Welk merk/type banden standaard onde SuberB II?

Gisteren nieuwe winterbanden gemonteerd in de maat 205/55R16 94V (Vredestein Wintrac Xtreme) De zomerbanden zijn Pirelli P-Zero in 225/45 17. Na 9500 km is er ca 1 mm afgesleten. Als ik 6 mm gebruik van de 8 mm originele profieldiepte dan moeten die Pirelli's toch zo een 50000 km meegaan. Wat niet slecht is. Vooral omdat ik toch tamelijk veel stadsverkeer doe.
 
@ Gerrit Vinkers
Op mijn S2 (Elegance 170PK DSG) moet de LoadIndex 94 zijn, dus 205/55R16 91W is niet toegelaten. Misschien mag het wel op lichtere uitvoeringen, maar toch betwijfel ik dat.

@ Bartez

Je hebt volkomen gelijk. Stiksof in personenwagens is gewoon een manier om geld binnen te krijgen. De zuurstofmoleculen zijn kleiner dan die van stikstof, zodat de lucht die uit je band ontsnapt door poreusheid van het rubber bijna enkel zuurstof is. Na het bijvullen met gewone lucht krijg je op de duur ook bijna zuivere stikstof in je banden. Het heeft enkel nut in gevallen van brandbeveiliging (zoals in vliegtuigbanden)
 

superdaan

Nieuw lid
banden

Mocht het ooit zo ver komen dat ik me ook een Superb aanschaf, dan laat ik er Michelin Energy Savers onder zetten. Die heb ik nu ook onder mijn Laguna. Ze besparen een hoop brandstof, gaan erg lang mee (100 a 120 duizend km) en zijn netjes stil. Bovendien zijn ze verkrijgbaar in 205/55R16 94V.

Bij mij zitten er Michelin Energy Savers onder de Superb die ik zaterdag af heb kunnen halen.
De dealer vertelde dat Pon een contract heeft met Continental en dat Pon 6 mensen in dienst heeft om de Michelins te vervangen door Continentals. Als deze 6 mensen niet beschikbaar zijn (vakantie en zo), laat Pon de Michelins wel eens zitten. De banden bevallen me goed, maar ik heb pas 400 km gereden.
 

Dennis78

Forumguru
30000km is helemaal niet zo erg vlotjes.
10000km is wel erg vlot ja.
20000km is ook krapjes.
30000km is redelijk normaal.
Alles daarboven is altijd netjes.
Maar het ligt ook heel erg aan het type band.

Vind 30000 km ook erg snel. Hoewel bij mijn vorige Fabia de voorbandjes na 35000 km vervangen zijn. (had nog iets spelling 1 mm maar was een gladde winter dus toen toch maar besloten nieuwe voorbandjes eronder te laten zetten. Waren Pirelli's (type ??) Kreeg toen voor Dunlop. Achter zaten ze er na 71000 km nog steeds onder. (de Pirelli's)

BTW. van welk merk (leverancier) zijn de velgen die standaard onder de div. Skoda's liggen?
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Bij de GreenLine kun je blijkbaar Low Rolling Resistance Tyres(LRRT) verkrijgen. Omdat de druk hoger is in die banden zou je minder frictie krijgen. Buiten zuiniger, lijkt me dit ook een gunstig effect op de geluidsproductie te hebben? Of zit ik helemaal mis?


Wikipedia LRRT bandenlijstje:
  • Highly rated:
    • All Season
      • Michelin X Radial
      • Michelin Agility Touring
      • Michelin Harmony
      • Toyo 800 Ultra
      • Sumitomo HTR T4
  • Middle rank
    • Performance All Season
      • Michelin Energy MXV4 Plus
      • Continental ContiPremierContact H
  • Least benefit
    • All Season Ultra High Performance
      • General Exclaim UHP
      • Continental ContiExtremeContact
 

andrehj

Forumguru
Dit zijn volgens mij Amerikaanse banden. Ik zie er zo snel geen enkel type tussen staan wat je hier in Europa kunt kopen. Aan dit lijstje heb je hier dus niets.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Ah dank, maar ik voegde het slechts bij als extra info over LRRT banden. Wat ik me vooral afvroeg is of ze idd zuiniger rijden en minder geluid voortbrengen.

Ik ben bezig met de aankoop van superbs, waar ik vooral op de banden stuk loop door gebrek aan kennis. Bandbreedte, velgen, geluidsproductie etc zijn voor mij een onbekend gebied. Ben dus een beetje aan het rondkijken in de wereld van banden. Zul je natuurlijk zien dat als de aankoop gedaan is, het begint te sneeuwen en ik moet kijken naar winterbanden....
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Zo, ga je meerdere Superbs kopen? Mijn ervaring met Michelin Energy Saver zijn goed. Maar voor een S2 zit je dan wel aan max 205/55R16 vast, wat sommige mensen te klein vinden. Maar een hogere wang betekent een zuiniger band. Het is maar waar je je prioriteiten legt.
Andere afmetingen die op een S2 passen zijn 225/45R17 of 225/40R18, maar die zijn dus minder comfortabel en minder zuinig.
Nog groter dan kan ook (er rijden er hier zelfs op 20" rond), maar dan wordt het wel erg exotisch en zit je bovendien qua draaglast erg kritisch.

