welke banden onder O2 RS?

tnlmgh

Nieuw lid
hai,

dit is mijn eerste posting op dit forum.
ik ben ontevreden over mijn standaard banden en ben van plan om er nieuwe onder te zetten.
wie heeft ervaring met andere banden en is er tevreden over?

Gysman

Actief lid
oef.... Al heel veel posts voorbij gekomen betreffende banden.... Even zoeken op "banden" doet wonderen.

Dutch4x4

Senior Member
Speciaal voor een RS is dat natuurlijk een veel te vaag en algemeen draadje.

Dus laten we eerst eens zo beginnen: wat heb je er nu onder? En in welke maat? Of preciezer, heb je de 18" eronder?

Dan kunnen we iets gerichter adviseren dan 'probeer eens Bridgestone Potenza RE050A of Michelin Pilot Sport PS2 of Goodyear Eagle F1 GS-D3 of Toyo Proxes T1-R of Dunlop SP Sport MAXX of Pirelli P-Zero Nero of Yokohama Advan Sport of Continental SportContact 3 of...'
grin.gif

Mijn keuze zouden trouwens de Bridgestones of de Pirelli's zijn - vanwege de mooie prijs-kwaliteitverhouding. Gummen net zo goed en soms zelfs beter dan de Michelin of Conti, maar zijn een stuk minder duur (scheelt 40 tot 60 euro per band).

tnlmgh

Nieuw lid
ik weet 1,2,3 niet wat voor banden nu onder zitten. Ik meen dat het conti's zijn.
Vanavond zal ik er naar kijken.
Wat ik wel zeker weet is dat ik 18" heb.

ik hoop met dit thread minder wielspin te bereiken.

tnlmgh

Nieuw lid
traction werkt goed.
misschien moet ik het anders formuleren.
traction doet telkens zijn taak.

op dit moment laat ik mijn koppeling opkomen en dan voorzichtig wat gas geven.
mocht ik op een onbedacht moment iets te veel gas geven, dan moet traction weer aan het werk.

maf

Lid
ik heb precies hetzelfde, hetzij met 17" wielen en de bekende Bridgestone banden... Voor de wielspin en ingrijpen TC hoeft de weg niet eens nat te zijn...

Dutch4x4

Senior Member
Ja hallo. Je probeert met een voorwielaandrijver een gigantische berg turbokoppel aan de weg te zetten. En dan zou bij een beetje snel wegrijden de TC niet mogen inspringen?

Hoort er gewoon bij. Had je maar een 4x4 moeten nemen...
grin.gif

Wat zijn trouwens 'de bekende' Bridgestone-banden? Ik mag aannemen dat men niet de alom verguisde Turanza's onder een RS zet...

Dus als het de Potenza RE050 en de Conti SportContact 3 zijn - wat ik vermoed - dan zul je het met andere banden niet veel beter treffen. Dit zijn al ultrasportbanden (of je moet naar semi-slicks
grin.gif
). Op droog zul je hooguit iets meer baat hebben bij de Michelin of Pirelli (types hierboven genoemd), maar die zijn op nat weer minder.

Pim

Lid
Vergeet ook niet dat, hoewel perfect voor de handling, grote velgen en platte banden een negatieve invloed hebben op de grip (bij gelijke breedte).
Bij een platte band beweegt het loopvlak minder tov de velg waardoor een snaarstrak stuurgedrag ontstaat, maar een loopvlak heeft een breedte (van de band) en een lengte (afstand van ingedrukte band in de lengterichting).
Ergens terug in 1998 kwam bij een test in Autobild al naarvoren dat een 205/55-16 bij de juiste spanning een iets kleiner loopvlak heeft dan een 195/65-15. De extra cm breedte kon hier niet eens het verlies in lengte compenseren, en voor de rekenaars onder ons zal het duidelijk zijn dat als een loopvlak eenmaal breder dan lang is, dat een verkleining van de lengte een groter effect heeft op het oppervlak dan een verkleining van de breedte.
Het beste kun je je en wals voorstellen. Het stalen wiel veert geheel niet in, waardoor het loopvlak uiteindelijk een "loopstreep" is.
Dutch4x4 heeft gelijk, 4x4 is de oplossing, zeker omdat bij acceleratie ook nog eens de druk op de voorwielen afneemt en daamee niet alleen de wrijvingsweerstand per cm2 maar ook nogeens het aantal cm2.

___JC___

Forumguru
Ik hebt Potenza's RE050 op mijn diesel en dan heb je weleens last van doorslippen van de voorwielen ja. Zeker met 400nm koppel. Dus er zit niks anders op dan doseren.
grin.gif

tnlmgh

Nieuw lid
ik heb gisteren gekeken welke banden ik onder mijn O2 heb.
het zijn Conti SportCOntact 2 met de maat 225/40/R18.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: LangeNeef</font><hr />

Dunlop SP Sport MAXX 225/40/R18.
Zeer tevreden over!

[/ QUOTE ]

Idem
cool.gif

tnlmgh

Nieuw lid
misschien moet ik ook maar Dunlop Sport Maxx gaan proberen.

een vraagje aan LangeNeef:
ben je tevreden over je conti wintercontact ??
en is 205/55/R16 kleinst beschreven maat voor RS?

Op mijn fabia heb ik ook Conti SportCOntact 2 liggen (in de zomer toch) maar heb een tijdje met conti ecocontact rondgereden, maar dan voel je wel het verschil hoor, de SP2 heeft VEEL meer grip dan de ecocontact, zeker in de bochten moest ik met die ecocontacts veel meer oppassen, en de grenzen waren veel sneller bereikt.

___JC___

Forumguru
De Bridgestone Potenza RE050's liggen ook fabriek-af onder een Ferrari Enzo!
(beetje breder uiteraard maar toch...)

Pim

Lid
Ja J_C, en in de F1 rijdt Ferrari ook op dat merk banden en tankt alleen Shell. Wel eens van marketing gehoord?
Wel zie hier: het werkt!

___JC___

Forumguru
Ik heb ff geen Enzo tot mn beschikking om te checken of er inderdaad Potenza's op zitten. Maar dat het erg goeie banden zijn dat kan ik wel bevestigen. Hiervoor had ik een Octy I RS met Continental sportcontact en die hadden (voor mijn gevoel) veel minder grip! Overigens heb ik ze niet gekozen maar de leasemaatschappij...

Bovenaan Onderaan