Welk type sleutel (maat veeltand) nodig om stoelen met rails te verwijderen?

Cordoba

Forumguru
Ik wil de originele stoelen gaan vervangen door andere, en was aan het kijken om de passagiersstoel vast te verwijderen. Ik heb geen zijairbags of stoelverwarming of gordelsignalering, dus daar geen probleem.
De 4 bouten aan de uiteinden van de rails zouden volgens ETKA los moeten om de stoel te verwijderen. Je kan sommige bouten iets draaien met een Torx50, maar dit is niet het juiste gereedschap, het zal een veeltand zijn, maar welke maat?

Bouten onder de nrs. 1 en 2 op de afbeelding:
 

Bijlagen

  • S72-0043.png
    S72-0043.png
    10,2 KB · Weergaven: 64
  • S72-0044.png
    S72-0044.png
    9,7 KB · Weergaven: 53

andrehj

Forumguru
Dat kun je toch eenvoudig zelf even met een schuifmaat opmeten? Zelfs met een lineaal moet dat nog wel lukken, want het is 6, 8, 10 of 12 mm.
Het type schroef heet XZN of Trippel Square. (Zie wikipedia voor meer info).
 

EdK

Forumguru
XZN 10 moet je hebben
kun je los verkrijgen in een beetje onderdelen zaak voor auto's zodat hij op de ratel van doppenset kan
Of je gaat naar een bouwmarkt en koopt zo'n koffertje met alle soorten bits
 

Cordoba

Forumguru
Dank heren, ik wist niet dat het zo éénvoudig was, dacht dat er veel meer variatie in zat (zowel in aantal tanden als in de grootte)
 

turboturbo

Forumguru
Grappig dat ik nu dit topic lees. Er ligt ongeveer een half bruin, een half volkoren en 2 pakken stroopwafels en gevulde koeken totaal aan kruimel-meuk tussen die rails en het plastic van de zijkanten van de dorpelbekleding.

Daar ik niet met de stofzuiger mond ertussen kan komen, vroeg ik me af of het mogelijk is om stoelen en rails tijdelijk even los te schroeven.... En nu lees ik dit :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
Nagemeten en blijkt dus XZN 8 te zijn dat ik nodig heb.
@TurboTurbo: zijn dure dopjes zo'n 25 euro voor een dopje. Wat je voor jouw doel ook kan gebruiken is een flexibele dunne slang/zuigmond: die plaats je op de normale stofzuigerbuis, en ie een flexibele buis/slang van 1 á 2 cm doorsnee, en een zuigmondje van ca. 1 bij 2 cm. Zo af en toe kom je ze tegen bij Action, handy-shop, of andere winkels, kosten een paar euro, dus heel ander prijskaartje dan 25, en werkt sneller en makkelijker dan met die XZN8 dop de hele stoel loshalen. Overigens ook met een zogenaamde kierenzuiger kom je al een eind:
th

Flexibele zuigmond zoals ik bedoel:
VB_1729315.jpg
 

CDK

Forumguru
wat ben jij weer lekker bezig Cordoba, zo'n kierenzuiger moet ik ook eens te pakken zien te krijgen!
 

mhens

Lid
Hoi Cordoba, wat is de reden waarom je je stoelen wilt verwisselen, en waarmee ga je ze verwisselen? Ik heb 11 maanden mijn skoda fabia 1, maar ik geraak niet comfortabel. Afhankelijk van welke instellingen ( en ik heb er een hoop geprobeerd) kan ik kiezen uit de volgende ongemakken:

- geen bloed in rechterbeen ( omdat circulatie wordt afgesloten door rand van de stoel )
- zere onderrug
- of ineengezakte zitten waardoor ik slecht ademhaal

Ik heb een DEFA stoelverhoging gekocht waarmee eerste punt verholpen wordt maar het laatste punt wordt versterkt.

Ik ben langs Rocaro geweest en die wilde voor 1500,- wel een nieuwe stoel erin zetten maar ik vind dat erg veel geld voor iets waar je niet zeker weet of dat wel de problemen gaat oplossen. Zeker in vergelijking met de dagwaarde van de auto zelf ( zo rond 4000,- ).

Ik sta dus open voor adviezen :-)
 

Wild Chocolate

Senior Member
@ turboturbo:
Als je een compressor hebt, kan je ook met een luchtpistool het vuil uit de rails (en tussen andere kieren vandaan) blazen. Niet teveel druk, want dan vind je het waarschijnlijk terug in de kofferbak ofzo.

OT: ik heb een setje bitjes met schroevedraaier/houder gekocht waar ze in passen. Ik weet 99% zeker dat het een huismerkproduct van de Praxis is. Zit in een blauw metalen trommeltje en kostte niet de wereld. Ik meen dat in veel van de overige setjes niet de maat 10 zat die ik nodig had (Octavia 2).
 

