Dutch4x4
Senior Member
Re: Welke alternatieven overwogen bij aanschaf Oct
Ja en nee. Bij turbogat denk ik nog altijd aan het toerenbereik waarin de turbo simpelweg niet opspoelt, zoals vroeger met die turbo's die zo groot waren als een schuurdeur. Maar voor de kleine turbo's van VAG gaat dat niet zo op, want die gaan al draaien bij 2000 toeren. Het is meer het ongelijkmatige resultaat van gasgeven omdat een uitlaatgasturbo altijd ietsje achter de feiten aanloopt. Daarmee vergeleken is de liniaire vermogensafgifte van een atmosferische motor veel prettiger: beter te doseren, meer een directe verbinding tussen je voet en wat de auto doet. Aan de andere kant blijft die brute turboschop in je rug ook wel lekker - behalve in een gladde bocht dan. /forum/images/graemlins/grin.gif
Ik heb trouwens begrepen dat het turbogat (of hoe je het ook noemt) in de 2.0T FSI wel heel netjes is weggemasseerd - en dat zonder trucs toe te passen als een two-stage turbo of een ervoorgeplaatste kompressor. Toch eens een ritje in een GTI proberen te maken...
Ja en nee. Bij turbogat denk ik nog altijd aan het toerenbereik waarin de turbo simpelweg niet opspoelt, zoals vroeger met die turbo's die zo groot waren als een schuurdeur. Maar voor de kleine turbo's van VAG gaat dat niet zo op, want die gaan al draaien bij 2000 toeren. Het is meer het ongelijkmatige resultaat van gasgeven omdat een uitlaatgasturbo altijd ietsje achter de feiten aanloopt. Daarmee vergeleken is de liniaire vermogensafgifte van een atmosferische motor veel prettiger: beter te doseren, meer een directe verbinding tussen je voet en wat de auto doet. Aan de andere kant blijft die brute turboschop in je rug ook wel lekker - behalve in een gladde bocht dan. /forum/images/graemlins/grin.gif
Ik heb trouwens begrepen dat het turbogat (of hoe je het ook noemt) in de 2.0T FSI wel heel netjes is weggemasseerd - en dat zonder trucs toe te passen als een two-stage turbo of een ervoorgeplaatste kompressor. Toch eens een ritje in een GTI proberen te maken...