@
0ri0n88 Volgens mij is 98/E5 niet per definitie met 5% ethanol - er mag tot maximaal 5% ethanol in zitten. In tgenstelling tot wat in het staatje van post #400 wordt genoemd. Euro98/E10 ben ik overigens nog nergens tegengekomen.
Nog even ingaande op de beweerde lagere verbruik:
meten is weten.
En ik noteer altijd al datum / km-stand / bedrag (en gemiddelde volgens de boordcomputer) van elke tankbeurt. Dat levert een aardige database op die mij de mogelijkheid geeft om de totalen over de laatste 3703 km (= 5 tankbeurten) totdat ik overstapte op de premiumbenzines (van diverse merken) te vergelijken met de eerste 3645 km na de overstap.
Ik ben niet verder teruggegaan dan 5 tankbeurten E10 omdat ik dan in de vakantieperiode kom waardoor de vergelijking mank zou gaan vanwege de ritten met caravan.
Welnu, het verbruik in liters Euro98 is inderdaad niet significant lager: het scheelt maar 0,010 km per liter in het voordeel van de premium. In geld uitgedrukt was ik slechts 0,52 Ecent/km duurder uit. Dat kleine verschil zal wellicht samenhangen met het feit dat ik wel een beetje uitkijk waar en wanneer ik tank. Hier kan ik wel mee leven, zeker als het lagere ethanolgehalte daadwerkelijk bijdraagt aan een langere levensduur van de motor.