Cordoba

Forumguru
@mhens: ik heb dus dat ik vermoeidheid in de benen voel, na drie kwartier rijden, oorzaak onvoldoende ondersteuning van de onderbenen. Ik heb 20 jaar met auto's met semi-kuipstoelen gereden, en dergelijke verschijnselen eigenlijk niet of nauwelijks, en dan nog maar als ik 500+ km op een dag reed.

Ik ben bezig om te zoeken naar semi-kuipstoelen van een Seat Ibiza of Cordoba (de 6L generatie) of uit een Polo. Sportstoelen in een Fabia zijn bijna niet te vinden, en uit een Polo of Ibiza/Cordoba moet het zo over te zetten zijn.

@Wild Chocolate: toevallig juist vanavond bij de Praxis geweest, en ze hebben helemaal geen veeltand dopjes, Torx nog wel, maar ingewikkelder moet het niet worden. Veeltand, heeft normaal 12 hoeken, torx maar 6.

Overigens krijg ik morgen een telefoontje van m'n vaste automaterialenzaak, welke setjes ze wanneer kunnen leveren. Ik heb besloten om in plaats van een enkele dop voor 25 euro, iets meer uit te geven voor een setje van óf 12 veeltandsdopjes, of een iets andere set met meerdere veeltandsdopjes en nog wat andere doppen. (deze sets kosten 45-70 euro)
 

leonpard

Actief lid
Hoi Cordoba, wat is de reden waarom je je stoelen wilt verwisselen, en waarmee ga je ze verwisselen? Ik heb 11 maanden mijn skoda fabia 1, maar ik geraak niet comfortabel. Afhankelijk van welke instellingen ( en ik heb er een hoop geprobeerd) kan ik kiezen uit de volgende ongemakken:

- geen bloed in rechterbeen ( omdat circulatie wordt afgesloten door rand van de stoel )
- zere onderrug
- of ineengezakte zitten waardoor ik slecht ademhaal

Ik heb een DEFA stoelverhoging gekocht waarmee eerste punt verholpen wordt maar het laatste punt wordt versterkt.

Ik ben langs Rocaro geweest en die wilde voor 1500,- wel een nieuwe stoel erin zetten maar ik vind dat erg veel geld voor iets waar je niet zeker weet of dat wel de problemen gaat oplossen. Zeker in vergelijking met de dagwaarde van de auto zelf ( zo rond 4000,- ).

Ik sta dus open voor adviezen :)

Ook ik heb last van de doorbloeding in mijn rechterbeen in mijn Audi A3 Sportback (welke ik binnenkort denk te vervangen door een Octavia III Combi). Het probleem bleek mijn portemonee in mijn rechter kontzak te zijn. Haal ik die weg, heb ik totaal geen klachten meer! Je weet het niet ................
 

Cordoba

Forumguru
Leonpard: dat herken ik ook wel, maar is niet mijn probleem, het probleem dat ik heb zit in de slechte ondersteuning bij de knieholtes. Je suggestie over de portemonnee is inderdaad iets dat vaak over het hoofd wordt gezien.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb ondertussen een setje besteld, morgen afhalen. Niet zo goedkoop als het setje van ebay, maar 49 euro voor een 20-delige Kraftwerk set is toch een stuk acceptabeler dan 25 euro voor één dop (wel van Hazet). Kraftwerk heb ik ook Torxschroevedraaiers van, en is wel goed spul.

Toch bedankt Andrehj.:finger:
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb destijds zo'n set van eBay gehaald om het filterhuis los te halen ivm het plaatsen van xenon. Maatje 4 t/m maatje 24 als bit en als 1/2 voor op de ratel en momentsleutel. Was toen geloof ik iets van 30 euro kwijt maar het was het geld dubbel en dwars waard want die hele Fabia lijkt met verschillende maten veeltand bouten in elkaar te zitten.
 

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor de link, @andrehj. Ik heb 'm besteld, was nog even een verassing wat de verzendkosten waren, er kwam 14 euro bij op. Voor 32 euro all-in heb ik dat setje nu over een paar weken in huis.

Hoef ik niet te knaken met stofzuiger monden (hoewel dank voor de tip, @Cordoba :sneaky:) en kan ik het in een keer goed doen (tussen die dunne kiertjes krijg je gewoon niet alles opgezogen omdat er deels ook vuil en kruimels vastgekleefd zit)
 

Cordoba

Forumguru
Opmeten geeft toch een vertekend beeld van de maat die je nodig hebt: de torx die er in paste was 8 mm in diameter (TX-50) vandaag passagiersstoel los gehaald met de nieuwe doppenset, maar ik had toch XZN10 nodig, EdK had dus gelijk.

XZN 10 moet je hebben
kun je los verkrijgen in een beetje onderdelen zaak voor auto's zodat hij op de ratel van doppenset kan
Of je gaat naar een bouwmarkt en koopt zo'n koffertje met alle soorten bits
 
Bovenaan Onderaan