Welk systeem mee op vakantie?

Fabia 123

Forumguru
Draadloze internetverbindingen zijn in Frankrijk vaak afwezig of op zijn minst storingsgevoelig vooral in bergachtige gebieden.. Een losse Tomtom tegen de vooruit wekt prima ook als de navigatie kaart 10 jaar oud is. In Frankrijk houden ze niet zo van nieuwe wegen. Wel van matrixborden met snelheidsbeperkingen die iedere 10 minuten veranderen. Een Columbus af Amundsen werkt perfect. Betrouwbaar en snel.
Een oud kasteel of zoiets is echt niet van plaats veranderd en de weg ernaartoe ook niet.

Mies75

Forumguru
Files door wegwerkzaamheden en ongevallen daarintegen...

Laatst bewerkt door een moderator:

Fabia 123

Forumguru
Die worden door het TMC systeem perfect weergegeven, en dan kan je er omheen.

Daar komt nog bij dat het in Frankrijk verboden is dat de bestuurder een smartphone scherm ziet, uitgezonderd navigatie.

CharlesTucker

Forumguru
Mijn ervaring in Nederland is toch dat TMC aanmerkelijk minder perfecte verkeersinformatie geeft dan live traffic of Skoda Connect, minder gedetailleerd maar dat maakt op de snelwegen meestal niet zo veel uit. Maar ook met een redelijke vertraging, en dat kan soms wel jammer zijn. Toegegeven, TMC is ook fijn, maar live traffic of Skoda Connect is aanmerkelijk beter. Nadeel van die laatste 2 is natuurlijk wel dat het niet gratis is, en TMC wel. Persoonlijk vind ik Skoda Connect nogal duur, te meer daar ik de overige opties (actuele brandstofprijzen, soort buienradar op je Columbus) nogal overbodig vind. Gelukkig kunnen we kiezen ...

Herre

Senior Member
Draadloze internetverbindingen zijn in Frankrijk vaak afwezig of op zijn minst storingsgevoelig vooral in bergachtige gebieden.. Een losse Tomtom tegen de vooruit wekt prima ook als de navigatie kaart 10 jaar oud is. In Frankrijk houden ze niet zo van nieuwe wegen. Wel van matrixborden met snelheidsbeperkingen die iedere 10 minuten veranderen. Een Columbus af Amundsen werkt perfect. Betrouwbaar en snel.
Een oud kasteel of zoiets is echt niet van plaats veranderd en de weg ernaartoe ook niet.

Ik weet niet waar je dat probleem met internet vebindingen vandaan haalt in Frankrijk, maar afgelopen zomer echt nul last van gehad. Spotify heeft er in elk geval nul last van.
Overigens kan je in Waze de route ook van te voren downloaden ( in elk geval weet ik dat het op Andoid kan).

Fmoon

Forumguru
Ik download de kaarten ook altijd even voor offline gebruik in Google Maps , ben nu in Zuid Frankrijk en heb slecht bereik gehad omdat die zelf op Orange en Bouyeus schakelde, plots pakte die een keer Free en dat werkt prima, heb deze nu dus ingesteld als netwerk. Maar doordat ik de kaart offline heb doet die het altijd. Ik heb in het verleden die van de Columbus wel eens gebruikt, maar dan kwam ik soms op plekken

Lowietje72

Senior Member
Ik gebruik TomTom Go via Apple Carplay naar volle tevredenheid. 25GB aan data jaag ik er niet doorheen, maar je kunt de kaarten van TT ook voor offline gebruik downloaden scheelt data. Voor de heen- en terugreis zet ik dan dataroaming open en ter plaatsen zal de file informatie niet echt van belang zijn. Voor back up ligt er nog altijd een ouderwetse kaart van la douce France in de auto (we hebben in de tijd dat ik bij Eurocross werkte vaak genoeg mensen aan de telefoon gehad waarvan de navigatie kapot ging. ‘Waar staat u op dit moment? Bij sortie 12’ ………echt hè).

Fabia 123

Forumguru
Ik heb ook altijd een kaart bij de hand. Fijn voor een totaaloverzicht, en inderdaad apparaten zoals navigatie en gsm's kunnen kapot gaan. :ot:
Je verhaal doet me denken aan het tv programma de vakantieman. Dan wisten mensen die de kaart zagen ook niet waar ze verbleven.