Als winterband rij ik op Michelin Alpin A4, maar nu zou ik de Conti TS850 kiezen (was er nog niet in september 2011), omdat die zuiniger en stiller is. Deze slijt echter wel sneller, dus als je veel kilometers rijdt is de Michelin nog steeds de beste keuze.
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Voor het bedrijf moet ik er meerdere kopen, maar het gaat in tender vorm. Op dit moment gaat het tussen, BMW, Mercedes, Skoda en Opel. De Superb biedt erg veel waar voor zijn geld en maakt dus in principe de meeste kans. Echter is de service van Skoda op zijn zacht gezegd belabberd. Oftwel ze verkopen als warme broodjes en het boeit ze niet om er een aantal meer of minder te verkopen oftwel is het er gewoon chaos. Antwoord op de meest simpele dingetjes als: Wat kost een Superb eigenlijk bij een fleet? Heb daar nu al 3 weken geen antwoord op. De medewerkers wijzen gewoon naar elkaar ipv antwoord te geven. Heb nu Tsjechie om bemiddeling gevraagd. Aan de telefoon hebben de me voorgesteld om de auto's in een ander land te bestellen, maar te laten afleveren in Nederland. Goedkoper en betere service. :sterretjes:


Anyways, terug naar de banden. Dank! Dit helpt me veel. Met die typenummers kwam ik meteen terecht op specialistische banden sites zoals tyrereviews. Meteen met een goede uitleg over de nieuwe EU labelling.

Als ik het goed begrijp is het een afweging tussen comfort, slijtage en prestatie(weertype/seizoens afhankelijk). Die 205/55R16 ziet er ook gewoon goed uit. Comfort is uitiendelijk het meest belangrijk. Patswaarde niet. Met de winter op komst ga ik die Conti in het lijstje plaatsen. Tegen de tijd dat ze geleverd worden indien ik het voormekaar krijg om deze maand nog de bestelling te plaatsen (december) is er vast kans op sneeuw/nat/glad wegdek.
Echt hartelijk dank voor de tips. Scheelt me weer een uurtje websurfen ;)
 

mikehotel

Actief lid
Ik heb de Continental TS 850 in 225/40R18 onder de Superb liggen en is een bijzonder fijne band. Iets stiller en zuiniger in vergelijking met de Conti Sportcontact 5 die er normaliter onder liggen (maar verschil in geluid kan ook komen doordat de zomerbanden de beste tijd gehad hebben).
 

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
Zo'n 18 heeft dan wel een kleine wang (hoop dat ik het goed zeg), wat dan als nadeel heeft dat de velgen er sneller af liggen. Zeker bij landweggetjes. Uitstraling met een grotere velg is dan misschien wel beter, wat het geschikter maakt voor de stad, maar de actie radius (type wegen waar de auto kan rijden) van de auto verminderd.

Niet echt van belang voor mijn Superb aankoop, maar meer voor het topic: Zou je op die grotere velgen een slot kunnen gebruiken? Vliegen ze er niet zomaar af en heb je diefstalbeveiliging.
 

hemi24

Forumguru
Vergeet niet het meerverbruik qua brandstof bij bredere/grotere velgen en het feit dat het rubber ook minder lang meegaat..!
 

VWim

Forumguru
Waarom zou het rubber minder lang meegaan? Als de profieldiepte gelijk is zou er geen verschil mogen zijn. Hooguit wanneer er een verschil is in rubbersamenstelling, bijvoorbeeld bij een band die is afgesteld/samengesteld op meer sportief gebruik.

De diameter van de velg maakt normaliter ook geen verschil, hooguit omdat de combinatie van band en velg zwaarder is (onafgeveerd gewicht) en omdat de velg en de band breder zijn.
 

mikehotel

Actief lid
Zo'n 18 heeft dan wel een kleine wang (hoop dat ik het goed zeg), wat dan als nadeel heeft dat de velgen er sneller af liggen. Zeker bij landweggetjes. Uitstraling met een grotere velg is dan misschien wel beter, wat het geschikter maakt voor de stad, maar de actie radius (type wegen waar de auto kan rijden) van de auto verminderd.
Wanneer ik echt landweggetjes zou willen/moeten rijden, dan had ik geen Superb gekocht, maar een Octavia Scout of Yeti 4x4. Op dat soort weggetjes is bodemspeling van groter belang en zou de bandenkeuze daarop afgestemd zijn. Ik rij 99,9% op verharde wegen en dan is een relatief strak sturende auto die niet al te veel "wiebelt" op de hogere wang in mijn beleving gewoon prettiger.

