Welk type sleutel (maat veeltand) nodig om stoelen met rails te verwijderen?

EdK

Forumguru
tsja nu geef je me een inkopper hoor, maar zal me inhouden.
Maar ja ik had er zelf al eens één nodig en hierdoor was ik zo overtuigd in me antwoord.
En daar ik voorheen er op in ging is dat heden ten dagen veranderd in , men komt er wel achter. :sneaky:
 

Cordoba

Forumguru
Ik had ook de reactie van Andrehj, en de ervaring dat ie vaak behoorlijk goed weet waar ie het over heeft (al zijn we het niet altijd met elkaar eens):
Dat kun je toch eenvoudig zelf even met een schuifmaat opmeten? Zelfs met een lineaal moet dat nog wel lukken, want het is 6, 8, 10 of 12 mm.
Het type schroef heet XZN of Trippel Square. (Zie wikipedia voor meer info).

Het was voor mij dus kiezen tussen 2 reacties, en omdat mensen (zeker als ze verschillende maten hebben liggen) zich nog wel eens in de maat vergissen, was ik dus voor de XZN-8 gegaan. Overigens geen probleem omdat ik voor een aanvullend XZN-doppensetje gekozen heb, dus XZN-10 ook gewoon in de set.

Weet iemand waar het cijfer achter de XZN-aanduiding voor staat? Is dat de diameter van de kop van de bout, of nog iets anders? (de diagonaal van het vierkant - dus van één van de drie van de triple square, of de diameter van de sleutel zit net een paar honderdsten onder de 8 mm, dus dat is het echt niet)
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb de set imiddels ook binnen :inlove:
$(KGrHqN,!iUE1N4J3HCCBNbeGMk(Iw~~_12.JPG


Heb er voorlopig even geen tijd voor, maar zal binnenkort met mooi weer, de zetel-rails eens losdraaien en de kleef en kruimel boel eens goed wegzuigen tussen de rail geleiders.

Nog waarschuwingen voor het verwijderen van de zetels? (Er zitten geloof ik geen kabels onder mijn stoelen: geen zij-airbag of verwarming)
 

EdK

Forumguru
kwestie van even de stoel naar voren schuiven en via de achterportieren onder je stoel kijken.

en mooi setje !
kosten ?
 

Cordoba

Forumguru
@togtog: dank voor de verklaring. Het vervelende is wel dat je de maat van de schroefdraad wat lastig kunt opmeten zolang alles gemonteerd zit.

@TurboTurbo: als je géén stoelverwarming, géén stoel-airbags, en géén gordelverklikker hebt, heb je geen stekkers onder de stoel (deze zaken zijn via de codes ook aangegeven op de sticker in de kofferbak en op de sticker voorin in de gebruiksaanwijzing. Voor de bouten aan de voorzijde: stoel in de achterste stand schuiven dan kun je er zo bij, vervolgens de stoel in de voorste stand schuiven en eventueel de rugleuning wat voorover draaien, dan kun je vanaf de achterbank de achterste bouten loshalen. De stoel komt dan los compleet met de rails, voor het compleet uit de auto halen, misschien eerst even de hoofdsteunen eraf, dan heb je iets meer ruimte, en misschien via achterportier iets meer ruimte, zeker als je de zitting van de achterbank verwijderd.
 

andrehj

Forumguru
Opmeten geeft toch een vertekend beeld van de maat die je nodig hebt: de torx die er in paste was 8 mm in diameter (TX-50) vandaag passagiersstoel los gehaald met de nieuwe doppenset, maar ik had toch XZN10 nodig, EdK had dus gelijk.
Je hebt gelijk, ik heb het net nog even nagekeken.
De XZN bitjes worden (in mijn doos althans) niet aangegeven met de maat van de schroefdraad van de bout, niet met de veeltand-maat. Bij de bits staat dus gewoon M6 t/m M12. En dus heb je idd de M10 bit nodig.
 

andrehj

Forumguru
Ik had ook de reactie van Andrehj, en de ervaring dat ie vaak behoorlijk goed weet waar ie het over heeft (al zijn we het niet altijd met elkaar eens):

Sorry:( (maar bedankt voor het compliment). Ik had me dus even niet gerealiseerd dat de XZN bitjes aangeduid worden met de maat van de schroefdraad (wat volgens mij bij geen enkele andere bit- of kopvorm voorkomt).
 

togtog

Lid
@togtog: dank voor de verklaring. Het vervelende is wel dat je de maat van de schroefdraad wat lastig kunt opmeten zolang alles gemonteerd zit.

de verhouding tussen de kop en schroefdraad is bij gewone bouten is ongeveer
51f4bbba6ddc03a6bcdde8a1e900b31c.png

M5-8
M6-10
M8-13
M10-17
M12-19
M16-24
M20-30

weet niet of deze verhouding ook klopt voor xzn bouten en de trail and error methode gaat vast sneller dan de bovenkant van je bout opmeten :wink:
Ik had me dus even niet gerealiseerd dat de XZN bitjes aangeduid worden met de maat van de schroefdraad (wat volgens mij bij geen enkele andere bit- of kopvorm voorkomt).
dit geldt ook voor inbus bitjes
 

andrehj

Forumguru
de verhouding tussen de kop en schroefdraad is bij gewone bouten is ongeveer
51f4bbba6ddc03a6bcdde8a1e900b31c.png

