Vergeet ook niet dat, hoewel perfect voor de handling, grote velgen en platte banden een negatieve invloed hebben op de grip (bij gelijke breedte).
Bij een platte band beweegt het loopvlak minder tov de velg waardoor een snaarstrak stuurgedrag ontstaat, maar een loopvlak heeft een breedte (van de band) en een lengte (afstand van ingedrukte band in de lengterichting).
Ergens terug in 1998 kwam bij een test in Autobild al naarvoren dat een 205/55-16 bij de juiste spanning een iets kleiner loopvlak heeft dan een 195/65-15. De extra cm breedte kon hier niet eens het verlies in lengte compenseren, en voor de rekenaars onder ons zal het duidelijk zijn dat als een loopvlak eenmaal breder dan lang is, dat een verkleining van de lengte een groter effect heeft op het oppervlak dan een verkleining van de breedte.
Het beste kun je je en wals voorstellen. Het stalen wiel veert geheel niet in, waardoor het loopvlak uiteindelijk een "loopstreep" is.
Dutch4x4 heeft gelijk, 4x4 is de oplossing, zeker omdat bij acceleratie ook nog eens de druk op de voorwielen afneemt en daamee niet alleen de wrijvingsweerstand per cm2 maar ook nogeens het aantal cm2.