@hemi24:
Bredere banden zullen ongetwijfeld leiden tot een iets hoger brandstofverbruik, maar dat zijn echt geen liters/100km. Een 205/55R16 is ca. 10% smaller in vergelijking met een 225/40R18, maar dat betekent natuurlijk niet dat de besparing ook maar in de buurt zou komen van dat percentage. En meer slijtage is natuurlijk gewoon onzin. Smallere voorbanden hebben minder oppervlak om de kracht op het wegdek over te brengen (bij bijvoorbeeld het wegrijden) en zullen daardoor sneller slijten. Je voordeel gaat dus op een andere manier in rook op....
En bandenslijtage is veel meer afhankelijk van rijstijl en wat je rijdt (korte of lange afstanden). Ik verschillende auto's gehad waarbij de bandenmaat varieerde van 155/70R13 tot 225/40R18 waarbij ik heel veel snelwegkilometers maakte. En ik moest gewoon iedere 35.000km nieuwe banden.
 
Laatst bewerkt:

[DPC] EekTheMan

Nieuw lid
mikehotel, Je hebt helemaal gelijk. De auto's worden ook grotendeels in de stad ingezet. Maar zo nu en dan moet er toch over grindwegen of kraterlandschappen gereden worden. Dan kan ik daar toch enigzins op voorbereiden door geen al te grote velg te nemen.
Yeti's zijn helaas zakelijk vrijwel niet aan te komen. De moeite die je daar in moet steken is het niet waard. Skoda is niet zo sterk (lees onthutsend zwak) op zakelijk gebied. Alleen bij de Superb kun je enige interesse van ze verwachten.

Tsjechie heeft me inmiddels doorverwezen naar Litouwen. De prijzen zijn daar erg goed. Service helaas ook belabberd. Ik ben zelf geinteresseerd in de Yeti en zie dat die daar start vanaf 14.000 Euro. Maar morgen ga ik eerst kijken naar een Suzuki Grand Vitara(2e hands), want ik wacht nu ook al een maand op bericht van Skoda of ze mijn Yeti kunnen leveren of niet.
 

andrehj

Forumguru
Vergeet niet dat je bij aankoop van S2's in het buitenland nog wel een (flinke hoop) BPM en BTW moet betalen bij invoer. Dat hakt er nogal in...
 

hemi24

Forumguru
@mikehotel: ik kan je verzekeren je gaat op een setje 195/65R15 meer kilometers halen met minder verbruik dan op een setje 225/45R17...
Brede banden slijten sneller omdat ze meer frictie ondervinden en slechter de warmte kwijt kunnen. Daarbij is de rubbersamenstelling vaak ook wat zachter en rijdt je ze ook nog eens met minder spanning.
 

mikehotel

Actief lid
@hemi24:
Mijn persoonlijke ervaring is dat ik heb ervaren dat er iedere ca. 35.000km een setje nieuwe banden nodig was, ongeacht welke auto of wielmaat. En ten aanzien van het verbruik beweer ik niet dat je met smallere banden niet minder verbruikt. Maar mijns inziens zijn dat geen dusdanige besparingen - uiteraard bij gelijke rijstijl en identieke band - dat je daar wezenlijk veel mee opschiet, maar ben natuurlijk erg nieuwsgierig naar je getalsmatige onderbouwing.
En ja, wanneer je andere banden (hardere rubbersamenstelling en/of lage rolweerstand) gaat monteren, dan zal het verschil wat groter worden, maar dan ben je op een bepaald aspect aan het optimaliseren en moet je op andere onderdelen gaan inleveren en daar kies ik dus bewust niet voor. Vandaar bijvoorbeeld ook mijn keuze om dezelfde maat te gebruiken voor de zomer- winterbanden. Heb jaren met een velgmaat kleinere winterbanden rondgereden en dat is het gewoon niet voor mij: auto beweegt veel meer om de lengte-as en voelt veel "schwammiger" aan.
 

hemi24

Forumguru
Nou Mike, het is vrij simpel:
Mijn eerste O2 stond op 195/65R15 zomerbanden, welke een stuk langer meegingen dan de banden op mijn 2e O2 die op de 225/45R17 stond.
Op zich een twijfelachtige bewering, zei het niet dat onder beide wagens dezelfde velgen met winterbanden gebruikt werden in de maat 205/55R16...

Het zal uiteindelijk ook wel een reden hebben dat eco-modellen over het algemeen met smallere banden worden uitgerust. Of zouden ze zich domweg door wielrenners hebben laten inspireren?

Ondanks het feit dat grotere velgen met bredere banden optisch beter staan onder een auto, kennen ze ook grote nadelen: sneller neiging tot aquaplaning, auto wordt gevoeliger voor spoorvorming, toenemende neiging tot afwijkende slijtage zoals "cuppen". Iets wat ik met een redelijk jaarkilometrage niet echt kan waarderen.
Al met al is het behoorlijk afhankelijk van de persoonlijke voorkeur..
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan