Welk merk/type banden standaard onde SuberB II?

johnboy

Donateur
Gisteren heb ik mijn zomerbanden onder mijn nu 2 maanden oude SuperB II gezet. Vandaag op pad en onderweg valt eigenlijk al gelijk op de zomerbanden (continental) veel meer rolgeluid produceren dan de winterbanden (snowtrac). De continental zijn dus helemaal nieuw maar wel even schrikken...:407:

Welk merk banden hebben jullie standaard onder de SuperB? Ik heb een ambition met 16inch velgen. Voorheen had in altijd michelin, die bevielen goed.

Groet,
John.
 

andrehj

Forumguru
Welk merk banden hebben jullie standaard onder de SuperB? Ik heb een ambition met 16inch velgen. Voorheen had in altijd michelin, die bevielen goed.

Mocht het ooit zo ver komen dat ik me ook een Superb aanschaf, dan laat ik er Michelin Energy Savers onder zetten. Die heb ik nu ook onder mijn Laguna. Ze besparen een hoop brandstof, gaan erg lang mee (100 a 120 duizend km) en zijn netjes stil. Bovendien zijn ze verkrijgbaar in 205/55R16 94V.
 

Fabia

† In Memoriam
Gisteren heb ik mijn zomerbanden onder mijn nu 2 maanden oude SuperB II gezet. Vandaag op pad en onderweg valt eigenlijk al gelijk op de zomerbanden (continental) veel meer rolgeluid produceren dan de winterbanden (snowtrac). De continental zijn dus helemaal nieuw maar wel even schrikken...:407:

Groet,
John.

Conti's zijn sowieso harde banden. Ik merk het bij mijn FII ook. Rij nu weer op de conti's maar als die versleten zijn komt er mooi een ander merk onder. Misschien Pirelli P6000, dit had ik onder mijn vorige FI en beviel me uitstekend.
 

LenK

Forumguru
Michelin zijn ook harde banden. Ik heb nu Bridgestone. Ook hard.
En laten die nu allemaal erg slijtvast zijn. Dat is dan weer het voordeel.
 

Michel

Forumguru
Michelin zijn ook harde banden. Ik heb nu Bridgestone. Ook hard.
En laten die nu allemaal erg slijtvast zijn. Dat is dan weer het voordeel.

Dan mag ik dus nog een tijdje genieten van het zalige rolgeluid van de Bridgestone Potenza's onder mijn Octavia :(

Ze geven erg veel grip, maar wat maken die dingen toch een *****herrie op slecht wegdek....... Voor mij al een reden om een volgende keer een ander merk/type te laten monteren. Als ik momenteel een lijst van klachten zou maken over mijn auto (die lijst zou trouwens erg kort zijn) dan staat het overmatige bandengeluid van die Bridgestones met stip op nummer 1, want ik vind het een vrij grote ergernis.
 

LenK

Forumguru
Bandenlawaai vond ik bij de Octavia ook een ergernis.
Bij mij zaten er Micheling Premacy banden onder.
Staan in de stillebanden lijst toch niet als herriebanden te boek. -5dBA onder de EU limiet waarde. Dat scoort de Bridgestone Potenza eveneens.
Banden in de lijst scoren van +1 tot -8dBA. Het aantal banden dat slechter scoort dan de -5 van de Potenza is heel groot. Beter scoren er maar weinig.
Dus toch een geluidsisolatieprobleempje.
 

Michel

Forumguru
Veel zal inderdaad afhangen van de isolatie, maar het contrast tussen glad en grof asfalt is fors. Ik denk niet dat het alleen maar van de isolatie afhangt, ook omdat de rest van auto verder erg stil is. De motor hoor je bijvoorbeeld bijna niet en ook het windgeruis blijft mooi op de achtergrond.

Maar we dwalen af: het ging in deze discussie om de banden waarmee Superb II's worden afgeleverd.
 

Peterontheroad

Nieuw lid
M'n 2.0 TDI Businesline is voorzien van 17" Pirelli-banden. Na nog geen 30.000km. veel last van een zoefend geluid, alsof er een vlak stuk op m'n (voor)banden zit. Vooral als ik van de snelweg afkom en de bebouwde inrijd (dus rustiger ga rijden).

M'n dealer gaf aan dat m'n wiellagers waarschijnlijk versleten waren...(?). Nadat hij de lagers verwisseld had bleek het toch aan m'n banden te liggen. Bovendien waren volgens hem mijn banden zo goed als versleten door mijn 'sportieve rijstijl'.... ?? Ik rijd zeer limousine-waardig en kan me dus ook niet voorstellen dat na 30.000 km m'n banden al op zijn.

Kwit-fit gaf aan dat de banden inderdaad versleten zijn en dat Pirelli's nou niet dé banden zijn die passen bij deze wagen. Over 2 weken gaan er 4 nieuwe Dunlop's onder...kan iemand aangeven of ik hier verstandig aan doe?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik rijd zeer limousine-waardig en kan me dus ook niet voorstellen dat na 30.000 km m'n banden al op zijn.

Na 30000 km-er op is inderdaad wel erg vlotjes. Vroeger (in de GTI tijd) heb ik op P7000's van pirelli gereden, enorme grip maar ze sleten ook als sneeuw voor de zon.. Oke, ik moet toegeven dat dat ook zeker met de rijstijl te maken had. ;) Anyway, die p7000's hadden wat zachter rubber en sleten daardoor sneller dan andere merken.. Ik weet overigens niet of dat bij alle pirelli banden is..
 

Sand3r

Senior Member
30000km is helemaal niet zo erg vlotjes.
10000km is wel erg vlot ja.
20000km is ook krapjes.
30000km is redelijk normaal.
Alles daarboven is altijd netjes.
Maar het ligt ook heel erg aan het type band.
 