Ik zou toch voor Waze gaan. Databundel maak je toch niet op tenzij je de hele vakantie youtube gaat streamen. Daarnaast heeft waze veel meer mogelijkheden voor publieke input. Zoals bijvoorbeeld gevaren op de weg, stilstaande autos op de vluchtstrook, flitsers en zelfs roadkill. En omdat dat door de autos die voor je rijden aangegeven is, is het meestal erg accuraat!

jongetje

Forumguru
DEen losse Tomtom tegen de vooruit wekt prima ook als de navigatie kaart 10 jaar oud is. In Frankrijk houden ze niet zo van nieuwe wegen.
Nou, dat is wel een hele dikke aanname. Ik heb weleens op vakantie gehad dat ik door een net iets oudere kaart ruim 15 minuten (en veel km's) ben omgereden terwijl er een nieuwe weg was.

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb geen papieren kaart meer bij me, de kans dat m'n Columbus en m'n telefoon tegelijk kapot gaan schat ik in als verwaarloosbaar. Daarnaast vind ik het ook altijd wel leuk om de route vast een beetje te verkennen, heb wat plaatsnamen waar ik langs zou moeten komen in m'n hoofd, en heb ook altijd wel een beetje richtingsgevoel. Probleem daarmee op moderne snelwegen is tegenwoordig wel dat je soms ogenschijnlijk de verkeerde kant op moet, je weet dat je naar het oosten moet, maar je moet toch een afslag naar het westen nemen, omdat de weg dan iets verderop met een boog alsnog naar het oosten gaat. Dat zijn wel de situaties waarin ik blij ben met navigatie. Ik zou natuurlijk ook wegnummers uit m'n hoofd kunnen leren, maar dat is moeilijke dan plaatsnamen

En wat die vakantieman betreft, was wel grappig ja, maar ik vroeg altijd wel of dat niet op de een of andere manier gescript was. Ik bedoel, dat veel mensen, zeker als ze met vliegtuig gaan, de bestemming niet op de kaart kunnen aanwijzen waar ze naar toe gaan wil ik graag geloven. Maar als je van plan bent aan het strand te gaan liggen en dan een land aanwijzen wat niet aan zee ligt ? :pieker:

Fabia 123

Forumguru
Ja navigatie is erg handig, Ik heb het al vanaf 2002. CD wisselen bij de grens met Frankrijk was toen heel gewoon.
Nu met de Amundsen een duidelijke kaart op het scherm. Gemakkelijk vooral wanneer je van de doorgaande wegen af ben. Inderdaad moet je met navigatie soms je eigen richtinggevoel uitzetten en soms gewoon negeren omdat de aangegeven route niet handig is. Om wegwerkzaamheden te omzeilen kijk ik graag vooraf waar opstoppingen te verwachten zijn, de TMC helpt prima.
Zakelijk met een huurauto geen Skoda als bijrijder vaak in de file gestaan.
Collega met Waze gaf aan geen file. Ikke met Google map, gaf ook geen file aan, maar de file was er wel. De Franse locals wisten te melden dat dit vaak gebeurde.

jongetje

Forumguru
En wat die vakantieman, het blijft televisie. Misschien gaven 300 mensen wel het juiste antwoord en de 10 verkeerde zonden ze uit.

CharlesTucker

Forumguru
Waar, maar dan is je vakantie ook niet meer je grootste probleem. Lokaal "uitvallen" kan nog wel, als gevolg van een lokale jammer, maar dat is dan ook echt lokaal. Bij echt grootschalige uitval breekt echt de spreekwoordelijke pleuris uit, omdat GPS niet alleen voor plaatsbepaling gebruikt wordt, maar ook voor tijdsynchronisatie, bv. in de financiele wereld, electriteitsvoorziening, etc. Een zonnestorm is nog het meest geloofwaardige scenario, de zon wordt weer actiever, en er is geen enkele reden aan te nemen dat we niet ooit weer met een Carrington Event te maken zullen krijgen, de laatste is best lang geleden.

De kans op een "Coronal Mass Ejection met de kracht van het oorspronkelijke "Carrington Event" wordt geschat op 4 to 12% voor de komende 10 jaar (Extreme geomagnetic activities: a statistical study | Earth, Planets and Space | Full Text (springeropen.com)). Op zich zijn GPS satellieten uiteraard wel "space hardened", maar tegen zo iets schijnen ze toch niet bestand te zijn, iets waar eigenlijk opvallend weinig aandacht voor is. Zie Racing the Sun to Protect America - Nextgov.