M5-8
M6-10
M8-13
M10-17
M12-19
M16-24
M20-30
Maar je bovenstaande tabelletje klopt binnenkort niet meer, want de M10 en M12 worden veranderd (geen idee waarom trouwens): De M10 wordt sleutelwijdte 16, en de M12 18.
dit geldt ook voor inbus bitjes
Bij inbus geldt dit juist niet. Bijvoorbeeld een gewone DIN912 inbusbout M6 moet je vastdraaien met een 5 mm zeskant sleutel. Echter, wanneer je een platverzonken inbusbout M6 hebt, moet je die met een 4 mm sleutel vastdraaien. En is het een laagkop, of bolkop inbusbout, dan is weer de sleutelwijdte afhankelijke van welke norm bolkop- of laagkopbout het betreft.
Er is dus bij inbusboutjes geen vast verband tussen de schroefdraadmaat en de sleutelwijdte. Vandaar dat op een inbussleutel ook altijd gewoon de sleutelwijdte staat.
 

EdK

Forumguru
Maar je bovenstaande tabelletje klopt binnenkort niet meer, want de M10 en M12 worden veranderd (geen idee waarom trouwens): De M10 wordt sleutelwijdte 16, en de M12 18.

Gaan ze het na ruim 10 jaar weer eens proberen dan ?
Zoals gezegd een ruime 10 jaar terug een groot schrijven van de grootleveranciers dat de M8 / sl13 M10 / sl 17 vervangen zouden gaan worden.
En heb inderdaad toendertijd een zending M10 bouten moeren gehad die de sleutel 16 nodig hadden ipv de 17
Maar vrij vlot erna is alles weer teruggedraaid en het gelukkig bij het oude geblevn.

Reden voor deze omslag is me ook nooit duidelijk geweest toendertijd, ja dat we nieuw gereedschap hebben moeten aanschaffen en dat we dan nu eindelijk eens kunnen gaan gebruiken !!??
 

togtog

Lid
Maar je bovenstaande tabelletje klopt binnenkort niet meer, want de M10 en M12 worden veranderd (geen idee waarom trouwens): De M10 wordt sleutelwijdte 16, en de M12 18
Als je het polytechnisch zakboek raadpleegd staat er idd dat m10 16 is met als alternatief 17 en m12 18 met als alternatief 19 en in de praktijk kom je zowat alleen maar 17 en 19 tegen (ikke in ider geval wel).
Even snel gegooled en kwam het volgende document tegen http://www.mcb.nl/files/file/pdf/technische informatie prijslijst vbt 21-08-06.pdf
Het heeft te maken met de overgang van din naar iso standaard.

en wat betreft de inbus heb je gelijk :shamefullyembarrased:
Maar gelukkig is een mens nooit te oud om te leren:D
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is natuurlijk dat sleutelwijdte 16 nogal incourant is. Ik denk dat er aardig wat sleutelsetjes zijn die van sleutel 15 direct naar sleutel 17 gaan. (vooral de wat kleinere sets denk ik). Overigens is de overgang van DIN naar ISO misschien wel de reden, maar dan heeft men bij de vaststelling van de ISO standaard een beetje makkelijk gedacht van de oude DIN-normen af te komen.
 

Petrolhead

Forumguru
Even een oud topic afstoffen:
Welke M-maten in XZN bits zijn gangbaar in een O2 fl?
Heb al een M12 liggen maar heb nu M10 nodig, maar welke maten zijn er nog meer gebruikt?
Dan weet ik naar welke bit-range ik moet zoeken.
 

andrehj

Forumguru
Dit geldt voor een S2, maar een O2 zal wel niet veel anders zijn: Ik had ook nog een M8 nodig, en volgens mij voor de leuning van de achterbank ook M6, maar dat weet ik niet meer zeker.
Als je een setje met XZN doppen M6 - M12 koopt zit je denk ik wel goed.
 

Cordoba

Forumguru
Korte en lange uitvoering is zeer nuttig: soms kun je met de lange uitvoering niet goed uit de voeten omdat je onder de stoel moet werken, in andere gevallen zit er net op de hoogte van de korte uitvoering een 'hindernis' zodat je daar niet mee uit de voeten kunt. Dit is per auto/stoel soms wat verschillend.

De maat bouten voor de stoelrails zijn volgens mij bij alle VAG-auto's van de laatste decennia gelijk, wel heb je in grote lijnen 2 systemen: stoelen op 2 rails, en stoelen op 3 rails, maar beiden gebruiken volgens mij dezelfde maat veeltand-bouten.

Zorg in elk geval dat je stevige bits/doppen hebt: de bouten zitten vast met locktite, dus je hebt veel kracht (en behoorlijke hefboom) nodig om ze los te krijgen.

Verder heb ik ook wel eens gelezen dat er veeltand wordt gebruikt voor de remmen (niet zelf gecheckt).
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan