Dat kun je toch eenvoudig zelf even met een schuifmaat opmeten? Zelfs met een lineaal moet dat nog wel lukken, want het is 6, 8, 10 of 12 mm.
Het type schroef heet XZN of Trippel Square. (Zie wikipedia voor meer info).
Je hebt gelijk, ik heb het net nog even nagekeken.Opmeten geeft toch een vertekend beeld van de maat die je nodig hebt: de torx die er in paste was 8 mm in diameter (TX-50) vandaag passagiersstoel los gehaald met de nieuwe doppenset, maar ik had toch XZN10 nodig, EdK had dus gelijk.
Ik had ook de reactie van Andrehj, en de ervaring dat ie vaak behoorlijk goed weet waar ie het over heeft (al zijn we het niet altijd met elkaar eens):
@togtog: dank voor de verklaring. Het vervelende is wel dat je de maat van de schroefdraad wat lastig kunt opmeten zolang alles gemonteerd zit.
dit geldt ook voor inbus bitjesIk had me dus even niet gerealiseerd dat de XZN bitjes aangeduid worden met de maat van de schroefdraad (wat volgens mij bij geen enkele andere bit- of kopvorm voorkomt).
Maar je bovenstaande tabelletje klopt binnenkort niet meer, want de M10 en M12 worden veranderd (geen idee waarom trouwens): De M10 wordt sleutelwijdte 16, en de M12 18.de verhouding tussen de kop en schroefdraad is bij gewone bouten is ongeveer
M5-8
M6-10
M8-13
M10-17
M12-19
M16-24
M20-30
Bij inbus geldt dit juist niet. Bijvoorbeeld een gewone DIN912 inbusbout M6 moet je vastdraaien met een 5 mm zeskant sleutel. Echter, wanneer je een platverzonken inbusbout M6 hebt, moet je die met een 4 mm sleutel vastdraaien. En is het een laagkop, of bolkop inbusbout, dan is weer de sleutelwijdte afhankelijke van welke norm bolkop- of laagkopbout het betreft.dit geldt ook voor inbus bitjes
Maar je bovenstaande tabelletje klopt binnenkort niet meer, want de M10 en M12 worden veranderd (geen idee waarom trouwens): De M10 wordt sleutelwijdte 16, en de M12 18.
Als je het polytechnisch zakboek raadpleegd staat er idd dat m10 16 is met als alternatief 17 en m12 18 met als alternatief 19 en in de praktijk kom je zowat alleen maar 17 en 19 tegen (ikke in ider geval wel).Maar je bovenstaande tabelletje klopt binnenkort niet meer, want de M10 en M12 worden veranderd (geen idee waarom trouwens): De M10 wordt sleutelwijdte 16, en de M12 18