30 a 40 000 km voor banden op de aangedreven as is een heel normale waarde. het verschil in km wordt door verschillende zaken bepaald, zoals type band, bandspanning, motor, versnellingsbak, rijstijl.
Type band, zomer of winter banden. bij gebruik van winterbanden in de zomer (lees >7 gr) zal de slijtage hoger zijn.
snelheids symbool (91W), banden hebben een maximaal toegestane snelheid t-190km, H-210km, V, W, hoe hoger de maximale snelheid hoe zachter het rubber, dus hogere slijtage, wel veel grip.
Banden die met een te lage spanning worden bereden slijten duidelijk sneller tot wel 30% meer.
Motor, meer vermogen, meer slijtage.
Versnellingbak, de DGS bak schakeld op het optimale tijdstip en tijdens optrekken zal dit in veel gevallen op een toerental zijn waarbij het maximale koppel voor handen is, dit resulteerd weer in extra slijtage.
Rijstijl, behoefd dit uitleg? dacht het niet.
Peter, het geluid dat je omschrijft is ook wel bekend als zaagtand slijtage en wordt veroorzaakt door de grote massive profielblokken op de schouders (zijkant vh loopvlak) van de band. dit ontstaat bij veel rijden met constante snelheden, snelweg en deels door de opbouw van de ophanging.
De VW Golf III was hier berucht op op het linker achterwiel.
Wat je zou kunnen proberen is de banden nu van voor naar achter wisselen en de bandspanning in de banden met 0.2 bar te verhogen danwel te verlagen, een klein verschil tussen links en recht wil ook helpen om het ontstaan te verminderen. de eigen resonantie van de banden wordt door het verschil in spanning verschillend en daardoor zal het geheel niet zo snel in trilling komen.
Als je nieuwe banden monteerd is het verstandig even te kijken naar de opbouw van de schouder blokken en een band te kiezen waarbij deze kleiner zijn, deze schouder is wat flexcibeler en daardoor zal het niet zo snel weer ontstaan.