Bartez

Lid
30000km is helemaal niet zo erg vlotjes.
10000km is wel erg vlot ja.
20000km is ook krapjes.
30000km is redelijk normaal.
Alles daarboven is altijd netjes.
Maar het ligt ook heel erg aan het type band.

Vind je 30000km niet vlotjes? Ik laat er altijd stikstof in doen...zo heb ik met mijn vorige auto (Fiat Stilo inclusief Pirelli's) zo'n 80.000km met de voorbanden gedaan en 110.000km met de achterbanden...

Ik weet niet of het formaat van de auto hiermee van doen heeft, maar persoonlijk vind ik 30000km wel redelijk snel hoor.

Overigens is stikstof echt aan te raden voor ieder die dat niet heeft. Hiermee blijven je banden dik 25000km vol op spanning!
 

hemi24

Forumguru
Overigens is stikstof echt aan te raden voor ieder die dat niet heeft. Hiermee blijven je banden dik 25000km vol op spanning!

Volgens de geleerden is de samenstelling van lucht (buitenlucht):
Zuurstof 20,9 %
Stikstof 78,1 %
Sporen edelgas ± 1 % zoals:
Argon 0,9325
Kooldioxide 0,03
Waterstof 0,01
Neon 0,0018
Helium 0,0005
Krypton 0,0001
Xenon 0,000009

Dus gewoon vullen bij die pomp die hap; heb je al bijna 80% stikstof.
En als die 20% dan ontsnapt, zoals de bandenboeren je willen doen geloven, pomp er weer lucht bij en je hebt al 96%.

Groene ventieldopjes is voor mij net zoiets als een eskimo met een koelkast... :crazy:
 

Gerrit Vinkers

Nieuw lid
30 a 40 000 km voor banden op de aangedreven as is een heel normale waarde. het verschil in km wordt door verschillende zaken bepaald, zoals type band, bandspanning, motor, versnellingsbak, rijstijl.

Type band, zomer of winter banden. bij gebruik van winterbanden in de zomer (lees >7 gr) zal de slijtage hoger zijn.
snelheids symbool (91W), banden hebben een maximaal toegestane snelheid t-190km, H-210km, V, W, hoe hoger de maximale snelheid hoe zachter het rubber, dus hogere slijtage, wel veel grip.
Banden die met een te lage spanning worden bereden slijten duidelijk sneller tot wel 30% meer.
Motor, meer vermogen, meer slijtage.
Versnellingbak, de DGS bak schakeld op het optimale tijdstip en tijdens optrekken zal dit in veel gevallen op een toerental zijn waarbij het maximale koppel voor handen is, dit resulteerd weer in extra slijtage.
Rijstijl, behoefd dit uitleg? dacht het niet.

Peter, het geluid dat je omschrijft is ook wel bekend als zaagtand slijtage en wordt veroorzaakt door de grote massive profielblokken op de schouders (zijkant vh loopvlak) van de band. dit ontstaat bij veel rijden met constante snelheden, snelweg en deels door de opbouw van de ophanging.
De VW Golf III was hier berucht op op het linker achterwiel.
Wat je zou kunnen proberen is de banden nu van voor naar achter wisselen en de bandspanning in de banden met 0.2 bar te verhogen danwel te verlagen, een klein verschil tussen links en recht wil ook helpen om het ontstaan te verminderen. de eigen resonantie van de banden wordt door het verschil in spanning verschillend en daardoor zal het geheel niet zo snel in trilling komen.
Als je nieuwe banden monteerd is het verstandig even te kijken naar de opbouw van de schouder blokken en een band te kiezen waarbij deze kleiner zijn, deze schouder is wat flexcibeler en daardoor zal het niet zo snel weer ontstaan.
 

Bartez

Lid
Volgens de geleerden is de samenstelling van lucht (buitenlucht):
Zuurstof 20,9 %
Stikstof 78,1 %
Sporen edelgas ± 1 % zoals:
Argon 0,9325
Kooldioxide 0,03
Waterstof 0,01
Neon 0,0018
Helium 0,0005
Krypton 0,0001
Xenon 0,000009

Dus gewoon vullen bij die pomp die hap; heb je al bijna 80% stikstof.
En als die 20% dan ontsnapt, zoals de bandenboeren je willen doen geloven, pomp er weer lucht bij en je hebt al 96%.

Groene ventieldopjes is voor mij net zoiets als een eskimo met een koelkast... :crazy:

Dat kan theoretisch wel zo zijn, ik merk echt een verschil. Ik pomp mijn banden nooit op met stikstof erin en voordien stond ik zo ongeveer elke week aan de pomp....wellicht is het persoonlijk, maar ik zweer erbij :yeah:
 

hemi24

Forumguru
Ongeveer elke week bij de pomp?
Wellicht toch maar een bezoek brengen aan de bandenboer; stikstof helpt niet tegen een lek ventiel. :tongue:

Voor het controleren van de bandenspanning geld bij mij hetzelfde als het olieniveau: vertrouwen is goed, controle is beter...

Bandenspanning is natuurlijk iets wat je ook goed kunt voelen in de handeling van de auto. En af en toe even naar de 'wangetjes' kijken als je langs de auto loopt...
 

Bartez

Lid
Ongeveer elke week bij de pomp?
Wellicht toch maar een bezoek brengen aan de bandenboer; stikstof helpt niet tegen een lek ventiel. :tongue:

Ja dat was met mijn vorige auto....17" velgen en platte banden...op een of andere manier stonden die banden snel erg slap. Na stikstof dit probleem nooit meer gehad :)
 
Bovenaan Onderaan