm).

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.

Met vriendelijke groet,
PON MOBIEL
 

Gysman

Actief lid
haha die Jacqueline zal wel gedacht hebben...
Bij mij stond overigens ook een . ipv een 0 bij het vermogen, maar ik ben zo vrij geweest dat even aan te passen in mijn post.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Cycloon60</font><hr />

Met betrekking tot het rijden is er geen verschil tussen de 8V en 16V motor. Beiden hebben hetzelfde vermogen en koppel (1.3 kW en 320 Nm).


[/ QUOTE ]

En dus ook echt met hetzelfde toerental? Hoe kan zoiets géén verschil maken?
 
Op andere forums is zelfs te lezen dat de 8v beter zou rijden dan een 16v. Zelf heb ik hier mijn bedenkingen bij. Helaas heb ik met DPF besteld. Toch nog steeds wel lekker om een 2.0 TDI te gaan rijden.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Cycloon60</font><hr />

Op andere forums is zelfs te lezen dat de 8v beter zou rijden dan een 16v.

[/ QUOTE ]

Oh, daar kan ik me best iets bij voorstellen, hoor. 16 kleppen is vooral voor meer zuinigheid en hogere topsnelheid. De extra pk's die je ermee krijgt, zitten vooral boven in het toerenbereik.

Een achtklepper is veel 'punchier', met veel koppel onderin, dus voor dagelijks gebruik prettiger. Een achtklepper met evenveel pk's als een zestienklepper voelt dus sneller aan, omdat de bruikbare pk's lager in het toerenbereik zitten. Daar staat een hoger brandstofverbruik tegenover.

Daarom verbaas ik me ook zo over dat identieke vermogen en koppel. Misschien dat het wel zo is afgeregeld dat het maximale vermogen en koppel hetzelfde zijn, maar ik zou weleens de koppelkromme en de vermogensopbouw van de twee willen zien.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, maar dan moeten we het wel eerst zeker weten!
grin.gif
 

___JC___

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

16 kleppen is vooral voor meer zuinigheid en hogere topsnelheid. De extra pk's die je ermee krijgt, zitten vooral boven in het toerenbereik.

Een achtklepper is veel 'punchier', met veel koppel onderin, dus voor dagelijks gebruik prettiger. Een achtklepper met evenveel pk's als een zestienklepper voelt dus sneller aan, omdat de bruikbare pk's lager in het toerenbereik zitten. Daar staat een hoger brandstofverbruik tegenover.

[/ QUOTE ]

Dat gaat er bij mij dus niet in. Een 8v zou onderin de toeren meer koppel hebben dan een 16v? Toch nog een broodje aap verhaal in deze thread..
grin.gif


En de 8v met DPF is lastiger te chippen lijkt me. Of het levert minder vermogen op?!
 
Een 16 klepper heeft een betere cilindervulling, met name merkbaar in het hogere toerenbereik. Het is iet zo dat een dergelijke motor dus onderin geen trekkracht heeft in vergelijking met een 8 klepper. Dat is waarschijnlijk ook zelfs beter. Veel/alles hangt af van het motormanagement systeem en hoe dat geprogrammeerd is.
 

sitechris

Donateur
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />

En de 8v met DPF is lastiger te chippen lijkt me. Of het levert minder vermogen op?!

[/ QUOTE ]

Bij Abt allebei 170 pk (igv 2.0 TDI), dus dat haalt niet uit.
 

Dutch4x4

Senior Member
Heauheau, ik zeg niet dat een achtklepper sneller is, maar onderin sneller aanvoelt.
grin.gif


Het maximale koppel van een achtklepper komt eenmaal bij een lager toerental vrij, terwijl veel zestienkleppers vooral als toerenmachientjes zijn afgesteld. Veel pk's op papier, maar onderin voelt 't nogal slap. Dat hangt inderdaad van het motormanagement en hoeft dus niet zo te zijn, maar in de praktijk is het meestal wel zo...

Overigens gelden deze wijsheden vooral voor benzinemotoren, want diesels maken toch niet genoeg toeren om veel verschil te zien tussen acht- en zestienkleppers.
 
Bovenaan Onderaan