Hackers is minder waarschijnlijk, hoewel er wel een James Bond film op dat idee, "spoofing", gebaseerd is. En bovendien hebben we inmiddels naast GPS nog 3 systemen (waar je dan wel een geschikte ontvanger voor zult moeten hebben, maar mijn 2 jaar oude en relatief goedkope Motorolo telefoon heeft dat al), die kunnen/zullen wel allemaal tegelijk last hebben van CME's, maar niet van hackers of aliens.

Maar voor de topic starter en anderen, vooralsnog fijne vakantie, en maak je hier geen zorgen over!

Kanerr

Forumguru
Ik gebruik op mijn apple carplay (android auto) google maps en Waze. Op achtergrond flitsmeister aan (alleen in nederland) en thats it. Google Maps kan je delen van de kaarten downloaden zodat die niet 'gestreamed' worden, dan is er alleen live data wat gebruikt wordt. Zelfde geldt voor Spotify, ik download mijn zelf samengestelde afspeellijst op mijn tel en dat speelt dan ook offline af. Heb een data pakket van 20gb in het buitenland wat wel voldoende moet zijn.

Mocht alles opraken heb ik het navigatiesysteem van de auto zelf nog en anders common sense en een map vol met kaarten van de anwb :D

Mies75

Forumguru
Ik heb ook altijd een kaart bij de hand. Fijn voor een totaaloverzicht, en inderdaad apparaten zoals navigatie en gsm's kunnen kapot gaan. :ot:
Je verhaal doet me denken aan het tv programma de vakantieman. Dan wisten mensen die de kaart zagen ook niet waar ze verbleven.

In de auto,4 personen, dus ook 4x gsm, 2x tablet en 1x laptop en dan nog een columbus.

Waarom zou ik in vredesnaam nog een kaart meenemen,die tijd is long gone...
Welkom in 2021 :laugh:

Mies75

Forumguru
Waar, maar dan is je vakantie ook niet meer je grootste probleem. Lokaal "uitvallen" kan nog wel, als gevolg van een lokale jammer, maar dat is dan ook echt lokaal. Bij echt grootschalige uitval breekt echt de spreekwoordelijke pleuris uit, omdat GPS niet alleen voor plaatsbepaling gebruikt wordt, maar ook voor tijdsynchronisatie, bv. in de financiele wereld, electriteitsvoorziening, etc. Een zonnestorm is nog het meest geloofwaardige scenario, de zon wordt weer actiever, en er is geen enkele reden aan te nemen dat we niet ooit weer met een Carrington Event te maken zullen krijgen, de laatste is best lang geleden.

De kans op een "Coronal Mass Ejection met de kracht van het oorspronkelijke "Carrington Event" wordt geschat op 4 to 12% voor de komende 10 jaar (Extreme geomagnetic activities: a statistical study | Earth, Planets and Space | Full Text (springeropen.com)). Op zich zijn GPS satellieten uiteraard wel "space hardened", maar tegen zo iets schijnen ze toch niet bestand te zijn, iets waar eigenlijk opvallend weinig aandacht voor is. Zie Racing the Sun to Protect America - Nextgov.

Hackers is minder waarschijnlijk, hoewel er wel een James Bond film op dat idee, "spoofing", gebaseerd is. En bovendien hebben we inmiddels naast GPS nog 3 systemen (waar je dan wel een geschikte ontvanger voor zult moeten hebben, maar mijn 2 jaar oude en relatief goedkope Motorolo telefoon heeft dat al), die kunnen/zullen wel allemaal tegelijk last hebben van CME's, maar niet van hackers of aliens.

Maar voor de topic starter en anderen, vooralsnog fijne vakantie, en maak je hier geen zorgen over!

Nu ik jouw verhaal zo lees ga ik toch voor de tomtom!

Goede input!

Bedankt!

Fabia 123

Forumguru
In de auto,4 personen, dus ook 4x gsm, 2x tablet en 1x laptop en dan nog een columbus.

Waarom zou ik in vredesnaam nog een kaart meenemen,die tijd is long gone...
Welkom in 2021 :laugh:

Geen verbinding is 0 GSM 0 Tablet en 0 labtop.

Welkom in werkelijkheid.

• Leuk
Waarderingen: Yaap

Mies75

Forumguru
Welkom in jouw werkelijkheid?
Geen verbinding met gsm?
Heb heel Europa gedownload inmiddels.

Rallye

Forumguru
@Kanerr Waarom Flitsmeister alleen in Nederland?

@Fabia 123 In Frankrijk is de 4G, af en toe 3G, beter dan in Duitsland, zo is mijn ervaring. En juist in Frankrijk zijn dan mischien wel niet de wegen, maar wel veel maximum snelheiden gewijzigd.

Bovenaan Onderaan